Gå til innhold
  • Bli medlem

Storbekkhøa (1504 moh) i hjertet av Trollheimen (04.03.2007)


El Gringo

Anbefalte innlegg

Det er nesten en måned siden sist jeg var på fjelltur, så nå var det virkelig på tide med en tur igjen. Den gangen var jeg et par dager på Dovrefjell, i dag var målet Storbekkhø (1504 moh) på nordsiden av Storlidalen i Trollheimen. Denne toppen har en relativt beskjeden høyde i forhold til mange andre fjell i Trollheimen, men gir likevel på grunn av sin åpne og sentrale beliggenhet midt i området veldig god utsikt. Skiføret var slett ikke verst, solen skinte for det meste fra blå himmel...og det var ikke en gang bikkjekaldt! Nå utover i mars og april begynner det heldgivis å bli mulig og gå i fjellet uten å være i bevegelse hele tiden for å holde varmen. Ellers var det ganske mange mennesker i fjellet denne søndagen, også et par stykker til på Storbekkhøa. Dyreliv var det óg, i skogen skremte jeg opp en orrhane, lenger oppe en fjellrype, og jeg fikk også se en kongeørn sveve elegant oppe på himmelen. Ørnen er i grunnen en heldig skapning da den får være på fjellet også i morgen, og i over i morgen, osv....visse andre måtte kjøre den lange veien tilbake til Trondheim og begynne på studentlivet igjen.

post-436-133474452987_thumb.jpg

post-436-133474452993_thumb.jpg

post-436-133474452998_thumb.jpg

post-436-133474453003_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn
Det er nesten en måned siden sist jeg var på fjelltur, så nå var det virkelig på tide med en tur igjen. Den gangen var jeg et par dager på Dovrefjell, i dag var målet Storbekkhø (1504 moh) på nordsiden av Storlidalen i Trollheimen. Denne toppen har en relativt beskjeden høyde i forhold til mange andre fjell i Trollheimen, men gir likevel på grunn av sin åpne og sentrale beliggenhet midt i området veldig god utsikt. Skiføret var slett ikke verst, solen skinte for det meste fra blå himmel...og det var ikke en gang bikkjekaldt! Nå utover i mars og april begynner det heldgivis å bli mulig og gå i fjellet uten å være i bevegelse hele tiden for å holde varmen. Ellers var det ganske mange mennesker i fjellet denne søndagen, også et par stykker til på Storbekkhøa. Dyreliv var det óg, i skogen skremte jeg opp en orrhane, lenger oppe en fjellrype, og jeg fikk også se en kongeørn sveve elegant oppe på himmelen. Ørnen er i grunnen en heldig skapning da den får være på fjellet også i morgen, og i over i morgen, osv....visse andre måtte kjøre den lange veien tilbake til Trondheim og begynne på studentlivet igjen.

Du tenker å gå Neådalssnota fra vest?

Vel vel, sånn ser den ryggen ut fra toppen av N. Snota:

http://www.krovoll.net/NSnota/slides/P15.htm

Det blir ikke meg, den 15. juli kommer jeg fra Kårvatnet opp Naustådalen og går fra nord til topps:

http://www.krovoll.net/NSnota/slides/NSnotkart.htm

MEN før den tid, blir det mer, mye mer, bl.a. Okla -- hvordan så skiføret ut oppover der?

Mine planer for uka er Bolmetrollhøtta i morra og Svarthetta til helga (søndagen) -- du kan jo få karta hvor jeg har plotta inn løypene -- alltid kjekt å gå i oppbrøyta løyper til topps :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolmetrollhøtta i morgen og Svarthetta i helgen...jaggu er du en aktiv turgåer! :wink:

Skal ikke se helt bort ifra at jeg tar en tur til Svarthetta i helgen selv hvis været er bra. Andre alternativer er Blåøret, Brattskarven og Blåhø. Får se hva det blir til.

