Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøheimveien stenges


Gaupe04

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 477
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

til dere som vil stenge veien for trafikk. har dere noen gode holdepunkt på hvorfor det er viktig å stenge veien? det kommer til å bli mye problemer den dagen veien stenges. jeg vil nok tro at i 2020 så er veien opprustet på nytt og står like godt som i dag.

en annen ting er e6 som går gjennom fjellet på dovrefjell som skiller snøhetta stammen og knutshø stammen. under krigen ble all jakt forbudt og det resulterte i ca 20000 rein i snøhetta område. det førte til matmangel og sult. etter det fikk de sendt rein forbi jernbanen som skiller de to stammene i dag. derfor har vi rein i knutshø. den gangen var det nok viktig at reinen skulle hatt hele område å gå på uten e6 som hindring.

men i dag er det flere forskere som mener at villreinen er utryddningstruet og jeg tror ikke det er uten grunn og heller ikke på grunn av bilveier. det er mye som går inn på dette, blant annet klima, mindre snø på sommerstid, insekter osv. men også pga av gener som reinen avler på.

det er ikke mange som har sett store annsamlinger av rein langs e6 og det kommer heller aldri til å skje. likevel er det noen dyr som klarer å krysse dette hinderet og det er nok veldig bra for begge stammene. så det er viktig for stammene å de adskilt med tanke på nye gener og reinens egen avl.

jeg skulle gjerne tatt dere med på tur så dere får se hvordan det virkelig fungerer. ikke minst bjørnøy skulle vært her å sett hva som vil skje om veien inn til snøheim stenges. det vil føre til mye mennesker over et stort område som vil presse villreinen vekk. og da kan det skje det samme som under krigen, bare helt motsatt. i dag kjører bilene nesten inn til snøheim. skulle helst kjørt helt inn til snøheim. nemlig for å ungå de forstyrrelsene som vil skje dersom veien stenges. men det er mange mange år til de har planlagt å stenge veien. og innen den tid kan det være slutten for villrein her i norge hvis forskerne har rett og klimaet fortsetter feil vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: det vil føre til mye mennesker over et stort område som vil presse villreinen vekk.

Hehe, den vidda vil aldri føre til for mange mennesker overalt. Tipper de fleste vil gå inn til Snøheim for en overnatting for så å benytte seg av de mer interessante fjellene som ligger bak. Det er mange folk på Hardangervidda om sommeren og, men de aller aller fleste velger å gå i de etablerte stiene. Det vil helt klart bli en opplevelsesmessig bonus og ta inn på Snøheim og vite at man har kommet seg godt unna bilvei og annen bebyggelse. Det vil jo helt klart bli et større overnattingsbehov ved Snøheim, en skulle jo tro det var bra for turistnæringa. Jeg vil helt klart benytte meg av dette tilbudet når jeg en gang får en familie og vil ha med barna på Snøhetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar deg en tur ut i naturen så vil også du etterhvert se problemet. En annen ting er at det ikke er mulig å sammenligne Hardangervidda og Dovrefjell.

Selvfølgelig er det en større bragd å gå fra F.eks Hjerkinn til Snøheim, da blir det jo en kjempe fin tur, men mellom Hjerkinn og Snøheim går det rein. Hva tror du rein vil gjøre når alle må gå hele veien til Snøheim? Når det går folk der hver dag, og det vil det gjøre da, så vil det presse reinen.

Hvis du vil gå til Snøheim så må du gjerne gå hele veien. Du trenger bare å parkere bilen å ta på deg sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen glede av å gå der så lenge det er en vei der. Vei inn i slike områder er utrolig pinglete. Bra den blir fjernet. Veier i fjellet er for late lokale bønder med hagle og pic up.

Pang, AU-AU-AU-AU, Sa'nn. Han skaut se' i fot'n, Valdresbond'n.. som bruker fjellveiene i og rundt Jotunheimen. Pingla :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen glede av å gå der så lenge det er en vei der. Vei inn i slike områder er utrolig pinglete. Bra den blir fjernet. Veier i fjellet er for late lokale bønder med hagle og pic up.

SÅÅÅ bra Alex!! :):D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det de som drømmer om å gå i fjellet, men vil ikke gå fordi det er en vei der.

