Gå til innhold
  • Bli medlem

Hordalands høyeste faste punkt - fylkesfjell


TrondE

Anbefalte innlegg

Dette er vel egentlig en gammel nyhet, men jeg fikk ikke rede på de nøyaktige dataene før i går. Siden det er av interesse for kommunetopp- og fylkesfjellsamlere, velger jeg å 'offentliggjøre' saken i dette forum.

Breene er på retur i landet vårt, årsaksforholdet skal jeg ikke gå nærmere inn på her. Det er Hardangerjøkulen det gjelder i denne omgang. På de offisielle kartene har hele platået vært dekket av bre. Men Norges vassdrags- og energiverk (NVE) sitter på kart fra 31. august 1961, som viser 3 små skjær beliggende like nordøst for høyeste brepunktet. Siden dengang har muligens fjellet vært skjult av overliggende snø og is. Forsommeren 2004 dukket skjæret fram igjen, og ble nå behørig målt av NVE med dGPS data fra Dagali, den 26. mai samme år. Samtidig målte man inn høyeste brepunkt som viste seg å ligge 0,3 m lavere. Høyeste fjellpunkt er dermed slått fast med sikkerhet.

Nøyer meg med å gjengi følgende opplysninger:

Hardangerjøkulen - fast fjell H = 1861,4 m N = 6713567 E = 415113 (EUREF89 UTM-sone 32)

Fjellet ligger i Ulvik kommune, noen steinkast (300 m) nord for kommunegrensen mot Eidfjord. Et annet spørsmål som naturlig dukker opp, er: Hva skal fjellet hete?

Et fylkesfjell må jo ha et navn. CO2-toppen er nevnt, men sannsynligheten er stor for at det vil dukke fram mange nye co2-topper etterhvert, så man bør nok finne fram til et mer spesifikt navn. Loddet er herved kastet ;)

Som det framgår av fotografiet, er ikke toppen 'jomfruelig', siden det er lagt opp en liten røys der, og det er boret ned noen øyebolter i berget.

Det kunne også være interessant å høre hvor mange av dere som har stått på skæret :roll:

post-564-133474454293_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på toppen i begynnelsen av mai i fjor. Så naturlig nok ikke noe fast fjell her opp da, men en større metallstang stakk opp av isen nær det høyeste punktet, men ikke helt på toppen. Jeg vurderte at dette kunne være en markering av knekken på kommunegrensen mellom Ulvik og Eidfjord. Eller var det en markering av dette skjæret?

post-480-133474454313_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne også være interessant å høre hvor mange av dere som har stått på skæret :roll:

Yup, var der 9. mai 2004 og 10. mai 2005. I 2004 la me merke til ein litt malplassert 'skavl' i denne posisjonen, og etter litt graving dukka 'nunataken' opp!

Har elles kommentert dette tidlegare, i eit litt 'off-topic' innlegg til tråden om 'Finnmarks høyeste fjelltopp', som refererte til TrondE si 'fylkestoppliste', sjå http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?p=31653&highlight=#31653.

Som utflytta 'Ulviking' er eg også godt nøgd med at Hordaland sitt høgaste punkt no er trygt plassert i Ulvik kommune ... ;)

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde Kyrkjedørsnuten var Hordalands høyeste fjelltopp uten bre.

Kyrkjedørsnuten er 1790, medan punkt 1816 sør-sørvest for denne er det høgaste 'fjellpunktet' i Hordaland utanfor Hardangerjøkulen. Kyrkjedørsnuten er dermed høgaste toppen 'med namn' i Hordaland utanfor Hardangerjøkulen.

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.