Gå til innhold
  • Bli medlem

Via ferrata


thomasnilsen

Anbefalte innlegg

Jeg var i Annecy i sommer og der var det masse via ferrata's i fjellene som gjør at helt vanlige folk kan prøve "fjellklatring" og oppleve fjellene rundt. Basically en tjukk vier som går igjennom sprengbolter inn i ifjellet. Det er montert trappetrinn inn i fjellet ved siden av boltene.

Jeg tenkte en del på dette etter jeg kom hjem og har et spørsmål til dere som driver med klatring og har litt peiling på dette. Hva må til for å lage en via ferrata? Vurderer å sende en søknad til lokalt idrettslag hjemme og søke om støtte til et slikt prosjekt. Jeg anntar løypa må sikkres av fagfolk og at det bå borres hull til sprengbolter inn i fjellet samt vaier osv..

Hvilke resurser snakker vi om må til her?

Har noen erfaring fra dette eller vet om liknende opplegg har blitt laget i norge noe sted?

Setter pris på om alle som vet noe som kan være relevant for dette svarer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 år senere...

Hei

Det er en " Via ferrata" i Lom. Den eies og drives av Nissegarden camping. Pris for å bruke og leie utstyr er 200,-. kr.

Den starter fra Strynefjellsveien ca. 2 km. fra Lom sentrum. Bratt og slitsomt, men ikke teknisk vanskelig.

En telefon dit kan kanskje gi deg noen svar. Du vil sikkert få mange negative motforestillinger ang. inngrep i naturen etc.

Men slike innretninger kan også få flere til å bruke naturen.

Lykke til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage en via ferrata er vel ikke så vanskelig, det vanskelige er å få de nødvendige tillatelsene. Men det er vel neppe vanskelig det heller, bare å ta en prat med grunneier og komunen. Men så var det prisen da, det er ikke akkurat billig...

Jeg kunne gjerne ha vært med på et slikt prosjekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Via ferrata på Munken ble etablert etter store protester fra Tindegruppa, Fjellsportgruppa og flere naturvernorganisasjoner. Via ferrata starter på samme sted som den klassiske klatreruta og har stengt av innsteget med port og gjerde. Gå derfor forbi og enten gå videre opp klatreruta eller gå via ferrata. Du betaler ikke ei eneste krone for noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Via ferrata på Munken ble etablert etter store protester fra Tindegruppa, Fjellsportgruppa og flere naturvernorganisasjoner.

Det er veldig interessant det du skriver der. Har du noget mere information omkring dette enten fra din egen hukommelse eller kanskje en kildehenvisning? Det ville være spændende at lære lidt mere omkring dette syntes jeg. :lol:

(jeg håber at det er OK jeg ikke følger trådstarterens tanke med tråden da den er rundt et år gammel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede skrevet, Tindegruppa, Fjellsportgruppa, Turistforeningen, naturveneorganisasjoner og flere privatpersoner protesterte mot etableringen av Via ferrata på Munken da planene ble presentert for ca. 10 år siden. Men forgjeves. Kommunen tenkte kortsiktig næringsvirksomhet og tillot svenskene å bolte opp en Via ferrata mot toppen av Munken. Selvsagt syntes Tindegruppa det var synd å ødelegge den klassiske klatreruta Munkesvaet, men hovedargumentet for Tindegruppa var likevel at en Via ferrata opp Munkesvaet ville være et brudd på norsk friluftstradisjon og en ny fastinstallasjon i norsk utmark - og ikke minst en privatisering av et område som har vært fritt for allment bruk i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne snutten går man av og til veldig tett etter hverandre. Selv om man er sikret mot lange fall, første mann ved et fall rive med seg de som kommer bak og gi de solbrune lårene stygge blåmerker hvilket ville være synd og skam. Inntrykket jeg får her er at helt uerfarne brukere vil oppleve en falsk trygghet pga vaieren og at de som setter opp slik bør informere godt om potensielle farer.

Hvor lang er Via Ferraten i Lom. Går man på sti ned igjen?

Forstår jeg det riktig at sikringen foregår som følger: man har to slynger med hver sin karabiner (ikke skrukarainer) i sentralløkka. Når man kommer til et feste på vaieren flytter man en og en karabiner forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det riktig at sikringen foregår som følger: man har to slynger med hver sin karabiner (ikke skrukarainer) i sentralløkka. Når man kommer til et feste på vaieren flytter man en og en karabiner forbi.

Man bruker to dynamisk slynger, viktig å bruke dynamiske, da vanlige statiske slynger vil gi en enorm belastning ved fall.

Karabinene som brukes er som regel quicklock eller lignende.

Selvom man føler seg trygg i en via ferrata, er nok tryggheten ofte litt falsk. Et fall kan ofte få store konsekvenser, selvom man ikke faller langt er kreftene ved fall store!

Man bør ikke være mer enn en innkoblet på hver "etappe". Ved ekstra krevende pasasjer er det fint om den tryggeste går først og sikrere andremann med et tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Det er en falldemper til hver slynge . Det finnes vel forskjellige løsninger på falldempere . Poenget er at de skal gikk en "mykere " belastning på slyngene ved evt. fall. Det betyr at det ikke er nok å ha dynamiske slynger .

Dette med "via Ferrata " er rimelig "poppis" i alpelandene, og er etter min mening en flott utfordring , for folk som ønsker å prøve seg i bratt terreng uten nødvendigvis å kunne klatre.

Dette er en "varm potet" i Norge . Friluftsloven står sterkt , og DNT har stor makt og innflytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en "varm potet" i Norge . Friluftsloven står sterkt , og DNT har stor makt og innflytelse.

