Gå til innhold
  • Bli medlem

Fischer E99 vs. Åsnes Rago


Vips

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe meg fjellski og kommet fram til to alternativer: Fischer E99 eller Åsnes Rago.

Jeg lurer imidlertid litt på hvordan det er å gå med disse skiene i løyper? Jeg har hørt at DNT for ett par år siden la inn løypene fra 45mm til 43mm, og at siden da er E99 skiene litt for brede til løyper. De er 68mm på det bredeste, mens Rago er 67mm. Forøvrig er Fischer skiene på salg, noe Åsnes ikke er, så det kan jo være penger å spare om skiene er like gode...

Er det noen som har erfaring med disse skiene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åsnes Rago passer i preparerte spor. Jeg testet mine i Kjekstadmarka i år og det gikk fint.

Off-topic

Jeg testet egentlig et nytt tiltak for gnagsårforebygging for skiskoene, men fikk allerede en liten vannblemme etter en 2 timers tur. Må finne på enda noe nytt. :oops:

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton Sport har 50% salg på alle ski, inkl. Fischer og Madshus fjellski. Intersport har 40% salg på Fischer og Madshus.

Intersport har forøvrig salg på fjellskistøvler også. Fikk Crispi Stetind til en veldig bra pris, men mangler fortsatt ski :oops:

Etter hva jeg forstår passer Rago i spor, men er Fischer for brede mon tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hatte før ( 15 år??) Fischer europa 99 (gammel og noe smalere model) enn nu. Klarte ikke å ta kneiken på de og var meget fornøyd med de, inntil de føk i søppla ved en feil ved datterens kjeller rydding. Da var jeg uten ski!!

Brukte da Tua Escape med samme dim. (68 mm) som europa 99 nu. Men de var kanskje litt for lange og har for mykt spenn - (eller også er jeg blitt tyngre).

Så jeg kan bare bekrefte at eur. 99 (og Åsness Rago) akkurat vil gå fint i oppkjørte løiper. Bindingen er største problemet. Hvis du bruker 75 mm supertelemark er det veldig bra å montere med 10 mm heveplaten, for det hever bindingen oppover "skrapingen" mot løipen! (og så får du minndre snø og ising under foten i dyp snø - syns jeg).

Bruker nu fischer 109 til fjells, men mye kortere . Meget fornøyd med dette. MEN de går absolutt IKKE i oppkjørte løiper!!

Så jeg er fornøid med Fischer sine ski. Til den prisen vil jeg si: løp og kjøp! Men vurder nøie lengde og spenn i forhold til høiden og vekten din.

Jeg er meget fornøyd med å gå på kortere ski nu enn tradisjonell lengde.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt E99 og har god kjennskap til Rago.

For å ha det sagt. Åsnes lager dødsbra ski og Rago er intet unntak.

Spørsmålet til trådstarter blir hva slags bruk tenker du deg å bruke skiene til. I preparerte løyper så fungerer jo alt så lenge skiene ikke er for brede. Det er når føret blir mere krevende at man merker forskjell.

Jeg har inntrykk av at Rago er noe stivere enn E99 og dermed bedre egnet for gåing med tyngre bører. Samt at den blir noe lettere å kontrollere nedover.

Et vesentlig poeng mener jeg i å velge Åsnes er deres geniale kortfellesystem, som jeg fra Åsnes CCC kun har svært positive opplevelser med.

Men å svare på om det er verdt å bruke endel mere penger på å kjøpe åsnes når fischer stiller med svært gode ski så mye billigere.... Det tror jeg faktisk ikke jeg klarer å svare fornuftig på.

Uansett hva du velger for ski så er begge gode ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se at mange anbefaler Åsnes med kortfellesystem. Men er det noen som har erfaring fra smørefrie ski? Ser at Fischer leverer E99 også som smørefri, og vurderer dette. Dessuten: hva anbefales av bindinger, BC eller 75 mm? Virker for meg som det er veldig lite utvalg på 75mm siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spørsmålet til trådstarter blir hva slags bruk tenker du deg å bruke skiene til. I preparerte løyper så fungerer jo alt så lenge skiene ikke er for brede. Det er når føret blir mere krevende at man merker forskjell.

