Gå til innhold
  • Bli medlem

Førsteinntrykk - Norrøna Falketind Dome 3p


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette teltet har noen ting jeg savner på flere telt:

1: Fleksibel ventilasjon! Innerteltet kan lukkes helt, og innerteltet kan åpnes godt med store paneler med myggnetting.

2: Utsikt. Man kan rulle bort inngangene helt og få god utsikt. Ser ut som regn ikke vil treffe innerteltet. Utsikt fra myggfri sone også.

3: Fleksible innganger, uansett hvordan man må sette opp teltet med hensyn til liggekomfort kan man åpne i den retningen man ønsker.

 

Ser ut som ett bra kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så var det dags for andreinntrykket etter å ha brukt teltet en langhelg.

Teltet leverer veldig godt når det er varmt og solen steker. Ytterduken stopper overraskende mye av sollyset og strålevarmen, og med dører åpne kunne jeg fint oppholde meg i teltet selv om solen stekte på.

Det teltet derimot IKKE leverer godt på overhodet er ytelse i moderat vind. To av nettene hadde jeg leir på en vindeksponert "topp" og i følge værmeldingen var vinden oppe i 14-15 m/s i kastene.

Denne vinden var ikke en god kombo med teltet. Selv om teltet stod, var det ikke en god opplevelse. Tverrstangen flekset utrolig mye (se video), noe som ender med at "hele" teltet beveger seg, også innerteltet. Forteltet på vindsiden ble pånet punkt minimert til at det kun var plass til skoene mine i.

I tillegg blafrer dørene VELDIG mye, og jeg opplevde det som nært umulig å ankre teltet stramt nok så det ikke skulle blafre, selv når vindstyrken bare var ved ~9ms i kastene.

I alt en veldig slitsom opplevelse når mye av helgen ble tilbrakt inne i teltet. Tilsvarende vind er i utgangspunktet "ingenting" på alle mine andre Fjällräven telt.

Jeg satt opp teltet på berg, og kunne ikke plugge ned, men brukte mange stener. Her kom kvaliteten på bardunsnorene i søkelyset. Når jeg våknet ene morgenen hadde den ene røket - Sannsynligvis etter å ha slitt seg på stenen den var festet i, siden teltet flekser veldig frem og tilbake. Dette har aldri skjedd meg med bardunsnorer festet i steiner og i kraftig vind tidligere.

Den totale oppsummeringen er at jeg ikke kan anbefale teltet til noe annet enn godværstelting. Veldig synd da jeg likte teltet sin gode romfølelse, oppsett og øvrige funksjoner.

Norrøna sender ny bardunsnor, men ville ikke ta teltet i retur siden det er brukt- så dette ble en dyr lærepenge for meg. Teltet ryker nok på Finn til en greit redusert pris. I kikkerten har jeg Abisko Dome 3 som erstatter. Det er et telt jeg vet med sikkerhet at leverer varene.

IMG_8432.jpeg

IMG_8430.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (5 minutter siden):

Så var det dags for andreinntrykket etter å ha brukt teltet en langhelg.

Teltet leverer veldig godt når det er varmt og solen steker. Ytterduken stopper overraskende mye av sollyset og strålevarmen, og med dører åpne kunne jeg fint oppholde meg i teltet selv om solen stekte på.

Det teltet derimot IKKE leverer godt på overhodet er ytelse i moderat vind. To av nettene hadde jeg leir på en vindeksponert "topp" og i følge værmeldingen var vinden oppe i 14-15 m/s i kastene.

Denne vinden var ikke en god kombo med teltet. Selv om teltet stod, var det ikke en god opplevelse. Tverrstangen flekset utrolig mye (se video), noe som ender med at "hele" teltet beveger seg, også innerteltet. Forteltet på vindsiden ble pånet punkt minimert til at det kun var plass til skoene mine i.

I tillegg blafrer dørene VELDIG mye, og jeg opplevde det som nært umulig å ankre teltet stramt nok så det ikke skulle blafre, selv når vindstyrken bare var ved ~9ms i kastene.

I alt en veldig slitsom opplevelse når mye av helgen ble tilbrakt inne i teltet. Tilsvarende vind er i utgangspunktet "ingenting" på alle mine andre Fjällräven telt.

Jeg satt opp teltet på berg, og kunne ikke plugge ned, men brukte mange stener. Her kom kvaliteten på bardunsnorene i søkelyset. Når jeg våknet ene morgenen hadde den ene røket - Sannsynligvis etter å ha slitt seg på stenen den var festet i, siden teltet flekser veldig frem og tilbake. Dette har aldri skjedd meg med bardunsnorer festet i steiner og i kraftig vind tidligere.

Den totale oppsummeringen er at jeg ikke kan anbefale teltet til noe annet enn godværstelting. Veldig synd da jeg likte teltet sin gode romfølelse, oppsett og øvrige funksjoner.

