Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av 3-sesongs quilt?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har brukt min Warmpeace viking 600 i mange år, og på mange turer. Av flere grunner tenker jeg å prøve ut quilt til 3 sesongs bruk. Bla. for å sove litt friere, og lette vekten på sekken litt. Soveposen min er 1,2 kilo.

Jeg sover i telt og bruker Exped MW underlag eller tilsvarende størrelse og utforming. Jeg er 170 høy.

Jeg velger heller en litt for varm quilt enn en litt for kald quilt. Isolasjonen reduseres jo noe etter første natt og litt fukt og bruk. Viking posen min har en t-comf på -3C og t-lim på -9C. Jeg synes den er grei ned til ca. 0C. Så jeg tenker en quilt med ca. samme T-comf er passe.

Jeg har null peiling på quilt. Hva bør jeg se etter? Har alle quilter "fotboks" og stropper til å feste til underlaget, eller hva anbefales der? Noen konkrete tips?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er også nysgjerrig på quilt (eller dyne, som vi pleier å si på norsk). Blir det "tett" rundt føttene? Trekker det rundt halsen? Blir det for kaldt på hodet uten å bruke en sånn fjollete "dunhatt"? :D Men seriøst - jeg ser logikken i å ikke ha masse isolasjon som bare blir presset flatt mot liggeunderlaget. Er sidesover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (13 minutter siden):

Er også nysgjerrig på quilt (eller dyne, som vi pleier å si på norsk). Blir det "tett" rundt føttene? Trekker det rundt halsen? Blir det for kaldt på hodet uten å bruke en sånn fjollete "dunhatt"? :D Men seriøst - jeg ser logikken i å ikke ha masse isolasjon som bare blir presset flatt mot liggeunderlaget. Er sidesover.

Jeg lurer på det samme, så disse spørsmålene kan godt besvares i tråden.

Akkurat det med "dunhatt" tenker jeg at jeg ikke trenger å bry meg om til 3-sesongs bruk. Jeg bruker en vanlig lue eller hetten på jakken min om det blir kaldt, det er jo med uansett. Om vinteren når det kreves vinterutstyr vil jeg bruke sovepose med god hette uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Enlightened Equipment Revelation -1C dunquilt for litt siden, og har brukt den fem netter, en av dem med temperatur rundt null, og oppgitt temperaturlimit på -1C ser ut til å stemme for meg (temperaturgrensene på Warmpeace viking stemmer også bra for meg)

Er fornøyd med kvaliteten. Virker gjennomtenkt. Ytterstoffet virker veldig tynt, men er nok ikke et problem, for dette er et lettprodukt som skal behandles pent.

Det går an å stramme sammen quilten i begge ender.  Ihvertfall fotenden kan snurpes helt sammen så den blir helt lukket, tilsvarende som sovepose. Kan også variere hvor mye/lite lufting det skal være på sidene, og mulig å lukke helt på sidene ved å justere strammingen med strikkene.

Ingen grunn til å kjøpe corny dunhatt (som sikkert er behagelig, men det får være visse grenser...).  Jeg pleier sove med lue, tynn eller tykk avhengig av temperatur. Med sovepose sover jeg helst uten å snurpe igjen rundt hodet. 

Endret av Luesveis
Mer om stramming og lufting.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også nysgjerrig på quilt (ja, dyne er mer riktig, men det er en praktisk måte å skille mellom turdyne og vanlig dyne, litt som med tarp og presenning).

Er for tiden såpass godt oppsatt med soveposer at tidslinjen her kan bli ganske lang, typ at ungene begynner å ta over noen av mine gamle poser, men følger temaet med interesse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timmermade, han lager knallbra poser og quilter. Min pose (uten hette og uten fyll i bunn) som skal være -6 var varm nok for meg som fryser lett i -6. Koster litt penger og tar litt tid (du får ikke pose til årets sommersesong) men er verd det for noe litt utenom det vanlige. Posen min veier 700 gram. 

Endret av Fiskepadde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (1 time siden):

Kjøpte en Enlightened Equipment Revelation -1C dunquilt for litt siden, og har brukt den fem netter, en av dem med temperatur rundt null, og oppgitt temperaturlimit på -1C ser ut til å stemme for meg (temperaturgrensene på Warmpeace viking stemmer også bra for meg)

Er fornøyd med kvaliteten. Virker gjennomtenkt. Ytterstoffet virker veldig tynt, men er nok ikke et problem, for dette er et lettprodukt som skal behandles pent.

