Gå til innhold
  • Bli medlem

Något man missat? Norge 07


Anbefalte innlegg

Jag har lagt upp en liten tur som ska gå av stapeln augusti 07, ca 14 dagar. Först 7 dagar i Jotunheimen, sen 3 vid Geirangen-området, besöka de vattenfall som finns i omgivningarna under transporttiderna, Vettisfossen 1 dag samt Hardangervidda/Trolltunga 1 dag. Är det något man har missat att planera in? Fina fjordar, fina toppar, annat?

Jag ska försöka bifoga transportkartan som vi tänkt att ta oss runt.

Här är en lista på olika saker jag lyckats få med, men saknar ni något som vi absolut inte får missa, skriv gärna det! :roll:

Vattenfall:

Aednafossen

Avdalsfossen

Balaifossen

Feigefossen

Fureasfossen

Hjellefossen

Kjelsfossen

Låtefossen

Nyastolfossen

Nykkjesoyfossen

Rjoandefossen

Rjukanfossen

Rjukandefossen

Sivlefossen

Skrikjofossen

Skytjefossen

Sötafossen

Stalheimsfossen

Storseaterfossen

Strandfossen

Tjörnadalsfossen

Tveitafossen

Tvinnefossen

Tyssvikofossen

Vedalsfossen

Vettisfossen

Vidfoss

Vöringsfossen

Platser:

Blomberg

Preikestolen

Simadalen

Skageflå

Stalheimskleivi

Utsiktsplatser:

Flydalsnakken

Geitonegga

Gomsdalen

Laushornet

Bergstoppar:

Gaustatoppen

Glittertind

Kyrkja

Galdhöppingen

Surtningssue x 3

Besshöe

Raudalseggje x 2

post-2276-133474452975_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått med deg mye her. Fosser er jeg ingen ekspert på, så jeg holder meg til resten. Jeg ville foreslå at når du er så nær så ta en tur litt lenger nordvest. Skålatårnet i Stryn med selvbetjent turisthytte med proviant på toppen er noe du bør oppleve. 1840 høydemeter opp, men det er lettere enn man skulle tro med hellelagt sti store deler av veien. Videre har du topper som Hornindalsrokken i Hornindal. Slogen og Råna er også spennende topper med oppstigning tilnærmet fra havnivå. Union hotell i Øye rett under Slogen er en helt spesiell plass som jeg ville tatt turen innom, i det minste for å se. Jeg ville heller brukt mere tid her og mindre tid i Jotunheimen når du først gjør en slik rundtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Geirangerområdet fins litt av hvert, kommer an på hva dere vil se, tre dager er ikke så veldig mye.

Dalsnibba kan dere kjøre bil helt til toppen av, bra utsikt, ellers en lite trivelig "topptur"...

Så finner jeg ikke fossene de syv søstre i Geiranger på listen din.

Andre fjorder, da kommer du ikke utenom Hjørundfjorden. Området bør oppleves fra en fjelltopp!!

I samme område finner dere også Norangsdalen, Norges smaleste dal.

Trollstigen er heller mer enn et par timer unna, fottur til toppen av Trollveggen er en mulighet. Romsdalen har dessuten mange flotte/bratte fjellvegger og flotte fossefall. Romsdalen kan være returen østover igjen, bare en god time til Dombås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått med deg mye her. Fosser er jeg ingen ekspert på, så jeg holder meg til resten. Jeg ville foreslå at når du er så nær så ta en tur litt lenger nordvest. Skålatårnet i Stryn med selvbetjent turisthytte med proviant på toppen er noe du bør oppleve. 1840 høydemeter opp, men det er lettere enn man skulle tro med hellelagt sti store deler av veien. Videre har du topper som Hornindalsrokken i Hornindal. Slogen og Råna er også spennende topper med oppstigning tilnærmet fra havnivå. Union hotell i Øye rett under Slogen er en helt spesiell plass som jeg ville tatt turen innom, i det minste for å se. Jeg ville heller brukt mere tid her og mindre tid i Jotunheimen når du først gjør en slik rundtur.

Jotunheimen har vi en perfekt lagd rutt som vi bara måste ta :roll: Blir rätt snabbt igenom de resterande platserna, men man kan ju komma tillbaka!

I Geiranger ska vi tex åka båten från Geiranger och till den andra fjordändan, sen går vi på berget tillbaka till Geiranger, på sydsidan dvs, så Syv söstre kommer ju fotas när vi går ner till Blomberg (om det är möjligt att gå ner dit). Dalsnibba la jag också till nu, vi får se vilket som lockar mest, Dalsnibba eller Laushornet, det är ju i princip samma ställe.. :)

// Jocke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Geirangerområdet fins litt av hvert, kommer an på hva dere vil se, tre dager er ikke så veldig mye.

