Gå til innhold
  • Bli medlem

pb

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg gikk en tre dagers tur i Trollheimen sist helg.

Dag 1, fra Gråhaugen via Trollhetta (begge toppene) til Trollheimshytta

Dag 2, mot Blåhøa, men været var ikke godt, snudde derfor etter omlag 5 km.

Dag 3, fra Trollheimshytta via Snota tilbake til Gråhaugen.

En flott fjellheim som jeg ikke har besøkt tidligere. Kan sterkt anbefales.

Turbeskrivelse på : http://www.ii.uib.no/~petter/mountains.html

Jeg legger ved noen bilder her.

Hilsen Petter

post-237-133474455464_thumb.jpg

post-237-133474455482_thumb.jpg

post-237-133474455493_thumb.jpg

post-237-133474455513_thumb.jpg

post-237-13347445571_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fine bilder! Tenkte meg en tur inn i Trollheimen igjen om ikke så alt for lenge selv.

Du har da strengt tatt vært i Trollheimen før..ser på websidene dine at du har vært på Trolla og Såtbakkollen. Dette er jo de to høyeste toppene i Trollheimen! Det du mener er kanskje at du ikke har vært i den nordlige delen av området før?

Apropos Trolla...er dette en topp som for en nokså fjellvant type er tilrådelig å bestige sommerstid ved gode, tørre forhold uten bruk av sikringsutstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hva gjelder fjellene "på den andre siden av Innerdalen" så har

du rett i at de regnes til Trollheimen, du tok meg nok i en

unøyaktighet der. Spør du folk i Rindal, sier de at Trollheimen bare

er på "deres side" av Innerdalen.. Jeg var nok litt preget av lokal

påvirkning..

Store Trolla kan du besøke gitt de forutsetningene du nevner, det er

antagelig bare den ruta som jeg har beskrevet som kan gjøres rimelig

greitt uten sikringsmidler. Det er en (lett?) rute opp fra Innerdalsiden til samme

ryggen, men jeg vet ikke hvor utsatt den er.

Overskriften "skiftende vær" ble kanskje ikke tydelig nok, lørdag var det

skikkelig dårlig vær i Trollheimen og jeg støtte på en større leteaksjon da

jeg kjørte ut av området på søndagen. Dessverre er den savnede skiløperen

ennå ikke funnet.

Jeg fant en grei skirute opp på Snota, vet du/noen om dette er den vanlige ruta?

På kartet er sommerstien tegnet en annen vei i den første bratte bakken.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Hei, Jeg fant en grei skirute opp på Snota, vet du/noen om dette er den vanlige ruta?

På kartet er sommerstien tegnet en annen vei i den første bratte bakken.

Petter

Snota om vinteren (og sommeren) skal en være meget forsiktig med !!

Blåstreken på dette kartet viser hvor man skal gå:

http://www.krovoll.net/Snota/Oversiktskart/slides/Snotakart.htm

Utfra årlige snøvariasjoner kan en variere litt over Svartvatnet men fra odden på vestsida er vinterruta klinkeklar du 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info om Trolla. Får se hva fjellåret 2007 vil bringe! :)

Angående ruter til Snota så tror jeg du har truffet på den vanlige ruten til topps, i alle fall sånn noenlunde. Selv var jeg på Snota i oktober, og tror det var omtrent slik jeg gikk opp, bortsett fra at jeg kom fra parkeringsplassen oppe ved Follsjøen og ikke fra Trollheimshytta. Det må nevnes at jeg måtte småklyve i kanten av Snotbreen i stedet for å gå tvers over, for så sent på året var den blitt til en speilblank, livsfarlig isklump. Ned igjen valgte jeg en annen vei. Da gikk jeg over Litl-Snota og videre nordover langs ryggen før jeg svingte ned mot høyre i nokså bratt terreng. Vil anta at det kan være rasfare oppi der vinterstid.

Angående skiløperen du nevner, så hørte jeg om det på lokalnyhetene. Med han hundekjøreren i Storlidalen tidligere i vinter, så blir vel dette den andre personen som har fått alvorlig trøbbel i Trollheimen i år. Er jo verdt å ha i tankene når man selv farer rundt inni der alene. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Vil anta at det kan være rasfare oppi der vinterstid.

