Gå til innhold
  • Bli medlem

lett oppakning - noen tips??


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Heisan folkens

Jeg har forstått at det er en del rutinerte turfolk her inne, så jeg spør dere om råd.

I sommersesongen (ca 1. juni - 1.oktober) drar jeg av og til på lengre sykkelturer i skog og på snaufjellet (ikke høyere enn ca 1200 meter) med telt, sovepose, brenner, mat og det hele. Jeg prøver å holde totalvekten nede ved å være noenlunde vekt- og utstyrsbevisst når jeg pakker, men jeg har sikkert noe å lære av andre.

Derfor; noen som har noen tips eller knep for å spare noen gram, hekto, eller kilo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Ta ut hylsa av dorullen :)

Nei, seriøst - Om du ikke allerede gjør det kan du få tak i små plast-bokser og flasker for å oppbevare ting som krydder/kaffe/såpe. Stort sett alt hvor du ikke trenger å dra med deg en hel pakke av noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt hardt og brutalt!

Før pakket jeg alltid klær og mat etter worst-case, men ble lei av og ha mye av alt om turen ble kortere og været bedre.

Derfor pakker jeg nå relativt minimalt, dvs at jeg sliter litt om det blir skikkelig kaldt og vått osv........

Konkrete tips:

- Pakk klær i kompresjonspose, så sparer du plass.

- Minimer embalasje o.l.

- Fisk maten din.

- Lag maten det meste av maten på bål, og minimer brenner/kjeler/drivstof osv.

- Legg ølen i sekken til kompis.

- Tenk vekt ved kjøp av nytt utstyr. MYE å spare på telt, liggeunderlag, sovepose om man velger lett og nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke så lett å gi tips når man ikke vet hva du allerede bruker av utstyr. Men ett eksempel kan være å bytte ut et komplett Trangia stormkjøkken med en liten gassbrenner på 95 gram + boks. Man trenger som regel bare en til to kjeler å kokke i, så hvis man er stinn av gryn kan man kjøpe et sett av titan.

Ellers er jeg enig i at det er mye å spare på telt og sovepose. "Worst case tenking" og krisemaksimering gir som regel noen kilo ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva! 2 truser? Eru feig eller????? 2 truser? Makan... :evil:

Ja, dette er noe jeg har kutta ut altså... Siden 98 her det jo skjedd ting... :) I dag ville jeg nok hatt skift i sykkelbukse, men bare ei truse ved siden av. Kan være greit med to sykkelbukser hvis den du vasker om kvelden ikke har tørka om morgenen. Men, hvis du henger den under taket i teltet er det gode muligheter for det. Iallfall i finvær...

Sånn generelt behøver en ikke skift på tur hvis en vil spare vekt. Særlig er ull fint. Lukter ikke så ille, og kan relativt greit gås tørt hvis det skulle bli vått. Hadde samme ulltrøye i 17 døgn i vinter, og det var helt greit (må innrømme at jeg hadde skiftet truse en gang i den perioden....) Ull er veldig bra sånn!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er en sær 2-truser-kar her oxo :)

Klær:

2 underbukser

2 par sokker (vanlig)

1 par Tykke sokker

1 sett med superundertøy som puster/transporterer bra

1 t skjorte som transporterer svette

1 fleece genser

Gore Tex bukse og jakke

1 Zip-off bukse som tørker raskt.

1 par handsker og en tynn lue.

Tillegg vinter:

-Ullfrotte bukse

-Brynje super-duper pologenser (polar?)

-Bacalava

-Alpine Lowe hat

-Handsker + vindvott

-1 par ekstra sokker, tykke

-Dunjakke om nødvendig

Utstyr:

-Kopp som kan brukes til... kopp, liten kjele og dyp tallerken.

-2 liters kjele.

-Stekepanne.

-Optimus Nova (beste fuelbrenneren!!)

-Liggeunderlag (Thermarest, + vanlig liggeunderlag i tillegg om vintern, viktig å sove bra!)

-Telt, og noen ekstraplugger og snor.

-Lykt, maglite

-Kniv

-Kompass og kart

-Førstehjelpsutstyr

Telt burde du kunne fa tak i under 2 kg. Og sovepose kan man presse ned til 1kg ca. Fleste ligger på rundt 1500 til 2000, som skal tåle 3 årstider. Klatrer litt, og det betyr endel ekstra kilo med utstyr.

