Gå til innhold
  • Bli medlem

De minneverdige toppene i Jotunheimen…


Anbefalte innlegg

Jeg tenker å besøke de mest minneverdige toppene i Jotunheimen denne sommeren, men jeg er uerfaren i fjellet. Hva bør jeg tenke særskilt på i forbindelse med turen jeg sikler etter? 
Planen er å gå en typisk fjelltur hvor jeg bestiger både Besseggen, Glittertind og Galdhøpiggen i samme åndedrag. Utstyrsliste er som følger:

Bærestystem: Osprey Aether 100 pluss

Hus: MSR Elixir 1p

Sovesystem: Bergens Extreme liggeunderlag + Urberg Sleeping mat (samlet R-verdi i underkant av 5). En sovepose av typen som rekker til omlag -5 c.
 

Tursko: Crispi Besseggen.

Kjøkken: Optimus Vega + reservebrenner, Plenty med gass og mye Tørrmat (aka Real Turmat m.f), kokekar, panne og stekespade, bestikk, tallerken. Satser på å ha med meg frokost, lunsj og middag innenfor tørrmat/ middag- kategorien.  Salt, pepper og smør.

Fiskeutstyr: Ørretstang, mark, «lure», og kniv. 

Navigasjon: mobiltelefon, satellittelefon, kart og kompass. 

Bekledning: Vandretøy- turbukse, vindtett jakke.

Bekledning i sekken: tøy til vandring: ullundertøy - longs og overdel. Lue og hansker. 
Tøy til Camp: ekstra sett med tørt ullundertøy + regntøy. 
 

Har jeg glemt noe hendig?

Planen er å gå turen mot slutten av juni 23.

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si det er unødvendig med et luggeunderlag i tillegg til Bergans Extreme. Du finner nok av myk lyng å slå telt opp på i Jotunheimen (om du ikke skal ligge veldig høyt opp da) :) Litt vekt og volum spart i hvert fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, sneakyowl said:

Jeg vil si det er unødvendig med et luggeunderlag i tillegg til Bergans Extreme. Du finner nok av myk lyng å slå telt opp på i Jotunheimen (om du ikke skal ligge veldig høyt opp da) :) Litt vekt og volum spart i hvert fall.

Bergans Extreme har en "Extremt" lav R-Verdi.. :) (haha...)

 

R verdi på 2.1 er så latterlig lavt at jeg uten tvil ville hatt med meg liggeunderlag i tillegg. Selv på sommeren kan det bli skikkelig kaldt over 1500m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Skaubjønn på truger said:

Jeg tenker å besøke de mest minneverdige toppene i Jotunheimen denne sommeren, men jeg er uerfaren i fjellet. Hva bør jeg tenke særskilt på i forbindelse med turen jeg sikler etter? 
Planen er å gå en typisk fjelltur hvor jeg bestiger både Besseggen, Glittertind og Galdhøpiggen i samme åndedrag. Utstyrsliste er som følger:

Bærestystem: Osprey Aether 100 pluss

Hus: MSR Elixir 1p

Sovesystem: Bergens Extreme liggeunderlag + Urberg Sleeping mat (samlet R-verdi i underkant av 5). En sovepose av typen som rekker til omlag -5 c.
 

Tursko: Crispi Besseggen.

Kjøkken: Optimus Vega + reservebrenner, Plenty med gass og mye Tørrmat (aka Real Turmat m.f), kokekar, panne og stekespade, bestikk, tallerken. Satser på å ha med meg frokost, lunsj og middag innenfor tørrmat/ middag- kategorien.  Salt, pepper og smør.

Fiskeutstyr: Ørretstang, mark, «lure», og kniv. 

Navigasjon: mobiltelefon, satellittelefon, kart og kompass. 

Bekledning: Vandretøy- turbukse, vindtett jakke.

Bekledning i sekken: tøy til vandring: ullundertøy - longs og overdel. Lue og hansker. 
Tøy til Camp: ekstra sett med tørt ullundertøy + regntøy. 
 

Har jeg glemt noe hendig?

Planen er å gå turen mot slutten av juni 23.

 

Førstehjelpsutstyr er det eneste som slår meg. Toalettsaker også, og dopapir.

 

Ellers er jeg veldig glad i turstoler som feks Helinox Ground Chair. Kan være veldig deilig å sette seg ned av og til.

 

Hodelykt kan vel være en god ide?

 

Myggbeskyttelse?

 

Jeg ville også tatt med et reisehåndkle og noen lette hansker. Hansker kan hjelpe veldig på med å holde varmen når det er sur vind.

 

Vandrestaver er også skikkelig deilig å ha. Vurder å prøve noen.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (20 minutter siden):

Bergans Extreme har en "Extremt" lav R-Verdi.. :) (haha...)

 

R verdi på 2.1 er så latterlig lavt at jeg uten tvil ville hatt med meg liggeunderlag i tillegg. Selv på sommeren kan det bli skikkelig kaldt over 1500m.

Bare tull :) Bruker mitt Bergans Extreme fint alene selv på vinterstid. R-verdien er oppgitt flere steder til å være 3.5. Bergans sine sider sier 2.1, men det er ikke helt ukjent at de har feil opplysninger på sine sider. Litt usikker på den egentlig.

