Gå til innhold
  • Bli medlem

Rifle


thopet

Anbefalte innlegg

Helt enig med Robinson . Kjøp ei rimlig rifle og bygg ! Da får du den rifla du vil ha !

Ikke så fristende å begynne å spikke på ei ny rifle til mange tusen .

Du får også ei som du liker !

ikke kjøp kal 222 eller 223 ( 223 er det kal som bli mye brykt til automatvåpen i forsvaret utenlans )

de har en fin kulebane og utgangshastighet opp til 1500 ms . men er ikke godkjent på storvilt !

Velg kal 6,5 eller større ! ikke ta i for mye !

1500 m/sek.. :shock::shock::shock:

Du verden, da tror jeg du må lade med TNT. :wink::D

Ellers er jeg enig i at 6,5x55 er et ypperlig kaliber til det meste av jakt i Norge, om enn marginalt med tanke på elg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

1500 m/sek.. :shock::shock::shock:

Du verden, da tror jeg du må lade med TNT. :D:D

Ellers er jeg enig i at 6,5x55 er et ypperlig kaliber til det meste av jakt i Norge, om enn marginalt med tanke på elg....

Elgen detter da bra den å :wink:

Oryx er bra skudd :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgen detter den ! En skal jo treffe ! En kan såklart kjøpe kanon ,da detter den om en treffer i ræva !

Er et ortak som sier : Jo større kniv jo mindre vett , Dette gjelder for kaliber også !

Spøk ti side ! 222 har en slik utgangshastighet med noen merker amo !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgen detter den ! En skal jo treffe ! En kan såklart kjøpe kanon ,da detter den om en treffer i ræva !

Er et ortak som sier : Jo større kniv jo mindre vett , Dette gjelder for kaliber også !

Spøk ti side ! 222 har en slik utgangshastighet med noen merker amo !

Helt enig i at elgen detter for 6,5x55, i hvert fall når den får tid til å skjønne at den er død... ;)

Men med et slikt kaliber er det kanskje spesielt viktig å bruke kuler av topp kvalitet. Selv den beste skytter kan vel oppleve f.eks. treff i det vi kaller bogknuten. Et slikt treff stiller ekstra krav til kula. Det kan bli stygt med kaliber som er atskillig kraftigere enn 6,5. Å bruke kraftigere kaliber er ikke det samme som at man skal skyte fra alle vinkler. Det er likevel situasjoner der dette kan være nødvendig. Jeg tenker da på ettersøkssituasjoner. Jeg har kommet til raskere avslutninger av ettersøk med ellers helt forkastelige skudd med .375H&H enn det jeg kunne håpet på med f.eks. 6,5x55.

Kan du dokumentere en ladning som gir 1500m/sek i .222...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet er å bruke størst mulig hastighet og kuler som skal splintres

fullstendig ved anslag for å gi størst mulig skade og eliminere faren for

rikosjetter dersom skuddet bommer. I samme øyeblikk skuddet slår inn i kråka

stiger en soppformet sky av dun mot himmelen mens større og mindre

kjøttbiter hagler. Sjokkbølgen som sendes gjennom viltet i det varmintkula

eksploderer brer seg med en hastighet på 1500 m/s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at elgen detter for 6,5x55, i hvert fall når den får tid til å skjønne at den er død... ;)

Men med et slikt kaliber er det kanskje spesielt viktig å bruke kuler av topp kvalitet. Selv den beste skytter kan vel oppleve f.eks. treff i det vi kaller bogknuten. Et slikt treff stiller ekstra krav til kula. Det kan bli stygt med kaliber som er atskillig kraftigere enn 6,5. Å bruke kraftigere kaliber er ikke det samme som at man skal skyte fra alle vinkler. Det er likevel situasjoner der dette kan være nødvendig. Jeg tenker da på ettersøkssituasjoner. Jeg har kommet til raskere avslutninger av ettersøk med ellers helt forkastelige skudd med .375H&H enn det jeg kunne håpet på med f.eks. 6,5x55.

Kan du dokumentere en ladning som gir 1500m/sek i .222...?

222 er høyhastighets amo og helt rett kulebane. 6,5 fungerer veldig bra på elg, man skal uansett treffe riktig, men jeg hadde ikke turt å skutt på en stor okse med den kaliberen. Har sett stor elg der 4 kuler satt i kjøttet ved ingangshullet og det var oryx. Skuddene satt helt riktig, men stoppet i rent kjøtt.

