Gå til innhold
  • Bli medlem

Tromsø-OL


Alek

Anbefalte innlegg

Det dummeste jeg har lest på lenge, selvangivelsen er teit nok slik den er. Problemet med østlendinger er at så lenge noe havner på et annet sted i landet, så er alt så jævlig gale. Et OL i Tromsø vil kunne bli det mest spektakulære verden har sett, et OL i Oslo eller Trondheim ville blitt sånn ca hvor som helst ellers i verden. Naturen der er ikke noe folk snur seg etter. I Tromsø er dette helt annerledes. Største ulempen er ustabilt kystklima.

OL er dyrt? Det blir kastet så mye penger vekk over statsbudsjettet, at dette knapt vil merkes. 20mrd er absolutt ingenting for et av verdens rikeste land, det blir vel noe slikt som 4.000 pr hode.

Dette med selvangivelsen var selvfølgelig _i_r_o_n_i_s_k_ men det skjønner ikke alle.

Hva er så spektakulært med Tromsø? Det skal være et kompakt-OL. Det skal ikke arrangeres i Lyngsalpene. Landskapet rundt Tromsø ser ut til å være ganske Lillerhammer-aktig ut. Hadde OL derimot vært arrangert i Narvik så kunne vi snakke om spektakulære omgivelser.

Jeg er ikke sur fordi noe havner et annet sted i landet. Jeg synes det er alt for stort press i Oslo-området og ser gjerne at flest mulig offentlige etater etablerer seg andre steder. Det samme gjelder bedrifter. Dere kan gjerne ta hun derre Haga også. Jeg vil bli meget glad dersom hun snart havner et annet sted i landet (les=taper neste valg og blir fylkesmann langt unna Oslo).

Personlig vil jeg heller at Sverige arrangerer OL. De har jo ikke hatt vinter-OL før og nå er det deres tur til å betale regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dette med selvangivelsen var selvfølgelig _i_r_o_n_i_s_k_ men det skjønner ikke alle.

Ironi er vanskelig å forstå når du ikke legger på et :wink:, et :) eller et :roll:

Siden dette berører faget mitt, er jeg ikke overrasket over slike utspill. Du er i god båt, ironisk eller ikke.

Hva er så spektakulært med Tromsø? Det skal være et kompakt-OL. Det skal ikke arrangeres i Lyngsalpene. Landskapet rundt Tromsø ser ut til å være ganske Lillerhammer-aktig ut. Hadde OL derimot vært arrangert i Narvik så kunne vi snakke om spektakulære omgivelser.

Når f.eks utforsendingene viser skiløpere som nærmeste kjører ned i havet, blir det spektakulært. Jeg har aldri sett slike bilder fra andre steder enn Tromsø. Hvis målet var spektakulære fjell og alt annet en Lillehammer-aktig landskap, så hadde selvfølgelig OL'et blitt arrangert på nordvestlandet. Her får man det samme pluss en god del ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..........OL er dyrt? Det blir kastet så mye penger vekk over statsbudsjettet, at dette knapt vil merkes. 20mrd er absolutt ingenting for et av verdens rikeste land, det blir vel noe slikt som 4.000 pr hode.

20 mrd. i offentlig forbruk er mye uansett i Norges økonomi. I f.eks samferdselssektoren er det ett stort skrik etter ressurser i denne størrelsesorden. Det blir da en merkelig prioritering med OL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eventuelt OL i Tromsø blir nok vesentlig dyrere enn 20 mrd som er et slags foreløpig beløp.

Infrastrukturen i området er dårlig. Det finnes ikke togforbindelse, og den eneste veien dit er smal og svingete. Flyplassen har bare en rullebane og er stengt i perioder pga dårlig vær.

Alle anlegg må bygges helt fra grunnen av muligens med unntak for slalåm/storslalåm. Det er veldig dyrt og krevende å bygge så store anlegg i Tromsø. En eventuelt etterbruk er dømt til å bli et tapsprosjekt i et område med bare 50-60 000 innbyggere.

Oslo derimot kan arrangere OL relativt billig. Det er ikke nødvendig med ny infrastruktur. Alt finnes! Hotellkapasiteten er god nok og de aller fleste anleggene vil ligge der ferdig dimensjonert for OL bruk. Oslo skal arrangere ski VM 2011 og vil dermed ha anlegg på plass.

