Gå til innhold
  • Bli medlem

Reagerer på bålforbod: Meiner DSB driv med skremselspropaganda


zimwalker

Anbefalte innlegg

Annonse

Hva er det å debattere? 

Jeg fyrer året rundt. Men fyrer jo ikke midt i et brannfarlig område. Heller ikke store bål. Eller midt i en tørke. Eller rett på bakken i lyngen.

Bålfyring er fyfy, men kjør på med bålpanner på hytter over det ganske land 🤷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så denne for noen dager siden, men for min del er det ikke så mye å diskutere. Du har jo fremdeles lov til å tenne bål i feks strandkanten eller på en godt oppsatt bålplass. Slik har det jo alltid vert selv når det er bålforbud.

 

Så for min del så utgjør dette forbudet absolutt ingen forskjell, jeg tenner bål som normalt, på plasser hvor det er trygt å fyre opp. Og hvis jeg ikke finner en god plass så bruker jeg Primus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som deltar her føler seg nok trygg på når man kan tenne bål eller ikke, men artikkelen handler vel om at høyskolelektoren mener at

Quote

[...] brannetatane og Direktoratet for samfunnstryggleik og beredskap (DSB) gløymer å formidle at det ikkje er eit totalforbod.

At vi som poster her inne vet bedre er en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør meg ikke noe at folk skremmes til å fyre mindre bål. Det sliter på naturen, folk lager 4 bålgruver på samme plass med rester av søppel som ikke brenner opp, sager ned tørrfuruer som trenger flere hundre år på å erstattes. 
 

En primus eller kvistbrenner gjør spor etter ferdsel mye mindre enn bålfyring.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (33 minutter siden):

Det gjør meg ikke noe at folk skremmes til å fyre mindre bål. Det sliter på naturen, folk lager 4 bålgruver på samme plass med rester av søppel som ikke brenner opp, sager ned tørrfuruer som trenger flere hundre år på å erstattes. 

Visse folk skulle ikke fått lov å ferdes i naturen... slik som disse som har vært på ferde her:

Så først treet rett ved stien, der stammen var helt ødelagt med øks:
20230519_173604.thumb.jpg.21d9bbba936c8dc545f0baeafa2ffbcd.jpg

Og rett ved siden av på bakken lå bålet de hadde forsøkt seg på...
20230519_173532.thumb.jpg.bc0e71cc46fc61f6166028ed6894eade.jpg

Ikke lenge etter kom jeg over denne plassen.....
20230519_180206.thumb.jpg.6c323f20914b98e7c2e3f8f3bd80719b.jpg

Sier det som det er: Jævla idioter!! 🤬

  • Liker 6
  • Trist 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig kanskje verdt å nevne at kommuner kan innføre totalforbud mot bålbrenning lokalt i tørre perioder, som nevnt i artikkelen. Så man kan faktisk komme borti at det er forbudt med bålbrenning, også på tilrettelagte bålplasser, og selv om man er godt vant med å fyre bål. Det er ikke alltid særlig mye som skal til – kjenner selv til en hendelse hvor en gravemaskinskuff starta en liten lyngbrann da skuffa skrapte mot fjell med det resultat at det slo gnister.

Sier meg enig i dette med at det kanskje er til det beste at det ikke gås ut veldig høylytt at det ikke er et absolutt totalforbud, for jeg ser nok dessverre for meg at de som kanskje ikke burde fyrt bål i utgangspunktet tenker at forbudet tross alt ikke er absolutt, og kjører på. Da tror jeg også terskelen blir høyere for at folk forholder seg til et faktisk totalforbud lokalt hvis det skulle bli innført, i den tro at heller ikke dette er absolutt. Når folk ikke engang skjønner at varme engangsgriller ikke kan kastes i søppelcontainere tror jeg ikke lista bør legges for lavt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så DSB driver skremselspropaganda... da finner jeg med ett forsider med flått i nærbilde, gnål om blodtørstig ulv/bjørn/jerv/gaupe/chupachabra langt mer spiselige.

Skauen for alle (helst bare meg)!

Men det er en slags IQ-test. Hvis du bare greier å lese overskriften, så er det greit. Du skal helst ikke leke med fyrstikker og vennligst lever inn førerkortet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer ikke i Weber bålpanne på hytta ved vind og knusktørr skog. Heller ikke på tur i så måte. Er det stille og ved vann/ elv er jo saken biff. Men den der kvistbrennern, som tilsynelatende ikke skal sette terrenget i full fyr, er jeg tvilende på. Superknot med de små på 10x15 cm. Ikke særlig mye kontroll der gitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (4 timer siden):

Men den der kvistbrennern, som tilsynelatende ikke skal sette terrenget i full fyr, er jeg tvilende på. Superknot med de små på 10x15 cm. Ikke særlig mye kontroll der gitt.

Nei, det er ikke alle som klarer å håndtere sånn avansert redskap..

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig greia med bål på sommerstid?  Hvorfor ikke bruke primus? Primus er MYE raskere enn bålet klarer å være + ingen skogbrannfare med mindre man er helt tilbakestående. Nei, jeg slår et slag for primus og «hva det nå enn måtte være man har i panne. Skogbrannsikkert og effektivt, hva er kan man egentlig ønske seg på tur? :)

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (4 minutter siden):

Hva er egentlig greia med bål på sommerstid?  Hvorfor ikke bruke primus?:)

Fordi pølsene smaker bedre grillet over ett bål😏 og at det ikke er alle plasser der temperaturen er såpass hva høy at man ikke trenger varmen ett bål gir.

