Gå til innhold
  • Bli medlem

To døde på Hardangervidda. Hva er riktig turutstyr?


Anbefalte innlegg

Annonse

etter min mening så burde man i det minste ha en fjellduk i sekken når man går ifra hytte til hytte.. Har ikke erfaring med hytte til hytte gåing, men vil nok ikke lagt ut på tur uten duk i tilfelle noe uforutsett skulle skje. Leste i vg at den ene kun hadde vanlige langrennski og var kledd for en halvtimes tur. Det er hvertfall ikke rett utstyr.. Dypt tragisk hele saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig tragisk ulykke. Selv om du sover i hytter bør du alltid ha med fjellski, spade, sovepose (ikke kun lakenpose), sitteplate og tørre klær. Dessuten romslig med drikke til en dagsmarsj. Eneste jeg er litt bekymret for er hvordan man får nok drikke i seg hvis man må tilbringe flere døgn i en snøhule. Jeg gidder normalt ikke å ta med kokeapparat og kjele. Men kanskje trenger man ikke så mye vann når man sitter stille og har det kaldt. Det som kan vurderes å ta med i tillegg er nødraketter. Spesielt hvis man går utenom påskeuka og det er ikke så mye folk.

Jeg gidder heller ikke med reservestav og skitupp, men velger heller å ta med noenlunde solide staver og ski. Hva gjør dere?

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning er at utlendinger gjerne har med seg mye mer enn man strengt tatt behøver. Alle har vel hørt vandrehistorier om tyskere med 25 liters vanndunk oppå en allerede gedigen ryggsekk når de kun skal gå fra hytte til hytte sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindap: Kokeapparat er obligatorisk om vinteren. Å ta med seg mykje drikke er både tungt å bære, og risikabelt mtp frost. Varmen kokeapparatet gjev i frå seg i telt/snøholer, og moglegheita for varm drikke, reddar liv og er skjerpande på moralen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par stearinlys ligger alltid i min sekk, i tillegg til vanlig utstyr. Lyset gir håp for moralen i en kritisk situasjon og en snev varme gir det jo . Et annet problem jeg ser med folk som ikke har skigåinga i blodet er at de bruker betydelig mer krefter på en tur enn folk som har vokst opp med skigåing. Manglende teknikk er et skikkelig tap av kraft.

For noen år siden møtte jeg en engelskmann som gikk på langrennski for første gang i sitt liv. Han hadde god trening på alpinski. Hans første tur var fra Finse til Geitrygghytta. Han hadde brukt 2-3 ganger så lang tid som vanlig turister gjør. Denne karen var i svært god form. Noe vågalt syns nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget trist historie. Og veldig unødvendig. Men jeg har hørt mange dagdrømmere som har vært på nippet til å legge ut på tilsvarende turer uten i det hele tatt ha erfaring eller være trent for det.

Strengt tatt burde en begynne i det små og bygge seg opp erfaring for slike vinterturer. Jeg har lært meg mye når jeg har overnattet kalde netter utendørs under åpen himmel, og jeg lærer fortsatt. En skal ha RESPEKT for vinteren, ellers går det fort gærnt.

Uansett om en skal overnatte på hytte så må en være beredt på at det kan komme dårlig vær.

Det kan være greit å ha med 'nistepakke' + drikke selv om en i utgangspunktet får mat på hyttene.

I tillegg må en ha godt med ullklær, dette er en vurderingssak, men en blir som regel ganske svett etter skituren, da må en ha ett ekstra sett å bytte med når en må slå leir ellers fryser en lett ihjel vinterstid.

Jeg ville hatt med meg vinterposen + liggeunderlag + spade. Da kunne jeg gravd meg ned i snøen dersom det ble krise, legge meg i posen og ta frem matpakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten på noen måte skryte på meg erfaringer som andre har i tifold, men

jeg har ved noen anledninger vært ute i storm (++), og hatt det å kle meg rett, som et lite læringsprosjekt.

Ikke en flik av hud må stikke frem når den bitende kulda setter inn. Slalombrillene innerst,

finlandshetta utenpå, lue, fleezehals, unngå dugg, osv. Alt som skal til for å bevare fokuset på å holde seg

oppreist, og vite hvor man er.

Jeg har erfart hvor UTROLIG fort en blir satt ut, dersom utstyret ikke er 100%.

