Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger litt help til GPS-kjøp (med egnos)


Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe gps for fjellturer, men veit ikke hvilken type, og det er litt vanskelig med hvislken butikk jeg skal a også - En data- eller elektrobutikk, eller sportsbutikk - eller....

Vil ha en med så mye som mulig - Jeg har sett på noen nettbutikker, på noen gps'er som er egnos-kompatibel, og da var prisen på mellom 6 og 7 tusen på de med flest muligheter, men vilken? - eller frarådes det, og heller vente til egnos blir i vanlig salg? Håper neon veit noe

:shock::D:?:

EHM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal vel kanskje være forsiktig med å anbefale et spesielt merke, men jeg drister meg frampå: Garmin`s forskjellige modeller er antakelig de mest solgte i Norge. De har helt sikkert en modell som passer ditt behov. Og IKKE MINST, importøren Belanor har en meget bra service!!

På Belanor.no finner du oversikt over forhandlere i Norge. I tillegg kommer en drøss med mer eller mindre seriøse forhandlere på nettet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke svare med spesielt merke. Bruker selv Garmin GPSMAP 60CS (uten X) og er kjempefornøyd med den. Har mange venner som bruker 60CSX og de er enda mer fornøyd.

Og evmorten spurte vel: "Har tenkt å kjøpe gps for fjellturer, men veit ikke hvilken type..." - konkret spørsmål krever konkret svar, synes jeg :shock:

Ellers les mer her:

http://www.amobil.no/tester/traadlos_teknologi/gps_for_jakt-_tur_og_fiske/33365/1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg på det jeg skreiv sist - Var litt uklart kanskje, men lurte på det med EGNOS. Er det noen gode gps'er som er egnos-kompatible - Så slipper jeg liksom å kjøpe enda en når det blir vanlig med egnos (eller er det like rundt hjørnet?). Hvis det stemmer det jeg har hørt, at gps har - var det ca100 m presisjon på gps, og egnos kan komme ned i 1-2 meter?

Er det bare bortkasta å satse på en sånn egnos-kompatibel? - Vil ha det så nøyaktig som mulig da sjø - når det kommer i vanlig bruk... så jeg håper noen veit dette også

Og - hvor nøyaktig er en sånn høydemåler på gps - har hørt at man må justere etter lufttrykket hele tida...? - høres veldig tungvint ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke kunnskap om EGNOS.. B)

Min erfaring med GPS`en er at den stort sett er betydelig mere nøyaktig enn du beskriver; stort sett innenfor 10 meter..

Når det gjelder høydemåleren kommer det an på om GPS`en har barometrisk høydemåler eller ikke. Den barometriske er betydelig mere nøyaktig, men den må kalibreres i henhold til barometertrykk, noe som vanligvis ikke byr på problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGNOS er et system som skal sende såkalt "differensierte korreksjoner" til GPS-mottakere. Jeg tviler på om denne teknologien kommer til å bli integrert i bærbare GPSer, men det kan hende. EGNOS skal gi noe bedre presisjon på GPSen, men for turformål mener jeg ikke det skal ha noe betydning som helst. Som vandrefalk sier har GPSen som regel bedre enn 10m nøyaktighet i fjellet, og det er vel mer enn godt nok for de fleste. Et kjapt søk på wikipedia gir forøvrig en del mer info om EGNOS. Tror nok systemet er mer rettet mot maritime brukere og flytrafikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.