Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av 3-sesongs quilt?


Anbefalte innlegg

Annonse
Bjanyg skrev (5 timer siden):

Hva blir den store forskjellen mellom åpen dunpose (opp-ned) og quilt? Jeg sover dårligere med lukket pose.

Ja, det kan du gjerne si. Så lenge du har åpen sovepose er det nesten det samme. Men med quilten spare du kanskje litt vekt og volum. Det vil si, sammenligner du en quilt med eks. thermarest hyperion posen sparer du hverken vekt eller volum, men du får også en sovepose med ganske trang mumieform mens du i quilten får mye bedre plass under selv når quilten lukkes godt igjen, men ingen hette.

Største forskjellen er vel at du kan feste quilten til underlaget og har bedre plass. Og om du først har bevov for å sove med åpen sovepose vil jeg si at quilten er varmere, for den har like mye dun overalt og man får ikke inn trekk om man gjør ting riktig. En sovepose har mindre dun i bunn enn i topp. Så lenge det er varmt nok synes jeg åpen sovepose også fungerer helt fint.

Har nettopp hatt min første natt i Enlightened Equipment Revelation -12C.

Deres quilter har 30% overfylling. Og det merkes, den blir ett TYKT og varmt florlett dunteppe uten noen områder med lite dun. Full tykkelse over hele pleddet. Denne holder helt garantert ned til noen minus for meg som klarer meg ned til T-comf på soveposer.

Sammenlignet med det jeg har førsøkt i det siste: Cumulus 450 quilt, Thermarest Corus 20 quilt, Thermarest Parsec 20 sovepose og min trofaste Warmpeace Viking 600 sovepose er EE quilten mye tykkere og mer vellfyllt. Faktisk kommer Warmpeace på en andreplass, tett fulgt av Cumulus 450, mens Thermarest Quilten og Thermarest soveposen har sørgelig lite dun og massevis av coldspots man glaner rett gjennom uansett hvor bra man fordeler dunet. Hadde forventet bedre av Thermarest, med dette var skikkelig dårlig.

En positiv opplevelse med quilt, men trenger nok noe tilvenning og prøving med stroppene før alt sitter. Hadde jeg stroppene samlet litt under meg ble det null trekk og mye mer romslig enn sovepose. Til og med hunden fikk komme under på morgenkvisten, det er vanskeligere med lukket sovepose.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjanyg skrev (1 time siden):

Takk for informasjon så langt. Hvor stor R-faktor bør en ha på underlaget dersom en skal sove rett på med quilt over og på sidene? 3-sesonger.

Samme som med sovepose.

Jeg bruker alltid ett oppblåsbart isolert underlag, og ett tynt skumunderlag øverst (vikafjell bretti). Jeg synes det gir best varme og komfort på vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Thermarest Corus nå, prøvde den såvidt på og den virket jo veldig behagelig. Samtidig så er jeg litt i sjokk, rett fra fabrikken var dunet så ujevnt fordelt at man kunne se igjennom quilten på flere steder...

 

Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal prøve den en natt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 minutter siden):

Fikk Thermarest Corus nå, prøvde den såvidt på og den virket jo veldig behagelig. Samtidig så er jeg litt i sjokk, rett fra fabrikken var dunet så ujevnt fordelt at man kunne se igjennom quilten på flere steder...

 

Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal prøve den en natt eller ikke.

Jeg sjekket også ut den. Uansett hvor bra jeg fordelte dunet ble det masse flekker uten dun, og den mangler stramming rundt halsen til kalde kvelder. Ble sjokket over så lite dun det var i den, rett og slett. Det samme med Thermarest Parsec 20 soveposen.

Enlightened Equipment er mye mer vellfyllt med dun, veldig stor forskjell.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg sjekket også ut den. Uansett hvor bra jeg fordelte dunet ble det masse flekker uten dun, og den mangler stramming rundt halsen til kalde kvelder. Ble sjokket over så lite dun det var i den, rett og slett. Det samme med Thermarest Parsec 20 soveposen.

Enlightened Equipment er mye mer vellfyllt med dun, veldig stor forskjell.

Ja, jeg fant ut det samme. Denne blir returnert pronto

 

Var det EE Revelation du kjøpte i stedet? Hvordan virker den?

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

Ja, jeg fant ut det samme.

 

 

Og tenk hvor lite dunvolum som er igjen etter en natt i fuktig vær. Da vil den være nesten tom..

Gabs88 skrev (1 time siden):

Var det EE Revelation du kjøpte i stedet? Hvordan virker den?

Ja, jeg valgte -12C utgaven. Den er en TYKK og VARM dyne som er fullstappet med dun og har full loft over det hele. De bruker 30% overfylling med dun, det da er nok til å fylle 130% av volumet innvendig i quilten. Så da har man noe å gå på når den blir fuktig, skitten og slitt.

Har bare brukt den en natt, og det var stor suksess. Stroppene må man prøve seg fram med til man finner en metode man liker.

Men det er ett lettvektsprodukt med hysterisk tynt stoff. Tenk på det om den skal herjes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Marius Engelsen said:

Men det er ett lettvektsprodukt med hysterisk tynt stoff. Tenk på det om den skal herjes med.

Jeg la merke til det ja, 10 Denier?! Litt i overkant.

 

Samtidig så er jeg forsiktig av meg, og jeg har ikke feks en hund. Så det skal vel gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fikk min Relevation -12 Long/Wide i dag. Mye bedre inntrykk av denne en Corus, den blir beholdt. Og så skikkelig lang og vid, noe jeg bare syntes er deilig.

 

Men var ikke imponert over pakkeposen, svært dårlig kompresjonssekk fulgte med.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (7 minutter siden):

 

Men var ikke imponert over pakkeposen, svært dårlig kompresjonssekk fulgte med.

Enig med det. Pakkposen er fjærlett.

Jeg tar og vrenger den og syr tvers over ett stykke fra bunnen, til den blir passe størrelse til quilten og puten min. Da blir det bra det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Marius Engelsen said:

Enig med det. Pakkposen er fjærlett.

Jeg tar og vrenger den og syr tvers over ett stykke fra bunnen, til den blir passe størrelse til quilten og puten min. Da blir det bra det også :)

For min del passet det ganske bra ettersom sekken min har kompresjonsstropper i bunnen hvor man fester soveposen/quilten. Så det gjør egentlig ingen ting.

 

Men du får jo kjøpt høykvalitets kompresjonssekker. Feks Sea to Summit Drysack, Sea to Summit Stuff Sack og Exped Waterproof Compression Bag. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.