På bildet ditt synes jeg vesteggen på Neådalssnota ser kjempespennende ut, i alle fall på tørt sommerføre. Vinterstid kan det der kanskje bli litt FOR spennende, i alle fall om snøen er knallhard og ubarmhjertig. Det som imidlertid ikke kommer frem på bildet ditt er hvordan det øverste partiet er. Er det meget bratt? Enn ruten fra nord som du har tegnet inn på karet...er den tilrådelig å følge vinterstid? Kunne jo alltids tatt Neådalssnota fra Storlidalen, men der har jeg vært to ganger i vinter allerede, så det er mer fristende med en tur til Todalen og Kårvatn, hvor jeg aldri har vært. Såvidt jeg har skjønt brøytes det helt inn til Kårvatn.

Angående Okla så syntes jeg kanskje det så litt vel steinete ut oppover vestryggen, men det er ikke sikkert det er noe problem. Nonshø så mer fristende ut.

post-436-133474453906_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildet ditt synes jeg vesteggen på Neådalssnota ser kjempespennende ut, i alle fall på tørt sommerføre. Vinterstid kan det der kanskje bli litt FOR spennende, i alle fall om snøen er knallhard og ubarmhjertig. Det som imidlertid ikke kommer frem på bildet ditt er hvordan det øverste partiet er. Er det meget bratt? Enn ruten fra nord som du har tegnet inn på karet...er den tilrådelig å følge vinterstid? Kunne jo alltids tatt Neådalssnota fra Storlidalen, men der har jeg vært to ganger i vinter allerede, så det er mer fristende med en tur til Todalen og Kårvatn, hvor jeg aldri har vært. Såvidt jeg har skjønt brøytes det helt inn til Kårvatn.

Her ser du svaret jeg ga Kim for 3 år siden på det samme spørsmålet:

"Mot nord fra Kårvatn, opp lia og opp i Naustådalen (det kan være du må bære skia et stykke her) - videre innover Naustådalen og opp til vestenden av øvre Salsvatnet. Skrå opp mot sør på vestsida av Snotvatnet (1191), kan være hardt opp her. Opp på toppen av Neådalssnota. Ned kan du følge samme veg, men også fint å ta ned Snotdalen og rundt Neådalspiken om Falla, ned Neådalen - ned til nedre Neådalsvatnet, så mot nordvest over Knubban og over i Naustådalen igjen. Så ned til Kårvatn. Dette er en lang tur, regn med i alle fall 5 timer opp, men med fint føre går det jo radig ned igjen, på et par timer kommer du langt.

Vestryggen virker litt tvilsom... - men snakk med folket på Kårvatn, de kjenner området som sin egen bukselomme. "

Når det gjelder vestryggen sommers tid, skal den være grei å gå hvis du tåler litt luft, vi "snuser" på den samme turen. Den ene turen jeg har hatt til Neådassnota gikk via Neådalen og opp via Snotbotnen. Der er fastboende på Kårvatn så dit er det brøytet hele året:)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende og god beskrivelse! Får se hva det blir til utover vinteren/våren, men det er også en del andre topper i området jeg har en "avtale" med. Så får jeg bare se hva jeg føler mest for når det faktisk blir aktuelt å dra på tur igjen. :(

Jeg koser meg med litt "luft" som du kaller det, så hvis eggen fra vest ikke er verre i det øvre partiet enn den nedre delen som synes på Fjellfinns bilde, så skal jeg klare den fint...i alle fall sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Takk for utfyllende og god beskrivelse! Får se hva det blir til utover vinteren/våren, men det er også en del andre topper i området jeg har en "avtale" med. Så får jeg bare se hva jeg føler mest for når det faktisk blir aktuelt å dra på tur igjen. :wink:

Jeg koser meg med litt "luft" som du kaller det, så hvis eggen fra vest ikke er verre i det øvre partiet enn den nedre delen som synes på Fjellfinns bilde, så skal jeg klare den fint...i alle fall sommerstid.

