Tykjen Posted December 29, 2024 Posted December 29, 2024 (edited) Har fått meg Bernidawg silencer for xgk. Fungerer fint, lett å justere ned effekten, men då blir den veldig raud. Er dette slik som det skal være? Kan den ta skade av dette over tid? Er ikkje plaga med undertenning (underburn). Edited December 29, 2024 by Tykjen Quote
+Marius Engelsen Posted December 29, 2024 Posted December 29, 2024 Tykjen skrev (1 time siden): Har fått meg Bernidawg silencer for xgk. Fungerer fint, lett å justere ned effekten, men då blir den veldig raud. Er dette slik som det skal være? Kan den ta skade av dette over tid? Er ikkje plaga med undertenning (underburn). Det er vel akkurat underburn som skjer når den blir rød. Altså, det skjer forbrenning inne i silenceneren slik at den blir varm og rødglødene. Jeg antar gasstrømmen er for liten til at gassen får nok fart ut til at all forbrenning skjer utenfor klokken. tror jeg. Quote
+sneakyowl Posted December 29, 2024 Posted December 29, 2024 Samme fenomen med lav styrke og sterkere rødglød ser jeg i flere brennere, uten at silencer er involvert. F.eks. på Trangia gassbrenner og Soto Stormbreakeren min. Teorien til Marius høres ut som kan være inne på noe. Mer av forbrenningen skjer "nærmere" selve godset, så det blir varmere (?) Quote
Tykjen Posted December 29, 2024 Author Posted December 29, 2024 Det er ikkje underburn her. Får lett det om du setter den på feil. Fekk det i starten før eg skjønte korleis den skal sitte. Då durar og bråkar det og det er tydeleg at det er forbrenning under koppen. Eg tenkte at kanskje det blir mindre luftgjennomstrømming som kjøler toppen pluss at flammane ligg tettare silenceren og dermed varmar den meir enn når det er full guff? Ved full guff ser det jo ut som om flammen ligg utanfor silenceren. Quote
Tykjen Posted December 29, 2024 Author Posted December 29, 2024 Sende spørsmålet til Berniedawg: That’s pretty red. Don’t use it at that low a simmer. The XGK doesn’t normally simmer that low. I’d guess you are under pressuring the fuel bottle to do that. Don’t. Run the stove with 20-30 pumps minimum. Use white gas. Or, use quality 1-K grade kerosene. Cheers, BD 1 Quote
Recommended Posts