Blir veien borte så blir det bare med drømmene deres uansett.

Det var i grunnen litt av et dilemma! :) Det er faktisk andre fjellområder i Norge. Argumentene med at man skal beholde veien fordi jegerne er late setter i mine øyne jegerne i et dårlig lys... Det bekrefter mine antagelser om at svært mange jegere kun beveger seg i fjellet under jakta og kun er friluftsfolk om og når de får jakte. Har sett sorten...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja desverre er det veldig mye late jegere. Mange jakter fra bilen og sitter i bilen hele dagen helt til rein begynner å nærme seg. Sånn skal det ikke være. Skal man jakte så skal man gå. Jeg liker å gå i fjellet å kan være i fjellet på jakt i flere dager. Har ligget i både lavvo og hytter og ingenting er bedre enn det. Men dagens jegere får bare mindre og mindre erfaring og vil jakte så nære som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i grunnen litt av et dilemma! :roll: Det er faktisk andre fjellområder i Norge. Argumentene med at man skal beholde veien fordi jegerne er late setter i mine øyne jegerne i et dårlig lys... Det bekrefter mine antagelser om at svært mange jegere kun beveger seg i fjellet under jakta og kun er friluftsfolk om og når de får jakte. Har sett sorten...

Det finnes også en annen sort, en kan gi den mange navn. Felles er at de vil ha mest mulig urørte områder, ikke fordi de bruker områdene aktivt, bare fordi de vil ha mest mulig urørte områder. Så kan de droppe innom en gang i ti-året eller knapt nok det, for å gå noen dager. Så er de ferdig med det området, DONE skrives med store bokstaver i lista, med dato, og kanskje noen stikkord. Kanskje kommer de tilbake, kanskje ikke. De vil først se en del flere steder først, lista er lang. Norge er stort, det er så mange steder. Så oppdages utlandet, der var det flott, og enda større. Så eksotisk. En skulle blitt minst dobbelt så gammel.

Klarer de å få flere områder urørt, ingen veier, da er de happy. Dovre/Snøhetta-området blir fint, vanskelig tilgjengelig, villmark. Happy kan skrives med store bokstaver. Enn så lenge. Det dukker opp en sti, stien får navn, samme navn som mange andre stier. T heter den. Så kommer det mange folk, litt for mange for den som vil ha urørte områder. Kanskje altfor mange folk. De vil ha naturen for seg selv, forståelig nok, for naturen skal nytes i stillhet. Uten andre forbipasserende - Hei! her var det blitt flott! - Grynt.. ja... Det var ikke slik det skulle bli... tenker han. Området er jo tilbakeført, det skal være villmark. Han begynner å lure. Det skal være vanskelig å bruke naturen, i alle fall ikke lett. En skal yte en innsats, ikke kjøre til døra. En skal gå langt for å komme fram, helst flere dager. Maks fart: 4 km/t, litt saktere enn dorg, nyte-tempo, i stillheten skal en reflektere og la sansene oppfatte den øredøvende stillheten. Hmmm, men så altfor mye folk likevel, hvor er villmarken? Stillheten blir brutt, den blir altfor ofte brutt. Hei! skal du også til Reinheim?.. Grynt... -nei, jeg har teltet mitt stående rett borti her. Er det ikke vanskelig nok? Området blir for lett tilgjengelig, for folksomt, hvor kommer alle disse folkene fra? Området er jo tilbakeført, her skal være villmark. Tankene surrer i hodet, hva gjør han nå? Ubestemmelig. Kjeven spenner seg, går nesten i lås. Neste gang, om det blir en neste gang, kanskje det ikke blir en neste gang? Kommer han tilbake og menger seg med "bermen"? I urørt men folksom natur? Nei, vi har for lite urørt natur, for mye lett tilgjengelig natur. Flere veier må vekk!

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, har du f.eks. tenkt på om tilgjengeligheten kan drepe friluftsinteressen for folk?