Jeg har endel vårskitur forslag til deg, noen har jeg nevnt (Brattskarven hvor det skal plasseres en trimkasse til påske)

Mer spesielt tenker jeg på:

Sula, Ytre

Honnstadknyken

Midtre Kamb

Rognnebba

Ilfjellet

Dyrstolen

Snota

Nei, jeg vil ikke være med, jeg er for treg, så jeg skal ordne teorien til deg :wink:

Jeg kom meg ikke på Bolmen førdagen, det ble Ura 1178 moh, en eventyrlig tur, men et forferdelig isskare føre og voldsomt drevbårat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her! :)

Når det gjelder Sula fikk jeg faktisk "øynene opp" for nettopp den da jeg var på Storbekkhø. Neste skritt da var å studere rutebeskrivelse og bilder på Krovoll.net. :wink:

Det er jo et godt stykke å kjøre helt ut dit fra Trondheim, men som en todagers tur med overnatting på Kårvatn skulle man rekke over både Sula og Neådalssnota. Om jeg tar turen sommerstid kunne det vært artig å prøve seg på eggen mellom de to Sula-toppene. Den ser spennende ut, og om selve eggen blir for ille, så ser det ut som den kan omgås ved å gå nede i flanken under selve toppen (ditt bilde P5 fra 2006). Rognnebba ligger vel også i omtrent samme område, men denne nås kanskje lettest fra den der "parallell-dalen" til Folldalen vest for Snota? Vet ikke om det brøytes der vinterstid? Når det gjelder Snota og Ilfjellet er disse allerede "unnagjort", så jeg har en ganske lang liste over "ubestegne" topper som må besøkes før jeg drar dit igjen. :wink:

Når det gjelder Brattskarven så har jeg ikke slått fra meg idéen om å gå over Blåøret, Snofjellet og Brattskarven på én tur. Det ser ikke ut som man mister så veldig mye høyde mellom disse toppene, så det burde vel la seg gjøre, men er jo litt vær- og føre-avhengig. Så var det Svarthetta og Blåhø, de burde vel nesten være obligatoriske for alle fjellfolk bosatt i Trondheims-området. Hvordan skal man få tid til å studere?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg tar turen sommerstid kunne det vært artig å prøve seg på eggen mellom de to Sula-toppene. Den ser spennende ut, og om selve eggen blir for ille, så ser det ut som den kan omgås ved å gå nede i flanken under selve toppen (ditt bilde P5 fra 2006). Rognnebba ligger vel også i omtrent samme område, men denne nås kanskje lettest fra den der "parallell-dalen" til Folldalen vest for Snota? Vet ikke om det brøytes der vinterstid?

Eggen mellom de to Sul-toppene gås greit, men gå for all del etter eggen og rett opp der det ser brattest ut på indre Sula. Da vi gikk der, gikk vi nede i flanken på tur opp, Fjellfinn skal ha en gammel beskrivelse fra meg på den turen, en av de få gangene jeg har vært redd i fjellet. På tur ned gikk vi eggen, og den viste seg å være helt grei.

Når det gjelder Rognnebba, har vi den på planen i sommer. Utgangspunkt vil være Vindøldalen (paralell-dalen til Folldalen som du sier), veien dit er vinterbrøytet. men bare til "hovedbommen", dvs. så langt du kan kjøre om sommeren uten å ha nøkkel som gir deg anledning til å kjøre inn til vernegrensa (ca 5 km). Vi planlegger å ta dette som en todagerstur med telt, leirplassen legger vi i Fagerlidalen der det er fint å kombinere topptur med fisketur (fritt fiske).

Har du vært på Blånebba? Hvis ikke, vil jeg absolutt anbefale det, en av de beste utsiktstoppene i Trollheimen. Og når du liker "luft", hva med en skikkelig rangletur rundt Søyådalen. Start med å gå over alle Trollhøttatoppene, så videre til Pekhøtta og avslutt med Blånebba før du beveger deg ned i dalen igjen - kjempetur (vi brukte 10 timer i rolig tempo).

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info om Sula og Rognnebba! Skal huske det du sa om eggen når jeg en gang skal dit.

