Gå til innhold
  • Bli medlem

Fin turkniv med 9 til 11 cm knivblad


Lieng

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på utkikk etter en erstatter til min gamle speiderkniv for bruk til spikking, matlaging og relativt enkel turbruk (ikke jakt eller fiske), og ser for meg en fin kniv som ikke er alt for stor, for eksempel med knivblad på rundt 9 til 11 cm. Har ellers en samekniv på 17 cm.

Har blant annet sett på modeller som Brusletto Norgeskniven og Helle Alden. Har noen erfaringer med disse, eller noen andre anbefalinger? Har hørt delte meninger om Bruslettos kvalitet tidligere.

Hjertelig takk!

Endret av Lieng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brusletto Hovet koster nå 350 kr på coop extra hvis du er coop medlem. Det er veldig mye kniv for pengene. Rustfritt stål, lett å sette opp og sitter godt I handa. Jeg liker den såpass godt at jeg har 2.

https://www.obs.no/sport-og-fritid/tur/tur--og-campingutstyr/2661906

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen alternativer fra Finland. Finsk moms trekkes fra når du handler, norsk moms + et lite fortollingsgebyr (ca 175) betales ved innførsel.

Terävä Jääkäripuukko 110 og Brisa Trooper 115 kommer i 80CrV2 (karbonstål). Har begge og liker disse veldig godt.

Terävä Jääkäripuukko 110 (80CrV2 karbonstål)
(fra EUR 36.99 uten slire til  EUR 68.99 med lærslire)
https://www.varusteleka.com/en/group/fixed-blade-knives/725?brand-or-country=terava

Brisa Trooper 115 (80CrV2 karbonstål)
(fra EUR 173 ferdgi, fra EUR 88,89 som byggesett)
https://www.brisa.fi/en/brisa-knives/by-brand/brisa/brisa-trooper

https://www.brisa.fi/en/supplies/kits/brisa/brisa-trooper-115-kit

Brisa Trooper 95 (Sandvik 12C27 (rustfritt))
(fra EUR 169 ferdig)
https://www.brisa.fi/en/brisa-knives/by-brand/brisa/brisa-trooper

Brisa Kephart 115 (80CrV2 karbonstål)
(fra EUR 149,99 ferdig, fra EUR 88,89 som byggesett))
https://www.brisa.fi/en/kephart/kephart-115-green-micartab

https://www.brisa.fi/en/supplies/kits/brisa/brisa-kephart-115-kit

Nevnes må også Brisa Trapper 115 og Trapper 95, som har vært en klassiker for mange i mange år nå. Har litt lite skaft for mine hender.
Fås i rustfrie stål som Elmax og  N690C og karbon k460/O1 med prislapper som varierer med bladlengde og valg av stål, se:
https://www.brisa.fi/en/brisa-knives/by-brand/brisa/brisa-trapper-knives

Brisa Trapper kommer selvsagt også som byggesett i både 115 og 95 utgavene, se: https://www.brisa.fi/en/supplies/kits/brisa

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Robinson said:

Slik går det når man spør kniventusiaster om råd. Spør 10 kniventusiaster og du får 11 meninger...😎

Men er ikke det bra da - mer å velge i ? Hen (han eller hun)  spurte jo vitterlig også om "andre anbefalinger?" :-)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri få anbefalt nok kniver. Jeg har en kniv til hvert sitt bruksområde. Pluss noen i senga som jeg koser med når jeg ikke får sove. Normaliteten i dette har jeg for lengst gitt opp å reflektere over....og ja....kona har gitt opp å sove ved siden av meg fordi jeg driver med kickboksing i søvne og snorker og har med meg kniver i senga.20230526_210450.thumb.jpg.dfcd1a3b2f9d09ee48a0098869106c63.jpg

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, borgern said:

Casstrøms Lars Fält. 11,5 cm blad. Veldig fin kniv i bra finish.

Kunne ha nevnt den jeg også ja, men siden det er flere her som har rangert den høyt i andre tråder, så overlot til en av dere å nevne denne her.:)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (22 timer siden):

Kunne ha nevnt den jeg også ja, men siden det er flere her som har rangert den høyt i andre tråder, så overlot til en av dere å nevne denne her.:)

 

Er det lov å si at dette er en kniv som egner seg fint lite til annet enn å kløyve ved. Jeg opplever at bladet er alt for tykt. Den er ikke spesielt egnet til mat 😇

  • Liker 2
  • Hehe 1
  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Er det lov å si at dette er en kniv som egner seg fint lite til annet enn å kløyve ved. Jeg opplever at bladet er alt for tykt. Den er ikke spesielt egnet til mat 😇

Nei, det er absolutt ikke lov å si! :D :P 

Kanskje ikke ideelt, men det funker absolutt bra nok på tur syntes jeg altså..
IMG_2103.jpg.445759ba63cc8200ff6cffc227ebf81f.jpg

  • Liker 4
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tshansen said:

Er det lov å si at dette er en kniv som egner seg fint lite til annet enn å kløyve ved. Jeg opplever at bladet er alt for tykt. Den er ikke spesielt egnet til mat 😇

Joda, det er lov å si, om du vil stikke hånden i et vepsebol. Men men jeg skjærer heller ikke tomatskiver med Gränsfors øksa mi (selv om den sikkert er skarp nok ;-)). Det var nok derfor "noen" oppfant Mora 2000 - eller Kansbol om du vil, og andre tilsvarende finkuttere. :-)

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casstrøm lars falt kniven er en kniv jeg lett kan anbefale andre om man er villig til å betale for kvaliteten. Jeg betalte 1500 kr. Uansett så er det veldig mye kniv for pengene. Jeg synes den fungerer ypperlig til oppgavene jeg gir den. Jeg spikker, lager mat og renser ørret med den og den har blitt en skikkelig god turvenn som jeg har blitt veldig glad i. Dette er en kniv jeg stoler på. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden TS spør om ting jeg ikke har greie på (fine kniver) har jeg holdt meg litt unna denne tråden.

