Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger litt hjelp til valg av randonné-utstyr


torhaa

Anbefalte innlegg

Har sett litt på randonné-utstyr siste tiden - har kjørt snowboard 6-7 sesonger, men har gått lei og har kjørt alpint det siste året de få gangene jeg har vært i bakken. Er med andre ord ingen erfaren alpinist, men liker å tro jeg klarer meg fint, og kunne tenkt meg å prøve meg litt i fjellet. Er 183 høy, og veier 75 kg pluss minus.

Jeg ser ikke for meg som en som gjerne tøyer grenser i fjellet. Vil oppnå greie hastigheter nedover om føret tillater det (liker fart, men er ikke et must), men jeg vil gjerne kombinere det så godt det lar seg gjøre med litt kjappe svinger/hoppsvinger og manøvrer her og der -- mao. jeg er på utkikk etter en mellomting, ikke en ski som gjør det ene veldig godt, men det andre svært dårlig..

Fremkommeligheten oppover teller en del for meg også. Vil si jeg vektlegger oppoverturen omtrent like mye som nedoverturen. Utelukker ikke at det blir litt bortoverkjøring heller.

Jeg vil i bunn og grunn ha et ganske allsidig setup. Jeg innser selvsagt at det vil bli litt trade-offs her og der, men jeg håper det kan komme noen tips på bakgrunn av hva jeg ønsker for utstyret jeg vil kjøpe. Det er viktigere for meg å ha noe som takler opp og ned like greit, enn å ha noe som takler ned veldig bra, opp veldig dårlig...........

Jeg har sett litt på flere ski. Jeg tror jeg vil ha noen ski som er ganske brede, men ikke over-the-top (grunnet oppoverturen). Ski som takler varierende snøforhold er et stort pluss i min bok. Vil ikke være den som er mest ekstrem på drops og slikt, men noen små enkle drops her og der ville vært fint å kunne. Völkl Snowwolf ser veldig allrighte ut, men de koster litt i meste laget for min lommebok. Mantra skiene fra samme produsent ser derimot øyeblikkelig litt finere ut mtp. pris (300 Euro) og funksjon. Er disse å anbefale for mitt bruk? Har også sett litt på Dynafit FT 7.0 (260 Euro), og de virker også fine... Har også sett noen som har hatt randonné-utstyr der skien var Völkl Karma. Prismessig ser de kjempefine ut, men spørsmålet er om de ikke blir vel tunge på tur opp...

Sko: som sagt, jeg setter stor pris på en sko som er god å bruke på bortover og oppover, men som ikke blir for myk i nedfarter. For de som skummer litt igjennom dette, må jeg igjen si at jeg ikke vil være en som kjører på yttergrensene nedover.... Har sett litt på Dynafit TLT 4 Evo (200 Euro), de virker allrighte nok. Også sett litt på Lowa Struktura Light (225 Euro), og de virker heller ikke så verst... Input her mottas med stor takk! (forresten, jeg har nok ganske brede føtter, så Scarpa (F1 Race Thermo) er f.eks. kanskje ikke beste valget... Skal uansett ta turen til nærmeste sportsbutikk for å få sjekket litt ut av sko, iht. passform og størrelser).

Bindinger er jeg utrolig usikker på! Dynafit-bindingene (TLT Speed) ser veldig bra ut, MEN de monteres vel så de sitter svært lavt på skien. Jeg vil tro det vil medføre problemer når man skal forsere bratte oppstigninger der man må bruke skikantene aktivt... Nettopp pga. monteringen er de heller ikke så supre å bruke i preparerte løyper... Derfor har jeg sett litt på både Fritschi Diamir Freeride Plus og Naxo NX 21, men disse skal etter sigende ikke være svært til å stole på ift. slitasje/skader. Går jeg for en av disse bør jeg kanskje også gå til innkjøp av et par rimelige truger, dersom uhellet skulle være ute.... Og da begynner ting å koste fort her. Veldig usikker på bindingsproblematikken her!

Hvordan er det forresten å montere slikt selv kontra å få servicen ved en butikk? (vil anta det koster en del?)

Prøver å holde kostnadene for ski + binding + sko under 6000,- -- kommer nok til å bruke www.sport-conrad.com og/eller www.telemark-pyrenees.com. Blir nok kjøp i løpet av våren, men om noen roper ut og vil råde meg til å vente med kjøp mtp. tilbud o.l. så gjør for all del det!