Jeg har inntrykk av at Rago er noe stivere enn E99 og dermed bedre egnet for gåing med tyngre bører. Samt at den blir noe lettere å kontrollere nedover."

For å utdype bruken jeg har tenkt mht. fjellskiene så ser jeg først og fremst for meg hytte-til-hytte turer som går både i og utenfor oppkjørte løyper og andre turer som går utenfor oppkjørte løyper. Toppturer er ikke det som er mest aktuelt. Forøvrig så var det nettopp det at jeg ble fortalt at Fischer E99 var litt for brede for preparerte løyper, som gjorde meg i tvil. Ut ifra responsen jeg har fått ser det likevel ikke ut til at noen har hatt noen problemer med det. Jeg tror nok derfor Fischer er et bra valg for meg. Jeg hadde ansett fellesystemet til Åsnes som mer tungtveiende om jeg skulle gått mer toppturer. Dog hadde prisen vært lik for begge skiene, hadde jeg nok likevel valgt Åsnes.

Nå blir det nye ski til påske :)

Takk for mange fine tips!

Hilsen Vips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange anbefaler Åsnes med kortfellesystem. Men er det noen som har erfaring fra smørefrie ski? Ser at Fischer leverer E99 også som smørefri, og vurderer dette.

Jeg har både Åsnes Rago med kortfeller, E99 smøreski og E99 smørefrie. Jeg bruker nesten alltid de smørefrie skia hele sesongen. Jeg har så og si gått helt bort fra smøreski. Kortfelleskia brukes av og til, men på langt nær så ofte som de smørefrie E99 skia. Jeg går veldig lite i oppkjørte løyper, og jeg hadde kanskje ikke valgt smørefrie hvis du skal gå mye i oppkjørte løyper. Her kan gliden være merkbart dårligere. Men skal du primært gå på fjellet og tråkke sporet ditt selv, er det liten eller ingen forskjell på om du bruker smøre- eller smørefrie ski. Smørefrie ski er etter min mening et veldig godt alternativ som er utrolig undervurdert. På påskeføre er de vanligvis uslåelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Takk til Mattings!

For det var faktisk argumentasjonen og kjennskapet hans omkring eur.99/109 og smørefri ski, som overbeviste meg om kjøp av smørefri fjellski maken på 109 -bare i en kortski variant -"S-bound" - i S-bound serien. Kortere ski enn "klassisk" skilengde føles veldig bra både utfor og fiskebein mv.

Importert fra USA billigere enn 109 i Norge- omenn ikke spesiellt økologisk med flyfrakt frem og tilbake over Atlanteren!

Dette har jeg ikke angret på under flere vinterture både i frost - meget skiftende føre -0 føre - i uke 10 med dyp snø - og kommer sikkert heller ikke til på påskeføret!. Går fint å dra pulk med de. Bratt oppover må det legges feller på som vanlig, men godt feste og særs lite klabbing og ising efter flytendes glider under hele skia.

Fikk flere bra pauser mens følget mitt skrapet og smurte!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt E99 i variert terreng, både i og utenfor løypa.

Det varierer om skia er for brede for trikkespora eller ei. Men jeg husker meget godt noen av turene hvor skia var FOR brede, det var et blodslit. Da var det enklere å gå rett utenfor trikkespora.

Husk å ta med mye klister, det går mye av det på fjellskia i forhold til racing skia. Jeg gikk tom en tur, det var en kjedelig avslutning med full oppakning på ryggen og bakglatte ski fjerde dagen... Jeg prøver med dobbel ladning i påska, gidder ikke reprise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å kjøpe meg fjellski og kommet fram til to alternativer: Fischer E99 eller Åsnes Rago.

Jeg lurer imidlertid litt på hvordan det er å gå med disse skiene i løyper? Jeg har hørt at DNT for ett par år siden la inn løypene fra 45mm til 43mm, og at siden da er E99 skiene litt for brede til løyper. De er 68mm på det bredeste, mens Rago er 67mm. Forøvrig er Fischer skiene på salg, noe Åsnes ikke er, så det kan jo være penger å spare om skiene er like gode...

Er det noen som har erfaring med disse skiene??

Hei.

