Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette fjellsko i lær?


ingen87

Anbefalte innlegg

Mulig dette spørsmålet har vært oppe et par ganger, men klarte ikke å finne en relevant tråd på forumet.

Tidligere gikk jeg alltid fjellturer med høye lærstøvler; typ Alfa Bever. Som fotballspiller sleit jeg en del med anklene, og da likte jeg den ekstra støtten man fikk i høye fjellstøvler. Fotballskoene er lagt på hylla, og for et par år siden fant jeg ut at det var mye mer behagelig å gå med lette fjellsko. Jeg kjøpte meg et par halvhøye Alfa-sko i syntetskinn. Disse fungerte helt greit, én sommer.. Neste sommer var de utslitt. Det var særlig en grottetur som gjorde hardt for disse skoene. Jeg kjøpte meg et par nye sko, i samme segment, bare fra Scarpa (Mistral GTX). Akkurat samme skjedde der. Skoene fungerte utmerket en sommer, men neste sommer var de utslitt. Det er sømmen mellom syntetskinnet og tuppen på skoa som var problemet med begge modellene. Jeg har vært nøye med både vask og vedlikehold, men likevel går skoene opp i sømmene. 

Jeg ser ingen annen utvei enn å finne noen fjellsko i skinn, som tåler litt røff bruk i krevende terreng. Er det noen som har noen anbefalinger til halvhøye fjellsko, som ikke veier alt for mye, og som heller ikke koster skjorta? Jeg tror jeg har ganske så gjennomsnittlig såle. Ikke smal ikke bred. Kunne dette være et ok alternativ? Grei pris? Vekt 530g i 42 er lavere enn mange andre modeller jeg har sett på: https://www.xxl.no/garmont-syncro-light-plus-gore-tex-fjellstovel-brun/p/1194477_1_style?gclid=CjwKCAjwpuajBhBpEiwA_Ztfhc4IAm7PJmo55_jnWvMqYeFIpwsHUheOLGZERc5q7iDPdLuLTrNJSBoC_YIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt et par Crispi Skarven i i 6-7 år. Fantastiske sko som føltes lettere enn de var (Ca 700 g). Nubukk lær med gummimansjett rundt skoen (måtte limes av og til). Disse er nå så slitt i sålen at jeg kjøpte nye nå i vår.

Fant ikke Skarven og ønsket også å forsøke noe som på vekta var lettere. Crispi Valdres satt veldig godt på foten men fant ikke min størrelse her i byen. Gikk derfor for Crispi Attiva gtx som jfr selger skal være en mer moderne støvel (hva nå det betyr). 41 var for trangt og 42 føltes noe stor men ble valgt ut fra tidligere dårlig erfaring med å velge for trangt. Den føles litt for stor også i bruk og har nå skaffet noen tynne innleggssåler som skal prøves i helga.

Men altså; Min anbefaling (uten praktisk bruk) er Crispi Valdres. Attiva gtx er jeg fremdeles noe usikker på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

guffen2015 skrev (4 timer siden):

Har hatt et par Crispi Skarven i i 6-7 år. Fantastiske sko som føltes lettere enn de var (Ca 700 g). Nubukk lær med gummimansjett rundt skoen (måtte limes av og til). Disse er nå så slitt i sålen at jeg kjøpte nye nå i vår.

Fant ikke Skarven og ønsket også å forsøke noe som på vekta var lettere. Crispi Valdres satt veldig godt på foten men fant ikke min størrelse her i byen. Gikk derfor for Crispi Attiva gtx som jfr selger skal være en mer moderne støvel (hva nå det betyr). 41 var for trangt og 42 føltes noe stor men ble valgt ut fra tidligere dårlig erfaring med å velge for trangt. Den føles litt for stor også i bruk og har nå skaffet noen tynne innleggssåler som skal prøves i helga.

Men altså; Min anbefaling (uten praktisk bruk) er Crispi Valdres. Attiva gtx er jeg fremdeles noe usikker på.

