Jump to content

Fottur/ Fisketur Finnmark tidlig høst

Galvan

Recommended Posts

Hei,

Jeg tar snart turen nordover, fra Oslo til Finnmark - for å vandre rundt i ca 10 dager i Stabbursdals-området. Ruten blir litt til underveis med ikke alt for lange dagsetapper. Jeg har planlagt flere fiske-stopp underveis (i tillegg til mange kaffe-kok og foto-pauser...).

Jeg har ikke besøkt området tidligere, men er klar over at høsten vanligvis kommer noe tidligere i Finnmark enn på Østlandet...

Lurer da på om noen har erfaringer fra fiske i disse traktene i siste del av august/ fram mot månedskiftet september? Og er sjansen størst for å få fisk i lavereliggende områder (på denne tiden) - eller kan fjellvannene rundt nasjonalparken også være bra/ vært en tur (fortsatt «fart» i fisken)? Jeg fisker med mark og sluk.

Takker for fiske-erfaringer fra området! 

Edited by Galvan

Annonse

Ta med vann!!!!!!

Både til å lage mat/kaffe med og til å fiske i. Her har det knapt regnet en dråpe siden april!

Og med sommertemperaturene vi har hatt i sommer så er det varmt vann over alt og påfølgende treeeegt fiske. Så alt fisket foregår på de dypeste plassene i vann og mest oksygenrike i elv. I hvert fall frem til ting normaliserer seg igjen...

Jeg har ikke giddet fiske laks siden midten av juni av de samme årsaker. Og jeg fisker normalt 30-60 dager i sesongen...

Men til gjengjeld er badetemperaturen i de fleste vann noe nærmere det du er vant til i Oslo...

• Like 1