Dalsnibba kan dere kjøre bil helt til toppen av, bra utsikt, ellers en lite trivelig "topptur"...

Så finner jeg ikke fossene de syv søstre i Geiranger på listen din.

Andre fjorder, da kommer du ikke utenom Hjørundfjorden. Området bør oppleves fra en fjelltopp!!

I samme område finner dere også Norangsdalen, Norges smaleste dal.

Trollstigen er heller mer enn et par timer unna, fottur til toppen av Trollveggen er en mulighet. Romsdalen har dessuten mange flotte/bratte fjellvegger og flotte fossefall. Romsdalen kan være returen østover igjen, bare en god time til Dombås.

Hjörundfjorden och Norangsdalen får vi försöka ta oss en snabbis till också, verkar otroligt vackert!

// Jocke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående besøket i Geiranger har jeg noen kommentarer. Skageflå bør besøkes ved å gå stien fra Homlung. Dere kan da få med dere stien som går rett opp fra fjorden ved å gå ned fra Skageflå. Herfra kan dere returnere med sightseeing-båten eller helst gå samme vei tilbake.

Et besøk på Knivsflå er minst like interessant som Skageflå, men her er dere avhengig av båt, enten sightseeing-båten som bringer og henter eller leie en liten båt (påhengsmotor) på Grande camping og kjøre selv som vi har pleid å gjøre. Da er man uavhengig av tiden. Fra Knivsflå kan en fortsette seterstien opp gjennom bratte fjellet og ta en dusj under det øverste fallet av De syv søstre.

Det er fint at dere vil besøke Gomsdalen. Dette er en flott tur. Her ville jeg velge stien som starter fra Ørnesvingen (øverste svingen av Ørnefjellveien) istedenfor den som starter oppe i skaret. Den første er mer spektakulær ettersom den følger like ovenfor de loddrette stupene som går nesten ned til fjorden. I de siste årene er denne stien blitt mer utydelig etter passeringen av Kviturelva, men når dere kommer fram til åpent lende, er det bare å følge gressbakkene (fulle av blomster) oppover til stiene møtes oppunder berghamrene. Før øverste punkt på stien på nesten 1000 m høyde er det en nydelig utsiktsplass hvor det er nesten loddrett ned i fjorden. Før, dvs tidlig på nittitallet da det gikk sightseeing-fly ut og inn fjorden, kunne vi sitte på dette sted og se ned på flyene under oss.

Samtidig som dere besøker Storseterfossen (hvor det for øvrig går en sti på innsiden av fossen), bør dere ta en tur på stien fra Vesterås og som følger på oversiden av stupene over sentrum av Geiranger. Her kan dere stå og bokstavelig talt spytte ned på hustakene under dere (iallfall får en inntrykk av det).

Til slutt, Blomberg er absolutt interessant å besøke, men hvis dere har begrenset tid, ville jeg heller velge Knivsflå som er mer spektakulær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kjører på østsiden av sørfjorden mot odda ser jeg. da ville jeg tatt en stopp i lofthus, kjøpt noe frukt, og tatt den raske men bratte turer opp munketrappene. på toppen, der dalsida knekker og blir til opedalen på hardangervidda vest dundrer elva opo ned i et juv og danner fossen rjukane. om du følger stien er den umulig å unngå... elva kan krysses litt lenger inne på bro, og du kan gå ned på andre sida av dalen. her går stien i mer uberørt natur. du kommer ned til lofthus igjen så det blir en fin rundtur. dette kan gjøres på 4-5 timer, og du finner ok overnatting på vandrerhjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående besøket i Geiranger har jeg noen kommentarer. Skageflå bør besøkes ved å gå stien fra Homlung. Dere kan da få med dere stien som går rett opp fra fjorden ved å gå ned fra Skageflå. Herfra kan dere returnere med sightseeing-båten eller helst gå samme vei tilbake.

Et besøk på Knivsflå er minst like interessant som Skageflå, men her er dere avhengig av båt, enten sightseeing-båten som bringer og henter eller leie en liten båt (påhengsmotor) på Grande camping og kjøre selv som vi har pleid å gjøre. Da er man uavhengig av tiden. Fra Knivsflå kan en fortsette seterstien opp gjennom bratte fjellet og ta en dusj under det øverste fallet av De syv søstre.