Det går an å stramme sammen quilten i begge ender.  Ihvertfall fotenden kan snurpes helt sammen så den blir helt lukket, tilsvarende som sovepose. Kan også variere hvor mye/lite lufting det skal være på sidene, og mulig å lukke helt på sidene ved å justere strammingen med strikkene.

Ingen grunn til å kjøpe corny dunhatt (som sikkert er behagelig, men det får være visse grenser...).  Jeg pleier sove med lue, tynn eller tykk avhengig av temperatur. Med sovepose sover jeg helst uten å snurpe igjen rundt hodet. 

Hvordan er det med lengde og bredde på disse? Jeg er slank og 170, men jeg tenker at en quilt bør ikke være for liten hvis det skal være en behagelig dyne.

Mulig -6C kan passe for meg da, siden jeg ikke er helt enig med warmpeace sin temp rating. (Min har blitt etterfyllt med dun, den manglet dun i ett kammer, så det kan jo være ett mandagsprodukt).

Er det med stropper til å feste til liggeunderlaget om det skulle være behov for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt EE Enigma -17°c i to år nå, brukes for 3 sessongbruk på Vestlandet men den er så varm og god at jeg også bruker den ofte om vinteren. Denne har fast fotboks som en sovepose , bruker gjerne en vanlig lue eller buff på hode om det er under 10°c. EE har også modeller hvor man kan åpne fotboksen å få en kvadratisk dyne, kanskje en ide om det blir litt varmt om sommeren.
 

Denne ble en gamechanger hva komfort angår for min del, jeg er en kraftig kar og sliter med klaustrofobiske soveposer til tider. 
 

Det følger med stropper til å feste den i liggeunderlaget men bruker sjeldent de, det går fint å bare brette kantene litt under kroppen. 
 

Blir det for varmt så tar jeg bare beina ut av posen og legger hele greia oppå som ett teppe/dyne. 
 

Min long/wide versjon veier 880 gram, kvaliteten på stoffet har jeg ingenting å utsette på, ingen dunlekkasjer tross veldig lett fabric. Hadde jeg kunne kjøpt om igjen hadde jeg kjøpt en med litt mindre dunfyll og med høyere fill power for å spare ytterligere vekt. 


Bestilte fra USA og den ble levert etter 5 dager. Anbefales sterkt 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en Cumulus Quilt 250 til 3-sesongs-bruk siden 2016. Har nok ikke like mange døgn/år ute som de heldigste her inne, men har brukt den mye både i hengekøye, i telt og under tarp. Sover komfortabelt i den med tynn ull-longs til rett under 0 (jeg er varm av meg). Du kan se på de neste modellene hvis du sover noe kaldere.
Ser ut som at de har endret litt på designet siden jeg handla. Min har fast fotboks som går til øvre del av leggen. Den har strekk for å feste den til liggeunderlaget, og stramming og klips i hodeenden for å lukke for trekk.
Superlett! Jeg fikk min forlenga med ett dunkammer da jeg er nærmere 190 (super kundeservice!), men den tikker likevel inn på 504g.
Etisk dun, og forøvrig kvalitetsmaterialer. Min konkrete anbefaling 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker to:

Sen vår, sommer og tidlig høst: Hammockgear Economy Burrow, temp -1C, long, wide, vekt ca 680 gram. 

Sen høst og tidlig vår, samt vinter:

Cumulus Taiga 480, temp -14C, vekt ca 725 gram.

I tillegg bruker jeg gjerne en silkelakenpose. Dette fordi jeg blir svett om jeg bruker mer enn bare boxer om natten, og for å beskytte huden (er fin på det, sjø) mot grovt liggeunderlag. 

Kanskje jeg taper noen gram på lakenposen, men denne er lettere å vaske enn quilt/sovepose. 

Jeg har glidelås i HG, mens cumulus er sydd igjen i enden. Begge har klips for å feste liggeunderlag. 

Godt fornøyd, har blitt mest hengekøye de siste åra, men frihetsgraden quilten gir meg på bakken er også kjærkommen. Opplever mindre at jeg ruller av underlaget om jeg har lagt meg på ujevn/skrånende bakke enn hva jeg gjorde med sovepose. Savner litt hodeenden på soveposen, men det er mer vanesak enn noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig usikker.

