Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Nallo til vinterfjellet


Andreas

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med bruk av dette teltet om vinteren?

Vurderer en tur på fjellet i julen. Siden teltet ikke er et vintertelt

tenkte jeg at jeg legger opp til tur i et området hvor jeg kan trekke ned i LITT bjørkeskog for telting. (Vestre-slidre.)

Går dette greit om jeg bruker snøplugger, ski, staver og graver meg litt ned eller er dette en dum plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Vintertelt er selvfølgelig å anbefale vinterstid, men å telte med et "simplere" telt er svært sjelden noe problem. Synes folk her inne tidvis kan være vel opptatt av utstyr fremfor turglede med det utstyret de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo funker nok utmerket også om vinteren. Jeg synes det fungerer greit i vinden og det er et svært lett telt å sette opp. Kun 9 bardun- og dukfester gjør det enkelt å sette opp på snøen. Selv om ikke teltet har stormmatter står det nok, iallfall i skogen i Vestre Slidre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skog og skog fru Blom, men litt trær er det jo enkelte steder!

Er det noen som har noen triks i ermet om det skulle blåse skikkelig opp?

- Bruker staver og ski som snøanker

- Grave snøpluggene godt ned

- Levegg

- Grave en liten grop til teltet

- "Begrave" litt av duken

????? Flere triks ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke en snøanker ("deadman") som settes fast nede i snøen i vindretningen før teltet. Man fester så de nærmeste barduner på den siden av teltet til snøankeret.

En deadman er nok sikrere enn snøplugger, ski og staver - men man må selvfølgelig sette den riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vintertelt er selvfølgelig å anbefale vinterstid, men å telte med et "simplere" telt er svært sjelden noe problem. Synes folk her inne tidvis kan være vel opptatt av utstyr fremfor turglede med det utstyret de har.

Du er nok inne på noe her. Merker selv at det er enkelt å bli fascinert av alle mulige fancy og avanserte gadgets og greier.

Likevel er det enkelte deler av utstyret man bør være mer kritisk til... eksempelvis telt...

Om man skal bruke det på fjellet vinterstid kan det fort bli kritisk dersom teltet blåser i stykker/bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ta med spade!

Lag en bra levegg... Om den er bra nok så fungerer de fleste telt som man får kjøpt i butikken. Bortsett fra enkelte svært rimelige telt. Og om du ser deg litt omkring når du setter opp teltet, er det kanskje noen naturlig lagde levegger der! Vinden lager fine former i snøen som med kun litt spaing blir bra levegger! Og på den måten vet du at veggen har allerede blitt utsatt for godt med vind, naturlig testet! :)

I tillegg til levegg så kan du lage en mini-mur/kant som går rundt teltet. Ca 10 til 20 cm fra der duken går ned mot bakken. Og ca 20 til 30 cm høy. Dette vil fungere på den måten at den lille snø-veggen presser vinden opp på selve telt-duken. Slik at vinden blåser over teltet. Istedenfor at vinden tar tak i kanten/enden av duken. Da slipper du kald vind som lurer seg opp og under duken! Og du oppnår maksimal ventilasjon, noe man ikke gjør med telt med stormmatter. Anbefaler at snøen her burde pakkes litt sammen, slik at vind ikke får den til å falle sammen

Så om du gidder lage levegg og kanten rundt teltet. Så sparer man endel penger! Og du slipper vekta av stormmattene :!:

Ellers så må jeg bare nevne hvor genialt det er med et enkelt telt, uten "bunn-duk" om vinteren! Da kan man grave seg ned alt etter hva man orker, og kun bruke teltet som slags inngang. Og graver man seg ned og ut litt til sidene. Får du plutselig plass til 6 stk, i et 2-mannstelt som veier 1.3 :( Blir som en kombinasjon av snøhule og telt. Men en fordel at det tar mindre tid til graving, og det blir varmere enn om man kun brukte teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så må jeg bare nevne hvor genialt det er med et enkelt telt, uten "bunn-duk" om vinteren! Da kan man grave seg ned alt etter hva man orker, og kun bruke teltet som slags inngang. Og graver man seg ned og ut litt til sidene. Får du plutselig plass til 6 stk, i et 2-mannstelt som veier 1.3 :wink: Blir som en kombinasjon av snøhule og telt. Men en fordel at det tar mindre tid til graving, og det blir varmere enn om man kun brukte teltet.

Høres interresant ut, men hvordan blir det etter en natt med snøføyke? Har opplevd noen ganger at alt som ligger i ytterteltet er dekket med et lag med snø, mens det er rimelig snøfritt i innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en bra levegg... Om den er bra nok så fungerer de fleste telt som man får kjøpt i butikken. Bortsett fra enkelte svært rimelige telt. Og om du ser deg litt omkring når du setter opp teltet, er det kanskje noen naturlig lagde levegger der! Vinden lager fine former i snøen som med kun litt spaing blir bra levegger! Og på den måten vet du at veggen har allerede blitt utsatt for godt med vind, naturlig testet! :wink:

Jeg må melde min uenighet. Hvis man noen ganger skal stille krav til kvalitet og holdbaret til fjellutstyret så må det være til telt til bruk vinterstid. Jeg har hatt 2 netter i telt denne julen. Mens jeg lette etter teltplass, blåste det opp så mye at jeg hadde problemer med å holde meg oppreist. Må si jeg var svært glad både for stormmatter og kvaliteten på vinterteltet mitt. Hadde nok ikke likt meg i et hvilket som helst telt man får kjøpt i butikken. (Neste dag var det vindstille men snøen var blåst bort :!: )

Jeg har også opplevd snølag på alt i ytterteltet. Sikkert litt kult å sove i snøføyken så lenge soveposen duger. :) Man slipper kanskje fuktigheten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.