Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten kveldstur på Gravskardhøgda, 1767moh. 18.mars 2007.


kryk

Anbefalte innlegg

Kjørte gjennom Atndalen i ettermiddag, og fant ut at jeg kunne ta en liten kveldstur på Gravskardhøgda, 1767 moh. Sola var snart på veg ned bak stortoppene i Rondane da jeg begynte oppstigningen i Atnsjølia, så jeg skjønte fort at 1000 høydemeter for å nå til topps kunne bli for hardt. Klokka var passert 17.30 da jeg la ut med nydelige forhold. Skremte ut en hare i lia, der jeg gikk opp, var mye spor etter både rype og hare i nysnøen.

Hadde ikke tid til særlig med pauser på veg opp gjennom fjellskogen og videre opp Gravskardbekken.

Karret meg opp på Blåkampen, 1621 moh., sola var forlengst borte og kveldsmørket var på veg til å ta over. Måtte selvsagt ta til fornuft å snu der, på "forposten" til Gravskardhøgda. Hele turen ble unnagjort på rundt 2 raske timer, for å nå toppen av Gravskardhøgda så må en nok regne med vel 3 timer.

Gravskardhøgda er en fin og luftig skitopp med godt og vel 1000 høydemeter rett opp fra riksvegen i Atndalen. Snøforholdene er ofte av det absolutt beste du finner i dette nedbørfattige området øst for Rondane. Og for telemarkkjørere er nedkjøringen knallbra, med mange muligheter og 1000 høydemeter.

Legger ved noen bilder jeg knipset på turen opp.

post-126-133474455304_thumb.jpg

post-126-133474455309_thumb.jpg

post-126-133474455325_thumb.jpg

post-126-133474455343_thumb.jpg

post-126-13347445536_thumb.jpg

post-126-133474455364_thumb.jpg

post-126-133474455368_thumb.jpg

post-126-133474455372_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kjørte gjennom Atndalen i ettermiddag...

Mener du søndag ettermiddag? Du nevner ingen dato i rapporten.

(ikke for å være pirkete, men angi helst dato i overskriften, da dette ikke bare presiserer turtidspunktet,

men gir også en slags kronologisk oversikt når man blar i alle sidene med rapporttitler. :lol:)

Spennende med såpass bra snøforhold i disse "østfjella", som pleier å være relativt snøfattige.

Snødde det der oppe i helga også?

Håper dette holder til påske! :idea:

Ellers var blåtimebildet av Sølnkletten svært så polaraktig!

Takker for info! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder! Særlig det "blå" bildet av gode, gamle Sølnkletten. :lol:

Artig å se vinterbilder fra områder man bare kjenner fra sommerstid.

Eaa: Kjenner ikke til hvordan det pleier å være akkurat rundt Atndalen, men det er da mange steder i Hedmark det pleier å være respektable snømengder om vinteren? Vi har hytte i Rendalen, og der er det alltid rikelig med snø om vinteren. Over Kviknefjellet kjører jeg av og til, og der pleier det derimot å være nokså lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eaa: Kjenner ikke til hvordan det pleier å være akkurat rundt Atndalen, men det er da mange steder i Hedmark det pleier å være respektable snømengder om vinteren?

Ja, for all del!

Men mitt inntrykk er at Gravskardhøgda er noe lik Rondane snømessig, dvs. relativt snøfattig.

Spesielt de SØ områdene i Rondane er særs snøfattige, og dit er det ikke langt fra Gravskardhøgda/Blåkampen.

Lenger øst over Alvdalsfjella m/ Sølnkletten er det normalt mer snø.

Ingen fasit på dette selvsagt, men over langen synes dette å være tendensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pocket"-kameraet som jeg hadde med takler ikke akkurat dårlige lysfohold godt nei. Med engang sola går ned får bildene et veldig blått og kaldt skjær over seg.

Inntrykket mitt om snøforholdene er at det er jevnt over bra forhold i sørlige deler av Alvdal Vestfjell. Området nordover mot Folldal, med Stadsbuøyen, Sleukampen og Kyrkjekletten, er som de mest snøfattige områdene i indre deler av Rondane.

Nå var det kommet endel nysnø på søndag morgen, og med et fast og fint underlag så var det helt topp forhold. Inntrykket mitt er at området rundt Gravskardhøgda er omtrent som på Ringebu/Venabygdsfjellet, dvs. stortsett gode. Når det er sørøstlig vindretning kan området typisk få veldig mye snø faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder fra Blåkampen med omegn Kryk!

Hadde en fottur dit for en del år siden i vårløsninga først i mai. Vi planla å gå helt opp til Gravskardhøgda, men snøen ble etterhvert så råtten at vi tok en lang pause på Blåkampen i sola og returnerte til bilen derfra. Siden dengang har Gravskardhøgda fått stå der ubesteget av mine føtter, men en vakker dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.