Gå til innhold
  • Bli medlem

coleman 442


ensom ulv

Anbefalte innlegg

Annonse
Hvis ikke: Bruk WD40 eller 556, pump masse.

Virker ventilen?

Hvis ikke, må du ha service på returventilen.

Tok litt tid før jeg fikk somla meg til å service 442'n min, men nå er det fiksa. Den virka jo, måtte bare være litt ekstra forsiktig.

Fungerte igjen etter å ha liggi en time i rustløserspray (biltema). Det var det eneste jeg hadde liggende. Problemet var nok min egen feil. Den første oljen jeg hadde brukt til å smøre pumpa var noe mystiske greier, så skylder på at den må ha klumpet seg nedi der.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Bare et par småtips:

Smør pumpa før første gangs bruk, og 2-4 ganger i sesongen.

Dette gir økt levetid på pumpepakning og returventil.

LEs bruksanvisning, forstå bruksanvisning, og følg den til punkt og prikke.

For oss som er vokst opp med 111, er det uvant mye pumping.

Tilbake igjen, og har nå brukt primusen noen ganger. Erfaringen så langt er:

Jeg fulgte anbefalingen til Runegutt og kjøpte 4-takts miljøbensin på Statoil, noe som kostet ca 160 kr for 5 liter. Jeg kjørt også på en dråpe olje på pakningen. Første gangen jeg brukte primusen var det uvant mye pumping (jeg er vant til 111-primusen), men overgangen gikk temmelig greit. Etter et par turer var den nye teknikken i boks. Miljøbensinen luktet ikke noe og fungerte glimrende.

Den første gangen primusen ble fyrt opp var det vanskelig å finne riktig justering på brenneren. Enten var det gul flamme, eller så var det vanskelig å holde den i gang. Allerede etter fyring nr 2 gikk det mye bedre og det var ikke noe problem å holde flammen stabil. Justeringen krever dog en følsom hånd. Åpningen for fuel var litt kronglete og Clas Olsson ble derfor besøkt for å kjøpe inn en trakt. Ved å bruke trakten og fuel fra 1/2-liters brusflaske gikk det hele greit.

Primusen tenner med en gang (den er brukt i temperaturer fra -5 til + 5) uten forvarming, og jeg har nå blitt vant til justeringen. Det er derfor ikke noe problem å kjøre på lav effekt. Jeg har sett på dette forumet at det har vært en diskusjon om effekten fra primusen, men det er helt utenfor mål: den varmer mer enn godt nok og passer suverent til mitt bruk. Om primusen bruker 3:00 minutter eller 3:30 for å koke opp en liter vann er knekkende likegyldig for meg. Det viktigste er at den er driftssikker og brukervennlig (slik at også kona kan bruke den). Primusen klarer å varme opp en kald garasje og har ikke noe problem med å varme opp et 3-manns telt i det hele tatt. Så lenge kakaoen er klar er både kona og sønnen fornøyd.

Primusen står stødig og kokekaret står også stødig på brenneren. Foldebena fungerer ypperlig og gjør primusen svært stødig, selv på isete underlag.

Jeg kjøpte primusen fra rei.com og betalte ca kr 630 for primusen inklusive rep-sett og reservepumpe. i tillegg kom toll på kr 113. Alternativet mitt var å kjøpe en brukt 111 eller en ny Multifuel, men basert på erfaringene så langt må jeg si at Coleman har vært et røverkjøp. Den er enkel, solid og brukervennlig. Jeg bruker den på kortere turer med kone og sønn, og tar utgangspunkt i dette bruksmønsteret. De som skal til Nordpolen eller klatre i Himalaya har kanskje behov for andre primuser, men for min del fungerer Coleman 442 suverent. Jeg var skeptisk til å begynne med (amerikanerne kanvel ikke noe om dette?), men Runegutt fikk meg til å prøve denne primusen. Og jeg angrer ikke i det hele tatt. Følsomme fingre er dog en fordel for å justerer brenneren optimalt, men er man gift er ikke det noe problem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som skrevet før en gang aldri brukt annet enn vanlig 95 bensin, rett fra kanna. Samma som gressklipperen. Bruker den IKKE da i telt, kun til utendørs. Funker som konge, du slipper slanger og tull og tøys, vind er ikke problem og selv kjærringa synes den er enkel å bruke! Og 900kr eller no' er billig i tillegg til at den virker. Hva skal vi med andre brennere egentlig da?

Nei, løp og kjøp til de som ikke har kjøpt allerede!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Srx (Ron)

Hørte rykter om at det fantes ett Sigg sett til Coleman.

Hvor skaffer en dette?

Pris?

Noen som har settet? Bilder......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turist1.jpg

HER SER DU DET 8)

Det finnes kun på E-pray og koster mye.

OBS Sigg Tourist har en vindskjerm som er til en type brenner.

Man må dermed passe på at man får Tourist for 442 og ikke for 550, Gaz Blauet, XGK, Svea 123 osv.

PS det er KUN vindskjermen som er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runegutt

Blir ikke Colemanen fryktelig varm dersom den settes inn i en vindskjerm ala Trangia da? Jeg synes at min blir lovlig varm uten noe innpakning, og den må jo nesten alltid brenne på fullt for å virke skikkelig.

