Gå til innhold
  • Bli medlem

Under tregrensa med kun Tarp…


Anbefalte innlegg

Tenker å prøve meg ut på en overnattingstur med kun tarp, liggeunderlag og sovepose. I den forbindelse er jeg usikker, og nysgjerrig på hva jeg bør ha i bakhodet i forbindelse med en slik natt eller to utendørs? 
Tarpen tar jo av for regnvær som eventuelt måtte komme, men er litt bekymret for et par tre ting allikevel. Nummer 1: Hvor høyt opp fra hodet bør tarpen henge?, Nummer 2: Hvordan unngår man å våkne opp midt på natta med flue i nesa og maur i underbuksa? Eventuelt, hva med slanger som kryper forbi? Nummer 3: Hva med sidevind? Er dette et problem, isåfall hva kan man eventuelt gjøre for å bøte på denne utfordringen? Sist, men ikke minst: Hvordan kan man unngå, a) å bli spist opp av knott og mygg, og b) hvordan håndterer dere andre det dersom dere ser at det skinner i et par øyne 30 meter fra liggeplassen? 
 

Dersom du/ dere kan besvare ett eller flere av disse spørsmålene er jeg svært takknemlig. 
Årsaken til at jeg ønsker å prøve dette oppsettet knyttes både til vektbesparing i sekken såvel som et ønske om en skikkelig opplevelse utover teltlivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først av alt, jeg vil mye heller anbefale feks Durston X-Mid telt over tarp til den bruken du beskriver.

 

For det finnes ingen måte å unngå flue i nesa og maur i underbuksa. Det kan faktisk også være mye værre enn det, fattern våknet en gang opp til en edderkopp som hadde laget hule i nesa hans. Nesa var full av edderkoppvev og edderkoppen satt klar til å angripe alt av innsekter som eventuelt skulle vandre forbi.

 

Og det verste problemet av alt er jo det som faktisk biter, feks flått og mygg. Som du i verste fall kan bli svært syk av. Så i mitt hode så er det idioti å sove under tarp uten innsektnetting. Spesielt under tregrensen som er der man finner mest flått,

 

Når det kommer til å faktisk sove under Tarp, så anbefaler feks Hilleberg at man bruker feks dette: https://hilleberg.com/eng/shelters/mesh-tent-1/

 

Mesh telt som man henger under Tarpen, men da er vekten med en gang på linje med feks Durston X-Mid som er årsaken til at jeg anbefalte X-Mid i utgangspunktet.

 

Og når det kommer til skinnende øyne 30 meter fra liggeplassen så er det sikkert bjørn, da er det bare å akseptere at du skal spises til frokost.. Sånn går det når man velger tarp over telt.. :)

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sovet ganske mange netter ute i marka med tarp (eller pressening som vi brukte) i min ungdom, ofte uten noe som helst over også. 

Fordelen med tak er jo at man kan stoppe vinden fra en til to kanter og kondens legger seg ikke på utstyr og sovepose når kvelen kommer. Og så hindrer det deg i å bli våt vet regnvær selvfølgelig. 

  1. Hvor høyt over hode bør den henge? Det er jo praktisk å kunne sitte under, men ut over det er det vel bare å prøve seg frem. blir ikke kondens på innsiden som et telt. 
  2. Det kan være greit å sjekke om det er mye maur på bakken, snakker av erfaring. Min erfaring er at tarp egner seg best utenfor mygg/knott sessongen. Slanger trenger du nok ikke bekymre deg over, men litt edderkopper osv kan forekomme. 
  3. Det kan være vrient å få en tarp like lun som et telt. Har man en stor tarp kan man legge den over en mønesnor eller bruke maljene på midten som øverste punkt og brette ned på to sider som et gammel telt. eller er det bare å prøve å tette ned mot bakken i vindretningen. Er man i tjukkeste granskogen der det er lite folk kan man kanskje tillate seg litt granbar i sideveggene, men her tenker jeg man må være varsom med tanke på slitasje der man ferdes. Det kan uansett være greit å tenke seg en litt varmere sovepose under tarp en det man ville valgt i et telt.  
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første bryr bjørnen seg lite om hvilken innpakning frokosten måtte ha, det være DCF telt eller ulltrøye, om den faktisk har tenkt å spise den. 
 

