Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikk i fjellet, flashminne eller harddisk?


Arket A4

Anbefalte innlegg

Når jeg går alene på fjellturer er jeg avhengig av støy rundt hoderegionen i form av musikk.

Har en gammel ipod med ekstra batteripakke som nå må byttes ut. Denne er harddiskbasert, og må pleies som en liten baby for å kunne funke i kulda. Dvs vernes mot vind, ikke justeres, pakkes inn i ull osv. Er det noen tekno(logi)freaks her som har noen formening om flashbaserte mp3spillere drives lettere i kulda enn harddiskbaserte?

Lurer nemlig på om jeg skal kjøpe ny IpodNano (flash) eller Ipod 80 GigaHarddisk.

Evt et merke som knuser Ipod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av grunnene til at jeg går på tur er nettop å nyte naturens ro. Da blir man mer oppmerksom på naturens egne lyder: blant annet av vilt, f.eks. ryper som flyr bort med mye skratting, osv. Det er jo også deilig å høre vinden suse og høre vannet i bekkene...

Nei, mp3-spilleren min blir aldri med på tur. Har aldri vurdert å ta den med.

Å bruke en mp3spiller på tur er som å banne i kirka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeje..jeg er enig i at man bør ha alle sanser åpne når man går, men når en legger seg til ro for kvelden i soveposen (og spesielt om en er på tur alene) er det ganske så herlig å døse til god musikk :oops: ... Det er ganske fantastisk å sette leir, og bruke en hviledag til å høre Markens Grøde på lydbok også.. (en annen gevinst med lydbøker er at de tar så mye mindre plass enn musikk.. :lol: ).

Jeg tør ikke å ta med min iPod video på tur :lol: . Bruker heller iPod Shuffle (1GB). Tidligere brukte jeg den gamle Shuffle'en - selv til kajakkpadling - med tilhørende cover. En vanntett versjon av iPod Shuffle finnes på http://www.engadget.com/2007/02/14/swimmans-waterproof-ipod-shuffle-its-whats-inside-that-count/ - men den er jo også litt dyrere, og uten apples garanti... :evil: Til gjengjeld kan man svømme med den :lol: .

Så lenge man har et godt hylster (gjerne av neopren) til spilleren, og oppbevarer den i et tørt og varmt kleslag, er det ikke noe i veien for å velge hardiskbaserte spillere. For mountainbiking (og andre bokstavelig talt rystende bevegelsesmønstre) er det i utgangspunktet mest ideelt med flash (fordi en harddisk kan hakke), mens for normalt bruk går det greit med harddisk. Batteritiden avhenger mest av hvor varmt spilleren oppbevares, ikke om det er flash eller harddiskminne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være nerd på området mener jeg at flashbaserte spillere ikke har noen bevegelige deler. På denne måten funker de bedre både i kulde og i høyden.

Vel så viktig er at spilleren bruker AAA eller AA batterier slik at det er ikke er noe problemer å bytte batteriene når de går tomme. Det beste er å ha en mp3-spiller som bruker samme batterier som skredsøkeren og/eller hodelykten. Når batterimåleren i skredsøkeren går under 60 % putter man ferske batterier i skredsøkeren og bruker de gamle i mp3-spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører aldri musikk når jeg går i fjellet, men når jeg gjør noe så kjedelig

som å jogge så hører jeg på musikk. Hender jeg hører på radioen på mobilen å :D .

Jo dårligere musikk på mobilen eller jo mere sport det er på radioen jo hardere joggetur :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til sommeren alle planer om å ta med meg min iPod nano på langtur. Godt med litt musikk eller en lydbok en værfast dag eller en sen kveld i teltet. For å få den til å vare de 2-3 månedene jeg har tenkt å tusle rundt i fjellet har jeg kjøpt meg en Solio solcelle-lader. Solio'en kan også brukes til å lade kamera og mobiltelefon.

Flash-spillere bruker mindre strøm enn harddisk-baserte rett og slett fordi de ikke trenger å spinne opp harddisken hver gang minnet er "tomt". Vil vel også tippe at de tåler ørlitegrann mer kulde og støt.

H.

Solio kan du lese om på www.solio.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører aldri musikk når jeg går i fjellet, men når jeg gjør noe så kjedelig

som å jogge så hører jeg på musikk. Hender jeg hører på radioen på mobilen å :lol: .

Jo dårligere musikk på mobilen eller jo mere sport det er på radioen jo hardere joggetur :? .

Hvorfor ikke høre på litt bra musikk? Det er jo da ting går unna?

... har jeg kjøpt meg en Solio solcelle-lader. Solio'en kan også brukes til å lade kamera og mobiltelefon.

Flash-spillere bruker mindre strøm enn harddisk-baserte rett og slett fordi de ikke trenger å spinne opp harddisken hver gang minnet er "tomt". Vil vel også tippe at de tåler ørlitegrann mer kulde og støt.

Ah,d er derfor den bare tåler å spille spillelister (som jeg nesten ikke bruker), fordi den må starte opp harddisken hver gang jeg skifter artist..