Begge skiene passer som regel i løyper. Den største forskjellen på skiene ligger i spennet. Rago er en stivere ski med et markert spenn. Den er derfor en ypperlig ski med sekk -og for tyngre personer. Spennet gjør at skien er forholdsvis vanskelig å kjøre ned med. E 99 er en mykere ski som nok er bedre å ta seg ned med. De som har hatt denne skia er nok minst like fornøyd med disse som jeg er med mine rago. Begge skiene er idiotsikre og gode alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Dette har jeg ikke angret på under flere vinterture både i frost - meget skiftende føre -0 føre - i uke 10 med dyp snø - og kommer sikkert heller ikke til på påskeføret!. Går fint å dra pulk med de. Bratt oppover må det legges feller på som vanlig, men godt feste og særs lite klabbing og ising efter flytendes glider under hele skia.

Fikk flere bra pauser mens følget mitt skrapet og smurte!

Hilsen Elgen

Jeg har også hørt at smørefrie ski under ugynstige forhold kan kladde noe voldsomt. Og da er det ikke like lett å gjøre noe med enn hos vanlige ski. Jeg har hørt om personer som har smørt hele festesonen med glidevoks for å unngå kladding. Det er et herk å skrape det av på smørefrie ski.

Men jeg kan godt tenke meg at smørefrie ski er tingen på nullføre. Min siste skitur i marka (før jeg ble skadet) var et smørehelvete med både fersk snø og klisterføre...

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at smørefrie ski under ugynstige forhold kan kladde noe voldsomt. Og da er det ikke like lett å gjøre noe med enn hos vanlige ski. Jeg har hørt om personer som har smørt hele festesonen med glidevoks for å unngå kladding. Det er et herk å skrape det av på smørefrie ski.

Men jeg kan godt tenke meg at smørefrie ski er tingen på nullføre. Min siste skitur i marka (før jeg ble skadet) var et smørehelvete med både fersk snø og klisterføre...

Det er riktig at smørefrie ski som regel kladder mer en smøreski når det er kladdeføre, noe som kan være en negativ ting. Men jeg har denne sesongen prøvd ut et botemiddel for kladding, nemlig Swix Easy Glide for «smørefrie» ski. Dette er et produkt på en slags flaske med en svamp i tuppen som man smører ut noe greier over skia med, og vips så er problemet med kladding så og si borte. Dette har fungert helt utmerket for meg i kampen mot kladding. Glidevoks har jeg ikke prøvd og kan derfor ikke uttale meg om det.

Jeg har også som elgen nevnte over mer enn en gang fått mange lange pauser mens turfølget smører og styrer på med klister under ugunstig føre. Da kommer smørefrie ski virkelig til rette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den smørefrie varianten av E99 de siste 3-4 årene og er i grunnen ganske fornøyd. Det med klabb oppdaget jeg jo snart; nysnø i mai er no` herk :o

Men så fikk jeg tak i glideren som Mattings nevner; nysnø i mai er herlig :wink:8)

Ellers er det jo det med smørefrie ski at (dersom du ikke likevel smører dem!) 8) , så glir de ikke noe særlig, og de støyer noe infernalsk når man får litt fart nedover bakke :shock:

Oppkjørte spor; hva er det :roll::oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Gjorde akkurat som Mattings med flytendes glideren med svamp , men spanderte ikke 50-lappen extra på glideren for smørefri - bruke bare vanlig ski-glideren. Kunne ikke skjønne at det skulle være noen forskjell. Veldig enkelt å børste først så påsmøring og nylonbørsting litt på kryss og tvers i skjellmønsteret.

Ingen ising/klabbing før 4-5 dagen, hvor glideren nok var slitt av. Fikk noe ising i ca. 3 "skjell" på venstrebeinet - knapp merkbart.

Silikon-spray vil sikkert gjøre samme jobben, men kanskje ikke med samme holdbarheten??

Ja, smørefri ski er ikke så raske, de har litt dårligere gli, de uler som en turbine på harde løiper, men akkurat på fjellski på tur med sekk og pulk går det seint uansett. Jeg har ennda ikke prøvd dem ut på isete løiper, men da kan en vel bruke feller eller ta klister på ?? ja, ja -s mørefri ski anses også for unorske, litt pysete og mest for turister.

