Gå til innhold
  • Bli medlem

Ordet jordmørkt


trulte

Anbefalte innlegg

Jeg ser fra tid til annen at folk bruker ordet "jordmørkt", spesiellt i forbindelse med vinterturer.

Jeg klarer ikke helt og bestemme meg for hva slags lys-forholds-fenomen dette er.

Kan noen hjelpe?

Er blandt annet brukt som dette:

"Det letta litt og det var grei sikt, imiddlertid var det svært jordmørkt og nedkjøring vart vanskeleg. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I denne tråd i forum "Turrapporter": https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7794

foreslås ordet "blindføre". Der har vist også en gang været en separat tråd om norske ord for "white out". Det virker bagvendt, at et engelsk udtryk, hvor ordet "white" indgår, skulle svare til et norsk udtryk, hvor "mørkt" indgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, dette var pussig. Jeg har aldri sett ordet brukt, men når jeg så det nå tenkte jeg "Ja! Det var jo et perfekt ord for å beskrive hvor mørkt det er om høsten før snøen kommer, på en overskyet kveld. Svart jord, svart himmel - jordmørkt."

Jeg syns "flatt lys" er et bedre uttrykk for "white-out", som jo er et fenomen med mye lys, eller "blindføre" fordi det sier mer om vanskeligheter ved orientering. Selv om jo, blinde ser vel "mørkt" på ting. Men svaksynte, og oss nærsynte, uten linser, ser jo mye lys men lite konturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde "white-out" var det som skjer når man ikke ser hverken opp eller ned i snøfokk på fjellet. Altså at det fyker og ryker og sikten er lik null og man ikke se handa foran seg mer eller mindre.

Mens flatt lys går mer på lysforholdene. Flatt lys kan vel til dels bearbeides med bruk av briller? På en brillebutikk, der de solgte kostbare solbriller til fjellbruk, påsto dama at hun brukte dem på natta når hun kjørte bil i vanskelige vinterforhold, for å se brøytekanten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått "white-out" som at alt blir hvitt, og det kan like gjerne være vindstille og tåke som fykende snø.

Og man sjekker wikipedia :roll:

Whiteout is a weather condition in which visibility and contrast are severely reduced by snow and diffuse lighting from overcast clouds.

There are three different forms of a whiteout:

In blizzard conditions, the windblown snow in the air may simply make it too difficult to see very far.

In snowfall conditions, the volume of snow falling may simply obscure objects reducing visibility.

In clear air conditions, when there is no snow falling, diffuse lighting from overcast cloud may cause all surface definition to disappear. It becomes impossible to tell how far away the snowy surface is. In polar regions (and in eg the Scottish Hills in winter) this optical illusion can make whole snow-covered mountains invisible against the background white cloud, and the horizon cannot be identified, slopes cannot be judged for steepness, and snow surfaces cannot be seen. (This effect is accentuated by a smooth surface of fresh-fallen snow). It is only when a dark or coloured object is placed on a snowy surface that the surface can be seen at all. (In less extreme cases, it may suffice to break the snow surface by gently throwing a snowball ahead).

Whiteout conditions pose the greatest threat to aviation and mobile ground traffic operations. Motorists, especially those on large high speed routes are also at serious risk. There have been many major multiple-vehicle collisions associated with whiteout conditions.

Vi har visst rett begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

White-out kommer fra white + blackout

a surface weather condition in a snow covered area (as in a polar region) in which no object casts a shadow, the horizon cannot be seen, and only dark objects are discernible;

also

a blizzard that severly reduces visibilty

I tillegg forteller Merriam-Webster at ordet dukket opp i 1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har begynt å bruke ordet blindsikt som betegnelse for Whiteout. Men ut frå min hallingdialekt har det rett og slett hendt at eg har sagt: I dag er det kvitut...

Blindsikt - bra ord, skal prøves ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.