Litt usikker om jeg tolker deg rett nå geirelling............ men vi er ihvertfall enig om at denne type aktivitet er med på å få folk ut på noe de slettes ikke ville gjort selv. Toppers :D

Tror vi også er enig om at en slik tur i noen/mange tilfeller trigger nye turer som samfunnsmessig er til det gode. (skal ikke dra inn politikk nå!)

Har selv gått Munken og utfordrer Giske til å bli med, kanskje blir det ikke bàre festivaler resten av sommern da :roll:

Skulle mot formodning KK Devold og hennes stab ha noe mot disse tiltakene; ja da inviterer vi henne med på en ukestur, vel og merke uten media..

Det er jo Skandaløst såfremt DNT motsetter seg slike Private tiltak, når man vet hvordan de selv troner frem i enkelte saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Via ferrata betyr privatisering av utmark og ferdselsforbud for de som ikke betaler avgift. Slik det har blitt på Nordkapplatået og i stadig flere preparerte skiløyper. Tendenser til noe lignende ser vi på populære breer og fjelltopper der førerfirmaer har etablert seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Via ferrata betyr privatisering av utmark og ferdselsforbud for de som ikke betaler avgift. Slik det har blitt på Nordkapplatået og i stadig flere preparerte skiløyper. Tendenser til noe lignende ser vi på populære breer og fjelltopper der førerfirmaer har etablert seg.

Hvor koster det å gå i preparerte skiløyper? Eneste jeg vet om er Sognefjellet sommarskisenter, der må en betale dagskort på over 150 kr for å gå i løypene i guds frie natur. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange næringsforeninger og turistbedrifter kjører opp skiløyper i terrenget. De gjør det som et tilbud til sine gjester. Prepareringskostnadene er selvfølgfelig innbakt i prisen som gjestene betaler for opphold med full pakke. Andre blir bedt om å betale løypeavgift for være med på å finansiere et tilbud som de benytter seg av, selv om de ikke har bedt om oppkjørte løyper i sitt gamle turterreng. Dette er privatisering av skog og fjell som tidligere var gratis tilgjengelig for alle. Løypeavgiften varierer sikkert mye fra sted til sted.

Jeg har sett tendenser blant enkelte førere både på Storen og Nigardsbreen som peker i samme retning. De sier de har førsterett til Heftyes Renne, og stakkars den brevandrer som ikke kommer seg ut av førerruta på Nigardsbreen når føreren kommer med sine turister. Ennå har kanskje ikke førerfirmaene signalisert en slik holdning, men det er vel bare et spørsmål om tid før også firmaene krever førsterett til fjell og breer der de opererer.

Moskussafariene på Dovrefjell er et nytt førsøk på å privatisere og kommersialisere fjellet. Både det lokale forvaltningsorganet Dovrefjellrådet og firmaene som tilbyr moskussafarier prøver å skremmer med at moskusen kan være farlig. Derfor må ferdsel i området frarådes hvis man ikke er med på en betalt tur med en godkjent moskusguide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange næringsforeninger og turistbedrifter kjører opp skiløyper i terrenget. De gjør det som et tilbud til sine gjester.

Det er sant! Men det er vel ingen steder i norsk utmark hvor en er nødt til å betale for å gå i løypene. Det er vel bare oppfordringer til å støtte løypekjørerne som ellers får dårlig betalt og etter min mening gjør en fabelaktig jobb for å gjøre Norge til den skinasjonen vi er. Eksempler er å melde seg inn i skiforeningen. Andre steder som i feks. Stryn og Blefjell står det plakater som spør om folk vil gi støtte til ny løypemaskin, oppussing, nye løypenett etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

..Jeg har sett tendenser blant enkelte førere både på Storen og Nigardsbreen som peker i samme retning. De sier de har førsterett til Heftyes Renne, og stakkars den brevandrer som ikke kommer seg ut av førerruta på Nigardsbreen når føreren kommer med sine turister..

De har dårlig tid og er på jobb, men de har ikke mer rett til noe enn noe annet. Hvis de ikke hører er det bare å sparke stein på de, ihvertfall på storen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er alle Via Ferrata i utlandet betalt? Det kan også lønne seg for en kommune å bygge en gratis jernvei for å trekke flere turister. Jeg tror dette er veldig populært i utlandet og burde gjerne kunne introduseres her på noen fjell. For all del ikke alle fjell og ikke ødelegg de mest populære ruter. Men noen fjell burde kunne avstås.

Ved hytta vår vet jeg ikke hvem som kjører opp løypene. Jeg blir ikke bedt om betaling. Jeg pleier å skrive navnet mitt i hver trimkasse jeg møter underveis og forventer egentlig fortsatt en regning, basert på antall passeringer av trimkassen. Jeg støtter nok denne bygda finansielt med kjøp av fiskekort, matvarer, ved og lokale produkter. Jeg har ikke dårlig samvittighet for bruk av skiløyper. I Oslo er jeg medlem i skiforeningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den i Lom er teknisk svært enkel, stort sett bare en bratt skråli med lite variasjon, flertallet på dette forumet ville nok kommet opp uten noen form for sikring. Men du får en flott utsikt når du kommer opp, og stien ned mot Lom sentrum etterpå er også en fin tur. Vil anbefale dette som en familietur - søker du utfordring/spenning bør du heller oppsøke Tronberget klatrefelt i Lom eller topptur i Jotunheimen. Mener en Via Ferrata bør vise klatrevariasjoner som sva, overheng, hylle traversering, småegger og dieder/kløfter. Har gått en på Corsica som inneholdt mye slikt og gav en ikke klatrer som meg flott spenning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.