Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte skiturer


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei folkens!

Eg likar meg godt på lengre skiturar om vinteren (frå februar og utover), og undrar om eg kan få tips om andre sine "drøymeturar". Eg er student, og har helst høve til å reise avgarde ei langhelg om gongen...så fint om turtipsa er avgrensa til det tidsrommet. Eg overnattar helst i telt eller i snøen, så nærliggande hytter er ingen føresetnad. Jotunheimen har til no vore mitt boltringsområde vinterstid, men då eg har flytta til Bergen har eg lyst til å utforske meir nærliggande områder - Finse er eit godt utgangspunkt til dømes.

Men kom gjerne med turtips for Jotunheimen òg...eg blir gamal før eg får "gjort" alt der uansett:)

Hilde, Bergen :)

PS! Dersom de har gått turen sjølv (som de anbefaler), skriv gjerne lita turskildring og erfaringar frå turen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan anbefale skitur fra Finse opp vestenden på Hallingskarvet og over hele Hallingskarvet frem til østenden og deretter ned Geilo. (Man avslutter gjerne på afterskien på Dr. Holms sammen med fiffen. Gjør ikke noe at man ser litt fæl ut eter noen døgn ute. :) )

Dette er en av kremskiturene og man har utsikt over Hardangervidda i sør og frem til Jotunheimen i nord. :evil: Turen kan tas på en dag, men med 1-2 overnattinger har man god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekanten Finse – Hallingskeid – Geiteryggen – Finse er en fin tredagerstur. Spesielt hvis du forlater kvisten og legger egne turplaner. Finse – Hallingskeid er ikke spesielt spennende, men neste dag er en flott tur om du ikke går direkte via Såtedalen. Legg turen over Skomabreen og gjerne fortsette over Vargbreen. Turen bør ikke gås i dårlig vær da du må orientere etter kartet. Mellom Geiteryggen og Finse er to kvistaløyper hvorav den om Kirkedøra er den mest varierte. Her kan du også ta med en bestigning av den morsomme Kirkedørsnuten med flott utsikt. En annen variant er å ta av fra kvisten når du er rett nord for Flakavatn, ta opp til nordenden av dette og legg kursen mot Flakavassfonn. Opp denne og ned forbi Klemsbu til Finse.

God tur!

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skal du til Finse er også Jøkelrunden flott... Vet ikke når den merkes, men det er kanskje en fordel litt lenger utpå vinteren slik at sprekkfaren er mindre.

Den går opp i østkanten av Middalsbreen og svinger ut til venstre og opp bratt bakke til Røde Kors hytta oppe ved brekanten.

Så svinger den innover den bølgende hvite breflata opp til det høyeste punktet, og så slakt utfor mot vest. Tidvis herlige nedkjøringer, vel nede ad breen er det en fin rundtur tilbake, avslutningsvis over Finsevatnet.

Alternativt er det en fin tredagerstur til Glittertind fra Hindseter og riksvei 51. Inn en dag, overnatting på selvbetjeningskvarteret. Toppdag på Glittertind hvis været tillater det, og så tilbake igjen 3. dagen.

Hvis Valdres er et alternativ, er det her flott dagsturer, virkelig flotte.

Fra Filefjell en god dagstur inn til Høgeloft, nest høgste fjell sør for Jotunheimen. Litt kortere, og med drømmeutsikt er turen til Suletind.

Fra Beito området er Bitihorn og Mugnetind flotte alternativer. Skaget i Øystre Slidre er også en herlig skitopp.

Er du glad i mer "siviliserte" løyper er det flotte skiturer fra Rondane til Lillhammer, den såkalte Peer Gynt løypa. I Valdres har vi en litt kortere variant, den såkalte Danebuløypa som med snaut 80 km. kan gås som dagstur av de spreke.

Når våren kommer med april og mai lokker Sognefjellet og Valdresflya. Smørstabbreen, Fannaråken og Kalvehøgdi er enkle og populære skiklassikere. Litt mer krevende, men utrolig populært er Ringsdalen med Store Ringstind.

I påska og uka før er flere steder i Jotunheimen åpne, noe som gir muligheter for behagelige turer i omgivelsene rundt Gjendebu, Eidsbugarden, Spiterstulen, Leirvassbu m.m.

Selv syntes jeg det var veldig flott å gå i området rundt Sota Sæter, selv om det var tildels heftige stigninger hele tiden.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Du må jo selvfølgelig dra til sørvestjotunheimen, med en camp ved nordenden av Tyin kan du gå på Falketind, Stølsnostind, alle toppene rund Mjølkedalsbreen-Uranosbreen, Hjelledalstind osv osv.

Den teltplassen nås på en snau time fra veien Tyin-Årdal.

Ikke bry deg om Finse og slikt, :)

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eg veit, Espen...er frå Indre Sogn opprinneleg, skjønar du:) Har praktisk talt vakse opp i områda du nemner...(eg er priviligert, ja!)...

Men...ein blir jo aldri ferdig med å vende attende dit...

Takk for tips:)

Hilde, Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser at "Gjest" i sitt innlegg 12. des. viser til de som ønsker mer "siviliserte løyper" og anbefaler skitur fra Rondane til Lillehammer - den såkalte Peer Gynt-løypa.

For den som er fra området, må en til det kjedsommelige konstatere hvilken inflasjon det har gått i å bruke navnet til denne Ibsen-skapningen. I dette tilfellet er det imidlertid feil navn på løypa. Den heter "Troll-løypa", og går fra Høvringen i Rondane til Lillehammer. Hva "Gjest" legger i "siviliserte" kan en nok gjette seg til, spesielt med tanke på at Jotunheimen nevnes.