Det var en som jaktet Kudu i Afrika og de er store. Avstanden var 300 meter og kula gikk rett igjennom og ut på baksiden. Det var 3006 og oryx. Så det er stor forskjell.

Man kan fint bruke 308 0g 6.5x55 på elg, men skal du kjøpe nytt våpen og bruke det på elg så bør du kjøpe minimum 3006 eller noe kraftigere. Man kan ikke sammenligne elg med rein og det kan komme dager i jakta du er helt avhengig av skudd på lange hold og i nesten umulige vinkler på elg under ettersøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en skal dra ut noen meter ekstra (lange hold ) , da må en se på kulebaner .

kuler som veier mer detter kjappere ! noe som ofte blir skudd under .

Har skutt mye med grove kal , og vet det skal noe til for å ha god kontroll på lange hold .

( jobbet med MØR )

Ta en kal dim. du føler du behersker ,det er det viktigste ! Prøv deg frem ang. rekyl osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en skal dra ut noen meter ekstra (lange hold ) , da må en se på kulebaner .

kuler som veier mer detter kjappere ! noe som ofte blir skudd under .

Har skutt mye med grove kal , og vet det skal noe til for å ha god kontroll på lange hold .

( jobbet med MØR )

Ta en kal dim. du føler du behersker ,det er det viktigste ! Prøv deg frem ang. rekyl osv.

Det er rett og slett uetisk å skyte på hold som er så lange at kulebanen i kaliber godkjent for elgjakt er et problem :?

Ellers har jeg tenkt meg på Villmarksmessa for å se om jeg finner et godt tilbud... på 6,5x55 :P:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du ett våpen du kan bruke til alt her i Norge . Er du en allsidig jeger kommer du ikke til å angre !

Tror nok trygt jeg kan kalle meg allsidig jeger, derfor har jeg det meste som jeg trenger av våpen. :D:D

Det jeg mangler er ei kombi, og det er det jeg skal kjøpe i 12/76 og 6,5 x 55.. :(

Nå har vel denne tråden (som så mange andre) sklidd noe ut :?:P

Så på lista over brukt våpen fra Jakt & Friluft i dag. Dersom han som startet denne tråden ikke finner noe der så vet ikke jeg hva slags råd jeg kan gi... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok trygt jeg kan kalle meg allsidig jeger, derfor har jeg det meste som jeg trenger av våpen. :D:D

Det jeg mangler er ei kombi, og det er det jeg skal kjøpe i 12/76 og 6,5 x 55.. :(

Nå har vel denne tråden (som så mange andre) sklidd noe ut :?:P

Så på lista over brukt våpen fra Jakt & Friluft i dag. Dersom han som startet denne tråden ikke finner noe der så vet ikke jeg hva slags råd jeg kan gi... :D

Du skulle heller kjøpt min kombi i 7x57R. Bedre brekkbørse kaliber enn 6,5x55. Men nå er det forsent, siden den er solgt. Min svoger kjøpte en drilling i 30-06 , og etter to sesonger fant han ut at blodtrykket ikke hadde godt av rillepatron i en drilling ,og brukte en liten formue på å få den omkamret til 30R Blaser. Ikke kjøp kombi/drilling i ett rillepatron kaliber.Du kommer til å angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett uetisk å skyte på hold som er så lange at kulebanen i kaliber godkjent for elgjakt er et problem :wink:

Ellers har jeg tenkt meg på Villmarksmessa for å se om jeg finner et godt tilbud... på 6,5x55 :lol::lol:

Så er det de som lar skadde dyr gå uten å løsne skudd. På ettersøk skal det skytes til dyret er dødt. Der betyr hold ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer att en skal skyte til det faller ! Er viktig å ikke holde på kulene . Mange som vegrer seg

i slike tilfeller . Er en fordel å kjenne seg selv og våpnet når slikt skjer ( og det gjør det jo desverre ).

Blir som regel legre hold med litt fart ! ( Fordel med ett våpen som har rettest mulig kulebane ! Nei

nå skal jeg ikke mase mer på det ) Sikker på att dere alle er gode jegere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer att en skal skyte til det faller ! Er viktig å ikke holde på kulene . Mange som vegrer seg

i slike tilfeller . Er en fordel å kjenne seg selv og våpnet når slikt skjer ( og det gjør det jo desverre ).

Blir som regel legre hold med litt fart ! ( Fordel med ett våpen som har rettest mulig kulebane ! Nei

nå skal jeg ikke mase mer på det ) Sikker på att dere alle er gode jegere !