Jeg bruker som oftest en bivy fra Borah, men mange lager tilsvarende. Enten bare med myggnett eller med både vindtett stoff og myggnett i hodeenden. Veier rundtom 200gram. Om jeg ligger høyt til fjells, der det verken er mygg eller flott (eller snegler!), eller når det er skikkelig kaldt klarer jeg meg uten bivy. Noen bruker også nano pyramide nettet fra sea to summit, veier under 100 gram.
 

Papa hiker på YouTube har 1001 ulike tarp oppsett du kan prøve, så finner du noe som passer omstendighetene. Men med en 3x3 meter tarp er du ganske trygg under de aller fleste forhold. Høyde vil avhengige av størrelse på tarp og værforhold.

Det ene jeg ikke liker med tarp er andre mennesker som står og glor på meg når jeg sover, DET synes jeg er ubehagelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Denne løser mine problemer med mygg/knott og andre irriterende insekter når jeg sover under tarp. Carinthia Tropen net, med integrert myggnett. Jeg pleier å sette opp tarpen som en gapahuk, da har jeg en levegg mot vinden. Plasserer den i slik vinkel at jeg har god takhøyde når jeg sitter oppreist. 

Edit; Jeg ser den er billigere på milrab.no, men da ikke i 200cm utgave, kun 185cm.

 

https://www.norsegear.no/carinthia-sleeping-bag-tropen-w-net-olive-l-200cm.html

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Aurejeger said:

Hei.

Denne løser mine problemer med mygg/knott og andre irriterende insekter når jeg sover under tarp. Carinthia Tropen net, med integrert myggnett. Jeg pleier å sette opp tarpen som en gapahuk, da har jeg en levegg mot vinden. Plasserer den i slik vinkel at jeg har god takhøyde når jeg sitter oppreist. 

Edit; Jeg ser den er billigere på milrab.no, men da ikke i 200cm utgave, kun 185cm.

 

https://www.norsegear.no/carinthia-sleeping-bag-tropen-w-net-olive-l-200cm.html

Jeg prøvde en sånn pose, og synes myggnettingen var veldig grov? Holder den virkelig blodsugerne ute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går altså heilt fint å sove under presenning eller tarp eller heilt under open himmel om det ikkje regnar. Utan meir hibbel. Er det mykje mygg eller knott kan myggnett vere fint.

Elles er det vel større sjangs for å daue i heimen eller i trafikken enn at det skal skje noko farleg knytt til insekt eller dyr på tur. 

Spenn tarpen over ei line som enkelt kan senkast nær bakken om det vert vind. "sidevind'er ein del av greia i å sove utan telt. Går fint. Du ligg i sovepose. Senk tarpen til bakkenivå. 

Om du ser lysande auger? Då bør du irritere deg over at du ikkje får sjå på det truleg vakre dyret som er der. Evt lytte godt, å bruke andre sansar for å oppleve tilstedeværelsen. 

Å sove under open tarp eller himmel er den finaste forma for tur synes eg. Og det er null stress. Du finn ut av det etterkvart. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sove under tarp er overlegent, men for min del kun på tidlig vår, sen høst og vinter :) 

Aaltfor mye kryp og mygg å irritere seg over ellers.

Spesielt små snegler har blitt min nemesis i Østmarka. Uansett hvor trege de er klarer de PLUTSELIG å dukke opp overalt på utstyr og sovepose.

En annen gang på sommerstid var det så intenst med mygg at jeg måtte snurpe soveposen så mye igjen at kun munnen var eksponert for å kunne puste. Våknet med 8 store myggstikk på overleppa 🙃 Myggnetting rundt hodet er nok ikke dumt.

Endret av sneakyowl
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sovet en del ute uten telt (og i lavo) med en Hagløfs syntetisk lakenpose som er lang nok til å dra over og brette under hodet. Den er faktisk myggtett. Veier litt: 0,287 kg.

Edit: I virkelig godvær / korte turer har jeg tatt med bare lakenpose i stedet for sovepose.

Endret av Flyalf
Lagt til info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (På 23.5.2023 den 20.40):

hvordan håndterer dere andre det dersom dere ser at det skinner i et par øyne 30 meter fra liggeplassen? 

Er det slike øyne du tenker på? Går så bra så, bare du ikke provoserer dem. Dette er elgku med kalv. ;)

yneimrket.jpg.532054b30678cfa7cd735fa69be29a32.jpg

 

EDIT: Legger til lenke.