Støtter denne hvis du ønsker deg lærstøvler. Har brukt Crispi Valdres i godt over hundre mil, i alle årstider, og over en periode på over to år. De er veldig gode på foten, meget lette til å være lærstøvler, og holder godt stand den dag i dag. Kan absolutt anbefales. Personlig bruker jeg mer og mer Hoka Speedgoat (uten GTX) uansett årstid, men elsker fortsatt mine Crispi Valdres. 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

guffen2015 skrev (8 timer siden):

Har hatt et par Crispi Skarven i i 6-7 år. Fantastiske sko

Dette var for øvrig mitt beste kjøp noensinne. Kom fra høsttur hvor membranen på mine relativt nye sko knakk og vann rant inn. Stakk  innom XXL og for første (og siste) gang så jeg der ett bar brukte sko; En jeger hadde brukt dem i en ukes tid men returnert de på fornøyd garantien. Skoa så slitne ut og jeg syntes kr. 1600 for disse virket mye. Selgeren ga meg øyeblikkelig nytt tilbud; Kr. 400! Som jeg slo til på øyeblikkelig. Jeg hadde lest feil og sko som definitivt var verd veil pris på kr. 2800 fikk jeg altså for kr. 400 og har tjent meg godt siden.

PS; Hvor gjør butikkene av ting de får returnert på fornøyd garanti? Kan ikke huske å ha sett slike i butikk på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (10 timer siden):

Søkte på Crispi Skarven her pånforumet, og det ser ut som at Skarven ikke nødvendigvis er Skarven? Finner flere som selger Skarven  EVO, men denne modellen er annerledes enn Skarven II gtx?

Vekt på Crispi Skarven EVO er 890 g https://www.crispi.no/aktivitet/fjellsko/crispi-skarven-evo.

Skarven II gtx kjenner jeg ikke til. Fant ikke skoen på Crispis norske hjemmeside men på en .com versjon med tilbudspriser (så billig at jeg ble litt mistenksom) https://www.crispinorway.com/products/crispi-skarven-ii-gtx-fjellstøvler-mørke-brune-352473-p-129.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (55 minutter siden):

Ja er ikke 890g ganske tungt? Ser Scarpa Mistral, de jeg har, veier 550g. Crispi Valdres veier 650g. Så den er betraktelig nærmere syntetskoene mine, vektmessig, enn Skarven EVO. 

Stemmer nok at skarven - som nå er skarven evo bare har blitt tyngre og tyngre - utrolig synd - skarven ii var supergode sko - men med økt vekt har de rett og slett blitt uaktuelle for meg og sikkert mange andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig bestemt meg for Crispi Valdres basert på det dere skriver her, men så dukket det opp en tråd i Facebook-gruppen "Friluftsliv i Norge" der en del folk klager på stivheten til skoa, og at den etter to år føles som tøfler angående støtte i ankler. Det gjelder særlig folk som går i litt ulendt terreng med tung oppakning. Har ikke vært borti samme tilbakemeldinger her på forumet, så ville bare høre om det er noe i det? PS. Det er krevende å få prøvd fjellsko her jeg bor ganske langt fra butikker. Jeg har derimot jobbet i sportsbutikk tidligere, og har en viss formening om hva jeg ser etter og hva som passer foten min. Utfordringa mi er at jeg vet lite om hva som holder i lengden, og at det stadig kommer nye modeller på markedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har begge. Begge er veldig gode sko - den ene virker ikke mer solid enn den andre spør du meg. Valdres har litt tykkere/stivere såle. Bra såler med bra grep på begge to. Oppdal er litt høyere hvis du foretrekker litt høyere sko.

Går en del på støkkjakt etter rype og skogsfugl og foretrekker oppdal til den bruken. Er det litt mer klatring i ura liker jeg sålen på Valdres best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at dette er en gammel tråd, men i tilfelle du ikke har handlet sko kan jeg nevne at jeg har brukt de skoa fra Garmont du nevner i første post siden i fjor sommer, og er veldig godt fornøyd. Det samme er en kompis som har brukt dem denne sesongen. Og de er jevnlig på tilbud til rundt tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.