Norrøna sender ny bardunsnor, men ville ikke ta teltet i retur siden det er brukt- så dette ble en dyr lærepenge for meg. Teltet ryker nok på Finn til en greit redusert pris. I kikkerten har jeg Abisko Dome 3 som erstatter. Det er et telt jeg vet med sikkerhet at leverer varene.

IMG_8432.jpeg

IMG_8430.jpeg

Særlig på første videoen ser man at stengene beveger seg mye. Kjipe greier :(

«Produktet står ikke til forventningene du ble gitt ved kjøp», er jo grunn nok til å heve kjøpet, i følge forbrukerkjøpsloven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Særlig på første videoen ser man at stengene beveger seg mye. Kjipe greier :(

«Produktet står ikke til forventningene du ble gitt ved kjøp», er jo grunn nok til å heve kjøpet, i følge forbrukerkjøpsloven.

Ja, godt tips. Mulig det er noen snorer som kan dras i den retningen (no pun intended).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt.  I filmsnutten virket som bardunene er så korte at de er nesten vertikale?  Mens på et av de første bildene du la ut ser det ut som det er kanskje 45 grader mot bakken.  Gir ikke bardunene nok horisontal stabilitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stangkonfigurasjonen" minner meg veldig om NatureHike CloudUp 3, som jeg har opplevd som veldig dårlig i sterk vind på høyfjellet, så det overrasker meg ikke at teltet tålte vinden så dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (7 timer siden):

Kjipt.  I filmsnutten virket som bardunene er så korte at de er nesten vertikale?  Mens på et av de første bildene du la ut ser det ut som det er kanskje 45 grader mot bakken.  Gir ikke bardunene nok horisontal stabilitet?

Bardunene langs tverrstangen virker litt korte, ja. De ble litt kortere her pga ankring rundt sten i tillegg.

kbruaz skrev (6 timer siden):

"Stangkonfigurasjonen" minner meg veldig om NatureHike CloudUp 3, som jeg har opplevd som veldig dårlig i sterk vind på høyfjellet, så det overrasker meg ikke at teltet tålte vinden så dårlig.

Ganske likt ja, men med tillegg av tverrstangen som jeg ikke tror CloudUp har (?). Selve hovedkonstruksjonen (blå stenger) står ganske stødig, men forteltene blir som to fallskjermer når vinden treffer dem, og da gjør ikke fleksen i den ekstra stanga teltet noen tjeneste "/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det vert løst med lengre barduner eller noen ekstra barduner?

Jeg har god erfaring med tynn bardunsnor fra e-bay/aliexpress. Mye tynnere og lettere enn det meste annet, sterkt nok og billig.

Jeg vet det ikke er så gøy å modifisere ett helt nytt telt, men om teltet ellers faller i smak er det kanskje verdt det? God bardunering kan gjøre underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig når et så dyrt produkt ikke står til forventningene. Har egentlig satt alle telt med slikt amerikansk design i kategorien godværstelt. Er noe med geometrien og vind som ikke er helt optimalt. 

Abisko dome ser råflott ut, men det veier jo et halvt tonn i tremanns. Hva med et fjellreven tunnel? Hadde lett gått for et abisko endurance om jeg ikke var såpass lang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (16 minutter siden):

Kjedelig når et så dyrt produkt ikke står til forventningene. Har egentlig satt alle telt med slikt amerikansk design i kategorien godværstelt. Er noe med geometrien og vind som ikke er helt optimalt. 

Abisko dome ser råflott ut, men det veier jo et halvt tonn i tremanns. Hva med et fjellreven tunnel? Hadde lett gått for et abisko endurance om jeg ikke var såpass lang. 

Enig. Tunnelbehovet mitt er allerede dekket med Abisko Shape 2 og Keb Endurance 3 😎Utrolig gode telt begge to, men i blant er det digg med kuppel også, spesielt når man er 2+ hund og har egne innganger.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (34 minutter siden):

Enig. Tunnelbehovet mitt er allerede dekket med Abisko Shape 2 og Keb Endurance 3 😎Utrolig gode telt begge to, men i blant er det digg med kuppel også, spesielt når man er 2+ hund og har egne innganger.

Synes selv kuppel er mye bedre når det ikke er snø og storm det skal settes opp i. 

Orion Extreme 2 (før 2023 modell) er favoritteltet blant mine telt.

Tunnelltelt hvor man ikke kan rulle vekk forteltet betyr at man blir innestengt i teltet og blir fort kokt om sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Tunnelltelt hvor man ikke kan rulle vekk forteltet betyr at man blir innestengt i teltet og blir fort kokt om sommeren.


Det er vel sant, men på slike (sjeldne) dager ser jeg ingen grunn til å være inne i teltet i utgangspunktet. Jeg er utendørs. (Og i fjor sommer var det ca null slike dager her i distriktet.) Så for min del er det et luksusproblem hvis jeg risikerer å bli kokt i mitt Helsport Sarek, som mangler fortelt som kan rulles vekk. (Men har også flere telt, deriblant Exped Orion 2 UL av "gammel" type.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.