Jeg har kjøpt meg en Omnifuel fordi jeg ikke ønsker å sitte ved en bensintank på 100 grader (?) som står under trykk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vindskjermen går ikke mere ned mot tanken enn den vindskjermen som allerede er på Coleman.

Temperaturen på tanken skal du ikke være redd.

Systemet er da vel utprøvd.

Vet bla. at US Army har brukt ymse Coleman fra 1942 og fremover.

Tåler det soldater er det idiotsikkert. :)

Begge ungene mine har Coleman 400/442 og hver sin 111.

Ungene er 10 og 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Sigg settet er sikkert vell og bra..... for de som koker.

Jeg bruker primus mest til kaffekjel, stekepanne og av til koking.

Tro om en kan lage seg en skjerm... transportboks av ett spann/bøtte eller noe?

Hva er faren for at det blir for varmt hvis en har en for tett boks/ beskyttelse rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Er 400 mindre enn 442? Kjøpte nemlig en sånn boks ifjor og den passa akkurat ikke og d var selvf skjit.

Nei, vi prøvde med en Coleman 442 også, det gikk helt fint. Du må skave av pakningen på toppen av boksen med kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg anskaffet meg en Coleman 442 for snart 15 år siden. Har brukt den flittig under de fleste forhold. Fra fine sommerdager, til fuktig vær, sprengkulde og forholdsvis høyt til fjells. Aldri hatt noen problemer med den. Ikke engang skiftet pakninger! Jeg har stort sett hele tiden kjørt den på vanlig 95 blyfri. Den har fungert ypperlig til både matlaging og oppvarming. Kjekt å ha noe som er kjapt og enkelt å få fyr på når du skal opp og ut av soveposen når det er 30 kalde. Men jeg pleier å sette den utenfor når jeg slukker den. Den gir som nevnt fra seg en del os ved slukking.

Jeg har ikke noen problemer med å anbefale Coleman. Den er enklere i bruk enn vanlig primus og systemet med brenner og tank integrert er veldig praktisk. Tanken holder lenge nok. Bensin er farligere enn parafin, men følger man sikkerhetsreglene og når rutinene rundt dette er innøvd, så foretrekker jeg klart Coleman framfor parafinbrennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Bare et par småtips:

Smør pumpa før første gangs bruk, og 2-4 ganger i sesongen.

Dette gir økt levetid på pumpepakning og returventil.

LEs bruksanvisning, forstå bruksanvisning, og følg den til punkt og prikke.

For oss som er vokst opp med 111, er det uvant mye pumping.

Takk for tips. Hva skal jeg smøre med? Symaskinolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har akkurat kjøpt en Coleman Feather 442. Var spent på hvor lett den tente i kulde. Vi har 15 minus her nå, og den tente (om en noe motvillig) med kanskje en desiliter Statoil 4takter miljøbensin på tanken. Både bensin og brenner hadde stått ute i kulda, til jeg tente. Ikke verst.

Etter å ha fått fyr lot jeg den brenne et minutt, og prøvde så å slå den av. Skrudde igjen, men da fortsatte den å brenne i to minutter, med 10-15 cm høye flammer. Regner med at dette var uoppvarmet bensin som var igjen i metallslangen mellom ventilen og dysa? Da den til slutt slukket, tente jeg (lett) på igjen, og lot den brenne lengre. Når jeg da slo den av, brant den gjenværende bensinen med en bitteliten blå flamme i et minutt.

Tenkte bare jeg skulle dele min erfaring med oppfyring i 15 minus.

Ellers har jeg kjøpt Europriskaffebeholderen til oppbevaring og transport av brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt en Coleman Feather 442. Var spent på hvor lett den tente i kulde. Vi har 15 minus her nå, og den tente (om en noe motvillig) med kanskje en desiliter Statoil 4takter miljøbensin på tanken. Både bensin og brenner hadde stått ute i kulda, til jeg tente. Ikke verst.

Etter å ha fått fyr lot jeg den brenne et minutt, og prøvde så å slå den av. Skrudde igjen, men da fortsatte den å brenne i to minutter, med 10-15 cm høye flammer. Regner med at dette var uoppvarmet bensin som var igjen i metallslangen mellom ventilen og dysa? Da den til slutt slukket, tente jeg (lett) på igjen, og lot den brenne lengre. Når jeg da slo den av, brant den gjenværende bensinen med en bitteliten blå flamme i et minutt.

Tenkte bare jeg skulle dele min erfaring med oppfyring i 15 minus.

Ellers har jeg kjøpt Europriskaffebeholderen til oppbevaring og transport av brenneren.

Den etterbrenninga du beskriver er mangelfull forvarming.

Du har dermed fått flytende bensin i bunnen av brennern.

Jeg vil absolutt anbefale at du pumper vesentlig høyere trykk i kulde, samt gjerne forvarmer generatoren.

En liten dott med glava mellom brenner og generator er bra.

Drypp noen dråper bensin eller sprit på denne, og fyr på.

Åpne regulatoren når det nesten er utbrent, og du får langt bedre fres i primusen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har hatt 442 på noen turer nå. Syntes det har vært en fordel å lette på trykket etter bruk, altså å sku opp slik at trykket siver ut? Føler det blir lettere å tenne den neste gang da og syntes det er tryggere å putte den i sekken uten trykk i beholderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.