Jeg har funnet noen greie alternativ fra EE.

Det skiller 100 gram mellom den som har -12C limit og -6C. 100 gram er ikke allverden.

-12C kan kanskje bli litt vel varm deler av året når den er tenkt brukt. -6C er kanskje litt kald når det er rundt 2-7C som det ofte er? Det kommer an på hvor godt de holder lovnadene sine, de påstår det tilsvarer ca T-lim.

Jeg er 170 og ganske slank. Er det greit med regular bredde, eller er wide mer digg? (Eller for mye).

 

B7D65F55-E8E7-470E-8EB5-895618871464.jpeg

6FFF942E-051E-4590-948B-194124EFCA69.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en quilt/poncho fra https://astucas.com som jeg er godt fornøyd med. 
også en fin service hvis man har spørgsmål, før evt køb.

Min er rated til 5 grader comfort( en ældre model, kan se ratings og fyld værdi er ændret idag) og det passer meget godt, når jeg har brugt den i et ret luftigt Tarptent, med nat temperatur på ca 8 grader og frisk vind.

en anden mulighed jeg også har haft kigget på er Sierra designs quilt og zipperless sleeping bag https://sierradesigns.com/down-blankets-quilts/  

https://sierradesigns.com/zipperless-sleeping-bags/

IMG_5461.jpeg

Endret av rune1974
Manglede et billede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på noen quilter til prøving.

Enlightened Equipment Revelation, og Thermarest Corus Quilt.

EE har 850 dun og har flere funksjoner/muligheter.

Thermarest sitt design ser enklere ut, ser ut som den tetter bedre og enklere rundt liggeunderlaget, og tett fotboks. 650 nikwax hudrofobisk dun. Ser egentlig ut som en quilt som er mye enklere å bare slenge ut og krype under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/26/2023 at 3:58 PM, aico said:

Jeg er også nysgjerrig på quilt (ja, dyne er mer riktig, men det er en praktisk måte å skille mellom turdyne og vanlig dyne, litt som med tarp og presenning).

Er for tiden såpass godt oppsatt med soveposer at tidslinjen her kan bli ganske lang, typ at ungene begynner å ta over noen av mine gamle poser, men følger temaet med interesse.

 

Det er også en forskjell på designet, quilt har omtrent alltid "fotboks" som du kan ha føttene i. I motsetning til dyne. Det blir mer som å sove i en åpen sovepose uten å lukke glidlåsen.

 

Kjøpte meg forøvrig en Thermarest Corus 20 nå, for håpe det blir en god match. Jeg har selv sovet med åpen sovepose lenge ettersom jeg sliter med å sove når den er helt lukket. (LItt for trang den jeg har) Så jeg håper dette blir en god match for meg.

 

 

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

 

Det er også en forskjell på designet, quilt har omtrent alltid "fotboks" som du kan ha føttene i. I motsetning til dyne. Det blir mer som å sove i en åpen sovepose uten å lukke glidlåsen.

 

Kjøpte meg forøvrig en Thermarest Corus 20 nå, for håpe det blir en god match. Jeg har selv sovet med åpen sovepose lenge ettersom jeg sliter med å sove når den er helt lukket. (LItt for trang den jeg har) Så jeg håper dette blir en god match for meg.

 

 

Spent på å høre hva du synes.

Også spent på om disse quiltene kan være varm nok når temperaturen kryper nedover. De blir jo mer volum/luft som må holdes varmt sammenlignet med en sovepose, og mer luft som skiftes ut når man vrir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Marius Engelsen said:

Spent på å høre hva du synes.

Også spent på om disse quiltene kan være varm nok når temperaturen kryper nedover. De blir jo mer volum/luft som må holdes varmt sammenlignet med en sovepose, og mer luft som skiftes ut når man vrir seg.

 

Tror det skal bli bra, jeg har som sagt sovet i lang tid med åpen sovepose fordi jeg foretrekker det. Så har jeg ullundertøy på meg under, mest for å unngå kontakten med sovepose-materialer som jeg syntes blir ubehagelige. For meg er det en veldig komfortabel måte å sove på.


