Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er greia med Wildseas.no og Fischmarine.no?


Gabs88

Anbefalte innlegg

Søker stadig vekk etter produkter på Google og da dukker stadig vekk https://wildseas.no/ og https://fischemarine.no/ opp. De har tilsynelatende gode priser, så du prøver å sjekke ut butikken men det går ikke an å legge noe i handlekurven.

 

Så dette virker som om det er en form for svindel, men når det ikke går an å legge noe i handlekurven så kan det jo ikke være det heller? De har norske produkter, beskrivelser og priser men det virker ikke som det er reelle nettbutikker. De dukker også opp høyt rangert i google-resultatene?

 

Noe som vet hva som er greia? Eller har noen gode forslag til hva det eventuelt kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
51 minutes ago, DFM62 said:

Tja, linkene peker til skittfiske.no, så det er vel et forsøk på å lage noen aliaser... hvem vet

 

 

Hva?

 

Kommer du til skittfiske når du trykker på linken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenkene på "Legg i handlekurv"-knappen er lenker som fører til et annonsedomene for affiliate-lenker, som så videresender til Skittfiske.no. Det virker altså som hele siden er basert på affiliate-linker.

Det er flere røde flagg her: alle norske nettbutikker skal ha organisasjonsnummer tydelig tilgjengelig på siden (også forsiden). Dette står i de aller fleste tilfeller nederst på siden. Da har du mulighet til å slå opp organisasjonummeret hos Brønnøysundregistrene, hvor det da vanligvis er listet opp hvilket domene denne butikken opererer med. Om dette ikke finnes, så er det ikke en skikkelig nettbutikk, og du bør være obs på videre bruk av siden. Dette med org.nr. har med Angrerettloven å gjøre, noe registrerte nettbutikker som driver lovlig må forholde seg til.

Jeg er ikke kjent med om Skittfiske har noen form for affiliate-samarbeid (finner ikke Skittfiske under samarbeidspartnere listet opp hos aktøren som benyttes), men det skurrer veldig i mine øyne at Wildseas fremstiller seg selv som en nettbutikk:

Sitat

Wildseas har alt du trenger av fiskeutstyr, inkludert utstyr til fluefiske. Her finner du alt på et sted og det er enkelt å finne frem i vårt rikholdige sortiment. Besøk oss nå for gode tilbud og kampanjer på agn, stenger, vesker med mer.

Ellers er det ingenting under "Kontakt"-siden, og generelt vanskelig å finne informasjon om hvem som står bak siden. I tillegg er footeren på siden utdatert (© 2022 Copyright...), noe som ikke akkurat skriker av profesjonalitet. Og enkelte produkter som er listet på siden er ikke lenger i sortimentet til Skittfiske.

Domenene er registrert på ulike foretak, så det er nok ikke Skittfiske selv som står bak dette. Da hadde det jo også vært litt spesielt å bruke affiliate-lenker til sin egen nettbutikk... Wildseas er registrert på Tool Domains, som er et norskregistrert utenlandsk foretak innenfor bransjen "Norsk domenenavn registering service" i brreg.

Jeg hadde helt klart holdt meg langt unna å benytte nevnte sider. I mine øyne er det i grenseland til å være en form for svindel, da de fremstiller seg som en nettbutikk med et produktsortiment, mens de i realiteten er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.3be72e4de82324816aedb5cda0882405.png

 

Det er dette som skjer når jeg trykker på linkene, har prøvd med Chrome, Edge og Firefox nå og samme skjer på alle.

 

Merkelig side, men hvis de har en slags Affiliate greie gående så kan det kanskje forklare hva som er greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (10 minutter siden):

image.png.3be72e4de82324816aedb5cda0882405.png

 

Det er dette som skjer når jeg trykker på linkene, har prøvd med Chrome, Edge og Firefox nå og samme skjer på alle.

 

Merkelig side, men hvis de har en slags Affiliate greie gående så kan det kanskje forklare hva som er greia.

Antar at lenkene er døde, altså at affiliate-samarbeidet Skittfiske kanskje hadde tidligere er avsluttet, og eventuelt at brukerkontoen som disse lenkene var knytta til ikke lenger er aktiv. Det stemmer godt overens med at siden ikke er oppdatert på en stund, og at det lenkes til utgåtte produkter.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.