Det er fint at dere vil besøke Gomsdalen. Dette er en flott tur. Her ville jeg velge stien som starter fra Ørnesvingen (øverste svingen av Ørnefjellveien) istedenfor den som starter oppe i skaret. Den første er mer spektakulær ettersom den følger like ovenfor de loddrette stupene som går nesten ned til fjorden. I de siste årene er denne stien blitt mer utydelig etter passeringen av Kviturelva, men når dere kommer fram til åpent lende, er det bare å følge gressbakkene (fulle av blomster) oppover til stiene møtes oppunder berghamrene. Før øverste punkt på stien på nesten 1000 m høyde er det en nydelig utsiktsplass hvor det er nesten loddrett ned i fjorden. Før, dvs tidlig på nittitallet da det gikk sightseeing-fly ut og inn fjorden, kunne vi sitte på dette sted og se ned på flyene under oss.

Samtidig som dere besøker Storseterfossen (hvor det for øvrig går en sti på innsiden av fossen), bør dere ta en tur på stien fra Vesterås og som følger på oversiden av stupene over sentrum av Geiranger. Her kan dere stå og bokstavelig talt spytte ned på hustakene under dere (iallfall får en inntrykk av det).

Til slutt, Blomberg er absolutt interessant å besøke, men hvis dere har begrenset tid, ville jeg heller velge Knivsflå som er mer spektakulær.

Haha, klockrent, hade precis planerat på det viset men hade visst glömt att skriva in några platser :) Dock hade jag inte Knivsflå med, vi får se om vi lyckas ta den också. Hur ofta går båtarna?

// Jocke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kjører på østsiden av sørfjorden mot odda ser jeg. da ville jeg tatt en stopp i lofthus, kjøpt noe frukt, og tatt den raske men bratte turer opp munketrappene. på toppen, der dalsida knekker og blir til opedalen på hardangervidda vest dundrer elva opo ned i et juv og danner fossen rjukane. om du følger stien er den umulig å unngå... elva kan krysses litt lenger inne på bro, og du kan gå ned på andre sida av dalen. her går stien i mer uberørt natur. du kommer ned til lofthus igjen så det blir en fin rundtur. dette kan gjøres på 4-5 timer, og du finner ok overnatting på vandrerhjemmet.

Japp, Rjukanfossen ska besökas, är väldigt imponerad över vattenfallen ni har, så vi besöker nog en 20 st :)

// Jocke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere i stedet for å reise over Bondalen mot Sæbø på Sunnmøre, kan dere kjøre gjennom Follestaddalen og over Standaleidet til Standal. Fra Standal kan dere ta bil-ferge langs Hjørundfjorden til Leknes og fortsette turen gjennom Norangsdalen. Denne ruta anbefales dersom dere har fint vær og skyene ikke henger ned over fjellene. Sjekk fergeruta, den går ikke så veldig ofte den ferga.

Har tillatt meg å lage et lite kart hvor jeg har satt på tre steder jeg mener er spesielt flotte og som bør oppleves. I tillegg har jeg kjapt markert av steder der det er flott utsikt, og "severdigheter". Subjektivt satt på, men jeg er vel kanskje litt immun...

1. Standaleidet, området hvor dere finner bl.a Kolåstinden. Et av de flotteste områdene i Sunnmørsalpane.

2. Velledalen, kanskje Norges vakreste dalføre med kulturlandskap i dalbunnen og breer som henger opp i fjellsidene 1000m lenger oppe. Tindene her er tinder med STOR T, fantastisk område.

3. Trollstigen og Trollveggen, turistmagnet, (svært) berettiget sådan.

Alle disse tre stedene er enkelt tilgjengelig uten så altfor lange omveier. Men som sagt, er skydekket særlig lavere enn 1500moh forringes opplevelsen kraftig. Bestill klarvær!!

Jeg kan sikkert hoste fram noen bilder også, enten egne eller linker på nettet.

post-283-133474453821_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere i stedet for å reise over Bondalen mot Sæbø på Sunnmøre, kan dere kjøre gjennom Follestaddalen og over Standaleidet til Standal. Fra Standal kan dere ta bil-ferge langs Hjørundfjorden til Leknes og fortsette turen gjennom Norangsdalen. Denne ruta anbefales dersom dere har fint vær og skyene ikke henger ned over fjellene. Sjekk fergeruta, den går ikke så veldig ofte den ferga.