Da stort sett med Brynje Arctic XC-Suit under hvis det er mulig at det blir kaldt.

 

Store problemet med å bruke soveposen på den måten er at den ikke alltid dekker så godt, så jeg håper Quilt blir bedre på det området.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (På 26.5.2023 den 17.27):

Jeg har brukt EE Enigma -17°c i to år nå, brukes for 3 sessongbruk på Vestlandet men den er så varm og god at jeg også bruker den ofte om vinteren. Denne har fast fotboks som en sovepose , bruker gjerne en vanlig lue eller buff på hode om det er under 10°c. EE har også modeller hvor man kan åpne fotboksen å få en kvadratisk dyne, kanskje en ide om det blir litt varmt om sommeren.
 

Denne ble en gamechanger hva komfort angår for min del, jeg er en kraftig kar og sliter med klaustrofobiske soveposer til tider. 
 

Det følger med stropper til å feste den i liggeunderlaget men bruker sjeldent de, det går fint å bare brette kantene litt under kroppen. 
 

Blir det for varmt så tar jeg bare beina ut av posen og legger hele greia oppå som ett teppe/dyne. 
 

Min long/wide versjon veier 880 gram, kvaliteten på stoffet har jeg ingenting å utsette på, ingen dunlekkasjer tross veldig lett fabric. Hadde jeg kunne kjøpt om igjen hadde jeg kjøpt en med litt mindre dunfyll og med høyere fill power for å spare ytterligere vekt. 


Bestilte fra USA og den ble levert etter 5 dager. Anbefales sterkt 😄

Tenker du at -6C kan være godt nok da, til bruk ned til det begynner å bli frost? Eller tenker du -12C? Jeg sover greit ned til T-comf i warmpeace posen min.

Jeg er 170 og slank. Er regular bredde nok, eller bør jeg går for wide tror du?

Det er Enigma som er tilgjengelig i Norge, det er den med fotboks som kan åpnes helt. Leser at noen sier den ikke blir helt tett, og de putter eks. pakkposen i bunn for å hjelpe på.

Blir det ikke en del utskifting av luften når man beveger seg, sammenlignet med en sovepose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Marius Engelsen said:

Tenker du at -6C kan være godt nok da, til bruk ned til det begynner å bli frost? Eller tenker du -12C? Jeg sover greit ned til T-comf i warmpeace posen min.

Jeg er 170 og slank. Er regular bredde nok, eller bør jeg går for wide tror du?

Det er Enigma som er tilgjengelig i Norge, det er den med fotboks som kan åpnes helt. Leser at noen sier den ikke blir helt tett, og de putter eks. pakkposen i bunn for å hjelpe på.

 

Jeg regner i grunn ikke med å bruke den noe lavere enn nullpunktet. Så til den bruken jeg har så tror jeg det blir plenty bra nok. Det vil overraske meg veldig hvis det ikke blir det.

Hvis du skal under nullpunktet så er det vel 4 sesongs sovepose som er greia, ikke quilt.

Wide er alltid en fordel med quilt siden det verste som kan skje er hvis det blir trekk.

 

Quote

Blir det ikke en del utskifting av luften når man beveger seg, sammenlignet med en sovepose?

 

Jo, men det er jo akkurat det som er fordelen. Quilt eller åpen sovepose gir bedre mulighet til å regulere egen varme, du kan stikke en fot utenfor posen hvis du er for varm, eller pakke deg selv godt inn hvis du blir kald.

 

Du må gjøre deg opp egne vurderinger på dette, jeg kjøpte som sagt nettopp Quilt fordi jeg tror det er riktig valg for meg selv og mine eventyr. Det betyr ikke at det samme gjelder for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Tenker du at -6C kan være godt nok da, til bruk ned til det begynner å bli frost? Eller tenker du -12C? Jeg sover greit ned til T-comf i warmpeace posen min.

Jeg er 170 og slank. Er regular bredde nok, eller bør jeg går for wide tror du?

Det er Enigma som er tilgjengelig i Norge, det er den med fotboks som kan åpnes helt. Leser at noen sier den ikke blir helt tett, og de putter eks. pakkposen i bunn for å hjelpe på.

Blir det ikke en del utskifting av luften når man beveger seg, sammenlignet med en sovepose?