Har heller ikke vært på Blånebba eller Pekhøtta, som du nevner. Har kikket litt på kartet og vurdert rundtur-mulighetene i det området der og lagt merke til at noen av eggene ser nokså smale ut. Men om de ser smale ut på kartet, så kan de jo være lette å gå likevel. Brukte dere sikring på den turen deres? Nordvestre hjørnet av Trollheimen virker egentlig kjempespennende med frodige daler og passe forrevne topper. Kan ikke tenke meg det er så mange som bruker den delen av området heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Takk for info om Sula og Rognnebba! Skal huske det du sa om eggen når jeg en gang skal dit.

Har heller ikke vært på Blånebba eller Pekhøtta, som du nevner. Har kikket litt på kartet og vurdert rundtur-mulighetene i det området der og lagt merke til at noen av eggene ser nokså smale ut. Men om de ser smale ut på kartet, så kan de jo være lette å gå likevel. Brukte dere sikring på den turen deres? Nordvestre hjørnet av Trollheimen virker egentlig kjempespennende med frodige daler og passe forrevne topper. Kan ikke tenke meg det er så mange som bruker den delen av området heller.

Redd å redd haldis -- jeg har mareritt ennå :D

Jeg har forlengst innsett at det er noe spesiellt med sagtafsen på innsida av hauet mitt :?:

Mitt høyeste ønske er å komme meg oppå toppen av Indre Sula, alle koseturene jeg har hatt til Ytre bare forsterker dette. Jeg innser at sagtafsen krever en hånd å holde i, a shoulder to cry on skal jeg få relalisert Indre ...

Noe sier meg at hvis en går rundt og opp i Litjbotnen - helt til høyre på kartet:

http://www.krovoll.net/YtreSula/2006/slides/sulkart.htm

så må da det gå an??

Mitt høyeste ønske nr. 2 uti Surndals Trollheimen er Blånebba:

http://www.krovoll.net/Blanebba/slides/P12.htm

Ved x smalna egga inn til ei 15 meter "hønsebru", her går merka tursti, men med stup rett ned på hver side, ble det for sterk kost for meg.

Hvordan er det å gå opp i sør Halldis?

Mitt høyeste ønske nr. 3 uti Surndals Trollheimen er Trollhøtta:

Det er den nordligste toppen, med trimkasse jeg tenker på Haldis, hvordan kan jeg klare å kommer meg oppdit? Fra Søyådalen.

Mitt høyeste ønske nr. 4 uti Surndalen er Virumkjerringa.

Det er en den nest høyeste toppen jeg tenker på, du kan jo bli med ElGringo og ta den høyeste toppen som dessert :::

Til Studenten: Ingen av disse turene er i nærheten av sikringsutstyr, det hele står og faller på hodets balanse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man høydeskrekk så har man høydeskrekk, det må man vel bare akseptere. :)

Når det gjelder Indre Sula...hvordan ser den ut på baksiden? For eksempel fra munningen av botnen hvor Sulvatnet ligger og opp i retning nord? Og hvis du takler bratt, men ikke luftig, så burde det kunne være muligheter for å ta seg opp i brattsiden opp fra Sulvatnet. På ditt bilde P5 kan det se ut som at det er mulig å kroke seg opp mellom de bratteste svaene.

Jeg blir gjerne med på tur, men de toppene du nevner er vel i luftigste laget nå vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt høyeste ønske er å komme meg oppå toppen av Indre Sula, alle koseturene jeg har hatt til Ytre bare forsterker dette. Jeg innser at sagtafsen krever en hånd å holde i, a shoulder to cry on skal jeg få relalisert Indre ...

Noe sier meg at hvis en går rundt og opp i Litjbotnen - helt til høyre på kartet:

http://www.krovoll.net/YtreSula/2006/slides/sulkart.htm

så må da det gå an??

Har ikke du gått der før da? Jeg har ikke prøvd å gå opp den veien så jeg kan nok ikke svare deg på dette.....

Mitt høyeste ønske nr. 2 uti Surndals Trollheimen er Blånebba:

Ved x smalna egga inn til ei 15 meter "hønsebru", her går merka tursti, men med stup rett ned på hver side, ble det for sterk kost for meg.

Hvordan er det å gå opp i sør Halldis?