Nordmenn er et naturelskende folkeslag, vi liker å være ute i friluft. De aller fleste av oss har natur rett utenfor inngangsdøra, enten det er skogen/fjellet/sjø/vann/elv eller hva med å sykle langs lite eller ikke-trafikkerte fjellveier? At vi blir lei av dette har jeg ingen tro på. Ensformig friluftsliv har jeg der i mot tro på at man kan bli lei av, med mindre man har en ekstrem interesse for det en driver med. Og det har de færreste. Små men hyppige doser er nok tingen for de aller fleste, samt god variasjon. Tilgjengelighet øker kvaliteten for flere personer enn antallet den reduserer kvaliteten for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein: Jeg blir litt overgitt over din argumentasjon. Du snakker som om vi som sitter her nå er de eneste som skal bestemme over naturen rundt oss. Det være seg lokalt eller sentralt. Med hvilken rett bestemmer du hva dine barnebarn skal ha av natur rundt seg? Vi har valget - det har ikke dem om vi skal ta oss til rette slik vi gjør nå, i fremtiden også.

Før ødela vi indrefileten av Norsk natur med unnskyldningen at vi var et fattig land og trengte arbeidsplasser. Nå så tar vi oss til rette med grunnlag av at vi er blitt late og ikke gidder røre på oss. Vi treng å rør på oss.

Skulle naturvernere måtte gå x antall dager i de naturområdene de kjempe for? Hva skulle poenget være med det egentlig? (egentlig et latterlig argument)

Tilgjengelighet øker kvaliteten for flere personer enn antallet den reduserer kvaliteten for.
Hvem øker det kvaliteten for? Feit jeger med hagle på ryggen? Eller er det noen andre - som vi ikke har fått med oss i denne debatten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein: Jeg blir litt overgitt over din argumentasjon. Du snakker som om vi som sitter her nå er de eneste som skal bestemme over naturen rundt oss. Det være seg lokalt eller sentralt. Med hvilken rett bestemmer du hva dine barnebarn skal ha av natur rundt seg? Vi har valget - det har ikke dem om vi skal ta oss til rette slik vi gjør nå, i fremtiden også.

Hvor har du dette fra? Vi vet ikke hva våre barn eller barnebarn ønsker, hvilken livsstil de får, hvilke holdninger de vil ha - og ikke minst, hvilken kunnskap de får om påvirkning i natur osv. Jeg har aldri sagt noe om å velge for de. Kan vi tilbakeføre området i dag, så kan de gjøre det om 50 år også. Om de vil. Eller om vi fjerner veien i dag, så kan de bygge en ny en om 50 år. De vil forbeholde seg retten til å selv velge. Generasjonene før oss har gjort mye rart. Og mye bra. Våre barn kommer til å syns det samme om oss.

Skulle naturvernere måtte gå x antall dager i de naturområdene de kjempe for? Hva skulle poenget være med det egentlig? (egentlig et latterlig argument)

Ja, det kalles grunnleggende kjennskap. Naturvernere med skrivebordskjennskap til et område kan aldri ta de riktige valgene. Med mindre de jobber mot noe målbart, f.eks politiske mål. Da teller kvantitet mer enn kvalitet, måloppnåelsen er viktigere enn middelet. Signaleffekt teller mer enn realiteter, får en fillesak mediaomtale er det bedre enn at store positive saker forbigås i stillhet. Tør jeg (igjen) nevne kjøpet av Bakke-tomta? Hvor er oppfølgeren(-e) ???

Hvem øker det kvaliteten for? Feit jeger med hagle på ryggen? Eller er det noen andre - som vi ikke har fått med oss i denne debatten?

Du ser ikke så slank ut selv heller. Du beskylder meg for å harselere med vår kjære malplasserte miljøvernminister, så stigmatiserer du en hel gruppe som ikke nødvendigvis går fremst i dressen? Hører du Ozzi, du er feit :roll: Kjiver gir deg valget, legg fra deg hagla eller parker bilen lenge før du strengt tatt må...

