Gå til innhold
  • Bli medlem

Integrert kortfell på ski


guzzi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et par VELDIG utslitte fjellski som er lappet og bandasjert i løpet av årenes løp. Jeg innser nå siden høyre ski er blitt 20 cm kortere enn venstre at et langt og fantastisk samarbeid nærmer seg slutten, etter omtrent 1000 mil og uttallige fjell- og toppturer i kompaniskap.

Derfor var jeg en tur og sonderte terrenget og kom over Åsnes Nansen ski med innsving og smørelomme og ikke minst integrert kortfell. Selv har jeg sverget til smørelomme, langfell -alternativt blåswix- tidligere.

Er det noen som har denne skia, eller lignende ski? Fungerer kortfell? Og er systemet idiotsikkert med tanke på holdbarhet? Hvordan funker en kortfell i motbakke på skareføre med tung pulk? Enn i dyp snø opp samme bakken med samme last? Kan kortfellen erstatte smørning på en kosetur i påska? Eller bremser fellen så mye under en vanlig skitur at det ikke er et alternativ?

Jeg vil ha ei ski jeg kan GÅ med, men som samtidig kan gjøre susen ned herlige brattheng i dyp snø. Skien skal brukes både på korte og lange turer, med og uten sekk og med og uten pulk.

Utstyret jeg har i dag er Atomic Blåhø med god gammeldags Kandahar binding (solid multijusterbar wirebinding fra ca 50 tallet?) og gode lærsko. Med dette utsyret har jeg både tatt treningsturer i marka med, vært ei uke i Jotunheimen, vært over Trollhetta -vintertoppen- med 50kg pulk opp og ned og gått Birken med. Svakheten med dagens utstyr er at skiene er litt for smale, litt for lange og har for liten innsving.

Jeg er fullstendig klar over at bredere ski vil gjøre opplevelsen i maskinpreparerte løyper ennå mer uggent, men jeg måtte tross alt gå utenfor sporene på Birken med dagens utstyr, så det betyr ikke all verden :shock:

Jeg er veldig takknemlig for gode tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte meg Åsnes nansen med supertelemark m/vidje og integrerte kortfeller i vinter samt Crispi sydpolen-støvler, og har vært på noen turer. Hittil er jeg veldig fornøyd med utstyret.

Fellene er lette å ta av og på, og virker solide. De fungerer både i løssnø og skare. På flate går det også fint, med det er klart at de bremser endel, særlig siden spennet på skiene mine nok er for svakt i forhold kroppsvekten min. Var på tur i Rondane nå i påsken, og kortfellene fungerte utmerket i forhold til min venninnes langfeller. Brukte de både i motbakke og på flate, siden vi hadde oppakning og det var svært isete løyper. Jeg var veeldig glad for at jeg hadde kortfeller, og slapp å smøre med skaresklister. Det var først på toppturen til Veslesmeden, på isete og hardt underlag, at kortfellene måtte gi tapt. Ellers hang jeg med henne som hadde langfeller, samt at jeg gled forbi på flatene. Det er også mye enklere å ta dem av og på, sammenlignet med langfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg kjøpte meg Åsnes Nansen med Super Telemark m/vidje bindinger og Varg lærstøvler i fjor høst og er veldig godt fornøyd. Har akkurat vært på tur i Jotunheimen og utstyret fungerte meget bra. Skiene er stabile og lettsvingte til å være "gå-ski" og er etter min mening mye bedre å kjøre nedover med enn smalere fjellski som f.eks. Rago eller Pellestova. Anbefales!

Når det gjelder kortfellene, er disse lettere å sette på enn langfeller, og glir også bedre. Kan derfor brukes som alternativ til klister (men jeg tror riktig type klister gir bedre gli). Ulempen med kortfellene er at de ikke gir godt nok feste dersom det er veldig bratt. Jeg vil derfor anbefale deg å ta med langfeller i tillegg til kortfeller dersom du skal gå mye i veldig bratt terreng. På turen i Jotunheimen hadde jeg med både korte og lange feller, og det fungerte bra. Det blir jo litt "smør på flesk" kanskje, men kortfellene veier ingenting, og tar minimalt med plass.

Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svart! Artig å høre andre som har brukt utstyret og høre hva slags inntrykk dere har. Jeg må definitivt investere i nye ski, baktuppen knakk i dag på vei til Snota i dyp snø, og bæreevnen ble kraftig redusert med 30cm kortere ski på høyrefoten.

Blir sannsynligvis en tur innom for å sjekke Åsnes Nansen til uka. Langfeller har jeg allerede så det er ikke noe problem å putte de i sekken som backup for evt kortfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Rago med kortfeller nå i høst, og etter det har langfellene blitt liggende i kjelleren. Selvsagt gir de ikke samme feste som langfeller i bratte bakker med skareføre, men som en helhet fungerer de utmerket. Strevet i de verste oppoverbakkene glemmer jeg fort når jeg suser fordi kameratene med langfeller i nedoverbakkene.