Sponsorer som har sagt at de ikke vil finansiere Tromsø spytter mer enn gjerne inn penger i Oslo. Bilettinntektene blir også veldig mye høyere. Det bor 40 - førti ganger så mange mennesker i Osloregionen enn i Tromsøregionen (innenfor 2 timers kjøring).

Jeg er mot OL, også i Oslo, men skal man drive med det tøyset der kan man like gjerne velge det samfunnsmessig mest lønnsomme alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda, med dine argumenter så skulle alt havnet på østlandet. Dessuten skriker og hyler dere jo der nede for at veiene er for dårlige og har for dårlig kapasitet (les: køer).

Etterbruk av så store anlegg er et problem, ikke bare for Tromsø. Men befolkningsgrunnlaget er stort nok til å lage en folkefest. Du kan ikke sammenligne med østlandsområdet som er så bortskjemt med arrangementer at de ikke kjenner sin besøkelsestid. Skulle du f.eks sammenlignet Ålesund/Aafk med Oslo måtte dere bygget Europas største fotballstadion for å få plass til alle tilskuerne. Sånn vil det være i Tromsø under et evt OL, alt som kan krype og røre på seg vil være engasjert. Og selvfølgelig vil det være svært mange tilreisende også.

Korrigering av meg selv lenger oppe, Narvik har vel arrangert worldcup i alpint, der er vel havutsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda, med dine argumenter så skulle alt havnet på østlandet.

Det er veldig mange grunner til IKKE å la ting havne på Østlandet. Det er høyere tomtepriser, høyere lønninger, mer ustabil arbeidskraft (bytter jobb oftere enn i distriktene) o.s.v. Men når det gjelder OL så er det fornuftig at dette arrangeres der det bor tilstrekkelig mange mennesker til at det blir store billett- og sponsorinntekter, at investeringene ikke er fullstendig bortkastet enten dette gjelder veieanlegg, hoteller og etterbruk av idrettsanlegg.

Men man må gjerne arrangere andre og mindre omfattende mesterskap i Tromsø.

At landsdelen som helhet skal få et løft tror jeg er illusorisk. Lillehammer opplevde en heller kortvarig glede av OL. Og landsdelen som helhet har ikke merket særlig til det. Mange av de omkringliggende kommuner til Lillehammer/Øyer/Ringebu er fraflyttingskommuner (Stor-Elvdal, Åmot, Rendalen, Alvdal o.s.v. som er nabokommuner eller en kommune unna). Det skjer en sentralisering på Østandet til de store byer til tross for OL. Det samme vil skje i Tromsø. Ettersom avstandene er større i Troms enn på Østlandet blir effekten enda mer merkbar. Det blir endel nye arbeidsplasser i Tromsø by, boligprisene vil stige enda mer, og de omkringliggende bygder vil bli ytterligere utarmet.

Egentlig så tror jeg et OL i Møre- og Romsdal vil være bedre enn i Tromsø. Hvis man får spredt det til Ålesund, Molde, Kr.sund osv så får man en fordeling av anlegg som gjør at det kan bli en fornuftig etterbruk. Dessuten tror jeg det bor flere personer innen 2 timer fra Ålesund enn tilsvarende avstand fra Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at de som har bestemt at Tromsø skal være Norges søkerby har tenkt gjennom de ulike argumentene. Trondheim og Oslo ble rett og slett veid for lette.

Noe OL på Nordvestlandet hadde ikke vært noe, her er for liten kultur for vinteridrett. Men landskampene i fotball kan de plassere hit opp, Oslofolket gidder tydeligvis ikke å møte opp. Fotball er kanskje ikke fint nok for de, fiffen vil heller kan gå på opera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare første steget på veien, det er ennå langt frem til mål, dersom vi skulle være så heldige å komme dit. Uansett, grattis Tromsø!!!

Det er klart at det er mange flere personer som får nyte etterbruken av anlegget dersom det hadde blitt Oslo. Men sett fra en annen side, det er mindre anlegg som må bygges opp i Oslo; det esksisterer anlegg i mye større grad allerede. Tromsø vil altså få tilført mye mere enn Oslo ville fått. Kan være at Tromsø også har mere behov for det.