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hej

Jeg kjøpte et par Dynafit 712 ski for 72 (+20 frakt) Euro fra tyske ebay.de,

http://sport.listings.ebay.de/Skisport_Touren-Ski_W0QQfromZR4QQsacatZ104636QQsocmdZListingItemList

Det var da av en bedrift (www.sport-praxenthaler.de) som annonserte på ebay og ett par eldre Dynafit TLT for 50 euro (privat). Du finner mye på tyske ebay under vintersesongen. Kanskje litt mindre nå på våren.

Skjønner ikke riktigt hvorfor lav tyngdepunkt (Dynafit bindinger) skulle være en ulempe ved skrågang oppøver, så brede skisko har du neppe. Om du går i extremt bratt og isete terreng rekomenderas skarknivar (på svensk) "

http://www.sport-praxenthaler.de/Skitouren/Zubehoer/Dynafit-Harscheisen::253.html.

Har ikke testet mitt utstyr nok, men jeg synes det fungerer över all förväntan.

Hva jeg hørt fungere Dynafit bindinger til allt utom hopp utför 10 - 20 m klipper. dvs. "dropp" på frikjørerslang.

Lycka till med inköpet!

David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for responsen! Får kikke litt innom eBay der..

Jeg hadde en oppfatning om at litt høyde mellom sko og ski var det beste, så lenge det ikke ble justert til ytterligheter verken ene eller andre veien. Men, jeg er som sagt ikke så veldig erfaren med alpint. :lol:

Kommentarer på utstyret jeg har sett litt på velkommes! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bindningsplater på alpinski (høy tyngdepunkte) får du mer "moment" eller "hävstångseffekt" i carving-svinger, og du riskikere ikke at skiskoen tar i snøn i sving (det siste ikke et problem med brede frikjørerski). Trur ikke du merker noen stor forskjell når du ikke kjører i hardt prepparerte løyper. Høy tyngdepunkte er vell snarere en ulempe oppover. Det er vell heller ikke noe i veien for at montere plater på Dynafit bindninger. At spare in de 200-250 kr en sportsbutikk tar for montering av bindninger trur jeg er en dårlig investering....

Hvis du kjøper fra Tyskland/ Østerrike privat så er det kanske mulig at selger skriver at det er en gave på pakken, så slipper du toll. Hvis du kjøper av en internettbutikk sparer du noen kroner ved at få det sendt det til Sverige (EU-land).

Mvh David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamir Freeride Plus og Naxo NX 21, men disse skal etter sigende ikke være svært til å stole på ift. slitasje/skader

Både jeg og en del jeg kjenner har Diamir bindinger, brukt dem på mange toppturer dem siste to årene, og litt i bakke. Og verken jeg eller noen jeg kjenner har hatt noen problemer med dem.

Skoa jeg bruker er Denali TT (http://www.scarpa.com/scarpa.php) Sinnsyk varme selv om det er 15 minus og en god bris. Gode å gå både oppover og renne nedover igjen.

Ikke kjøp for lange ski! bortkastet energi både på vei oppover, og vanskeligere å svinge med når en skal nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her selv nettopp kjøpt randoneè utstyr fra Sport-Conrad. Undersøkte også på Telemark-pyrenees, men fant ut at Sport Conrad var noe billigere - totalt sett.

Har kompiser som har brukt Diamir i flere år - uten noe problemer. Valget for meg ble derfor Fritschi Diamir Freeride Plus 06/07 - til 239 Euro, noe som er er besparelse på ca 1700,- fra norske priser.

Valg av ski var verre og tenkte på Rossignol B3 evt B2, men valget falt tilslutt på Atomic Snoop Daddy til 350 Euro. Litt bredere enn B3, men en god del lettere og egner seg godt til toppturer. B2 og B3 selges for tiden på salg ved Oslo Sportslager for 3499,- Snoop Daddy er også på salg der til kr. 4499.- likevel ble det er besparelse på kr 1600,- ved å kjøpe skiene hos Sport-Conrad.

Skovalget falt på Scarpa som jeg har prøvd tidligere og som passer mine føtter. Fikk kjøpt demo sko av Scarpa Spirit 3 til 250 Euro. Skoene ligger på kr 4999,- i Norge og altså en besparelse på nesten 3000,-

Når jeg var så godt i gang, kjøpte jeg meg nye feller også til 99 Euro - 600 kr i besparelse der også.

