Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekk til Paris pulk/skibrett


evenl

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kappet de ned til 190. Ble helt ypperlig.

Har anskaffet et par rørstumper i en dimensjon større som jeg har med i pulken til spjelking ved evt. brudd.

Hvor lange ski har du?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har modifisert min Paris pulk med et spesialdesignet pulktrekk i bevernylon.

:) Les mer, se skisser og bilder fra hvordan dette ble gjennomført på ifriluft.net

Turhilsen

Takk for tipset Even !

Jeg satte fart på symaskinen, og fikk laget meg en utgave av trekket.

På bloggen min kan man se hvordan min Paris Pulk ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilder av dragløsning. I bratte, svingete nedoverbakker kan man greit la pulken kjøre foran seg og styre med drag.

t_dsc00333.jpg

Lånte bildet ditt for å legge inn en meld på den.

Ser at festet blir slakt når man kjører nedoverbakke. Og som du beskriver vil da pulken gjerne kjøre fortere enn deg.

Tror du det vil funke å forlenge tauet litt mellom drag og karabinkroker slik at det kommer ned til snøen. Så ha festet noe der på tauet som havner under pulken automatisk og bremser den.

Har ikke test så mye på hva men en ekstra tauløkke med knuter eller noe kanskje.

Siden tau kan vris på det så vil neppe på fast ala en "gaffel" eller noe fungere så bra.

Har akkurat kjøpt en Paris selv og lurer på å lage et drag av et slag til den.

Så på en vanlig sammenleggbart tørkestativ. Det er en ferdig U-drag med ledd på faktisk. Men jeg tror desverre den blir litt for kort. Er vel knapt over 1 meter. Evt å skjøte på den med rør eller noe med en splint. Er jo hull øverst allerede.

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les på skipulk.com, der står det mye bra om selvlagde drag.

Tau med knuter som man kaster under pulken er beskrevet som en greit måte å bremse pulken på.

Hvis man krysser plastrørene og setter en liten løkke rundt X'n unngår man at rørene buer så mye utover/innover ved nedoverkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg bruker å krysse rørene og har enten en karabinkork eller nylånbånd over krysset.

Med 190-lengden på rørene blir dette passe stivt og fleksibelt som dragløsning etter min smak.

Har ikke prøvd med noe bremsetau e.l. da jeg inntil nå ikke har hatt behov for dette.

Hvor lange ski har du?

- LM

Fjellskiene mine er 200 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Har laget pulkdrag sammen med en kamerat.

Kjøpte 2 meters VP-rør (rette rør for elinstallasjon, finnes i Ø16 mm eller 20 mm), førte seiltau igjennom og avsluttet med en løkke til karabiner i hver ende. Dersom man bruker tynnere tau (dobbelt) kan man evt. inni røret ha en bøyefjær av metall. Dermed får man fjæring mellom seg selv og pulk. Vi monterte ikke inn fjæring. Kostnader er mikroskopiske dersom man kjøper dette på f.eks. Biltema.

I en nedoverkjøring skled pulken til min kamerat ut, den og han havnet på hver sin side av et tre. Ingen skade skjedd selv om pulken la seg godt rundt tre, tildels mye bøy på ene draget men rettet seg selv ut i løpet av kort tid. Da var det ca. - 6 grader. Har ikke testet plastkvalitet i lavere temperatur enn ca -11. Men ser ut til at konstruksjon duger så langt.

Mvh.

Martin

Kan man oppnå greit resultat ved å ha f.eks dobbel bilstrikk i ene enden av 20mm plastrøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg bruker å krysse rørene og har enten en karabinkork eller nylånbånd over krysset.

Med 190-lengden på rørene blir dette passe stivt og fleksibelt som dragløsning etter min smak.

Har ikke prøvd med noe bremsetau e.l. da jeg inntil nå ikke har hatt behov for dette.

OKI! Dette må jeg nesten prøve. Hadde en testrunde nå med rør og karabinkroker til pulken m/40 kilo last. I lette nedoverbakker bøyde rørene seg som bare det og var ikke til nytte i det hele tatt. Kjøpte 2 meters 16mm installasjonsrør på Clas Ohlson, og de er veldig bøyelige altså. Feil rør eller? Håper det fungerer bedre å krysse rørene. Må prøve dette. Kanskje jeg kan teste ut litt bremsetau også.

Til turer i flatt terreng så ser jeg ikke helt hensikten med hverken sele eller rør. Med en dagstursekk kan jeg bare binde tauet rundt livet over hoftebeltet så det ikke ramler ned. Likte også at tauet hadde ett festepunkt i pulken slik at jeg hele tiden dro like mye i begge tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.../ Kjøpte 2 meters 16mm installasjonsrør på Clas Ohlson, og de er veldig bøyelige altså. Feil rør eller? Håper det fungerer bedre å krysse rørene. Må prøve dette. /...