Litt alvor her:

Nordvestlandet har høy grad av tilgjengelighet til fjellene. Og vi bruker fjellene også. Aktivt. Enten det bare er å gå tur med barna opp til ei seter, fiske i elva - 200m fra bilen, jakt, toppturer, overgangsturer, badeturer, teltturer, hytteovernatting, fototurer osv osv. Hva med bare en kort ettermiddagstur etter jobb? En impulstur? Tilgjengelighet er sunt, det gir valgfrihet, det gir merbruk, det gir helsegevinst. Slik tror jeg det er med Dovre-området og Snøheimveien også. For de som bor der og har muligheten. Ikke for deg eller meg som må kjøre flere ti-talls mil for å komme oss dit og knapt nok bruker området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke sitere i fra alt dette Svein, men vi har helt motsatt syn på det meste. Ikke noe nytt der da.

Punkt for punkt: feite jegere. Jeg har ingen grunn til å tro at jegere er mer feite enn andre befolkningsgrupper i Norge. men når det er sagt beklager jeg om noen har fått det inntrykket. (Tar en flåsete Valla). Det er dog en kjensgjerning at vi blir feitere og feitere alle sammen uten at jeg spesielt er blitt det :roll:, men lange innmarsjer har vi bare godt av. Områder som er vanskelig tilgjengelig får mye mindre besøk også, og det er i grunnen ikke noe negativt med det i det hele tatt.

Må visst sitere allikevel

Vi vet ikke hva våre barn eller barnebarn ønsker, hvilken livsstil de får, hvilke holdninger de vil ha - og ikke minst, hvilken kunnskap de får om påvirkning i natur osv.
Det er kun vi med våre holdninger som kan påvirke fremtidige generasjoner. Ønsker vi Scooterkjøring over alt, racerbåter i alle elvene, ATV'er i fjellheimen osv, eller ønsker vi det "enkle" friluftslivet vi har hatt til nå. Det har med holdning å gjøre, og bevare noe for fremtiden fra overdreven menneskelig påvirkning. Vi har en god tradisjon for å ta hele hånda om vi får lillefingeren nemlig...

Men en helt annen ting: dette dreier seg om politikk i aller høyeste grad. Mulig jeg går noe utenfor tråden her så dette er noe OT, men jeg sjekket de to fløypartiene våre på miljø. Om man søker etter miljø på FRP sine sider får man 0 treff... om man søker på SV sine sider får man over 5000 treff. Synes dette illustrerer ganske så godt prioriteringene til de to partiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man søker etter miljø på FRP sine sider får man 0 treff...

Den søkefunksjonen til Frp ville jeg ikke ha gitt mye for. Du får ikke flere treff om du søker på helse, skatt eller innvandring. Det behøver ikke bety at partiet ikke skulle ha noen mening om disse emnene. Som et argument i denne debatten, duger ikke denslags undersøkelser til stort.

Når det er sagt, er jeg enig med Kjiver i at det ville være et gode om veien til Snøheim ble bygd ned. Tilgjengeligheten til fjellet blir ikke mindre om du reduserer tilgjengeligheten til en 2000-meterstopp. E6 ligger der fremdeles, enten vi vil det eller ikke. Med en gang du stanser bilen og begynner å gå, er du også i fjellet. Jo færre veier, jo mer fjell får vi også tilgjengelig for gode og lange turer. Det må være en vestlandsk vrangforestilling at fjellet først skulle begynne der hvor det begynner å bli bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun vi med våre holdninger som kan påvirke fremtidige generasjoner. Ønsker vi Scooterkjøring over alt, racerbåter i alle elvene, ATV'er i fjellheimen osv, eller ønsker vi det "enkle" friluftslivet vi har hatt til nå. Det har med holdning å gjøre, og bevare noe for fremtiden fra overdreven menneskelig påvirkning. Vi har en god tradisjon for å ta hele hånda om vi får lillefingeren nemlig...

Du lever i nuet og projiserer dette på framtiden. Hvor var ATV'n eller Snøscooteren for 50-100 år siden? Hvor er Scooteren eller ATV'n om 50-100 år? Våre barn står ovenfor helt andre valg enn vi står ovenfor i dag. På samme måte som vi står ovenfor andre valg enn generasjonene før oss.

Det må være en vestlandsk vrangforestilling at fjellet først skulle begynne der hvor det begynner å bli bratt.

Hvem har sagt det? Det eneste som er nevnt i denne tråden er villmark.

Med en gang du stanser bilen og begynner å gå, er du også i fjellet.