Ikke dum den Soliosaken forresten... Regner med du legger ut en utstyrsrapport når den tid kommer

Snodig det at musikk i fjellet er en ikketing for mange? Synes "stillhet" er oppskrytt. Hører heller på musikk. Blir som å ha solbriller mot lyset. Like sløvende for sansen. Like nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går svært ofte med musikk på øret når jeg går i fjellet alene.

Et tips fra meg er Creative Muvo som har en MP3 spiller som funker helt uten strøm... Nesten :lol: Jeg har brukt utbrukte batterier fra en håndholdt VHF i flere timer før den gir seg. Det er svært stor forskjell på batteri levetiden på disse småtassene, men Creative har gjort en kjempejobb med den Muvo'en. Den koster ikke mange kronene heller nå.

Jeg har også en Ipod, men lade problematikken gjorde at jeg gikk tilbake til MP3 spiller. Det er irriterende at alle låtene man har rippet fra CD ikke legges inn som MP3 men i Itunes sitt format som ikke støttes av Muvo, men det må jeg bare leve med.

En annen ting når det gjelder musikk er valg av ørepropper. Jeg har brukt Etymotic Researsch sine ER6-i er6i-blk.jpg og disse er jeg kjempegodt fornøyd med. Har kjøpt fra USA på e-bay. Disse kjøpte jeg på grunn av at de skal passe til noen formstøpte ørepropper jeg har, men de som følger med er helt greie. Stenger all lyd ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit for meg at dere liker å høre på musikk på tur. For meg er en stor del av turgleden naturens lyder, eller ofte fraværet av lyder. Ellers så er det ofte jeg tenker på musikk, spesielt på en lang retur. Men kunne aldri tenkt meg å høre på Rap eller annet tekno når jeg er i Jotunheimen, det blir helt feil kombinasjon for meg. Da ville jeg heller hørt på norsk felemusikk. Gjendines båndsull passer da langt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går aldri uten mp3-spiller når jeg er på tur aleine. Litt god, gammel mektig norsk black metal hvor de synger om Glittertind, Jotuner og oppi fjellheimen/inni svarte granskauen er ikke feil B)

Nå har jeg ganske brei musikksmak, så faktsik er Grieg og Bethoven også ofte med på tur. Jeg bruker en SanDisk 2GB, litt lite, men var billig. Den holder i 3-4 dager med et aaa batteri (putter den i egensydd lomme på buksesælan min, hvor det alltid er varmt.)

Jeg pleier å ha på musikken mest når jeg venter på at maten skal koke, leser i teltet eller beveger meg hjemover. Ikke så ofte på selve toppturen eller lignende, men utrolig hva litt musikk gjør på motivasjon og humør noen ganger. Jeg er sperrer gjerne naturlyder ute hvis det kan bety for meg at jeg får en bedre tur, er det et problem for noen så er det dumt for de, ikke for meg.

Jo, også når man har hørt mye på radio i bilen eller på jobb. Man får popmusikken printa inn i hukommelsen, og da plutselig ikke klarer å få den samme drittsangen ut av hodet på vei opp fjellsida eller på vei tilbake på en lang retur, ja da er det bedre med god musikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Ipod, men lade problematikken gjorde at jeg gikk tilbake til MP3 spiller. Det er irriterende at alle låtene man har rippet fra CD ikke legges inn som MP3 men i Itunes sitt format som ikke støttes av Muvo, men det må jeg bare leve med.

Hvilket format iTunes ripper til er en innstilling du selv kan gjøre. Du kan velge både format (aac eller mp3) og bitrate (64, 128, 192, 320 etc)... Det er under "avansert"/advanced-fanen i innstillingene B)

Ha en super dag!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel: digresjon følger.

Det slo meg at man sjelden hører samme type argumentasjon for å ikke høre på musikk på fjellet brukt på f.eks. bekledning.

"Jeg vil gjerne kjøpe dunjakke, hvilken bør jeg kjøpe?"

- "Jeg går aldri med dunjakke. Litt av poenget med å være på fjelltur er jo å fryse litt, og kjenne vinden på kroppen."

"Hva slags fjellstøvler egner seg til x, y og z?"

- "Ikke bruk fjellstøvler! De ødelegger naturopplevelsen, fordi man kjenner underlaget best med lette joggesko på!"

For eksempel. :wink:

For ordens skyld, dette var vennskapelig ment. :D Jeg er både helt avhengig av musikk på øret når jeg sykler eller går fort på ski, samtidig som jeg foretrekker å legge spilleren igjen hjemme når jeg drar på fjellet.

Poenget mitt, om jeg har noen, er vel bare at alt vi drar med oss på tur er i bunn og grunn "unaturlig", fordi vi ikke er i stand til å greie oss ute i naturen en halv dag uten en mengde medbrakte ting. Så får det vel være opp til den enkelte hvor store mengder medbrakte ting de ønsker å ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel: digresjon følger.
Dagens beste digresjon! :wink: Helt enig med deg. Det eneste som jeg kanskje synes er litt rart med musikk på øret er om man er flere på tur og alle går med musikk på øret... hehe..., det ser litt teit ut... Lite sosialt, men det er lov å være sær...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.