Som ivrig skiløper i min ungdom setter jeg også veldig pris på at en kan gå med ok langrennsteknikk med kortfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du en kommentar til kortfeller:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7839

Min erfraring er at de er greie til hyttetilhyttetur og pulktrekking. De er veldig enkle å få av å på. Du får bedre gli enn med langfeller, men det går litt på bekosting av feste. Til tøffere bakker på topptur anbefaler jeg langfeller. Jeg har nå både lang- og kortfeller klar i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg kjøpte meg Åsnes Nansen med Super Telemark m/vidje bindinger og Varg lærstøvler i fjor høst og er veldig godt fornøyd. Har akkurat vært på tur i Jotunheimen og utstyret fungerte meget bra. Skiene er stabile og lettsvingte til å være "gå-ski" og er etter min mening mye bedre å kjøre nedover med enn smalere fjellski som f.eks. Rago eller Pellestova. Anbefales!

Hei

Ser både du og "gjendine" har Nansen m/vidjebinding. Vurderte noen av dere å bygge opp bindingen med plate, eller er det ikke ønskelig på denne type ski?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser både du og "gjendine" har Nansen m/vidjebinding. Vurderte noen av dere å bygge opp bindingen med plate, eller er det ikke ønskelig på denne type ski?

Takker for alle svar!

Er ikke meg du spør, men svarer deg nå lell: Har plater (og hælløfter) selv (på Åsnes CCC m SuperT m wire). Anbefales. Fungerer helt fint. Kun fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke meg du spør, men svarer deg nå lell: Har plater (og hælløfter) selv (på Åsnes CCC m SuperT m wire). Anbefales. Fungerer helt fint. Kun fordeler.

Takker uansett jeg, da!

For min del vil det bli mest bortover-tusling, men sikkert noen "omveier" via topper. Hvordan er det å gå bortover med plater? Blir det mer ustødig?

Jeg hadde sett for meg max 1 cm plate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå testet Åsnes Nansen med kortfeller i Trollheimen. En tur til Neådalssnota har gjort meg svært lykkelig.

Føret: Hard løype på tidlig morgen pga kuldegrader nattestid. Utover dagen som sola fikk tak myknet snøen opp. Mot slutten av dagen råtten gjennonslagsføre periodevis.

Været: Strålende senvinterdag. Sol, skyfri himmel, Ca -3 grader kl 08:00 ved 500moh, 17 grader kl 15:00 ved 1621 moh. 12 grader kl 20:00. Nesten vindstille.

Oppakning: Ryggsekk med nødvendig drikke, mat, snop, ekstra klær, sitteunderlag, spade, liten sovepose, diverse førstehjelpsutstyr og annet nødvendig pikkpakk (leatherman, skolisser, lommelykt etc). Vekt ca 10-12 kg.

Kortfellene fungerte like godt som langfellene til turkameratene. Noen ørsmå glipptak tidlig på dagen, men det opplevde også turkameratene med langfeller. Opp de bratteste skråningene mot toppen ble det flere glipptak, men da var hellingen såpass bratt at jeg hadde foretrukket traversering uansett. En av turkameratene med langfell traverserte også.

Desidert en fordel på flat mark. Dette merket jeg spesielt etter endt tur. En tur som normalt burde vært i overkant lang, føles som en kosetur og det var langt i fra noen befrielse å komme ned til bilen. Faktisk hadde jeg lyst til å ta en avstikker og ta en topp til mens jeg likevel var ute. Det tyder på at kortfellen også er langt mer energisparende enn langfell.

Konklusjonen er at Åsnes Nansen med kortfell kommer til å bli en bestevenn i mange år fremover og til mitt bruk havner den berømte terningen på 6 etter testturen. Jeg ser heller ikke bort fra at jeg stiller til Birken med Nansen. Som koseturdeltager vel og merke :roll: Kanskje med kortfell fremfor klissete smurning? (eller kanskje ikke, men det er ikke så milevis langt fra et alternativ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det bare å glede seg!

I går fikk jeg mine nye Nansen m/Super Telemark/vaier, 10mm plate og kortfeller. Har foreløpig noen eldre Asolo Alaska som jeg har tenkt å prøve med. Muligens Varg Skavl til neste sesong, får se. Noen som vet om Asolo Alaska tilsvarer dagens Varg Morgedal (evnt andre)??

Håper å få en tur på Kistrandtid eller Kvalhornet her i Bodø i løpet av den neste uken for å teste utstyret. Ligger fremdeles endel snø i høyden/innlandet her i Bodøtraktene, selv om det minker raskt.

Glade hilsner fra Bodø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.