Kom over din grense på kr 6000,- men ser du bort fra fellene, så er det ikke mye over. Og frakten....kom på hele 20 Euro :shock: - altså billligere å sende alt utstyret til Sverige, enn å sende primus fra Oslo til Tønsberg.

Ski kan du evt. kjøpe til en ganske billig penge i Norge, men på bindingene og støvlene er det sjelden salg, men er du medlem i f.eks DNT gis det i div butikker opp til 15 prosent avslag. Støvlene koster likevel ca 4000,- i Norge etter dette avslaget, så det er mye penger å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bindningsplater på alpinski (høy tyngdepunkte) får du mer "moment" eller "hävstångseffekt" i carving-svinger, og du riskikere ikke at skiskoen tar i snøn i sving (det siste ikke et problem med brede frikjørerski). Trur ikke du merker noen stor forskjell når du ikke kjører i hardt prepparerte løyper. Høy tyngdepunkte er vell snarere en ulempe oppover. Det er vell heller ikke noe i veien for at montere plater på Dynafit bindninger. At spare in de 200-250 kr en sportsbutikk tar for montering av bindninger trur jeg er en dårlig investering....

Hvis du kjøper fra Tyskland/ Østerrike privat så er det kanske mulig at selger skriver at det er en gave på pakken, så slipper du toll. Hvis du kjøper av en internettbutikk sparer du noen kroner ved at få det sendt det til Sverige (EU-land).

Mvh David

Hm, kjøper jeg Dynafitene lar jeg det være i første omgang.. Hadde tenkt å sende det til Sverige - men man slipper bare toll? Den tyske momsen blir vel trukket fra og den svenske lagt til...? Når vet man tidspunktet for henting? Har hørt at man må dra over grensen selv når man tror pakken skal være kommet frem.....

Både jeg og en del jeg kjenner har Diamir bindinger, brukt dem på mange toppturer dem siste to årene, og litt i bakke. Og verken jeg eller noen jeg kjenner har hatt noen problemer med dem.

Skoa jeg bruker er Denali TT (http://www.scarpa.com/scarpa.php) Sinnsyk varme selv om det er 15 minus og en god bris. Gode å gå både oppover og renne nedover igjen.

Ikke kjøp for lange ski! bortkastet energi både på vei oppover, og vanskeligere å svinge med når en skal nedover.

Hvordan vil du si Denali skoene er til å gå lengre strekninger med både oppover og bortover? Nedover ser det ut som om de gir mer enn nok støtte, men jeg lurer litt på om det kanskje ikke blir litt i overkant på lengre oppstiginger?

Her selv nettopp kjøpt randoneè utstyr fra Sport-Conrad. Undersøkte også på Telemark-pyrenees, men fant ut at Sport Conrad var noe billigere - totalt sett.

Har kompiser som har brukt Diamir i flere år - uten noe problemer. Valget for meg ble derfor Fritschi Diamir Freeride Plus 06/07 - til 239 Euro, noe som er er besparelse på ca 1700,- fra norske priser.

Valg av ski var verre og tenkte på Rossignol B3 evt B2, men valget falt tilslutt på Atomic Snoop Daddy til 350 Euro. Litt bredere enn B3, men en god del lettere og egner seg godt til toppturer. B2 og B3 selges for tiden på salg ved Oslo Sportslager for 3499,- Snoop Daddy er også på salg der til kr. 4499.- likevel ble det er besparelse på kr 1600,- ved å kjøpe skiene hos Sport-Conrad.

Skovalget falt på Scarpa som jeg har prøvd tidligere og som passer mine føtter. Fikk kjøpt demo sko av Scarpa Spirit 3 til 250 Euro. Skoene ligger på kr 4999,- i Norge og altså en besparelse på nesten 3000,-

Når jeg var så godt i gang, kjøpte jeg meg nye feller også til 99 Euro - 600 kr i besparelse der også.

Kom over din grense på kr 6000,- men ser du bort fra fellene, så er det ikke mye over. Og frakten....kom på hele 20 Euro :shock: - altså billligere å sende alt utstyret til Sverige, enn å sende primus fra Oslo til Tønsberg.

Ski kan du evt. kjøpe til en ganske billig penge i Norge, men på bindingene og støvlene er det sjelden salg, men er du medlem i f.eks DNT gis det i div butikker opp til 15 prosent avslag. Støvlene koster likevel ca 4000,- i Norge etter dette avslaget, så det er mye penger å spare.

