Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur Ystetind 1162 moh (Vestnes Kommune) 2. April 2007


askogvoll

Anbefalte innlegg

Fjellturer hjemme i Romsdalen er alltid spennende. Spesielt når jeg kan gå rett ut av stuedøra og opp til tinder som kan være utfordrene på slike uværsdager som i dag. Værmeldingen var lite tiltalende, og sofaen fristet nok mest denne dagen. Vind og nedbør fra sørvest, med stiv kuling og snø i fjellene.

Ruten hadde jeg gått utaligge ganger før, men i fint vær. Jeg kler meg opp i den nye M-02 fra forsvaret, pakker stegjern, appelsin, tørre klær og en termos med varmt vann i sekken. Ruten som er planlagt er; Vikasla (516 moh), Liahornet (726 moh, Båten (816 moh), Ystetind (1162 moh) og tilslutt Nedre Brustindsvatn (723 moh).

Navigeringen går med GPS, hvor at vanlig bestikknavigasjon nærmest ville vært umulig denne dagen. Ved 800 moh på vei mot toppen til Ystetind opplever jeg min første totale whiteout. Jeg ser absolutt ingenting, og vært skritt jeg tar følger jeg på GPS'en. Det går faktisk hele 15 minutter uten at jeg ser noe annet enn snøflukser, tåke og mine egne spor i snøen. Dette skulle og viser seg å vedvare i nesten to timer tilsammen etter at jeg forlater toppen.

Oppholdet på toppen blir særdeles kort siden jeg vil prøve å følge mine spor ned igjen. Dette viser seg å være fånyttes siden de har snødd igjen i løpet av 5 minutt. Jeg må fint følge GPS'en vær meter i snart en halv mil før jeg får se steiner og mosetuster igjen.

Turen vil jeg absolutt prøve igjen fordi at spenningen og mestringen av å gå i dårlig vær er mye høyere, enn ved å gå på skyfrie dager.

Alexander ;)

post-2512-133474457617_thumb.jpg

post-2512-133474457631_thumb.jpg

post-2512-133474457644_thumb.jpg

post-2512-133474457659_thumb.jpg

post-2512-133474457673_thumb.jpg

post-2512-133474457685_thumb.jpg

post-2512-133474457714_thumb.jpg

post-2512-133474457732_thumb.jpg

post-2512-133474457746_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du er Tomrefjording.. ;)

Minner meg litt om været jeg og gi fikk på turen vår i fjor til Ytstetinden, bare at vi hadde bestilt ei værluke som kom akkurat i det vi skulle ned igjen :D Dato var omtrent lik, 31.mars. Vi gikk via Flatesætra.

Fantastisk flott fjell når du ser det fra Vestnes dette:

1.jpg

Vind og stadig tilskyende på vei opp (sol første del av turen):

4.jpg

Værluka :D

13.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.