Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil VILLREIN JEGERE gå helt til snøhetta for å jakte rein hvis veien stenges?


fuglehunden

Anbefalte innlegg

For å jakte rein kreves det at kjøttet bæres frem med egen håndmakt. Stenges veien så må jegere regne med å måtte gå en hel dag for å finne rein for så å overnatte for å bære kjøttet hjem som tar en hel dag til.

Er dette noe for jegere med jobb og familie? eller vil det til slutt bli for lite jegere? for uten jegere vil det o bli vanskelig å forvalte reinsstammen?

Kanskje fremtidens forvaltning blir å jakte fra snøscooter og helikopter?

Skulle tro det vil medføre større ødeleggelser enn hva en fjellvei gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturen er en pyramide som du desverre er for umoden til å forstå.

Og ingen trenger å jakte. Du mener at dyr skal forvalte seg selv. Resultatet av det er sykdommer død. Det vil ingen ha noe av.

Sånn du tenker så trenger du ei dobbel lønn for å ha råd til å kjøpe mat i fremtiden.

Det kan lønne seg å tenke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes de som fortsatt går på reisndyrjakt. Flere går fra Jenstad og inn til f.eks. området rundt Gråhø for å jakte. Hvis dere vet hvor det er :?: . Men, vær og vind spiller inn på hvor reinen står, og flere som jeg kjenner går dit. Uansett hvor langt det er, hvilket vær det er og hva andre synes om det de gjør. Reinsdyrjakt kan være mer krevende enn mange tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen er en pyramide som du desverre er for umoden til å forstå.

Og ingen trenger å jakte. Du mener at dyr skal forvalte seg selv. Resultatet av det er sykdommer død. Det vil ingen ha noe av.

Sånn du tenker så trenger du ei dobbel lønn for å ha råd til å kjøpe mat i fremtiden.

Det kan lønne seg å tenke litt.

Sykdommer er også en av naturens vanlige regulatorer mot for store bestander. Naturen vil alltid kunne klare å regulere seg selv uten menneskets hjelp. Om rovdyra er borte vil bestandene etter hvert som den blir for stor begynne å stryke med av andre grunner. Maten jeg kjøper kommer fra slakt av gårdsdyr som blir tatt av daget på slakteriet. Jeg trenger ikke å leve på rein og elg, så mat vil jeg nok ha råd til i framtiden selv om du ikke nødvendigvis får kjørt bilen din like langt til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det blir noe problem med lite jegere og reinsdyrjakt.

Det er mange tusen søkere på venteliste hos inatur hver høst, og mange av dem hadde nok jaktet

selv om de må gå ganske langt.

Jeg er sikker på at har du jakting i blodet så jakter man uansett om man må gå et stykke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før veien kom så bodde jegerene i fjellet, det er derfor det finnes så mange steinbuer rundt omkring.

Alek kjøper kjøtt i butikken som blir slakta på slakteri, men vet ikke at uten fjellet så vil det bli for lite med bufe som kan slaktes på slakteri. Får bli vegetarianer av han da.

Og ja du har rett Tiri, det er veldig mange som søker på jakt, men likevel er det flere kort enn jegere de fleste steder. Det har også hendt at flere styrer har stått igjen med altfor mange kort når jakta starter på den grunn at for lite jegere søker. Vi jobber mye med å rekruttere jegere hvert år og vi trenger flere jegere.

Stenges veien vil det bli vanskelig for mange å kunne gå i dager for å jakte noe som vil gå utover forvaltninga. Det er kanskje litt greit å vite litt om fakta når man utaler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort får du kjøpt om du tar kontakt med de som annonserer. Ring like før jaktstart. Det er mange foreninger i hver kommune der de forvalter rein som selger kort.

Alle som eier skog har retten på å jakte rein. Desverre så er det veldig mange som sitter igjen med de kortene fordi de ikke har noen for å jakte for seg og ikke annonserer at de har kort.

Det er mange private som som får både 4-5 og 6 kort som ikke jakter selv. flere av tilfellene blir kortene ubrukt.

Ett år var det flere disponible kort enn søkere hele tre steder i midtnorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt på Inatur, men det blir vel ikke noe som vanlig....

ew

Hos inatur er lista lang som et vondt år,

en kompis av meg har stått på venteliste der i årevis :)

Mens andre har kjempe flaks og får år etter år.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå innover til Snøhetta på reinsjakt er selvsagt en utfordring, men ofte så kan du finne reinen på halvvegen....

Og det finnes mange andre jaktområder med vel så store utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå innover til Snøhetta på reinsjakt er selvsagt en utfordring, men ofte så kan du finne reinen på halvvegen....

Og det finnes mange andre jaktområder med vel så store utfordringer.

Lurer litt på hvem du er jeg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du ser bare skyggen av meg på bildet mitt, men identifiserer du fjellet i bakgrunnen så vet du omtrent hvor jeg kommer fra.... :roll:

Så kjedelig da :lol: . Kan jo hende jeg kjenner deg fra før, tror ikke du bor så veldig langt unna her.

Ser det på måten du skriver på :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig da :?: . Kan jo hende jeg kjenner deg fra før, tror ikke du bor så veldig langt unna her.

Ser det på måten du skriver på :roll:

Nei, ikke så veldig langt unna, kanskje :lol: Men litt lengre sør tror jeg....???

Men er veldig ofte langt nordover i Rondane, Dovre, Folldal osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke så veldig langt unna, kanskje :?: Men litt lengre sør tror jeg....???

Men er veldig ofte langt nordover i Rondane, Dovre, Folldal osv....

Litt lengre sør...langt nordover i Rondane... hmm :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.