Jeg vil dog slå ett slag for en slik som vist på bildet nedenfor. Noen hadde fyrt bål tidligere og det lå kullrester og sot over 'halve' stranda. Med kvistbrenneren så var det enkelt å kjøre på med sporfri grilling.

25922707-714D-42E1-B8DE-F769CC0B7FA4.thumb.jpeg.0f8f05428f88f365fd42867e5b77edf2.jpeg  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns DSB gir god informasjon og veiledning om bålfyring her: www.sikkerhverdag.no/brann/forebygge-brann/dette-ma-du-vite-for-du-tenner-bal/
Velger å tro at høyskolelektoren som spissformulerte dette til NRK, og har skrevet en kronikk om saken i Utemagasinet, kanskje først og fremst har forholdt seg lokale forhold rundt om kring, hvilke (enkle) svar folk får når de spør.

Jeg er selvsagt motstander av uvettig bålfyring, ulovlig felling/skjending av trær, og skjemmende bålplasser. For ikke å snakke om forsøpling. Men jeg tror ikke folk flest er idioter. Det er nok alltid noen som gir blanke, men for mange velger jeg å tro at man rett og slett ikke vet bedre eller tenker seg om. Jeg har sett folk kaste fisk innpakket i plast på havet jeg...fordi innholdet jo var fisk. Plasten tenkte de ikke på  - før noen sa det. Eh..åja, det tenkte vi ikke på. Men det gjør de neste gang. Og sånn er det vel med bålbrenning også for mange, om ikke alle.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (1 time siden):

Hva er egentlig greia med bål på sommerstid?  Hvorfor ikke bruke primus? Primus er MYE raskere enn bålet klarer å være + ingen skogbrannfare med mindre man er helt tilbakestående. Nei, jeg slår et slag for primus og «hva det nå enn måtte være man har i panne. Skogbrannsikkert og effektivt, hva er kan man egentlig ønske seg på tur? :)

Det er vel for kosens del. Men jeg synes primus også er skikkelig kos, og maten blir stort sett bedre på primus når man slipper røyk og sotsmak. Den røyken og soten er heller ikke helsebringende akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (2 timer siden):

Fordi pølsene smaker bedre grillet over ett bål😏 og at det ikke er alle plasser der temperaturen er såpass hva høy at man ikke trenger varmen ett bål gir.

Jeg vil dog slå ett slag for en slik som vist på bildet nedenfor. Noen hadde fyrt bål tidligere og det lå kullrester og sot over 'halve' stranda. Med kvistbrenneren så var det enkelt å kjøre på med sporfri grilling.

25922707-714D-42E1-B8DE-F769CC0B7FA4.thumb.jpeg.0f8f05428f88f365fd42867e5b77edf2.jpeg  

 

Snedig sak som absolutt bør prøves ut engang man ikke må bære alt på ryggen :) 

# Camping

Marius Engelsen skrev (59 minutter siden):

Det er vel for kosens del. Men jeg synes primus også er skikkelig kos, og maten blir stort sett bedre på primus når man slipper røyk og sotsmak. Den røyken og soten er heller ikke helsebringende akkurat.

Støtter denne helhjertet. Det du nevner var vel utgangspunkt for mitt innlegg og mitt synspunkt. Synes nesten alltid at maten blir (i det minste…) litt svidd på bålet. Ofte er det smak av røyk og kreftfremkallende sot i middagen også. Primus er derimot lett å regulere, ihvertfall gassbrennere. Problemet blir dermed eliminert eller i det minste kraftig redusert. At man nesten uansett brukerfeil ikke kan antenne utmark er heller ikke noe minus i mitt regnestykke.

Endret av Skaubjønn på truger
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (2 timer siden):

Primus er derimot lett å regulere, ihvertfall gassbrennere. Problemet blir dermed eliminert eller i det minste kraftig redusert. At man nesten uansett brukerfeil ikke kan antenne utmark er heller ikke noe minus i mitt regnestykke.

Men likevel fullt mulig, dessverre:

Sitat

På arnestedet fant brannvesenet primusen, sammen med en stekepanne, gasstank og matrester. Nå er brannvesenet lei av uforsiktig bruk av åpen ild i naturen

https://www.nettavisen.no/primus-startet-brann-pa-blamanen/s/12-95-630040

Risikoen er klart lavere med en gassbrenner og andre typer turbrennere. Men underlaget er jo viktig likevel. Uhell kan skje, som at gassbrennere velter, skumper bort i rødspritbrenneren, søl i forbindelse med forvarming av brennere med flytende drivstoff osv. Sitter du midt i tørr lyng eller tørt gress så er det ikke mye å gå på. 🙂

Endret av Fjell64
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Når jeg ser dem, er de søppel, men det er visst flere som er enige:

https://www.nrk.no/osloogviken/vil-forby-engangsgriller-1.16430968

Er ikke vidre glad i forbud (vel, om jeg var diktator ville det endre seg), men her er det kanskje en vei å gå. Skjønt, de som fyrer opp skogbrann med engangsgrill bør vel også frataes retten til fyrstikker, lightere og fyrstål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (52 minutter siden):

Aner ikke. Når jeg ser dem, er de søppel, men det er visst flere som er enige:

https://www.nrk.no/osloogviken/vil-forby-engangsgriller-1.16430968

Er ikke vidre glad i forbud (vel, om jeg var diktator ville det endre seg), men her er det kanskje en vei å gå. Skjønt, de som fyrer opp skogbrann med engangsgrill bør vel også frataes retten til fyrstikker, lightere og fyrstål.

Glem ikke: forstørrelsesglass…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.