Det som skal til er å kjenne kulebanen til DITT våpen og å være god på avstandsbedømmelse.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer att en skal skyte til det faller ! Er viktig å ikke holde på kulene . Mange som vegrer seg

i slike tilfeller . Er en fordel å kjenne seg selv og våpnet når slikt skjer ( og det gjør det jo desverre ).

Blir som regel legre hold med litt fart ! ( Fordel med ett våpen som har rettest mulig kulebane ! Nei

nå skal jeg ikke mase mer på det ) Sikker på att dere alle er gode jegere !

Man skal ikke bare brenne i vei skudd selv om dyret er skadd!

Hjelper ikke å skyte en serie på et skadd dyr hvis alle skuddene er dårlige.

Det som skiller en god og en dårlig jeger er opptreden ved skadeskyting.

Den som klarer å holde hodet kaldt og sette inn et perfekt andreskudd er god jeger,

like god jeger er den som holder igjen et dårlig andreskudd!

Enig med Vandrefalk at det er viktig å kjenne kulebanen til sitt våpen og være god på avstandsbedømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke bare brenne i vei skudd selv om dyret er skadd!

Hjelper ikke å skyte en serie på et skadd dyr hvis alle skuddene er dårlige.

Det som skiller en god og en dårlig jeger er opptreden ved skadeskyting.

Den som klarer å holde hodet kaldt og sette inn et perfekt andreskudd er god jeger,

like god jeger er den som holder igjen et dårlig andreskudd!

Enig med Vandrefalk at det er viktig å kjenne kulebanen til sitt våpen og være god på avstandsbedømming.

En god jeger holder igjen det første skuddet. Det er mange typer skadeskyting. Blir dyret truffet i f.eks kjeven så kan dyret gå og gå i mange dager og vanskelig å få avliva. Da er det viktig å sette inn skudd selv om du vet det er dårlig skudd. Står dyret med rompa til deg så er du uansett pliktet til å skyte. Det eneste du skal tenke på er å avlive dyret så raskt som mulig, men sørge for sikker bakgrunn. Du skal og er pliktet til å skyte på skadde dyr om du så må tømme hele magasinet.

Jeg vil anbefale alle som jakter om å ta ettersøkskurs, der vil dere lære veldig mye om sånt. Dessverre så er det altfor få jegere som deltar på sånne kurs.

En annen ting er at når dyret er truffet og du ser det sitter godt så er det ikke nødvendig å skyte mer, da er det bare å vente den stunden det tar til dyret ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god jeger holder igjen det første skuddet. Det er mange typer skadeskyting. Blir dyret truffet i f.eks kjeven så kan dyret gå og gå i mange dager og vanskelig å få avliva. Da er det viktig å sette inn skudd selv om du vet det er dårlig skudd. Står dyret med rompa til deg så er du uansett pliktet til å skyte. Det eneste du skal tenke på er å avlive dyret så raskt som mulig, men sørge for sikker bakgrunn. Du skal og er pliktet til å skyte på skadde dyr om du så må tømme hele magasinet.

Jeg vil anbefale alle som jakter om å ta ettersøkskurs, der vil dere lære veldig mye om sånt. Dessverre så er det altfor få jegere som deltar på sånne kurs.

En annen ting er at når dyret er truffet og du ser det sitter godt så er det ikke nødvendig å skyte mer, da er det bare å vente den stunden det tar til dyret ligger.

DET STÅR INGEN STEDER AT MAN ER PLIKTET TIL Å TØMME MAGASINET SELV OM DYRET ER SKADESKUTT!!

Hva er hensikten med å tømme magasinet i baken på et dyr? Det er iallefall ikke godt ettersøk :? !!!!

Det man er pliktet til er å gjøre et forsvarlig ettersøk.

Å sende ivei mange dårlige skudd er ikke forsvarlig ettersøk! En god jeger angrer aldri på et skudd han holderigjen,

men du kan ikke si at en god jeger holder igjen det førdte skuddet :D .

Mener fremdeles at en god jeger holder igjen et dårlig andre skudd. Er dyret hardt skadd så vil man finne det igjen i en roligere situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tiri i at man aldri skal klandre noen for IKKE å ha skutt! Det er det skuddet som skulle vært holdt igjen som oftest skaper trøbbel..

Når det er sagt; jeg har gått ganske mange ettersøk opp gjennom årene (har ansvar gjennom den lokale viltnemnda), og under ettersøk tillater jeg meg å skyte under forhold som ikke er helt optimale, det være seg når det gjelder både skuddvinkler og skuddavstand...

