Gå til innhold
  • Bli medlem

Mating på isen


Borgar

Anbefalte innlegg

Har nå prøvd ut noen av tipsene jeg har fått her under temaet "Isfiske", og de funker bra alle sammen. Nesten for godt. Torskerogn lokket til seg masse røye, men de fiskene som først hadde fått smaken på rogna, villebare spise rogn og ikke krok:-( Jeg erfarte imidlertid at rekeskallet var umulig å få til å synke da det hadde rukket å bli frossent på vei til fiskevannet. Jævlig frustrerende!

Pultost skal visst være skikkelig saker for å lokke til seg røya, men jeg har ikke lykkes i å få tak i denne illeluktende osten. Det finnes en smørbar variant å få kjøpt, men den er ifølge isfiskeguru Pierre Aker helt ubrukelig. Og jeg siterer fra boka hans Isfiske - redskap, metoder, agn og fiskearter:

"Det vanligste er å fore med ostestoff, f.eks pultost. Pultost av den myke smørevennlige typen er ikke brukbar. Pultosten som er mer klumpet og smulete er bedre. Til vanlig foring over natta trengs det ca 1 kg for å oppnå sikker respons hos fisken Pultosten bør smules i hendene før den puttes i pilkehullet. På den måten sprer den seg bedre. Røye og ørretrogn er også fremragende. Det er en fordel å fore om kvelden og starte fisket neste morgen. Best resultat oppnår vi med foring over lengre tid. På den måten kan vi være sikre på at mange fisker kjenner foringsplassenIkke all fisk blir stående der, emn stedet blir oppsøkt med jevne mellomrom."

God påske alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg har lest litt rundt omkring om mating av røye/ørret. Ost og mais fungerer bra, men det er mange som mener at det høye fettinnholdet i osten kan føre til forstoppelse hos fisken pga fordøyelsessystemet ikke klarer å hamle opp med denne type kost. Det samme gjelder maisen. Maiskorn blir etter sigende liggende i magen på fisken. Jeg har ikke noen vitenskaplig bevis som bygger opp om disse påstandene, men det høres heller ikke helt utenkelig ut. Bare tenk på når fiskeren selv har spist mais. Det er ikke alltid maisen er like godt fordøyd, eller hva?

Jeg var og fisket på et vann i indre Troms for noen uker siden i et vann der statskog hadde et kultiveringsprosjekt gående. De tok 15 000 smårøyer i året i ruser. For å lokke fisk til rusene brukte de fryst torskerogn. Noen lokale karer tipset meg om å fiske i nærheten av disse rusene. Rusene var selvfølgelig laget slik at bare småfisken slapp inn og den større fisken ble stående utenfor å gnafse i seg rogna som falt gjennom nettingen i rusene. Det var virkelig et syn som møtte oss da vi kikket ned i hullet! Det vrimlet av fisk i alle størrelser rundt rusene, men det var nesten bare småfisken som ville ta kroken.

Jeg er overbevist: Fra nå av er det bare torskerogn som gjelder som fór for mitt vedkommede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.