Men kommende klimaforandringer til det varme vil kanskje gi mer 0-føre?? Ganske mye av det i år da både her og der!

Klister er noe herk å få av likevel. Jeg liker ikke klister efter å ha fått det i anorakkpelskanten for en del år siden!!

I løipe til trenings- og markaski kan en jo vurdere anderledes. Men var da på markatur i REGN i vinter. Smørefri ga både hefte og gli den dagen!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har hatt Fischer 99, men bytter dem i dag ut med Rago. På mine Fischer ski løsnet stålskinnen og hele skien er delaminert på midten. Dette etter 5 år, men noen tunge og harde turer har det blitt.

Da jeg viste skiene i butikken, mente de det skyldes rusting, og det kan nok stemme. Stålkanten ruster og sprenger ut for til sist å knekke. Deretter "fryser" skiene i stykker.

Jeg har vært lite flink til å ta inn skiene fra skiboksen, og jeg bor i et ganske fuktig miljø her på kysten av Helgeland så det er nok det som er årsaken. Er det andre som har opplevd dette?

Nå får jeg Åsnes Rago med kortfellesystem, og er spent på det. Gikk ned fra 210 til 200 cm og håper det er lettere å styre. Valget sto mellom Rago til 2100,- og Fischer til 1600,- De anbefaler å smøre vaselin på stålkanten etter hver tur... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Fischer 99, men bytter dem i dag ut med Rago. På mine Fischer ski løsnet stålskinnen og hele skien er delaminert på midten. Dette etter 5 år, men noen tunge og harde turer har det blitt.

... :)

Fikk lyst til å kommentere dette. Dette fordi jeg har akkurat samme erfaring. Mine Fischer E99 delaminerte seg under den ene skiskoen. Dette etter bare en sesong. Jeg leverte skia inn der jeg kjøpte den og mente at den var alt for dårlig. Skia ble sendt til en eller annen plass for å bli vurdert. Svaret jeg fikk etter dette var at bruken av skia hadde vært for hard og at jeg ikke fikk ny. Dette kan jeg rett og slett ikke fatte. Skia hadde under 20 turer, noen fall m.m., men etter mitt skjønn ikke mer enn den burde holde. Jeg har følgelig atter kjøpt Åsnes, nærmere bestemt Åsnes Rago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer med mine erfaringer; Fischer-skiene varer 2-3 vintre, så knekker stålkantene og (tre-?)kjernen sveller opp...

Sist det skjedde, faktisk på 3 år gamle ski, spurte min lokale forhandler om jeg ville reklamere. Jeg bare så rart på ham og sa at egentlig skjemtes jeg litt over å ha klart å fått skiene til å vare i hele 3 sesonger.. Jeg kjøpte nye og satte de gamle igjen i butikken. Etter en måneds tid ringte forhandleren og sa at Fischer hadde godkjent reklamasjonen og at jeg kunne få igjen pengene for de nye skiene 8):wink:

Er det bare Fischer som har dette problemet med at kjernen sveller og stålkantene knekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer med mine erfaringer; Fischer-skiene varer 2-3 vintre, så knekker stålkantene og (tre-?)kjernen sveller opp...

Sist det skjedde, faktisk på 3 år gamle ski, spurte min lokale forhandler om jeg ville reklamere. Jeg bare så rart på ham og sa at egentlig skjemtes jeg litt over å ha klart å fått skiene til å vare i hele 3 sesonger.. Jeg kjøpte nye og satte de gamle igjen i butikken.

Jeg er glad det er flere med samme erfaring. 99-skiene har egentlig fått mye skryt her på forumet tidligere, men det er kanskje ufortjent skryt da? Jeg er glad jeg la i 500 i tillegg for Rago, så får tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg har gått med smørefrie ski lenge og er svært fornøyd med det jeg også. Nå ser jeg etter en butikk i Bergen som har Madshus Glittertind på salg, noen som kan komme med tips? Dette med "SWIX Easy Glide" høres spennende ut, må det fjernes etterpå? Det står jo noe om rengjøring men er dette nødvendig? :) Jeg har forresten ikke sett så store forskjeller i kladding mellom smørefrie og vanlige ski (pleier også å være den eneste med smørefrie).

Ungua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.