Gå til innhold
  • Bli medlem

Vakreste 3-4 dagers turen på Vestlandet


aasj

Anbefalte innlegg

Hei.

Min far og jeg hadde tenkt til å ta en fjelltur på Vestlandet rundt den 15. juni.

Vi har planer om å gå i en tre til fire dager og vil gjerne oppleve det vakreste vestlandet har å by på.

I fjor gikk vi opp Aurlansdalen, det var en fin tur, men trodde faktisk at det skulle være enda finere.

Begge to er i god fysisk form, men er ikke interessert i å gå på topper hvor man må ha med seg tau og lignende.

Har dere noen fantastiske turforslag?

Sendte en mail til Bergen turlag og stilte dem det samme spørsmålet. De anbefalte:

Hjølmo- Hadlaskard-Stavali- Kinsarvik.

Hva har dere å si om den turen?

Håper på mange gode forslag

Mvh

Martin Hauge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, dersom du skal ha vakker natur, so vil eg nok foreslå ein tur til Sunnmørsalpane. Norangsdalen, Slogen, Saksa.. Kanskje ikkje beste plassen å gå i midten av juni då, men det vil eg tru er sant for dei fleste fjella på Vestlandet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15. juni er veldig tidleg. De skriv de vil gå (og då reknar eg med på beina, og ikkje ski?), og det begrenser jo alternativa fort. No er det uvanleg mykje snø i fjella på Vestlandet. Samtidig kom denne snøen før telen kom i jorda, så kor lang tid det tar å smelte snøen er eg veldig usikker på (sidan snøen også vil smelte nedanfrå). Men 15. juni er uansett tidleg for gåturar på Vestlandet, og Hadlaskard-Stavali kan eg vanskeleg tenkte meg er særleg greit til fots på den tida. Kinsarvik-Stavali derimot kan kanskje gå. Men igjen; det kjem an på kor raskt snøsmeltinga går denne våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt, så er forslaget til Bergen Turlag godt! Husedalen (turen mellom Stavali og Kinsarvik) er kanskje Norges flottaste strekning med sine mange dramatiske fossar og overgangen mellom høgfjell og fjord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Da får vi se det litt an da.

Hva med å gå kinsarvik-stavali-lofthus?

Så at det var noen som annbefalte den turen.

Er det en tur man tar på en dag eller går man den på to?

Er det eventuelt noen fine turer hvor snøen har gått i juni, som ligger i området rundt kinsarvik?

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midten av juni er tidleg, ja. Det er eindel snø i fjellet etter denne vinteren, og det er mest i forhold til kva det har vore i dei milde vintrane den seinare tid over tregrensa. Skulle det verta ein varm vår, kunne kanskje turen Steinsland i Modalen - Åsedalen - Vatnane - Nese i Arnafjord vest for Vik verta aktuell, men eindel snøvandring må nok påreknast i Stølsheimen på den tida. Vest for Romarheimsdalen har ein jo Fjonfjella med Kalvedalshytta, og det området er lågtliggjande slik at der rekk nok sommaren å vera på plass til den tid. Er de vant til å orientera dykk utanfor stiar, kan Ortnevikfjella vera eit alternativ, med Brydalen som base, samt at det er interessanne turar lenger inne ved Sognefjorden, som fjelldalen ovanfor Sylvarnes (veglaus grend med båt 3-4 dagar i veka, sti frå Ortnevik langs fjorden. Så kan det vera aktuelt med ein tur frå dal til dal, der det vert noko snøvandring på overgangane. Eg tenkjer på tur frå t.d. Botnen i Fyksesund eller Fitjadalen i Øystese og nordover - forbi t.d. hytta på Vending - Hamlagrø/Bergsdalen - Evanger eller Bolstad - om Øvstedalen til Flatekvål i Eksingedalen - over til Farestveit i Modalen, for det meste på gamle ferdavegar mellom bygdene. Det er mykje interessant å finna om ein sjekkar kartet nøye. Vonar de finn ei vakker turrute.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinsarvik-Stavali-Lofthus er en typisk 2dagerstur. Stavali er en trivelig plass å overnatte. Tidlig på året kan det være bratte snøfonner som må forseres ved nedgangen til Lofthus, men 15. juni bør det vel være greit. Det går også en umerket sti til Stavali fra Ystenes melom Lofthus og Kinsarvik, dette er en alternativ og tyngre rute, men skal være fin i følge noen jeg traff en gang i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått en del i dette området og snø mengden varierer veldig fra år til år, du må nesten skjekke litt i ukene før du drar hvor mye snø det er i fjellet.

Å starte i Eidfjord er flott på den måten at du slipper den enorme stigningen fra fjorden som du får om du starter i Kinsarvik. Bør da ha en bil parket i Kinsarvik og en i Eidfjord, Hjølmo. Er det lite snø ville jeg tatt turen Hadlaskar - Torehytta - Stavali - Kinasarvik/ Lofthus . Da får du med deg veiviseren på hardangervidda, Hårteigen + at du får med deg den flotte nedstigningen fra Stavali til Kinsarvik. Eller om du velger å gåtilbake en times tid og gå ned Lofthus, som også er nydelig.

Men huske å skjekke snømengden rett før dere skal gå.

En annen fin tur er å gå i Sauda/ Etnefjella. Starter på Seljestad og går sørvesteover. Kan enten komme ned i Ølen/ Etne eller i Sauda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er en flott løype, selv om dere må gå et lite stykke på asfalt. Løypa gjør at dere både kan bade i sjøen og i fjellvann. Det er fantastiske utsiktsposter, og spennende hyttealternativer. Dessuten er det garantert snøfritt, og det gir dere også muligheter til å gå enda lengre opp til hyttene på høyfjellet om dere skulle ønske det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

Dagen for vår planlagte tur nærmer seg raskt og jeg begynner å få litt tro på at det kanskje kan smelte tilstrekkelig til at vi kan

gå turen. Er fortsatt en del snø igjen rundt Stavali, men været er jo veldig varmt nå og det smelter mye.

Har noen vært i området i det siste?

Hvis det smelter tilstrekelig før neste fredag, så vil jo sikkert alle de fine fossene opp Husedalene være enda finere grunnet masse

vann i elven.

Stemmer oversikten over snødybde på Met.no?

Kan noen si meg hvor mye av turen mellom Kinsarvik og Stavali som er gåbar(uti fra hva som står på met.no) nå og om man eventuelt får gått den fineste delen opp dalen før man kommer til snøen. Vil vel tippe at mesteparten av snøen ligger oppe på fjellet og at den er borte i Husedalen.

Alle kommentarer mottas med takk.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.