Jeg pakker kanskje litt mye for noen her, men liker ha litt ekstra komfort. Og pleier som regel bli litt jålete siden jeg stort sett er på tur med en veninne. Er jeg alene er det mer akseptabelt med skitlukt :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke så mye vekt å spare på å klippe av merkelappene på klærne eller fjerne annenhver bust i tannbørsten eller lignende. Det jeg tror det er lettest å spare inn på er mat. Det er veldig lett å ta med alt for mye mat. Mat er tungt og har iblandt litt tung emballasje.

Ellers: Er uenig at man trenger både Thermarest og ekstra liggeunderlag om vinteren. Da må det være litt av en vinter. Hvis Thermaen ikke er nok kan man isolere med Goretexjakka e.l.

Førstehjelpsutstyr er sikkert lurt, men er alt som ligger oppi der nødvendig bestandig?

Trenger man både stekepanne og to liters kjele ? er ikke en liter nok ?

Maglite er kjekt, men diode-hode-lykt er enda mere praktisk (og veier ikke noe særlig) f.eks Black Diamond er helt suveren.

Fuel til brenner... ingen vits å bære en liter.

Hva med sekken? Hvis den har regntrekk i en lomme på lokket kan man jo ta det ut om vinteren, eller om sommeren ettersom det sikkert ikke kommer til å regne... Ellers er noen sekker ganske tunge i seg selv.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mit tips er som følger: Legg alt du har tenkt å ha med deg utover gulvet, så når du nå har oversikten tar du godt å godt vekk alle små detaljer du ikke har bruk for: vær kritisk å brutale, spør deg selv om alt (trenger jeg denne her?

I tilleg er det viktig huske på to ting: Alt veier, et lit gram her et lite gram der blir for kilo ekstra eller letter. -Det er opp til deg :evil:

Noe flere tips:

-Minst mulig brensel

-Kun en litt stor kopp å spise og drikke av.

- kun skje og tolekniv, ikke noe annet bestikk.

-Embalasje på mat veier mye ,kvitt deg med mest mulig av dette(mange pakker mat av samme slag er unødvendig skal du spare bør du ta mang pakker av det samme og helle det sammen i en pose/boks å få en stor pakke..

Ellers ha lett utstyr: Liten kjele i titan ol, lett telt liten gassbrenner osv *Viss du er ute etter å spare ekt på utstyre så er det utrolig hva du får kjøpt men hufff så dyrt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke så mye vekt å spare på å klippe av merkelappene på klærne eller fjerne annenhver bust i tannbørsten eller lignende.

Har selv kutta tannbørsten og tapp av merkelapper, men så ler folk bra når jeg forteller det og...

Ellers: Er uenig at man trenger både Thermarest og ekstra liggeunderlag om vinteren. Da må det være litt av en vinter. Hvis Thermaen ikke er nok kan man isolere med Goretexjakka e.l.

Ikke enig! Skal ikke mye til før man bør ha to liggeunderlag. Ofte mister man mye varme nedover uten og vite, altså uten å direkte fryse. Dessuten reduserer det kondens. Dessuten veier f.eks. Ridge-a-Rest lite....

Førstehjelpsutstyr er sikkert lurt, men er alt som ligger oppi der nødvendig bestandig?

Neppe, men kan banne på at du trenger det den ene gangen du ikke tok det med...

Ellers var vi enig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra virkeligheten:

Jeg var hyttevakt på Sloaros (øverst i setesdalsheiene) påsken 2001. Da kom det en guttegjeng innom hytta som lå i telt. Han ene var helt rå:

- porsjonspakninger med snacks - 60gr hver dag.

- kuttet tannbørste

- best av alt: en sov i ro (hadde kastet pakningen og den ene, for så å dele den andre i to....)

Lenger ned i sekken kom det plutselig for en dag en helflaske med whisky. Da ble jeg ikke så imponert lenger....

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt burde du kunne fa tak i under 2 kg. Og sovepose kan man presse ned til 1kg ca. Fleste ligger på rundt 1500 til 2000, som skal tåle 3 årstider.

