Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaring med Helsport Rondane telt??


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Lurer på om noen her har prøvd Helsport Rondane telt. Er det virkelig plass til tre personer i tremannsutgaven, eventuelt fire personer i firemannsutgaven - eller blir det lovlig trangt?

Er det tilstrekkelig bagasjeplass i forteltet?

Teltet er jo utrolig lett, tåler det vind? (Jeg snakker ikke om full storm her, men kanskje stiv kuling.)

Takknemlig for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Vedrørende antall personer i telt. Erfaringer tilsier at et 3-manns telt har grei plass til 2 personer. Dette kan gjøres enkelt. Finn ut hvor bredt liggeunderlag du/dere har, og legg sammen bredden på disse --> sammenlign med bredden på innerteltet. Da får du en pekepinn på hvor god eller dårlig plass det blir. Skal man være flere enn to personer i et telt med en inngang vil hvertfall jeg anbefale et stort fortelt (dvs telt med ekstra stang for forteltet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Jeg er den mer eller mindre stolte eier av et Rondane3 telt.

:) Teltet er et utmerket enmannstelt, og funker også fint til to personer. Jeg har ikke prøvd, men har inntrykk av at man skal være gode venner hvis man skal ligge tre personer der inne.

:idea: Det er en "ekstra" stang i forteltet slik som Peer G anbefaler. Det er jo imidlertid ingen garanti for størrelsen på forteltet. Teltet har tre stenger der den i midten har "normal" høyde mens de to andre er lavere. Dette gjør jo teltet mindre og lettere enn et tilsvarende med tre høye stenger.

:idea: Teltet er lånt vekk og testet på jente-vidden(-på langs)(Bergen)-extreme-expedition. Det var visst en del vind den ene natten og det ble lite søvn, men teltet stod (til deltakernes store lettelse). Tror den lave profilen virker positivt her.

:idea: Rondane er vel helst et 3-sesongers telt etter min oppfatning. Teltet har ikke stormmatter (nå er det imidlertid sagt flere steder her på fjellforum at det ikke er nødvendig, men det er en annen sak). Halve døra på innerteltet er myggnetting og ikke duk, slik at teltet har ventilasjon enten du vil eller ikke.

:idea: Angående bagasje. Skal man tre personer på tur så bør vel oppakningen være i stil med teltet, nemlig lett.

:) Konklusjon: jeg er fornøyd med teltet mitt, men jeg mener det har et begrenset bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En grei tommelfingerregel mht antall personer i telt er vel at skal det brukes vinterstid kan man med sikkerhet trekke fra en person på det antallet som er oppgitt(om man skal ha det noenlunde komfortabelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et Rodane tre mans telt:

For å gå rett på sak

-Nei det er ikke plass til tre voksene i dette telte.

- Telte står som oftest bra i vind pga mange barduner å lav profil.

-Telte er noe lavt invendig(ikke noe telt for den som liker god plass og høyde)

Etter min mening et meget godt telt til to. Det går også greit å stable bagasje og koke i fortelte. (ikke så god plass men det går helt greit) Men for et telt på 2,6 kg synes jeg det har et stort og godt bruksområdet i fjell og skog.

Jeg padler litt og fisker etter kysten så selv har jeg sydd på stormatter selv.(noe helsport gjør på bestiling) 'For å kunne letter sette telte opp på steder uten gode plugfester. Og så klart for enda bedre vindstabilitet. (har prøvd det vinterstid men er ikke fornøyd med luftingen,, og er noe trangt og lavt som viter telt

Ellers har jonni noen gode synspunk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.