"Troll-løypa" er ingen attraksjon for en som ønsker å oppleve høyfjellsnatur. Rondane er derimot det, og må for all del ikke sammenblandes med dette langrennsproduktet.

Ta en biltur opp til Høvringen, gå opp til Gråhø, renn deg ned på Dørålsflya og gå til Dovre fjellstyre sin hytte ved Dørålsvatnet. Denne skal være åpen. Overnatt der og ta turen om fremre del av Verkilsdalen og opp Slettløyftet. Fra toppen er det fantastisk utsikt mot Jotunheimen og Dovrefjell. Nytelsen avsluttes med en frisk nedkjøring til utgangspunktet, Høvringen. Røde Kors sin hytte der er dessuten til utleie. Så kan en etterpå vurdere hvorvidt alt annet enn turer i Jotunheimen er såkalt "siviliserte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Men er du fyrst kome til Kyrkjedørsnuten og ser ned mot Kyrkjedørsvatnet og Ljøtebotnane, skal du renne ned snøfonna aust for Kyrkjedørsnuten og inn i det vakraste området i Hallingskarvet, snøbrear omkransa av fargerike svaberg rundt på alle kantar. Og lengst sør i vatn 1516 i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har jeg fått løype oppkalt etter meg? Tvilsomt, det er nok Troll-løypa som er riktige navnet ja.

Jasså du Mjølrakk. Du vil anbefale turen til Dørålbue. Ja ja, vi får diskutere dette over en kaffe eller en halvliter ved en "høvelig anledning"... Jeg har forøvrig stor forståelse for folk som oppsøker andre områder enn Rondane, hvis målet er store sammenhengende fjellområder.

En tur gjennom Rondane er jo gjort på 1-2 dager. Rondane er og blir for hytte-til-hytte-turisten, hotellferier og familieturer. Der er jo også denne brukergruppa som legger igjen mest penger lokalt. Tinderanglere og folk i telt betaler vel knapt nok bompenger... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis jeg var deg ville jeg utforsket områdene i Haranger. Å krysse Folgefonnen er f.eks. en klassisk vårskitur. De såkalte Rosendalsalpene, med Melderskin, Bjørndalstindene og Juklevasskruna byr på flott bratt terreng. I Bergens nærområde kan turen fra Gullbotn over Gullfjellet over Svinningen og videre til Os anbefales som en fin laaang dagstur. Det går en klasiker fra Bergsdalen til Kvamskogen. Meget bra snøhuleterreng, men dette er egentlig en dagstur. Fra Finse ville jeg gått turen over Osaskavlen til Osa/Ulvik ved Hardangerfjorden. Dette er også en dagstur på seinvinteren. Eller du kan gjøre som Nansen, gå over Vosseskavlen og ned rettning Voss. Raulandseggen er en annen trestjerner i dette området. Det er i det hele tatt mye å ta av. Ta deg en tur innom DNTs kontor i Bergen og snakk med Einar Grieg, hvis han fremdeles arbeider der. Han har oversikten over det meste. Si du har fått tipset fra et medlem i Heiklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei folkens..her er mange gode tips! Takk for det:)

Eg berre lurer...kva tyder lomssyndrom? :)

Hilde (som starta denne lenka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"Eg berre lurer...kva tyder lomssyndrom? "

Det er jeg ganske sikker på at gjest 08.01.04 kan svare deg på, eventuelt Mjølrakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjølrakk kan vanskelig svare på hva "lomssyndromet" er, sålenge det er første gang jeg hører uttrykket. Muligens har det noe med 17 mai-syndromet som Peer Gynt nevner i et annet innlegg. Det er i hvertfall ypperlige forhold i Rondane nå. Forstår at både Gjest og Gynt liker seg best i preparerte løyper. Kan da anbefale biltur opp til Rondane SPA. Preparert løype langs med veien til Letruds parkering. Derfra rød løype og bratt oppstigning til Mysusæter Fjellstogo. Dette er en fin tur. Obs. nedrenningen kan oppleves bratt. Da er det muligheter for å gå veien rundt, selv om denne er litt lengre og mangler oppkjørte løyper. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei hei:)

Det er ei misforståing at eg likar meg i løypene - eg går nemleg aldri i løypene. Eg har drive fjellskiløping i Jotunheimen sidan eg var lita, og utgangspunktet mitt for å starta lenken var å få tips om turar i kupert høgfjellsterreng og toppturar ikring Bergen (Vossafjella, Hardanger, Rosendal og Finse etc.).

Men takk for tips likevel:)

Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det blir mange "gjster" for meg, også jeg kunne tenke meg en forklaring på dette lomssyndromet! Er det smittsomt? Kan kartplukkere få det sånn uten videre? Venter i spenning på svar fra peer gynt eller en eller annen gjest! Angående svaret til Mjølrakk: Takk for tipset, du virker svært godt kjent i løypetraseene du også. Vi får håpe at løypenettet utvides i Rondane etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:shock:

Jeg blir utfordret til å beskrive Lomssyndromet, et syndrom jeg har svært liten kjennskap til siden jeg ikke har vært i Lom på flere år. Derfor må jeg sende stafettpinnen tilbake til den "gjesten" som først lanserte syndromet her på fjellforum.

Dessuten hørtes den omtalte løypa ved Mysusæter ganske interessant ut. Vet dere om det finnes åpne DNT-hytter langs denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.