Definerer du fjellet forskjellig alt etter om man går eller sitter i bilen?

Jo færre veier, jo mer fjell får vi også tilgjengelig for gode og lange turer.

Det er ingen som nekter folk i å starte å gå fra E6 og velge en annen rute enn langs Snøheimveien. Det å hindre folk i å få lett tilgang synes å være minst like viktig som det å selv kunne gå lange turer. Det er faktisk plass til begge deler. Kryk synes imidlertid å ville ha vekk veien fordi det blir for mange som bruker området. Hvilket argument er det? Det blir bare tullete. Det må være et mål at flest mulig kommer seg ut og bruker naturen, aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definerer du fjellet forskjellig alt etter om man går eller sitter i bilen?
Ja, og hvem gjør ikke det Svein? Fjellet som fjell er ødelagt så fort man sitter i en bil og kjører over det. Freden og det man forbinder med å være på fjellet er borte. Opplevelsen er en annen. Det må du være enig i!?? Hvem gidder traske milesvis langs en vei om man kan kjøre. Ingen som gjør det eller det er svært få.

Det har lokalt vært planer om å lage bilvei opp til Torghatthullet. Hva slags opplevelse ville det da bli, annet enn å kjøre i gjennom en hvilken som helst tunnell!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt scenario:

Snøheimveien er borte, Snøheim og Linken på Snøhetta også borte.

Pr def er det da villmarkspreget 5 km fra E6. Det er fortsatt ca 2/3 igjen opp til nåværende Snøheim.

Jeg tror de aller aller fleste, ihvertfall de som har vært der, ikke opplever de siste 2/3 mot Snøheim som veldig villmarkspreget!

Årsaken er klinkende klar: Vogntog og tog dundrer over Dovre, med den støy og de visuelle inntrykk det medfører.

Dog, på kartet ser det flott ut mtp grønne flekker!

Dagens scenario:

Man kjører nesten opp til Snøheim. Parkerer, og går 1-2 km mot Svånådalen.

Pr def ikke villmarkspreget, da 5km er den såkalte grensa for å def villmarkspreget.

Jeg tror de aller aller fleste begynner å få et villmarkspreg/følelse over området etter 2km fra bilen. Ikke ser man grusveien, ikke ser eller hører man E6 og jernbane. Derimot har man en fantastisk utsikt innover dalen, og bakover ser eller hører man ingen verdens ting av hverken grusvei eller E6/tog.

Dog, på kartet ser det ille ut med dette scenarioet. Det er ikke så grønt som tenkt scenario.

Syns dere virkelig at kartet er så veldig mye viktigere enn sanne opplevde inntrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hvem gjør ikke det Svein? Fjellet som fjell er ødelagt så fort man sitter i en bil og kjører over det. Freden og det man forbinder med å være på fjellet er borte. Opplevelsen er en annen. Det må du være enig i!?? Hvem gidder traske milesvis langs en vei om man kan kjøre. Ingen som gjør det eller det er svært få.

Det har lokalt vært planer om å lage bilvei opp til Torghatthullet. Hva slags opplevelse ville det da bli, annet enn å kjøre i gjennom en hvilken som helst tunnell!?

Du klarer å skrive mye rør med få ord. Opplevelse og følelse har ingenting å gjøre med hvor man fysisk befinner seg, det er subjektive oppfatninger. Heller ikke har hva folk gidder å gjøre noe med saken å gjøre. Jeg har vært med bil på Dalsnibba i Geiranger, da var jeg på en fjelltopp. Både mens jeg satt i bilen og mens jeg var på utsiden. Eller skal du si meg i mot på det også? Diskuter med andre her om du er på fjellet hvis du kjører over Valdresflya eller over Sognefjellet. Jeg husker jeg fyrte opp diverse Jotun-fans på en diskusjon om det for et par år siden, de var absolutt på fjellet da. Over Dovrefjell er i samme kategorien.

Ellers er jeg FULLSTENDIG enig med Håvard i hans betraktninger. Hva som oppleves er hva som betyr noe. Jeg tror at etappen fra E6 til Snøheim kommer til å bli kjedelig og neverending for de aller fleste. Spesielt pga det Håvard skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.