Og nå snakker jeg ikke om mat, varmt vann, bivouac bag, telt, eller noe slikt.

Kun turklær. Jeg har vært på fjellet i orkan, midt i vinternatten (31 m/s, dersom det er orkan), og hatt

det forbausende behagelig, selv om å komme seg fremover var et betydelig ork.

Jeg har KJENT på følelsen av krise, hadde det ikke vært for at jeg kunne rømme

fjellet ganske raskt (toppturer). Bare det å ta av seg en hanske for å løse et

knute/glidelåsproblem kan være spore til store problemer.

Inntil det motsatte er bevist, tror jeg at jeg kan tilbakelegge stor avstand, bare jeg

er kledd riktig, men jeg har aldri (dessverre) hatt anledning til å stoppe, grave meg

inn, og .. overleve. Det får komme.

Uten å forenkle alle problemstillinger som kan dukke opp - dersom man klarer å beskytte huden, har man et fortrinn.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss for all del ikke glemme kompasset.

Eller var det for selvfølgelig. Har selv blitt "fanget" av tjukk tåke/sky på Hardangervidda i mars.

En hvit vegg kom imot oss - som var umulig å flykte fra. På fem minutter var sikten nede i under 5 meter. Det var umulig å se neste kvist og skutersporet snødde igjen på 10 min. Uten kompass (dette var før GPSens dager) hadde vi aldri i verden kommet oss igjenom det. Nå kan vel GPS til en viss grad erstatte kompass - men igjen er GPSen avhengig av strøm og teknikk som svikter forttere enn kompasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss for all del ikke glemme kompasset.

Eller var det for selvfølgelig. Har selv blitt "fanget" av tjukk tåke/sky på Hardangervidda i mars.

En hvit vegg kom imot oss - som var umulig å flykte fra. På fem minutter var sikten nede i under 5 meter. Det var umulig å se neste kvist og skutersporet snødde igjen på 10 min. Uten kompass (dette var før GPSens dager) hadde vi aldri i verden kommet oss igjenom det. Nå kan vel GPS til en viss grad erstatte kompass - men igjen er GPSen avhengig av strøm og teknikk som svikter forttere enn kompasset.

Samme skjedde meg. Uhyggelig rart å gå på ski i så tett tåke. Jeg gikk først uten kompass, og dro konstant mot venstre! Nei, kompass skal alltid være med, GPS eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har godt syn er det lett å bruke kompas. Da sikter du bare på nærmeste topp eller vann e.l. og går i den retning til man trenger et nytt kompaskurs. I tåke er det annerledes og må du titte på selve kompasset hele tiden. Jeg har testet det en gang på et stort gressplen. Da gikk jeg helt skjevt. Jeg følge kurs rett mot nord og endte mye til venstre. Jeg synes det var litt skremmende. Har dere samme erfaring?

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrient å gå beint i blindsikt, ja. Er man flere, går man på rekke. Navigatøren går bakerst og skriker retningsanvisning hver gang rekka ikke ligger på kursen.

Er man aleine... tja... Har ikke prøvd dette, men hvis forholdene er slik at man ser sine egne skispor kan man bruke det som referanse? Kanskje gå 10m i en retning, gå tilbake og se om det var riktig eller galt? Ser man i det hele tatt _*noe*_ (stein, kvist, etc) så går man til den steinen som ligger i kompassretning, om den så bare er 10 meter borte. Det går ikke fort, men hvis man er grundig, _*skal*_ det gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har godt syn er det lett å bruke kompas. Da sikter du bare på nærmeste topp eller vann e.l. og går i den retning til man trenger et nytt kompaskurs. I tåke er det annerledes og må du titte på selve kompasset hele tiden. Jeg har testet det en gang på et stort gressplen. Da gikk jeg helt skjevt. Jeg følge kurs rett mot nord og endte mye til venstre. Jeg synes det var litt skremmende. Har dere samme erfaring?

Linda

Ja, har samme erfaring. GPSen løser jo det problemet litt bedre enn om du bruker kompass i null sikt.

Men alternativet - Ikke ha kompass eller GPS er betraktelig verre. Man kan ende opp med å gå litt sjevt med kompass

men du vil iallefall ha nogenlunde retning, slik at du kommer deg ned i en dal - evt. frem til en vei.

Uten kompass vil du neppe klare og holde retningen i det hele tatt - under nullsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.