YouTube finner du mange gode tips til oppsett av tarp. God tur! :)

 

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips, basert på egen erfaring: Sørg for at du ikke legger deg til midt i et dyretråkk. Jeg gjorde det en gang, og på natta kom det vandrende en elg. Det hadde tråkket på meg dersom hunden min, en malamute ikke hadde startet et helsikes leven. Vi lå under åpen himmel midt på dyrestien. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (10 minutter siden):

Et lite tips, basert på egen erfaring: Sørg for at du ikke legger deg til midt i et dyretråkk. Jeg gjorde det en gang, og på natta kom det vandrende en elg. Det hadde tråkket på meg dersom hunden min, en malamute ikke hadde startet et helsikes leven. Vi lå under åpen himmel midt på dyrestien. ;)

Det gjelder like mye med telt eller hengekøye. Alltid greit å tenke på hvor man slår seg til.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøvde meg med kun tarp i fredag- lørdag, men satte også opp telt i nærheten. Fant ut at jeg hadde glemt (og trengte!) myggnetting til tarpen/ shelteret mitt. Tok ikke mange minuttene før jeg krøp inn i teltet. 
Får nok prøve igjen en natt snart, men da MED myggnetting. Følte meg ikke mye alene der jeg lå som en svett skinke klar til å fortæres av innpåslitne mygg… 🤪

Endret av Skaubjønn på truger
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (47 minutter siden):

Ja, mygg under tarp er nesten like ille som maur i soveposen! Vet det, for jeg har testet begge deler. 😬

Har du forresten forlag til «skydd» mot maur i soveposen, utover det å holde seg borte fra maurtuer så klart? 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (4 timer siden):

Har du forresten forlag til «skydd» mot maur i soveposen, utover det å holde seg borte fra maurtuer så klart? 

Bruk hengekøye! Eller pass på at du ikke slår leir i mørket. Du kan komme til å legge deg midt på maurenes hovedvei til tua. Det liker de ikke, har jeg skjønt. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/5/2023 at 7:51 PM, Espen Ørud said:

Det fungere sikkert med samme trikset som hjemme: Strø kanel rundt liggeunderlaget...

Legg havregrøten rundt først så har du frokosten klar på senga når du våkner og 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (På 5.6.2023 den 19.35):

Har du forresten forlag til «skydd» mot maur i soveposen, utover det å holde seg borte fra maurtuer så klart? 

Nå skrev du vel at neste tur blir med myggnetting, så det problemet er løst. Bare å døpe den om til maurnetting.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (8 timer siden):

Nå skrev du vel at neste tur blir med myggnetting, så det problemet er løst. Bare å døpe den om til maurnetting.. 

Krever ikke det at jeg fører nettingen hele veien under meg/ liggeunderlag og opp på baksiden av min person? 
Planen med myggnetting var jo opprinnelig å føre den heldekkende ned langs glippene på tarpen? Tenkte faktisk å klippe den til, og stifte den fast/ eventuelt sy den fast til tarpen for fast anordning. Med en slik løsning kan man jo bruke den på samme måte om igjen så mye man vil…? 
Har ikke peiling for fem flate øre når det gjelder overnatting i marka med kun tarp. Har vel egentlig antatt at været var det største problemet og at dette løste seg ved bruk av tarp. Naivt, så absolutt, men vet man ikke bedre så vet man ikke bedre…

Tenker en løsning, slik jeg oppførte sist, hvor tarpen henges kun omlag 1-2 meter over liggeplassen. Vet ikke om dette er beste oppsett, men knott og myggfest ville det blitt om ikke teltet sto innbydende like ved. 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 5.6.2023 den 19.51):

Det fungere sikkert med samme trikset som hjemme: Strø kanel rundt liggeunderlaget...

Smart tips som skal prøves ut :) Takk ;) 

Hege P. skrev (På 6.6.2023 den 0.28):

Bruk hengekøye! Eller pass på at du ikke slår leir i mørket. Du kan komme til å legge deg midt på maurenes hovedvei til tua. Det liker de ikke, har jeg skjønt. 😁

Nja, er ikke så gira på køye egentlig. Er like mye sidesover som jeg er ryggsover. Liker variasjon når jeg sover. Har ikke helt kastet meg på hengekøye- bølgen av den grunn. Misliker også følelsen av å være en innsurret skinke som (i mitt hode…) virker forlokkende på alt fra bjørn til ulv i 100 meters omkrets. Siste argument er selvsagt overdrevet og tåpelig, men følelser kan være både sterke og irrasjonelle på en og samme gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.