Gå til innhold
  • Bli medlem

Ja til blyhagl


Anbefalte innlegg

Annonse

Blyhaggel er en ting, det er mye værre med alle de tomme plasthaglepatroner en finner overalt i fjellheimen. Til og med i Gjendealpene i Jotunheimen nasjonalpark har jeg plukket patroner etter jegere. Men det er vel et ork å bøye seg ned for å plukke opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyhaggel er en ting, det er mye værre med alle de tomme plasthaglepatroner en finner overalt i fjellheimen. Til og med i Gjendealpene i Jotunheimen nasjonalpark har jeg plukket patroner etter jegere. Men det er vel et ork å bøye seg ned for å plukke opp?

Ja plast er det uansett om det er bly eller alt det nye.Vi som jakter burde bli mye bedre til å ta med tomhylsene også.

I gamle dager la de igjen tomhylser på skuddplassen. For mange skulle det markere rypefall.

Før det var det papphylser, men de ble brukt opp igjen mange ganger så de ble aldri lagt igjen i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør jeg? Hvis du hadde skutt og jakta med de nye patronene så hadde du skjønt at bly hagl er mye bedre.

Det er kun i våtmark bly forurenser og der har det alltid vært forbudt med bly.

Ja da... Helt greit jeg vet at jeg ikke har skutt rype enda :lol: .

Men jeg kan ikke la skuddene få skylden får det :wink: .

Har da noen ryper liggende i fryser`n som er skutt med whismut, men da ikke av meg :P .

det er mye værre med alle de tomme plasthaglepatroner en finner overalt i fjellheimen

Det er jeg enig i, plukker mye plast når jeg er ute på tur, og hylsene finner man overalt ja :D !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært store bøter for forsøpling i naturen, ikke bare patronene til jegerene, men søppel sjenerelt. Det blir vankelig å ferske noen, men regelen om bøtelegging burde vært der(hvis den da ikke finnes?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Året før forbudet kom så var jeg på hundetrening med en fra NJF. Han hadde ansvaret for å prøve ut alternativ ammo. for NJF.

Lørdags natta satt vi alle og diskuterte dette ganske mye og han hadde veldig mye å si om det etter flere tusen prøve skudd de siste årene.

Konklusjonen var att fant du ammo. som passet til ditt gevær så var den stort sett like bra og bedere.

Min erfaring fra i år er 2 skikkelig bomerter, 1 rype fløy mellom 50 -60 meter før den falt, 1 fløy litt kortere og den siste falt med en gang.

Orre jakta gikk jeg opp en størelse på haglen i forholdet til bly.

1 Orrhane fløy 200 meter etter 2 treff ( bikkja fant fuglen, dette er den største Orrhanen jeg har sett noe gang, kan være årsaken )

1 Orrhane gikk rett ned på andre treffet, 1 Orrhane gikk rett ned på første treffet, prøvde på dubble på Orrhøne treff men, den fløy 150 - 200 meter og gikk rett ned.

2 Orrhøner gikk rett ned på første.

1 And treff på første men, den dykket ned 4 ganger før den ble borte.

Føler selv att jeg bør gå opp 1 eller 2 størelser fra bly til Vismut + trene litt på bane he he.

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Året før forbudet kom så var jeg på hundetrening med en fra NJF. Han hadde ansvaret for å prøve ut alternativ ammo. for NJF.

Lørdags natta satt vi alle og diskuterte dette ganske mye og han hadde veldig mye å si om det etter flere tusen prøve skudd de siste årene.

Konklusjonen var att fant du ammo. som passet til ditt gevær så var den stort sett like bra og bedere.

Min erfaring fra i år er 2 skikkelig bomerter, 1 rype fløy mellom 50 -60 meter før den falt, 1 fløy litt kortere og den siste falt med en gang.

Orre jakta gikk jeg opp en størelse på haglen i forholdet til bly.

1 Orrhane fløy 200 meter etter 2 treff ( bikkja fant fuglen, dette er den største Orrhanen jeg har sett noe gang, kan være årsaken )

1 Orrhane gikk rett ned på andre treffet, 1 Orrhane gikk rett ned på første treffet, prøvde på dubble på Orrhøne treff men, den fløy 150 - 200 meter og gikk rett ned.

2 Orrhøner gikk rett ned på første.

1 And treff på første men, den dykket ned 4 ganger før den ble borte.

Føler selv att jeg bør gå opp 1 eller 2 størelser fra bly til Vismut + trene litt på bane he he.

Atle

Ja trening er viktig. Selv har jeg bommet på to tiurer samme dag. Helbom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da... Helt greit jeg vet at jeg ikke har skutt rype enda :lol: .

Men jeg kan ikke la skuddene få skylden får det :wink: .

Har da noen ryper liggende i fryser`n som er skutt med whismut, men da ikke av meg :P .

Det er jeg enig i, plukker mye plast når jeg er ute på tur, og hylsene finner man overalt ja :D !

Til høsten blir det rype i sekken og bra fuglarbeid Tiri Tiri :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tilbake blyhagel i norge. I Sverige jakter de ennå med bly.

Hehe, jakter med bly i Sverige, jeg.. :lol::lol:

Enig i at blyhaglforbudet i den form det har i Norge er helt mornings :shock::wink:

Helt greit med blyhaglforbud i våtmarksområder, men ikke på fjellet. Nå var likevel blyhaglforbudet en grei måte for politikerne å få noe å slå seg på brystet for.Ikke farlig når det bare går ut over jegerne ;) Og så har vi jo en viss jegerorganisasjon i landet som går i bresjen for innføring av slike påbud, neste blir påbudte treningsskudd med hagla :wink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.