Angående sneforhold så stiller Tromsø i en særdeles mye bedre divisjon enn feks. Oslo. I dag sitter folk og drikker pils på et snøfritt Aker Brygge i solsteiken mens dem i Tromsø kjører snøfreseren for fullt, det har snødd non-stop i 3 dager nå!!! Dette er ikke noe særtilfelle, det illustrerer godt hva vi kan forvente av et Tromsø-OL; snøgaranti. DET er selvsagt ikke mulig for Oslo. Jeg hadde en kammerat som bodde i Tromsø en lengre periode som jeg ble misunnelig på titt og ofte, han var stadig på skiturer i fjellheimen mens jeg satt her og venta på snøen...

Så snart det blir klart at Tromsø får OL så bestiller jeg flybiletter og hotell, jeg er helt overbevisst om at det blir driiitbra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøforholdene er ikke bedre i Tromsø. Tvert imot er været altfor variabelt. Det kan plutselig begynne å regne og blåse midt i februar mens tåka henger ned over fjellsidene. Snøen er gjerne råtten og kjip

Det er fortsatt skiføre i Nordmarka, om enn ikke i de sørlige delene. OL skal uansett ikke arrangeres i april men i februar eller mars hvor det alltid er stabilt og fint skiføre i Oslomarka.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jævla boiddisa. Skiføre i Oslo, du e liksom en orntli artiklomp du.....E det liksom mere stabilt i Oslo enn i nord-norge??? Vinterstid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OffOffOff!!! Tenk på alt det politikere klager på, trenger penger til osv. Hver eneste dag!!! Om Norge velger å bruke så ufattelig mye penger på OL, så henger verken ditt eller datt på greip!!!

Bare for å si det, så elsker jeg vinteridrett mer en mye annet, men å bruke så mye penger på det blir feil.. La oss heller leve på lillehammer OL 1994 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt skiføre i Nordmarka, om enn ikke i de sørlige delene.

Joda, jeg husker hvordan det var der nede, lite ski etter påske, for å si det slik.

Nå er det snart midt i sesongen her oppe, venter bare på at det skal legge seg noe mere snø nå og så må den få roe seg litt, så ligger det klart for neste herjerunde..

Mye bra nede i Oslo, men det er fryktelig usentralt i forhold til fjell og spektakulære ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva slags "spektakulære ting" Oslo er usentralt i forhold til ?! Kanskje filmen "Kill Buljo" gir svar på det og at det har noe med fisk å gjøre. Hvem vet ?

At det ikke er snø om sommeren i Oslo har du helt rett i. Egentlig er jeg ganske glad for det. Vil jeg gå på ski i juni får jeg vel heller dra nordover. Heldigvis er det ikke vinter OL om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva slags "spektakulære ting" Oslo er usentralt i forhold til ?!

Hvor skal Oslo evt. arrangere alpint? En fordel å ha bakker som før det første har litt helling, og for det andre er lenger enn en hageslange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein da, her presiserer jeg til det kjedsommelige at jeg synes OL er noe ordentlig tøv som vi ikke burde ha i Norge, men likevel spør du om hvor jeg vil at alpint skal arrangeres...

Jeg vil tro at et OL i Oslo legger alpinøvelsene til Norefjell slik som sist. Det er helt vanlig at man legger utfor/super G godt utenfor selve byen, selv om man vil ha et såkalt kompakt OL. Årsaken til det er at de færreste byer har et kjempehøyt fjell med snø på midt inne i selve byen. Dette overrasker kanskje Svein, men neppe noen andre...

Før noen surrer i vei med "alle fjellene" i Tromsø-argumentet" er det greit å presisere at også Tromsø ønsker å legge utfor halvannen times kjøring utenfor selve byen. Altså like langt unna som Norefjell er fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein da, her presiserer jeg til det kjedsommelige at jeg synes OL er noe ordentlig tøv som vi ikke burde ha i Norge, men likevel spør du om hvor jeg vil at alpint skal arrangeres...

Nå er det slik at Oslo var en av søkerbyene, og spørsmålet mitt var hvor Oslo evt skulle arrangere OL. Ikke hvor du vil at det skal arrangeres. Old news, før du begynner å kjede deg så må du lese innlegg riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.