Har tillatt meg å lage et lite kart hvor jeg har satt på tre steder jeg mener er spesielt flotte og som bør oppleves. I tillegg har jeg kjapt markert av steder der det er flott utsikt, og "severdigheter". Subjektivt satt på, men jeg er vel kanskje litt immun...

1. Standaleidet, området hvor dere finner bl.a Kolåstinden. Et av de flotteste områdene i Sunnmørsalpane.

2. Velledalen, kanskje Norges vakreste dalføre med kulturlandskap i dalbunnen og breer som henger opp i fjellsidene 1000m lenger oppe. Tindene her er tinder med STOR T, fantastisk område.

3. Trollstigen og Trollveggen, turistmagnet, (svært) berettiget sådan.

Alle disse tre stedene er enkelt tilgjengelig uten så altfor lange omveier. Men som sagt, er skydekket særlig lavere enn 1500moh forringes opplevelsen kraftig. Bestill klarvær!!

Jeg kan sikkert hoste fram noen bilder også, enten egne eller linker på nettet.

Ahh, här sitter man och är helt knäckt och vill dra iväg direkt :wink:

2:an och 1:an är ju bara formaliteter att ändra, men Trollveien får vi nog skippa denna gång då den går lite fel tyvärr :) Eller man kanske kan åka upp igen efter att ha besökt 1:an och 2:an? Örnesvingen och sen tillbaka nedåt mot Jotunheimen och Hardangervidda som vi ska till sen..?

// Jocke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dock hade jag inte Knivsflå med, vi får se om vi lyckas ta den också. Hur ofta går båtarna?

Jeg kjenner ikke eksakte rutetider, men båtene går flere ganger om dagen i høysesongen. Dette får dere vite på turistinformasjonen i Geiranger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Linge hvor ferga går til Eidsdal, er det ikke lange turen å kjøre til toppen av Trollstigen. Her er flotte utsiktspunkter hvor man får se veien i fugleperspektiv. På veien kjører dere forbi Gudbrandsjuvet også, kanskje verdt et lite stopp det også. I effektiv kjøretid er det vel en ca tre kvarter fra Linge til Trollstigen mener jeg å huske, kanskje knappe det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Linge hvor ferga går til Eidsdal, er det ikke lange turen å kjøre til toppen av Trollstigen. Her er flotte utsiktspunkter hvor man får se veien i fugleperspektiv. På veien kjører dere forbi Gudbrandsjuvet også, kanskje verdt et lite stopp det også. I effektiv kjøretid er det vel en ca tre kvarter fra Linge til Trollstigen mener jeg å huske, kanskje knappe det også.

Hehe, ni som vet har nu fått mig att lägga till Trollstigen också, hoppas ni är nöjda nu *skrattar* :wink:

Blir drygt 195 mil i Norge och 85 i Sverige, så 280 mil :)

// Jocke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Velledalen, kanskje Norges vakreste dalføre med kulturlandskap i dalbunnen og breer som henger opp i fjellsidene 1000m lenger oppe. Tindene her er tinder med STOR T, fantastisk område.

Jeg skriver gjerne under på det Svein skriver her. På bildet under kom vi ned fra Straumshornet og idet vi kom ut fra skyggen på østsiden av fjellet og ut i sola, åpenbarte dette panoramaet seg (det hadde ligget skyer over tinderadene da vi var på toppen). Det var så vakkert at vi nesten fikk klump i halsen, og vi satt oss til å synge "Vestland, Vestland, når eg ser deg slik".

post-66-133474453912_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har lagt upp en ny nu, som visar mer exakt vilka vägar vi kommer ta. La till Niganderbreen som tydligen ska vara fin :lol: Finns det andra glaciärtungor som nås lite närmare och som är minst lika fina?

Jeg ville helt klart å droppet hele utflukten til Møre, og heller spandert mer tid i Indre Sogn/Vest-Jotunheimen. Da slipper dere å dra så langt, og dere kan få med dere flere av de vanvittige brearmene som Jostedalsbreen sender ut. Her er det også veldig mye sjarmerende turist- og generell historie som krydrer opplevelsene.

Nigardsbreen er flott, det samme må kunne sies om Kjenndalsbreen og Austerdalsbreen. Møre mangler betydelige isbreer! Det må dog erkjennes at Romsdalen er vanvittig imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ei flott reiserute, håper dere får pent vær og får sett mest mulig :lol:

Jag har planerat för 9 nätter/10 dagar och vi har 13 nätter/14 dagar på oss, så lite utrymme för "felaktigt beteende hos vädret" har vi. Det får dock inte spöregna i 5 dar i sträck, då kan det bli tufft.

// Jocke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.