Jeg har fullstendig forelsket meg i Hilleberg Unna på aleneturer. Da har jeg god plass til bagasjen (sekk eller sykkeltasker) inne i teltet. Hvis du jakter veldig på vekt har Hilleberg også laget en rådyr og lett "presenning". En veldig mye billigere og litt tyngre variant er grønn plast fra BilTema el.l. 2x3 meter til 30,- :)

Du får også sånne bivuak-telt til rundt en kilo. Ikke noen teltfølelse, men du er god og tørr. Helsport har blant annet en modell, og denne er tett og fin!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra virkeligheten:

Lenger ned i sekken kom det plutselig for en dag en helflaske med whisky. Da ble jeg ikke så imponert lenger....

-lars

Kommer jo an på hva slags whisky det. Uansett er jo whisky og cognac å foretrekke fremfor øl av vektmessige hensyn.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En avsporing av tråden dette her ja... ikke nødvendig å trekke inn hint til ulovligheter på et såpass seriøst og fint diskusjonsforum hvis det var korrekt oppfattet ?? :evil:

Ang. plast duppeditter til oppbevaring av saker du har med på tur som nevnt tidligere i tråden.

Jeg foretrekker skinnpose til kaffen og event. krydder o.l. Og legger dette sammen i en større plastpose eller noe annet vanntett.

Selvsagt er plasten uungåelig, men prøver å begrense dette da det er noe evigvarende dritt hvis en legger det igjen ute i naturen.

For å finne ut hva du virkelig trenger må du nesten ha noen testturer med for lite utstyr. Det er da du finner ut hva som er virkelig nødvenig :)

Vi har alle forskjellige prioriteringer av hva som er kjekt å ha med på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært litt fint om Moderator fjerner de innleggene som har referanser til narkotika. Det er ikke så veldig hyggelig å bli trukket inn i en slik debatt uten at man ønsker det. Synes heller ikke sitatbruken er noe særlig.

mvh Bjørn Revil

Jeg har nå fjernet innlegg hvor det ble diskutert narkotika. Det hører ikke hjemme her (den eneste sammenhengen mellom fjell og narkotika er at fjellturer brukes som terapi mot narkotikamisbruk, men det har ingenting i denne diskusjonen å gjøre). Fortsett diskusjoner rundt det opprinnelige temaet!

Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lærte endel førstehjelp i saniteten i militæret, spesialitet gnagsår :D Så blir for dumt å ikke ha med litt utstyr. Tar med enkelmannspakker, teip, nål og tråd, og noen kompresser. Kjekt med par plaster, og sanitetsservietter (whisky til nøds!).

Dette er hva jeg mener er kvalitets-gram :) Akkurat som den helflaska med whisky. Noen gram er mer verdifulle :)

Når det kommer til undertøy... Med dagens stoff blir det under 200 gr. ekstra vekt. Noe jeg også mener er lite for god komfort.

Er ganske glad i thermaresten. Liker å sove godt. Lufta i Thermarest har en tendens til å bli kald om man ligger på snø. Er det ikke skog i nærheten bruker jeg ekstra underlag. Man kan evt skippe Thermarest, ettersom vanlig type underlag og hellst beregnet for vinter isolerer bedre.

Ellers kan jeg også nevne at om du klipper negler godt, og klipper deg kort sparer du mer gram! :D Det å få vaska håret får man mindre behov for også da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
For å finne ut hva du virkelig trenger må du nesten ha noen testturer med for lite utstyr. Det er da du finner ut hva som er virkelig nødvenig

Er det der jeg trenger... Presse komfort grensa litt :) Kutte mer og mer og finne ut hvor grensa mi går. I tillegg til dette tror jeg man kan bli mer kreativ, ved å ha færre og færre ting med på tur. Man kan fint benytte seg av ting som allerede er i naturen.

Mat som nevnt finnes i naturen. Bruke bar, løv eller mose som liggeunderlag. Tørke den mat som er mulig av det man tar med. Og virkelig ta et oppgjør med luksus-problemene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt litt overrasket over noen synes at Thermarest blir i kaldeste laget. Jeg har en tykk en (5cm) men kan forsåvidt forestille meg at tynnere madrasser isolerer dårligere. Har man 5 cm med luft i tillegg til litt klær under Thermaen og en teltbunn nederst så burde det faktisk være nok.