Angående skiløperen du nevner, så hørte jeg om det på lokalnyhetene. Med han hundekjøreren i Storlidalen tidligere i vinter, så blir vel dette den andre personen som har fått alvorlig trøbbel i Trollheimen i år. Er jo verdt å ha i tankene når man selv farer rundt inni der alene. :D

Ras i Snota er vanlig om vinteren, det var flere ras allerede ned ved Gråsjøen i fjor vinter, og i påska kom et gedigent skred oppi Litj Snota over skitrassen -- rapporter kommer på trollheimsporten.no

Nå skal vi være meget forsiktige med å sammenligne hundekjøreren og den "tullete" Meldalingen!

Gubben med hundespannet var en meget erfaren fjellmann, som visste hva han gjorde, som tålte en fjellstøyt og gjorde det eneste rikigte i det fresende uværet -- grov seg ned i/under/ med hundene og forble der til været roa seg og hjelpa kom.

Med stort forbehold om hva som er tilfellet med Meldalingen, så ryktes det om en kar som vel var godt trent, men ikke utrusta for fjellet og litt "spesiell".

Slik så det ut i området for en ukes tid siden, før nysnøen kom:

http://www.krovoll.net/images/NEW/Ura.jpg

*endret etter omtanke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bildet av Snota med inntegnet rute, slik jeg

valgte den sist sondag. Det saa ikke ut til aa vaere

spesielt mye skredfare, slik jeg vurderte det. Den

lange traversen opp mot venstre var overraskende

bred og fin.

Petter

post-237-13347445574_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Nå er ikke jeg på langt nær like lommekjent i Trollheimen som Fjellfinn

Kremt :oops:

Jeg har vært punn dyna ei tid no, men det med Kråkvasstind var slett ikke dumt du!

Trollhetta er mitt absolutte favorittfjell, så jeg skull ønske at pb tok kontakt med meg så skal vi få klemt inn det som kan klemmes inn av navn -

for det er ikke få !

Bl.a. manngler du kjente og kjære som Svarthetta, Storsylen, Omnsfjellet, Ruten, Blåhø, Kamman, Okla, Forbordfjellet og trolig Snasåhøgerne--

for å nevne noen ytterst få.

Så kan vi etterhvert, kanskje supplert med noen tilleggsbilder fra krovoll.net få lagt ut her et komplett 360 graders panorama med alle Trollheimstoppene navnsatt på her i fjellforum -- det hadde vært stas!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående navn på Trollheimstopper. Jeg mener å huske at det på tidligere kart sto Somrungsnebba på det som nå benevnes Østre Somrungsnebba. Storsalen sto som navn på hele det massivet hvis sydtopp nå er benevnt Somrungsnebba og nordtopp Storsalen. Dette massivet har en meget karakteristisk salform, og jeg synes derfor at det er unaturlig at bare nordtoppen benevnes Storsalen. Derfor lurer jeg på om ikke det har sneket seg inn en misforståelse her, og at navnekonsulentene i Kartverket på nytt har vært ute og rotet det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn: Jeg trodde det var Svarthetta som var favorittfjellet? Men det er vel lov til å ha flere favoritter. :oops:

Visste du forresten at både Svarthetta, Blåhø, Resfjellet og Trollhetta kan ses fra mange steder i selve Trondheim? Og ikke minst Snota fra rett oppe i skogen her! :)

Hadde vært artig med et slik panorama som du nevner. Krovoll.net har forresten hjulpet meg til å bli bedre kjent i Trollheimen, jeg kan vel navnet på de fleste markerte toppene og dalene der inne nå! :)

Ods: 1:5000-kartet som dekker toppene sør for Innerdalen er ganske forvirrende hva angår navngivning. Det er meget mulig du har rett angående Storsalen. Jeg var på Storbekkhøa for noen uker siden og kom i snakk med noen hytteeiere (i Storlidalen) der oppe. De var klar over at noen kaller 1799-toppen for Storsomrungnebba og 1720 for Storsalen, men selv hadde de i alle år kalt hele massivet for Storsalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Fjellfinn: Jeg trodde det var Svarthetta som var favorittfjellet? Men det er vel lov til å ha flere favoritter. :oops:

Hadde vært artig med et slik panorama som du nevner. Krovoll

Da er vi 3 da, og det er bare å komme igang du!

Noen forsøk er gjort fra en nabotopp:

http://www.pvv.ntnu.no/~berland/fjell/height700/blaho/dscn2359.jpg

vet ikke helt om hr. Berland sysler med nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.