Fleksingen i rørene blir betraktlig mindre ved kryssing av rør samt kutting ned til 190 cm.

Jeg har 16 mm. rør, kjøpt på biltema for 4-5 år siden, vet ikke om plasten er lik hva gjelder fleks samt tykkelse på clas o-rørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OKI! Dette må jeg nesten prøve. Hadde en testrunde nå med rør og karabinkroker til pulken m/40 kilo last. I lette nedoverbakker bøyde rørene seg som bare det og var ikke til nytte i det hele tatt. Kjøpte 2 meters 16mm installasjonsrør på Clas Ohlson, og de er veldig bøyelige altså. Feil rør eller? Håper det fungerer bedre å krysse rørene. Må prøve dette. Kanskje jeg kan teste ut litt bremsetau også.

Til turer i flatt terreng så ser jeg ikke helt hensikten med hverken sele eller rør. Med en dagstursekk kan jeg bare binde tauet rundt livet over hoftebeltet så det ikke ramler ned. Likte også at tauet hadde ett festepunkt i pulken slik at jeg hele tiden dro like mye i begge tau.

Rent mekanisk er en trekantkonstruksjon mye mer stabil enn en firkant. En firkant kan forskyves (til et parallellogram) uten å endre lengde på noen sider, mens det er umulig på en trekant. Som martin.m sier, kryss stengene og stiv av krysset slik at du får to "faste" trekanter.

Har også en dragløsning med de samme 16mm VP-rørene fra Clas Ohlson som deg. De funker kjempebra når jeg har de i et avstivet kryss. I bratte bakker med god gli må jeg bruke bremsetau for å holde pulken rett bak meg, men i 95% av terrenget har jeg ikke behov for bremsetau, og pulken holder seg godt bak meg. Poenget for min del med denne halvstive dragløsningen er at pulken ikke skal gli forbi/i meg for hver minste lille kneik og nedoverbakke.

edit:

Det er 20mm rør jeg har. De har størst bøyestivhet. Du kan jo vurdere å tre et sett med 20mm rør over de på 16mm, evt bytte ut rørene. De kosta vel en slikk og ingenting uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

har brukt denne tråden en del ifm parispulken og tenkte å blåse litt liv i den igjen ;)

Jeg skal montere fast drag på parispulken min og har kjøpt fester, drag og skruer med låsemuttere og skiver.

Jeg vurderer å feste en syrefast stålplate bak som forsterkning(mener å ha lest om det som en løsning her et sted), men lurer på nå om det i det hele tatt er nødvendig?

Tviler på om vekten noen gang vil være mer enn 40 kg i pulken.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å feste en syrefast stålplate bak som forsterkning(mener å ha lest om det som en løsning her et sted), men lurer på nå om det i det hele tatt er nødvendig?

Tviler på om vekten noen gang vil være mer enn 40 kg i pulken.

Jeg fant, jeg fant; http://www.ifriluft.net/content/view/246/89/

Vil skiver bak kunne erstatte en slik stålplate?

Hva er erfaringene til dere som ikke har brukt noen form for stålplate?

:shock:

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg har tenkt å gjennomføre planen med en stål-/aluminiumsplate bak festene.

Er det noen som veit hvor jeg kan få tak i en syrefast stålplate eller aluminiumsplate? Helst i Trondheimsområdet.. :-)

Målene er 22 x 4(eller 5) cm..

Håper noen kan hjelpe meg! :)

God helg!

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Kunne spennebånd av metall vært noe? Hovedformålet er jo bare å fordele presset over en større plate. Et spennebånd skulle vel være nok til å øke arealet.

Dog litt usikker, men det er ivhertfall en løsning for oss skrivebordsrotter som ikke har tilgang til verksted.

Hei igjen!

Jeg har tenkt å gjennomføre planen med en stål-/aluminiumsplate bak festene.

Er det noen som veit hvor jeg kan få tak i en syrefast stålplate eller aluminiumsplate? Helst i Trondheimsområdet.. :shock:

Målene er 22 x 4(eller 5) cm..

Håper noen kan hjelpe meg! :)

God helg!

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tenkte jeg skulle lage et trekk til min paris pulk.

Slik ble det seèndes ut :) Prøvde det på en overnattingstur nå i helgen. VELDIG fornøyd.

Nå ble det null stress med det "lille" ekstra turen trengte.

2vczwk2.jpg

neyzk5.jpg

2ciq8k.jpg

Ved å lage fall i hjørnene, ble trekket stort nok i toppen. Altså større en pulkens omkrets.

swy346.jpg

3008nkj.jpg

1rezdd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.