Tror mange fryser om natten fordi soveposen er for dårlig eller fordi den er feil oppbevart og har mistet isolasjonen. Er andre faktorer som er viktig også som at man spiser og drikker nok og er tørr og varm i utgangspunktet.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mat som nevnt finnes i naturen. Bruke bar, løv eller mose som liggeunderlag. Tørke den mat som er mulig av det man tar med. Og virkelig ta et oppgjør med luksus-problemene .

Dette er løsninger knyttet opp i mot en overlevelsessituasjon, slike teknikker er gode å kunne men hvis man f.eks praktiserer mose o.l som liggeunderlag til vanlig gjør man nermest ubotelig skade på den naturen du er så glad i å bruke.

Men tanken din er veldig fin den, derfor vil jeg foreslå underlag av reinskinn eller saue-ull Suverent 100% Naturlig. -Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Går an å være uenig da! Og det kan komme an på hva slags modell thermarest man har kanskje også som sagt. Men hatt denne diskusjonen før, og er alltid folk som er uenige. Men har prøvd litt selv, og hittill har jeg hatt det varmere med thermarest + liggeunderlag.

Men det er endel folk som har testa underlag. Og konklusjonen til mange var at lufta i liggeunderlaget blir nedkjølet av snøen den ligger på. Om ikke du blir direkte kald, så bruker kroppen mer energi på å holde deg varm. Sovepose holder ikke i lengden som isolasjon mot at kulde blir ledet bort fra kroppen, og tviler litt på at en gortex jakke gjør. Men!, en kammerat har en nød-bivuakk som har et slikt isolerende lag i noe sølvaktige greier :) , dette burde holde mot kuldeledinga fra underlaget.

Er soveposen skikkelig varm merker man mindre til dette kanskje. Men kan hende du kunne overlevd med en som var tynnere og lettere. Foreslår du tester selv! Og kommer selvsagt an på hva slags tempraturer man utsetter deg for!

Når jeg er på tur om vintern, tar jeg uansett ikke noe sjangser med kulde og vind. Ettersom det kan bli dårligere vær enn forventet... Om man ikke fryser i hjel, så syns jeg det er verdt det å ha med ekstra underlag. Mitt veier 300 gr! :) Skaff deg en stor og snill hund, kan bære litt den oxo :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så syns jeg det er verdt det å ha med ekstra underlag. Mitt veier 300 gr! :)

Jeg bruker også to underlag om vinteren. Et Thermarest på 50mm og et tynt sommerunderlag til å ha mellom snøen og dette. Det gir sikkerhet ved punktering, ekstra isolasjon og (viste det seg i vinter) et flott "bord" å pakke på om morgenen. Hvis jeg ruller dette utenpå Thermaresten blir ikke rullen tjukkeren enn et Bamse-underlag fra Ajungilak...

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt litt overrasket over noen synes at Thermarest blir i kaldeste laget. Jeg har en tykk en (5cm) men kan forsåvidt forestille meg at tynnere madrasser isolerer dårligere. Har man 5 cm med luft i tillegg til litt klær under Thermaen og en teltbunn nederst så burde det faktisk være nok.

Tror mange fryser om natten fordi soveposen er for dårlig eller fordi den er feil oppbevart og har mistet isolasjonen. Er andre faktorer som er viktig også som at man spiser og drikker nok og er tørr og varm i utgangspunktet.

mvh Bjørn Revil

Når det gjelder liggeunderlag, er det en grei måte å sjekke om man har nok isolajon nedover; har snøen under deg smeltet har du hatt varmetap nedover.

Når det gjelder hint om narkotikamisbruk, så var det en spøk. Klarte ikke dy meg i debatten om vektsparing.... Jeg er forøvrig like ren som fjellufta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere liggeunderlag:

En eller annen norsk polfarer (Ausland, Kagge,..?) skrev i en av bøkene sine for noen år siden at det underlaget som ga mest isolasjon per vekt var to RidgeRest underlag oppå hverandre (ca 800 gr tilsammen?). Jeg har ikke prøvd det selv, men det høres ikke så dumt ut. Eneste er at det tar en del plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.