Gå til innhold
  • Bli medlem

For kladt til å fiske enda?


_akasin_

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjenner det kribler i magen ettersom isen skal til å gå på vannene i nærheten.

Tror dere det er mulghet for og få noe fisk så tidlig på året, ryktene sier jo at det skal være bra med en gang når isen går!?!

Hva fisker man med da?

Etter og ha sett "Tørrfluelandet" med Lars Lenth har jeg veldig lysst til og pusse støvet av fluestange og prøve lykken.

Noen erfaringer rundt dette temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du fikk vel noen tips av Tørrfluelandet? Det er riktig at det er mulig å få ørreten til å ta flue med det samme isen går, eller i råk for den saks skyld - og så tidlig går det mye på steinfluer og fjærmygg/fjærmyggpupper. Generelt varmes vannet i grunne vann/grunne partier opp først, så det lønner seg å lete etter slike steder. Det er også en fordel at værlaget er sympatisk, gjerne lettskyet og uten sur nordatrekk. På Nordvestlandet var vi i gang tidlig i mars, så lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bor du i nærheten av kysten er det en god ide å varme opp med litt sjørrettfiske på grunnene. Kjempetid for det nå.

I ferskvann er ellers Montana kjent som ei god flue tidlig i sesongen, det er jo slett ikke alltid det vaker. Prøv den på kveldstid på grunne områder som er blitt varmet opp i løpet av dagen. Blir det skikkelig varme kan det også dukke opp maur relativt kort tid etter at isen har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!:)

Bor på østlandet og har flere meget bra plasser og fiske gjedde i umiddelbar nærhet, problemet er bare at jeg ikke tror jeg har "tungt" nok utstyr til å fiske gjedde eller rettere sagt få ut i store tubefluene. Trøvde meg nemlig på det i fjor med min klasse 5 stang og snelle men flua datt ned ca 3 til 4 meter forran meg.

Hvilken klasse på stang, snelle og snøre mener dere er ideelt til gjeddefiske? må en opp i 7 til 8 eller?

Tror det blir et forsøk på ørreten en av de nærmeste dagene (og se tørrfluelandet en gang til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

send en pm om hvor du bor, så skal du altids få noen tips om hvor det er klart å begynne å kaste med flua..

skal du fiske gjedde bør du kjøre en #8 stang helst, med tanke på str på gjeddefluene.

Hei du vis du skal kjøpe en ny stang og sikkelig gjedde utstyr dra til Vilmarksmessa på Lillestøm i helga der får du bra og bilig utstyr skal jeg si deg både til gjedde og alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ørretten tar flue hele året om der er åpent vann. Tull å si at man må vente til det er komt varme i vannet. Har selv tatt 40 ørret på ein ettermiddag i Januar måned. Men noen nyttige tips. Når det er kaldt vann er ørreten treg. det skal stort bytte som er lett å fange til for å få den til å bite. Bruk gjerne streamere i str. 6-8 om vinteren og tidlig vår. Og fisk seint, Svært seint. Fisken gidder ikkje jage eter noe den bruker mer ennergi på å fange, enn det den får i utbytte.

det er standard overlevelsesregler i naturen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.