Uansett er tallene likegyldige så lenge det funker fett i felt 😁 Prøv det!

26 netter på rad på mitt Bergans Extreme over Island i fjor blant annet hvor det ofte var harde underlag og netter med temperaturer ned på 0-graderen. Isolasjon fra bakken var aldri noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, sneakyowl said:

Bare tull :) Bruker mitt Bergans Extreme fint alene selv på vinterstid. R-verdien er oppgitt flere steder til å være 3.5. Bergans sine sider sier 2.1, men det er ikke helt ukjent at de har feil opplysninger på sine sider. Litt usikker på den egentlig.

Uansett er tallene likegyldige så lenge det funker fett i felt 😁 Prøv det!

26 netter på rad på mitt Bergans Extreme over Island i fjor blant annet hvor det ofte var harde underlag og netter med temperaturer ned på 0-graderen. Isolasjon fra bakken var aldri noe problem.

 

Det er mulig det er riktig :) Har ingen personlig erfaring med underlaget, men jeg tror det er slik at R-Verdien måles etter det punktet hvor det er lavest. Og hvis det er målt til 2.1 men har en "reell" verdi på 3.5 så betyr det gjerne at du har "cold spots" på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (2 timer siden):

 

Førstehjelpsutstyr er det eneste som slår meg. Toalettsaker også, og dopapir.

 

Ellers er jeg veldig glad i turstoler som feks Helinox Ground Chair. Kan være veldig deilig å sette seg ned av og til.

 

Hodelykt kan vel være en god ide?

 

Myggbeskyttelse?

 

Jeg ville også tatt med et reisehåndkle og noen lette hansker. Hansker kan hjelpe veldig på med å holde varmen når det er sur vind.

 

Vandrestaver er også skikkelig deilig å ha. Vurder å prøve noen.

Haha, dritatreng på morgenen dag 2… : «- hvor la jeg nå dette dopapiret igjen??», etterfulgt av et skrik, haha. Den er dødskjip! 
Tannhygiene er også essensielt! Fin påminnelse. 
Turstol har jeg til nå utelatt i skogen. Synes de tar opp for mye volum i sekken. Det kan være jeg bør revurdere dette en gang til. 
Hodelykt, mygga og hansker+ lue er viktig. Fort å glemme sånt. 
 

Vandrestaver har jeg tenkt frem og tilbake på, men det har vært i skogen. Tror du har et poeng jf bruk i fjellheimen. 
 

Takk for innspill :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående førstehjelp så har jeg alltid liggendes Ibux/ Paracet, gnagsårplaster, plaster, syrenøytraliserende og vanndesinfeksjonsmiddel i topplokket på sekken. Hva mer trenger man egentlig? Har lite medisinsk erfaring så har konkludert med at noe mer kun betyr høyere vekt, men like liten funksjonalitet. Kan jo eksempelvis ikke sy meg selv uansett…

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Skaubjønn på truger said:

Haha, dritatreng på morgenen dag 2… : «- hvor la jeg nå dette dopapiret igjen??», etterfulgt av et skrik, haha. Den er dødskjip! 
Tannhygiene er også essensielt! Fin påminnelse. 
Turstol har jeg til nå utelatt i skogen. Synes de tar opp for mye volum i sekken. Det kan være jeg bør revurdere dette en gang til. 
Hodelykt, mygga og hansker+ lue er viktig. Fort å glemme sånt. 
 

Vandrestaver har jeg tenkt frem og tilbake på, men det har vært i skogen. Tror du har et poeng jf bruk i fjellheimen. 
 

Takk for innspill :) 

Vandrestaver er 100% verdt å prøve. Forskningen viser at de som bruker staver går omtrent 20% raskere enn de som ikke gjør det samtidig som de også bruker 20% mer energi.
 

Men samtidig viser den også at den følte belastningen på ledd og rygg er lavere.
 

De er også veldig fine mtp bruk av Tarp.
 

Det samme gjelder forøvrig turstol. Helinox har 3 stk mellom 490 og 690 gram. Veldig godt å sette seg ned og de tar plass tilsvarende en thermos.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk betydelig mer glede av det norske fjellet når jeg parkerte skumunderlag for godt for 10 år siden. Lærte at det var viktig av Monsen, og angrer på at jeg fortsatte å bruke det i så mange år uten å gi luftmadrassene en sjanse. 

Har fortsatt Exped Synmat UL fra 2013 🤭

En god natt søvn uten ondter og vondter i rygg, hofte, og nakke dagen etter er uvurderlig.

Sover man på mose i tillegg trenger man virkelig ikke en høy uverdi type vinterunderlag 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 20.5.2023 den 16.28):

R-verdien er oppgitt flere steder til å være 3.5. Bergans sine sider sier 2.1,

Det kan egentlig nesten være det samme hva r-verdien er oppgitt til. Tykke skumunderlag isolerer alltid bra 👍

Mens oppblåsbare med høy r-verdi opprettholder bare r-verdien om de pumpes opp med urealistisk høyt trykk og testpersonen ligger helt i ro slik at luften ikke vandrer.

Om man er fornøyd med liggekomforten til skumunderlag er det veien å gå, skulle ønske jeg var en av disse med rygg som trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.