Gå til innhold
  • Bli medlem

Pemmikan


Tussedrotten

Anbefalte innlegg

Annonse
Lurer bare på om det finnes pemmikan for mennesker den dag i dag? Det virker som om det kun brukes til hundefôr. I så fall, hvor kan en eventuelt få kjøpt det? Noen som vet?

Pemmikan er jo energi til hunden, mye energi i liten bit.

Mye av grunner er vel at hunden skal få dekket energibehovet sitt uten å få magedreining.

En hund som er ute å jobber trenger mye energi, men kan ikke ha magen full av mat.

Jeg pleier å si at Pemmikan er hundens sjokolade :evil: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 cups dried meat - depending on how lean it is, it can take 1 - 2 lbs. per cup. Use only deer, moose, caribou, or beef (not pork or bear). Get it as lean as possible and double ground from your butcher if you don't have a meat grinder. Spread it out very thinly in cookie sheets and dry at 180° overnight or until crispy and sinewy. Regrind or somehow break it into almost a powder.

3 cups dried fruit - to taste mix currents, dates, apricots, dried apples. Grind some and leave some lumpy for texture.

2 cups rendered fat - use only beef fat. Cut into chunks and heat over the stove over medium (or Tallow) heat. Tallow is the liquid and can be poured off and strained.

Unsalted nuts to taste and a shot of honey.

Combine in a bowl and hand mix. Double bag into four portions. The mixture will last for quite a while without refrigeration. I have eaten it four years old. It actually improves with age.

HINT: Vary the fat content to the temperature in which it will be consumed. Less for summer. Lots for winter. Not only is it good energy food for canoeing, but an excellent snack for cross country skiing.

This recipe was originally from a Chippewayan Indian Guide as he learned it from his father. No buffalo chips!

This recipe was submitted by the Dooleys of Boise. Our thanks to them.

Oppskriften er fra forumet www.spiritburner.com

Tråden finner du her: http://www.spiritburner.com/forum/viewtopic.php?t=6688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om frysetørring er unødvendig når man lager pemmikan på riktig måte. Da skal det holde seg i "evigheter". Angående smaken leste jeg at "pemmican is an acquired taste"; jeg antar det betyr at man enten liker det eller ikke...:evil: Jeg var helt ukjent for Pemmikan intill jeg så rekostruksjonen av Amundsen/Scott kappløpet på NRK. De var kanskje ikke så imponert over smaken, men herregud for et flott produkt, da! Tror jeg skal prøve å lage dette snart. Noen som kan anbefale en seriøs slakter/kjøttspesialist i Oslo? Jeg har ikke sett "human grade" storfe fett solgt pr kilo på Rema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.