Gå til innhold
  • Bli medlem

Spenn i ski!


Isac

Anbefalte innlegg

Annonse

I en konkurranse ski forandrer spennet seg som regel lite. Dette skyldes rett og slett at den er støpt med spennet. Veit ikke hvordan det er for andre ski. Men vekta til den oppå kan jo forandre seg...

Spennet kan også bli ødelagt hvis skia ikke oppbevares bra. Dvs. hvis den oppbevares flatklemt, eller blir liggende lenge på t.eks. et alt for varmt baderomsgulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvorvidt spennet i en ski er evigvarende?

Få ting er evigvarende. Spennet i en ski vil som regel avta over tid, og det er flere ting som påvirker prosessen: materialvalg og produksjonsmetode, skiens konstruksjon, bruk, oppbevaring osv. Mange mener f.eks. at ski med trekjerne holder bedre på spennet enn ski med skumkjerne.

Det normale er at skia støpes med spennet, og det holder også som regel lenge. For å bevare spennet i skia er det bl.a. viktig å unngå at skiene lagres med spennet sammenklemt over lengre tid.

En ny trend for brede ski beregnet for løssnøkjøring er å legge omvendt spenn i skiene, men det er en annen diskusjon. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atomic fjellski (fra ca 1998). De kjennes myke ut, men jeg lurer på om de egentlig er relativt myke i utgangspunktet?

Jeg unders over dette fordi smøringen forsvant så altfor fort på forrige skitur. Riktignok var det veldig skarpt føre, men jeg mistenkte spennet for å være en annen faktor.

Skal over hardangvidda i påska, og da er det jo greit å gå med utstyr som holder hele veien.

Isac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.