Gå til innhold
  • Bli medlem

plate til omnifuel


johnpd

Anbefalte innlegg

kjøpte en omnifuel for et par uker siden og tenkte jeg skulle ordne meg en plate å ha den på når jeg e på tur. noen som har noen gode forslag hva jeg kan lage den av? tenkte på en tynn kryssfinerplate men finner ingen steder jeg kan kjøpe et lite stykke og ikke hele plater.

noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plate omnifuel

Tja, har jobbet tre sommere som snekker, hvor det blir en del "avkapp" av materialer av forskjellig art.

Bare å ta turen innom en byggeplass og spør ydmykt om de har noe "avkapp" å overse

Kryssfiner fungerer greit det.. Stivt og sterkt selv når platene er tynne..

Mvh Alexander..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en nova som monteres på 4 mm kryssfiner 20x40 cm.En skistropp bruker jeg for å feste flasken med. Lager du den litt stor, kan varme kjeler settes på den ved siden av brenneren. Selv kjøpte jeg kryssfiner på maxbo som kapprest. Ta en tur på byggkjedene. Kapprest får du for slikt og ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hør om folk som får kjøpt kryssfiner plater på maxbo ol. Mange steder er de greie og kapper til for deg også.

Jeg tok i bruk en bunnen fra en gammel skuff etter noe rydding jeg var med på. Restene kappet jeg til og lagde meg noen ekstra snøpugger! Disse fungerer faktisk ganske fra.

Felles for disse er at de bør behandles med noe for at de ikke skal trekke vann. I mangel på noe annet brukte jeg bare ett stearinlys som jeg gnei godt inn i treet. Beis eller lakk er sikkert bedere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker en avdanket tur-stekepanne jeg, som omnifuelen akkurat går nedi, så slipper jeg evt brennbart søl som vil renne utover i teltet ved en evt ulykke av noe slag.

Tar ikke noe plass i bagasjen heller, da den er stablet under kjelen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde meg selv en plate av huntonitt til dette. Sirkel med passe diameter, i tillegg felte jeg inn tre trekanta biter med 120 graders avst. langs kanten, ca 2 cm høye, limte med araldit. Disse korte beina gjør det enklere å få det stabilt på litt ujevnt underlag, og hindrer at plata sklir på snøen. Lakkerer du hele greia et par ganger tåler den mer fuktighet.

Min holdt i mange år, tror den ligger i kjelleren ennå. (Primusen ble utslitt omtrent samtidig med at jeg selv ble det i fht primuskrevende turer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil på det sterkeste anbefale å lage noe som også holder flaska på plass. Da blir det lettere å sjonglere brennende primus inn og ut av innerteltet (noe som er en forutsetning for en komfortabel vintertur). Kryssfiner er utmerket og kan med fordel pålimes tynn celleplast på undersiden, sånn som f.eks. fra et sitteunderlag.

Arrrrrgggghhhhh - når skal jeg komme meg ut på tur igjen????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.