Gå til innhold
  • Bli medlem

jotunheimen i maj


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

jotunheimen er et fantastisk område, opdagede jeg og nogle venner sidste år i september. vi har planlagt at lave en ny tur midt i maj, men jeg er i tvivl om hvor meget sne der er på det tidspunkt? skal vi vælge en anden destination? (vi kommer i bil fra danmark)

findes der et site med info om fjeldvejr, sne ect?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg antar, ut fra innlegget ditt at dere ønsker å gå til fots.

Det er lite snø i Jotunheimen i år, men jeg vil ikke anbefale å gå til fots, i alle fall ikke uten å ha med truger.

Enkelte turer i utkanten lar seg likefullt fint gå i slutten av mai, spesielt lavere turer som f.eks. Knutshø og enkelte områder i nordøst, som f.eks. Kvitingskjølen, men å gå det tradisjonelle rutenettet fra hytte til hytt anbefaler jeg ikke.

Kommer dere inn i lengre passasjer hvor sneen er råtten og ikke bærer hvor hvert skritt blir en kamp (forekommer i mai og delvis juni) kan 1 km være nok til en total utmattelse.

Mens jeg skriver kommer jeg på at Utladalen også må være fint som dagsturer / 2 dagersturer nå i mai. Vannføringen er forholdsvis stor i fossene, snøen nede i dalen er beskjeden og det er et storslagent landskap.

På ski er mulighetene flere. Det har snødd en del i høyfjellet de seneste dagene, og det er visstnok mer i vente...

GOD TUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Tror dere d er mulig å gå til fots til Storen rundt 17-20.juni? Tenkte å gå fra Turtagrø og til Heftyes rute mot toppen? Kjenner ikke til forholdene i området.....setter pris på om noen kan gi en pekepinn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror dere d er mulig å gå til fots til Storen rundt 17-20.juni? Tenkte å gå fra Turtagrø og til Heftyes rute mot toppen? Kjenner ikke til forholdene i området.....setter pris på om noen kan gi en pekepinn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg tro, så lite snø som det er i år.

Sjekk web-kameraet på www.turtagro.no , hør også når de starter føring på Storen, så får du en pekepinn.

Andrews renne er den ruta som først blir tørr, jeg var der i begynnelsen av april en gang, og den var helt snøfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da må det begynne å hjelpe seg, for det kom jo en del i forrige uke også.... Og mere er det meldt i helga og først i neste uke, noe som setter en foreløpig stopper for våre turplaner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.