Gå til innhold
  • Bli medlem

Den TYKKE dunjakka!


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå lier det mot sommer og varmt i været, og da er det på tide å gjøre gode kjøp for den kalde delen av året ;)

Jeg mangler "den" tykke dunjakka som "tåler" alt av kulde landet kan by på. Om den nå den finnes.

Men vet om noen varianter som ME sine K7 og Gasherbrum, Bergans Expedition Down, og Fjellreven sin blå boble. Men, er litt usikker på hva som "MÅ" være med av funksjoner og design, og om jeg skal gå for typen "stor, varm, lang og tung", eller typen "stor, varm, kort og lett". Blir som regel med pulk, men greit å kunne få den med seg i en sekk og.

Boxwall er vel en ting jeg tenker må være med. Likeså en god hette. Klaff over glidlåsen er jeg mer usikker på, men ser poenget i en krise. Er det andre ting?

Hvilke jakker har du erfaring med, hva liker/ikke du med de, og hvilke ville du anbefalt til en venn som skal bli med deg på en lengre og kaldere tur?

Takk for tips!

Endret av Chirsbom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er MYE viktigere at den er lang nok og har god hette, enn at den er tykk.

Kan dessverre ikke anbefale noe spesifikk jakke, da jeg nesten aldri tar fram dunjakken. Arcteryx Atom AR gjør jobben på 95% av turene mine, og særlig om man har ett mellomlag å kombinere med.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en Haglöfs Belay down til 1000kr når den var på salg hos xxl. Et god kjøp synes jeg. Nesten samme fine blåfarge som Fjellreven sin, som jeg egentlig har lyst på men ikke penger til (med mindre jeg vil bo alene). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg synes det er MYE viktigere at den er lang nok og har god hette, enn at den er tykk.

Kan dessverre ikke anbefale noe spesifikk jakke, da jeg nesten aldri tar fram dunjakken.

Liker at de dekker rumpa helt klart. Jeg liker å ha med en god dunjakke til vintercamper. Har ikke hatt behov for å bevege meg stort i en slik, og er nok ikke det som vil bli bruken. Heller til viddebruk vinterstid.

Har en RAB som er noen år gammel, og som har blitt thight fit etterhvert, merkelig nok. Dama kan bruke den utenpå alt annet hun har, men da har ikke jeg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAB positron pro er jeg godt fornøyd med. Kjøp den stor nok slik at den går over skalljakka kjapt og enkelt i pausene.

Under årets kryssing av Hardangervidda hadde vi flere dager med temperaturer ned i 30 minus, denne jakka holder deg god og varm, prisen er heller ikke alt for ille.

https://www.sportsnett.no/rab-30-positron-pro-jacket-p15622/marmalade-xl-v82766?gclid=EAIaIQobChMI87fa6uf6_gIVCMgYCh2ZEgh1EAQYByABEgKMgvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Endret av TMF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (15 timer siden):

Liker at de dekker rumpa helt klart. Jeg liker å ha med en god dunjakke til vintercamper. Har ikke hatt behov for å bevege meg stort i en slik, og er nok ikke det som vil bli bruken. Heller til viddebruk vinterstid.

Har en RAB som er noen år gammel, og som har blitt thight fit etterhvert, merkelig nok. Dama kan bruke den utenpå alt annet hun har, men da har ikke jeg noe.

Eg erstatta nettopp mi 13 år gamle og godt lappa (og merkeleg nok krympa) Rab neutrino +. Eg likar at jakka dekker rumpa, så enda med ei Mountain equipment K7. Dette fordi den skal i sekken avogtil.

Skulle eg hovdusakleg hatt den i pulk hadde eg vurdert Bergans expedition light. Endå eit hakk lenger, rimeligare, og høver litt betre dei "gjennomsnittlege" tilhøva i norske fjell (i alle fall i midt og sør).

Eg har ei Bergans expedition "ikkje light" , som er forbeholdt dei aller kaldaste turane over tid. Men den er stor og tung og tek plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (4 timer siden):

Eg har ei Bergans expedition "ikkje light" , som er forbeholdt dei aller kaldaste turane over tid. Men den er stor og tung og tek plass. 

Har sett på den, og hatt den på. Gigantisk og virker til å være veldig solid, og checker alle boksene bortsett fra pakkbarhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (21 minutter siden):

Har sett på den, og hatt den på. Gigantisk og virker til å være veldig solid, og checker alle boksene bortsett fra pakkbarhet.

Jepp. Om det er tjukkelsen du er ute etter så trur eg ein av dei kraftigare modellane frå ME er gode alternativ, eventuelt bestille semi-custom frå https://roberts.pl/.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte selv ny dunis i vinter, og da sto Rab batura høyt på lista. Tykk, lang og ikke minst vanntett. I et klima her i distriktet som kan endre seg mye i løpet av en tur, hadde det vært fint med en dunjakke som tålte våt nedbør. Har ikke kommet over andre jakker med samme egenskap. Er forøvrig godt fornøyd med ME jakken jeg allerede har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (20 timer siden):

Gasherbrum

Denne jakken likte jeg svært godt, men da den andre av samme type måtte returneres pga samme feil, er den vanskelig å anbefale. Dun-kammeret over bryst-ryggen ble tom for dun på begge to. Fikk en annen type fra ME isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritten min har vært Mountain Equipment, en av de eldre som ikke lenger er i produksjon. Lommer over alt, og solid stoff. Men nå skal alt være så lett. 

For tiden bruker jeg Fjellreven Yupik parkas til bålfyring, og Western Mountaineering Ion parka til topptur osv. 

https://www.westernmountaineering.com/down-garments/jackets-vests/ion-parka/

https://www.sportsnett.no/fjallraven-300-yupik-parka-m-p9790/buckwheat-brown-l-v71080

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 17.5.2023 den 14.18):

Jepp. Om det er tjukkelsen du er ute etter så trur eg ein av dei kraftigare modellane frå ME er gode alternativ, eventuelt bestille semi-custom frå https://roberts.pl/.

Ble en K7 til 50% som er på vei i posten. Leste at nye modeller har en ny fasong som er enda lengre og dekker rumpa bedre. Litt usikker på hvor lenge siden den endringen skjedde, og hvordan jeg kan sjekke hvilken utgave denne er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Tessatroll skrev (På 20.5.2023 den 9.23):

Meinar det er nokre år sidan. Kanskje du kan sjå det på fargen? Kva farge kjøpte du? 

Knall oransje! Veldig fin :)

Men! Iht. ME så passer XL til 111-116 cm rundt brystet, jeg er 113 cm. Altså riktig størrelse. Men, burde jeg gått opp en størrelse mtp løst og ledig plass til skalljakke ++?

Size correct eller up1?

Ikke rart den gamle Rab jakka i L ikke passer lengre da, men god plass til fruen i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.