Har gått opp på Blånebba en gang fra sørøst (kom fra Pekhøtta), det er en del år siden, men kan ikke huske at det var spesielt luftig. Men jeg er ikke spesielt høyderedd, så hvordan du vil synes det er oppi der kan jeg ikke uttale meg om...

Mitt høyeste ønske nr. 3 uti Surndals Trollheimen er Trollhøtta:

Det er den nordligste toppen, med trimkasse jeg tenker på Haldis, hvordan kan jeg klare å kommer meg oppdit? Fra Søyådalen.

Start ved enden av veien på vestsida av dalen, forbi setrene til du finner en sti som fører opp mot Snøfjellet. Gå skålies i Snøfjellet når du kommer over tregrensa, så over Seterknubben og greit opp på Trollhøtta.

Mitt høyeste ønske nr. 4 uti Surndalen er Virumkjerringa.

Det er en den nest høyeste toppen jeg tenker på, du kan jo bli med ElGringo og ta den høyeste toppen som dessert :::

Jeg tror nok det høyeste kan være like grei å komme opp på som den nest høyeste Fjellfinn. Har du vært på nabofjellet Vassnebba/Grånebba. Utsikta er like fin som på Virumkjerringa, og ruta fra nord er helt kurant.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du også lommekjent i fjellene mellom Sunndalen og Innerdalen? 8)

Jeg er spesielt interessert i de 5 toppene over 1800 moh. Er det tilrådelig for normalt fjellvante folk å komme seg opp på alle disse uten sikringsutstyr? Hvordan er det å ta seg opp på Skardfjellet vestfra og videre sørover til Nordre Trolla og Trolla? Enn eggen mellom Kongskrona og Dronningkrona? Enn Såtbakkollen? På kartet ser det ut som det kan være muligheter sørvest og sør for toppen (opp fra Flatvaddalen), men det ser jo nokså bratt ut, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bratte stup ned fra Dronningkrona mot Kongskrona. Noen hundre meter nord for Dronningkrona er veggen så lav at en ved gode snøforhold vil kunne komme ned på breen fra ryggen. Men det er sammenhengende bre mellom toppene så en bør vel ikke gå alene her.

På vestsiden av Skarfjell er det mer og mindre sammenhengende, loddrette hamrer høyt oppe i fjellsiden. Men i retning mot Jutulgubben og –kjerringa er det ei renne som er grei å gå opp. I høyde over Jutulgubben følges hyller mot høyre (sydover) til en finner oppgangsmuligheter gjennom hamrene. Det er klyving opp mot grad 2.

Skarfjell kan også nås ved å gå under nordveggen og opp en bratt snørenne til venstre for Jutulgubben, men blokkura under nordveggen er en tålmodighetsprøve å forsere med blokker høye som hus.

Trollatraversen fra Skarfjell over Trollporten og Nordre Trolla til Store Trolla har jeg ikke gått, men etter den informasjon jeg har, er det en seriøs tur med tauklatring.

Såtbakkollen eller Tåga som det nå står på kartene, er grei fra syd. Det er antakelig mulig å gå opp før andre vatnet i Giklingdalen, men det er iallfall greit å gå opp syd for dette vatnet. Det raskeste er å ikke gå om fortoppen på sydsiden da det er en skarp egg mellom denne og Tåga. Så vidt jeg vet er det også rimelig greit å gå fra nord fra skaret mellom Innerdalstårnet og Tårnfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Gringo bruger navnet Flatvaddalen, som er det navn, der står på kortet (1420 II). Det er vel også naturligt at gøre i en sammenhæng, hvor han refererer til kortet. Jeg har ofte undret mig over, hvorfor Statens Kartverk kalder den Flatvaddalen, når "alle andre" (så vidt jeg ved) kalder den Giklingdalen. Er der nogen, som har en forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods: Takk for masse god info! Nå kan jeg nesten ikke vente til det blir høst. :roll:

I sommer skal jeg være i Lillestrøm, så da blir det nok ikke noe tur i Trollheimen. Ser du beskriver turen mellom Nordre Trolla og Trolla som klatring. Vet du om det er mulig å ta seg opp på Store Trolla fra et annet sted, f.eks sørsiden, UTEN klatring?