Angående temperatur vil jeg tro -6 kan fungere, hvertfall om man sover med superundertøy og har god isolasjon fra bakken. Men man fryser gjerne bare 1 gang, har hatt noen situasjoner jeg har tenkt «jeg er glad jeg allikevel valgte den varmeste quilten» 

 

Normal bredde bør gå bra for deg, jeg er 180, tung og brei over skuldrene og har rikelig plass med min som er wide. 
 

Enigma er, ettersom jeg ser det, kun med fastsydd fotboks og jeg syns varmen på føttene holder seg like godt som i en skikkelig sovepose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (2 timer siden):

 

Jeg regner i grunn ikke med å bruke den noe lavere enn nullpunktet.

Hvis du skal under nullpunktet så er det vel 4 sesongs sovepose som er greia, ikke quilt.

 

Enig. Er det frost ute drar jeg fram vinterposen. Det er kjipt å småfryse, enkelt og greit.

Vinterposen min er formsydd fra Cumulus, det var billig en gang i tiden, og den er helt super.

bjaalean skrev (58 minutter siden):

Enigma er, ettersom jeg ser det, kun med fastsydd fotboks og jeg syns varmen på føttene holder seg like godt som i en skikkelig sovepose. 

Ja, du har rett. Det var revelation. jeg mente :) Enigma må bestilles fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tittet litt på Zenbivy Light Bed selv. Finnes i -4 og -12.
Tenkte på - 4 versjon for å erstatte sommerposen. Bli omtrent samme vekt.
De er vel litt dyrere enn nen av de andre nevnt over men det er quilt og laken med headbox med i pakka. Sett mange bra omtaler av den på nett.
Pr nå er det vel bare Magasinet som fører de i Norge og så langt har de mest av vanlig modell, ikke light. De blir en del tyngre.

https://zenbivy.com/collections/light-beds/products/light-bed-25

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, borgern said:

Jeg har tittet litt på Zenbivy Light Bed selv. Finnes i -4 og -12.
Tenkte på - 4 versjon for å erstatte sommerposen. Bli omtrent samme vekt.
De er vel litt dyrere enn nen av de andre nevnt over men det er quilt og laken med headbox med i pakka. Sett mange bra omtaler av den på nett.
Pr nå er det vel bare Magasinet som fører de i Norge og så langt har de mest av vanlig modell, ikke light. De blir en del tyngre.

https://zenbivy.com/collections/light-beds/products/light-bed-25

 

Magasinet har light: https://www.magasinet.no/zenbivy-light-bed-down-regular-12-c-black-blue

 

Og Zenbivy fikk veldig mange positive kommentarer i starten, så datt det litt av. Det alle er enige om er at Zenbivy er fantastisk komfortabel, men samtidig så er det mange som i utgangspunktet elsket den men droppet den på grunn av vekten. (1,2 til 1,4 kg avhengig av modell).


Og mange andre som elsket den men som så droppet den på grunn av at det er kav å sette det opp. Du bruker mer tid enn med sovepose eller vanlig Quilt.

 

Det blir litt slik at du har positive og negative sider med den, og man merker gjerne det positive i første omgang, som da spesielt er sovekomforten som omtales som helt suveren. Så blir det litt slik at mange blir fort lei den og går tilbake til quilt eller sovepose igjen for å gjøre det enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (16 timer siden):

Magasinet har light: https://www.magasinet.no/zenbivy-light-bed-down-regular-12-c-black-blue

 

Og Zenbivy fikk veldig mange positive kommentarer i starten, så datt det litt av. Det alle er enige om er at Zenbivy er fantastisk komfortabel, men samtidig så er det mange som i utgangspunktet elsket den men droppet den på grunn av vekten. (1,2 til 1,4 kg avhengig av modell).


Og mange andre som elsket den men som så droppet den på grunn av at det er kav å sette det opp. Du bruker mer tid enn med sovepose eller vanlig Quilt.

 

Det blir litt slik at du har positive og negative sider med den, og man merker gjerne det positive i første omgang, som da spesielt er sovekomforten som omtales som helt suveren. Så blir det litt slik at mange blir fort lei den og går tilbake til quilt eller sovepose igjen for å gjøre det enkelt.

Så de hadde -12c regular. Jeg ville evt hatt -4 c i large. mener den da vil veie ca 900gr for quilt og lakenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.