...men når kravspekken er som den er; en fin kniv til spikking og matlaging, synes jeg det er rart ingen har foreslått Mora Finn (2mm x 87mm) eller Mora Wit (2,5mm x 103mm).

Jeg har ikke prøvd noen av de, men form, slip og bladtykkelse virker for meg som en ganske bra match for det han ser etter.
Skandinavisk slip blir aldri det beste til matlaging, men vanskelig å komme utenom til spikking, og med bladtykkelser ned mot 2mm så bør det gå ganske så greit uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, aico said:

rart ingen har foreslått Mora Finn (2mm x 87mm) eller Mora Wit (2,5mm x 103mm).

Fine de der. Mulig litt rart at @tshansen ikke nevnte de, for han har jo nylig kjøpt seg en Wit som han åpenbart likte godt (se egen tråd) Men han skuet kanskje til prislappen på de to knivene TS selv nevnte (Helle Alden fra 749 og Brusletto Norgeskniven fra 949) og tenkte at der lå budsjettet? (Men det gjorde ikke jeg med mine forslag :) )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn går for 1436,- hos Speider Sport. Hele serien er på 10% hos Lamnia i disse dager.

Det er frotsatt en neve dollar mer enn de modellene TS nevner, men vi som har holdt på med kniv en stund blir ikke skremt av budsjettkryp på 100%.. da har vi egentlig kommet ganske godt ut av det :)

Spøk til side, TS ønsker seg en fin kniv, og har ikke sagt noe spesifikt om budsjett utover å nevne ett par kniver han har sett på. Når både Casström Lars Fält er nevnt (dyrere) og Morakniv Kansbol (vesentlig styggere), så mener jeg det er helt relevant å nevne noe som treffer så bra på både form og funksjon som disse to knivene fra Ash wood serien gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange og varierte tips her, takk for det 😊 Bladet på Kansbol virker helt genialt for den tenkte bruken, men ja, jeg er nok egentlig en som foretrekker treskaft og en mer klassisk lærslire. Ingen veldefinerte tanker på pris, jeg ser det litt an.

Endret av Lieng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansbol, og den enda styggere Mora 2000, er helt supre kniver til bruksområdet. Veldig godt egnet til matlaging.

Jeg skal driste meg til å nevne en kniv som jeg faktisk ikke liker😅 Brusletto Hunter. Den er litt lengre enn det du etterspør, og jeg synes ikke det er en spesielt god kniv, men det er mye smak og behag involvert, når det gjelder kniv. Det jeg kan si positivt om den, er at det er en ganske kurant kniv til matlaging. Og den er sikkert nærmere det du etterspør, utseendemessig, enn plastknivene til Mora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brusletto Hunter. Har aldri eid en selv. Men har eid en Brusletto Hallingen. 

Farfar hadde en Brusletto Hunter med skaft i mørkt tre, fra 1960- tallet eller 1970- tallet. Den var sylskarp og god, jeg har brukt den et par ganger. 

Fikk aldri den Hallingen kniven jeg eide til å bli like skarp. 

Har sett på en Brusletto Falken i en butikk en gang, det var en tidligere modell med Sandvik stål. Den var skarpere enn Hallingen var fra fabrikk   og skarpere enn jeg klarte å slipe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en grei samling kniver, men de siste årene har bare de med kortere blad blitt med på tur. (På fisketur er det gjerne med en fileteringskniv i tillegg) 6-7 cm blad synes jeg er passe. Mye mer presise og gode til spikking, etter min mening. Til matlaging funker jo alt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/4/2023 at 1:10 AM, Lompa said:

Har en grei samling kniver, men de siste årene har bare de med kortere blad blitt med på tur. (På fisketur er det gjerne med en fileteringskniv i tillegg) 6-7 cm blad synes jeg er passe. Mye mer presise og gode til spikking, etter min mening. Til matlaging funker jo alt.. 

Samme her, går oftere med litt mindre kniver. Som Casström sin Woodsman. For den er bladet "bare" 89mm. Trådstarter ville jo ha fra 9cm. Men om han kan gå litt ned på lengden ;) - så bør den jo være midt i blinken.  Skal han dessuten ikke bære kniven som en "staskniv", men først og fremst bruke den, da kan han sikkert også leve med "en ripe i lakken" og kjøpe en til nedsatt pris. Nedsatt pris på grunn av mindre avvik  (se websiden deres for "Seconds & Sale"). Skal man kun bruke kniven til kokkelering er Woodsman kanskje ikke det beste valget, av grunner som T Hansen nevnte over her.

Tipser samtidig om Lamnia.com sine nyttige filterfunksjoner. Det kan man sette filter for type kniv, kategori, produsent, designer, land, bladstål, bladlengde, slire - og - relevant her - bladlengde.

Her har jeg f.eks satt filter som viser alle kniver de har i sortimentet med fast blad fra 9 til 11 cm
https://www.lamnia.com/no/sc/5/kniver/kniver?blade_min=90&blade_max=110
og setter man kryss der for "Vis varer på lager" - ja, så får man kun opp i trefflista de som de har på lager.

Ser at norske kniveksperten.no har tilsvarende filterfunksjoner, men har vel ikke likestort utvalg enda (sist jeg sjekket). Knivspesialisten.no har dessverre ikke slike filter.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.