LarsM: Jeg vet ikke hvordan det er med akkurat den dalen, men noen steder er det jo slik at en dal eller en topp har forskjellig hos lokalbefolkningen på den ene siden og på den andre siden. Jeg har lest et sted at Kråkvasstind ble kalt Sandåhø (eller noe sånt) på nordsiden av fjellet, og derfor står både Kråkvasstind og Sandåhø på kartet i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Har man høydeskrekk så har man høydeskrekk, det må man vel bare akseptere. :roll:

Når det gjelder Indre Sula...hvordan ser den ut på baksiden? For eksempel fra munningen av botnen hvor Sulvatnet ligger og opp i retning nord? Og hvis du takler bratt, men ikke luftig, så burde det kunne være muligheter for å ta seg opp i brattsiden opp fra Sulvatnet. På ditt bilde P5 kan det se ut som at det er mulig å kroke seg opp mellom de bratteste svaene.

Jeg blir gjerne med på tur, men de toppene du nevner er vel i luftigste laget nå vinterstid?

Den ser sånn ut:

http://www.krovoll.net/Skuggefjellet/slides/P3.htm

Har masse bilder av botnen, fra forskjellige vinkler, dette ble kanksje litt "tett på" ?

Jeg hadde en fin høsttur opp til Skuggefjellet fra Todalen via Kvennsetrin, og hadde som fast og klart mål indres Sula. altså gå opp Litjbotnen et sted:

http://www.krovoll.net/Skuggefjellet/slides/Kart.htm

Men også dette forsøk måtte skrinlegges, det så for bratt/luftig ut ....

Neste forsøk blir 15. juni 07, da tar jeg stiene fra Todalen opp på nordsia av Kvensetdalen oppå Sultælet og over Indre sulryggen og går på oversida av Litjbotnen - det burde kanskje gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn: Du skal ikke se bort fra at det kan la seg gjøre å ta seg opp til toppen fra den siden du har avbildet der. Det ser i alle fall helt grei ut så langt opp som det er grønt. Derfra og opp til det flate topp-partiet ser det nokså bratt og steinete ut, men det er slett ikke sikkert at det er så ille som det kan se ut som på avstand. Har du forresten vært på Tohatten? Det slo meg da jeg sto på Storbekkhø og kikket utover at Tohatten måtte være en fin tur fra Storli, på oppkjørt løype mye av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Fjellfinn: Du skal ikke se bort fra at det kan la seg gjøre å ta seg opp til toppen fra den siden du har avbildet der. Det ser i alle fall helt grei ut så langt opp som det er grønt. Derfra og opp til det flate topp-partiet ser det nokså bratt og steinete ut, men det er slett ikke sikkert at det er så ille som det kan se ut som på avstand. Har du forresten vært på Tohatten? Det slo meg da jeg sto på Storbekkhø og kikket utover at Tohatten måtte være en fin tur fra Storli, på oppkjørt løype mye av veien.

Tohatten står på lista -- for sommerturer

Men først Okla, til skis :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du beskriver turen mellom Nordre Trolla og Trolla som klatring. Vet du om det er mulig å ta seg opp på Store Trolla fra et annet sted, f.eks sørsiden, UTEN klatring?

Jeg mener pb hadde en turrapport her på forumet i fjor hvor han og sønnen hadde vært på Store Trolla fra syd og langs vestflanken. Ellers er det mulig å gå rett opp fra Giklingdalen, men her er det mye sva som krever tørt føre. Vi hadde planlagt å gå opp her på en tur, men da lå det store snøflak ovenfor svaene som både gjorde svaene våte og ellers representerte rasfare, så vi gikk heller en annen tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss...ja, det ser ut som han har et par mil bak seg, han pb.

Den websiden inneholdt jaggu mye god informasjon og flotte bilder fra fjell jeg har "hatt i kikkerten" (bokstavelig talt) en stund. Ble imidlertid litt usikker angående Trolla, ser jo ikke ut som noen søndagstur. Er det ved tørre, gode forhold tilrådelig å gå den turen uten sikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.