Her er det nytten av trening kommer inn i bildet. Jeg trener stort sett bare stående frihånsskyting. At jeg dermed ikke er den som har best samling på skytebanen er helt greit. :D:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeger er man pliktet til å avlive og varsle når det er et skadd dyr. Det lærer man allerede under jegerprøven. Kan man ikke avlive selv må det varsles så andre kan sette igang ettersøk.

Når dyret er hardt skadd skal det avlives, ligger det dødt etter ett skudd så er det bra, hjelper ikke det er det bare å fortsette.

Etter skadeskyting der dyret forsvinner skal man alltid vente minimum en time før ettersøk starter, det er for at dyret skal få muligheten til å få ro å legge seg. Følger man bare på så vil dyret bare gå lenger og vanskeliggjøre ettersøket.

Men som sagt er det f.eks skutt i kjeven så skal det følges på med en gang, helst med losende hund, for et dyr med sånn skade kan gå uten stopp i flere dager. Hvis det finner dypt vann så vil det stå der med bare hode over vannet, ikke for å dø, men for å få i seg vann. De kan overleve i mange dager og sulter til slutt ihjel. Da er det viktig for den som går ettersøket å sørge for at dyret dør så raskt som mulig. Det værste du kan gjøre er å tenke på at kuler er dyrt. Det finnes mange sånne eksempler på ulike skadeskytinger og ingen er lik.

For de som er jegere og er fortsatt i tvil så bør du gå på et sånn kurs. Dette burde egentlig vært med under jegerprøve opplæringen, for sånt kan skje.

En jaktleder på elg/hjort går igjennom noe av dette på kurset og oppsyn under villreinjakt burde ha sånn kurs. Dessverre er det bare et fåtall i hver kommune som tar dette kurset. Da blir det fort tatt feil avgjørelser på jakt når det skjer skadeskyting. Hvor mye hjortevilt ligger igjen i fjellet og i skogen etter endt jakt!!?! Mange får fortsette i flere dager fordi jegeren lar være å prøve å skyte på skadd dyr i vanskelige forhold og ulike stillinger på dyr og jegeren.

Det er veldig kjedelige situasjoner, men det vil alltid forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET STÅR INGEN STEDER AT MAN ER PLIKTET TIL Å TØMME MAGASINET SELV OM DYRET ER SKADESKUTT!!

Hva er hensikten med å tømme magasinet i baken på et dyr? Det er iallefall ikke godt ettersøk :? !!!!

Det man er pliktet til er å gjøre et forsvarlig ettersøk.

Å sende ivei mange dårlige skudd er ikke forsvarlig ettersøk! En god jeger angrer aldri på et skudd han holderigjen,

men du kan ikke si at en god jeger holder igjen det førdte skuddet :D .

Mener fremdeles at en god jeger holder igjen et dårlig andre skudd. Er dyret hardt skadd så vil man finne det igjen i en roligere situasjon.

Det er ingen hensikt med å skyte i baken på dyret. Du må prøve å treffe ryggsøylen eller hode. Er dyret skadd så er lidelsen til dyret mer verdt enn prisen på ei patron. Er du heldig så kan dyret stå med bredsiden til og du får godt tak til å sette et godt plassert treff. Sånne kurs er som regel gratis flere steder og er til for at jegere skal få muligheten til å lære litt om situasjoner som KAN oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en har satt inn ett skudd i ett dyr og dyret fortsetter , med av ben eller kjever som henger ,da her en gjort en dårlig jobb ! Jobben da er å stoppe dyret . Betyr det da att en tar ett ben til , eller på andre måter bremser farten så er det bra ! Feks. en av kjeve blør nesten ikke og dyret løper langt og lenge . Noe som gjør ett ettersøk verre . Da er det bedre å forkorte lidelsen enn å vente , venting kan i slike tilfeller føre til ingenting . Og dyret går mange dager med store lidelser .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en har satt inn ett skudd i ett dyr og dyret fortsetter , med av ben eller kjever som henger ,da her en gjort en dårlig jobb ! Jobben da er å stoppe dyret . Betyr det da att en tar ett ben til , eller på andre måter bremser farten så er det bra ! Feks. en av kjeve blør nesten ikke og dyret løper langt og lenge . Noe som gjør ett ettersøk verre . Da er det bedre å forkorte lidelsen enn å vente , venting kan i slike tilfeller føre til ingenting . Og dyret går mange dager med store lidelser .

Du har tydeligvis vært på ulike kurs du også :? Eller har bra erfaring :D Men det er kjedelige situasjoner når det oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.