Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger, førstegangskjøper


kbruaz

Anbefalte innlegg

Jeg har gått en del på ski i årenes løp, men truger har jeg aldri prøvd. Vintrene blir lengre og lengre her i distriktet, snøen blir liggende til langt utpå sommeren, så jeg har begynt å få behov for truger. Det er mye råtten snø, de siste nettene er det attpåtil kommet nysnø, og det er meldt kulde i lang tid fremover. 

For meg som er nybegynner ser jeg ingen grunn til å kjøpe et dyrt par for avanserte brukere, så det står mellom disse to: 

https://www.fjellsport.no/merker/gridarmor/gridarmor-pasvik-snowshoe-navy-blazer-29?variantId=133-7673&gclid=EAIaIQobChMI4p-9_auT_wIVR-uyCh3YIgFBEAQYAyABEgKEZfD_BwE

https://www.fjellsport.no/merker/sydvang/sydvang-skaring-hiking-snowshoe-black

Hva er forskjellen? Hvilke bør jeg velge? 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å ha prøvd noen av dem vil jeg tro Sydvang sine er de beste i relativt løs snø (rett og slett fordi de er størst), mens Gridarmor antagelig sitter bedre på hardere/isete underlag og i bratt terreng i og med at de har gripeprofiler i aluminium.

Til dyp løssnø er begge i minste laget, men det er vel ikke det du skal ha dem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen Sydvang Skaring Trekk som er omtrent like på de du linket. De kostet 749 når jeg kjøpte dem. Samme bindinger osv, men litt lettere og litt annen form.

 

Min erfaring med dem er at de er helt greie, de sitter godt og gjør den jobben de skal. Men det kan fort sette seg snø under hælen. Jeg kjøpte dem stort sett for turer hvor jeg går mindre enn en kilometer totalt, og til den bruken er det greit nok. Har gått noen turer i myk snø og det er tungt, men andre turer har vert på toppen av skaresnø og det var veldig greit.

 

Hvis jeg skulle hatt noen til å gå langt med så hadde jeg lagt adskillig mer penger i det, og samtidig kjøpt noen som er smalere og mye lengre. (Litt mer skiform på dem)

 

Når jeg ser på en del dyrere modeller så er det to ting som slår meg, det første er rett og slett lavere vekt.

 

Men det andre er bindingene, Sydvang sine har ikke stopper i front og har bindinger som er kav å få på seg. Mens dyrere truger er mye raskere å ta av og på. Samtidig så har de dyrere trugene bedre stabilitet og mindre sannsynlighet for at det bygger seg opp snø under hælen din.

 

Av de to du har plukket ut så ville jeg gått for Sydvang sin, den er rett og slett større og større er bra. Om det er verdt å bruke mer penger på det avhenger av hvor langt du skal gå og hvor mye du skal bruke dem, men fra vei til hytte så er sydvang plenty bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er så billige at jeg blir skeptisk, det kan fort bli dyrere å kjøpe billig hvis man etter kun kort tid ender opp med å kjøpe dyrere allikevel. Min (sikker en fordom) tanke er at truger i denne prisklassen egner seg mest som hyttetruger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Nå har prisen på disse trugene gått opp mye siden jeg lagde tråden, og jeg har ikke somlet meg til å bestille noe ennå. Synd jeg ikke bestilte mens de ennå var på tilbud. 

Hovedbruksområdet for min del blir vel egentlig nettopp denne årstiden vi nå er inne i, med råtne snøflekker overalt på fjellet her (på høyfjellet har vi imidlertid fortsatt sammenhengende områder med snø, selv nå i juni). Hvordan funker det å gå i lyng o.l. med truger? Altså å beholde trugene på føttene når man går fra den ene snøflekken til den neste? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, kbruaz said:

Takk for svarene. Nå har prisen på disse trugene gått opp mye siden jeg lagde tråden, og jeg har ikke somlet meg til å bestille noe ennå. Synd jeg ikke bestilte mens de ennå var på tilbud. 

Hovedbruksområdet for min del blir vel egentlig nettopp denne årstiden vi nå er inne i, med råtne snøflekker overalt på fjellet her (på høyfjellet har vi imidlertid fortsatt sammenhengende områder med snø, selv nå i juni). Hvordan funker det å gå i lyng o.l. med truger? Altså å beholde trugene på føttene når man går fra den ene snøflekken til den neste? 

 

Ikke spesielt bra, Lyngen fører til at snøen rundt smelter og man synker ned. I verste fall setter trugen seg fast.

 

I slike forhold og tilfeller er det en fordel med truger som går raskt av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.