Takk for denne posten, mye interessant! Samme spørsmål til deg som til overnevnte poster: hvordan er Scarpa skoene der til lengre oppturer og bortover turer? Ser ut til at de er litt tyngre enn mange andre sko av den typen..

Frakten så nydelig ut! :evil: Jeg trodde bare Telemark-pyrenees hadde ekstremt fin fraktpris (gratis over 700E), men 20Euro er mye mindre enn jeg trodde det ville bli fra sport-conrad. Så jeg ikke misforstår, du sendte dette til Sverige du også?

Blir mye spørsmål her, men. Kjempeflott om du har anledning til å svare -- monterte SC bindinger for deg? Var det i praksis bare å ta med seg skiene ut å prøve etter å ha mottatt pakken, eller måtte det litt justeringer til på egen hånd?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sendes til Sverige ja. Nettopp ordnet dette og har ikke fått hentet utstyret enda, men regner med at det skal gå i orden. Skal også legge til at hvis du bestiller ski+binding og også evt + støvler - får du "pakkepris" og prisen blir enda billigere enn den jeg skrev i mitt tidligere innlegg.

Siden Sverige er i EU blir det ikke noe moms i Sverige og SC trekker derfor heller av den tyske momsen. I følge listen til SC skulle det samme ha kostet 35 Euro til Norge - de trekker da fra den tyske momsen og man må betale norsk moms på alt inklusive frakten. Vet ikke hva momsen er i Tyskland, men regner med at den ikke er høyere enn den i Norge

SC skal montere bindingene etter de støvlene jeg kjøpte

Se forøvrig på denne linken på hvordan det kan gjøres - og det er fullt lovlig:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2004/1095878485.92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[/"Hadde tenkt å sende det til Sverige - men man slipper bare toll? Den tyske momsen blir vel trukket fra og den svenske lagt til...? Når vet man tidspunktet for henting? Har hørt at man må dra over grensen selv når man tror pakken skal være kommet frem.....]

Den tyske butikken jeg handlet fra trakk ikke fra noen moms. Tror dog at Tyskland også har 20 -25% moms så det blir ingen forskjell. Jeg fikk et paketnummer og da kunne jeg følje pakkens vei til Sverige på nettet.

Hvis du er usikker på at handle fra private tyskere/ Østerrikere så kan jeg rekomendere at du ser på utstyret som butikker legger ut for salg på ebay.de Mange tusenlapper spart... Mine ski har listpris på 350 Euro og jeg fikk de for 72.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[/"Hadde tenkt å sende det til Sverige - men man slipper bare toll? Den tyske momsen blir vel trukket fra og den svenske lagt til...? Når vet man tidspunktet for henting? Har hørt at man må dra over grensen selv når man tror pakken skal være kommet frem.....]

Den tyske butikken jeg handlet fra trakk ikke fra noen moms. Tror dog at Tyskland også har 20 -25% moms så det blir ingen forskjell. Jeg fikk et paketnummer og da kunne jeg følje pakkens vei til Sverige på nettet.

Hvis du er usikker på at handle fra private tyskere/ Østerrikere så kan jeg rekomendere at du ser på utstyret som butikker legger ut for salg på ebay.de Mange tusenlapper spart... Mine ski har listpris på 350 Euro og jeg fikk de for 72.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spørsmål.... Er det rimelig å tro at det skal gå an å selge til innkjøpspris dersom jeg bestiller sko fra eksempelvis sport-conrad.com, og finner ut at de ikke helt passer foten min? Har ganske gjennomsnittelig størrelse tror jeg, 43 i vanlig skostørrelse (kan være 44 i noen sko). Kanskje litt bredere lest enn hva vanlig er, risten er litt høyere enn vanlig...

Edit: foten min er 27 cm lang, 11.5-12 cm bred, og risten er omtrentlig 9 cm høy på det høyeste. Er blitt anbefalt Scarpa Spirit, Matrix og Denali av sport-conrad, med str. 27.5. Kunne gått for 28.0 kanskje, men forskjellen er bare i innerskoen, og den kan jo endres greit...

Ender nok opp med Atomic Snoop Daddy (125/88/111), Naxo NX21 og Scarpa Spirit, nesten samme setup som Plutos... Grunnen til at jeg valgte Naxo (ville kanskje valgt Dynafit ellers, sammen med Matrix) var et fint tilbud jeg ikke kan si nei til. :)

Sånn i fall det skulle være noen med tilsvarende ønsker for kjørestil og skotype som skulle finne på å ramle innom denne tråden en gang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.