Gå til innhold
  • Bli medlem

Bo i telt i hele sommeren


OleiDole1

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg har et lite dilemma akkurat nå. Leiekontrakten der jeg leier nå holder på å gå ut og jeg har kjøpt meg ny leilighet. Men det er ikke overtakelse før 1.5 mnd frem i tid ca. Slik at jeg må finne et eller annet å gjøre på denne tiden i forhold til der jeg skal sove. 

Nå er jeg egentlig litt heldig med tanke på at det er sommer der det er lyst døgnet rundt og det er varmt og behagelig. Slik at tanken har streifet meg med å bo i telt i disse 2 månedene. Teltutstyr og sovepose og slikt har jeg jo allerede. 

Jeg tenker å sove i telt om nettene. Jeg kommer til å jobbe på dagtid. Og jobben har dusj som jeg fritt kan bruke. Så jeg tenker å dusje når jeg kommer på jobb og når jeg drar fra jobben. Og jeg kommer til å vaske klær til venner/familie i denne perioden. Jeg har dessuten bil, slik at jeg kommer til å kjøre til de forskjellige teltplassene etter jobb. Forhåpentligvis trenger jeg ikke gå mange timer for å komme frem til en teltplass heller. 

Dere som har teltet mye, hvordan ser dere på dette? Er det gjennomførbart? Eller kommer det til å bli hardt? Jeg er jo avhengig av å flytte rundt på meg mye pga man ikke kan telte for lenge på samme sted. Dette vil foregå i Trondheim forresten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo mulig, men det innebærer en del praktisk problematikk. Blant annet så er du jo avhengig av å sette opp og ta ned teltet hver morgen for å unngå at noen stjeler eller ødelegger det, og hvis du ligger nær et vann så er det jo slik at selv på solskinnsdager så er det gjerne ikke helt tørt før kl. 9-10 om morgenen.

 

Og hva hvis det kanskje regner flere dager i strekk?

 

Men samtidig så går det jo helt greit, jeg sover selv godt i telt.

 

Du har jo også løst blant annet klesvask og dusj allerede så det skal jo gå fint.

 

Jeg ville ha prøvd, og blir du dritt lei så kan du jo alltids finne en annen løsning. Det er for eksempel mange studenter som har hybel på sommeren og ikke bruker den, da kan du gjerne få leid ganske billig en måneds tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips der :)

Disse regnværsdagene kommer til å bli litt tøffe ja. Men jeg tenker med ei bok, gitar eller pc så vil timene gå greit unna likevel. Så kan jeg jo jobbe fra 7 om morgenen og utover kvelden også kanskje hvis det regner. Jeg har mulighet til å evt booke inn på hotell et par netter om jeg skulle gå lei for å få tak over hodet. Eller dra på langhelg på ferie. 

Mitt største problem slik jeg ser det nå er å finne "nok" overnattingssteder i trondheimsområdet til disse 2 månedene som er nåbar med bil. Eller skal ikke det være noe problem?

Endret av OleiDole1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er no alltid høve til å høyre med ein grunneigar om du får telte over ein lenger periode i vedkomande si utmark? 

Hadde ikkje sett mørkt på å bu slik for ein periode. Har budd ein del i telt den tida eg pendla på jobb, når borna mine var hjå far, rett og slett for å få pause frå pendling den stunda. Ikkje så lange strekk som detta, men hadde ikkje sett mørkt på det trur eg. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll har løsningen på den omflakkende tilværelsen. Når du har en arbeidsgiver som har forståelse for at du er uteligger, så ordner det meste seg.

Det verste som kan skje er vel at om 46 dager så ligger det en bolig ute til salg i Trondheim :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, OleiDole1 said:

Gode tips der :)

Disse regnværsdagene kommer til å bli litt tøffe ja. Men jeg tenker med ei bok, gitar eller pc så vil timene gå greit unna likevel. Så kan jeg jo jobbe fra 7 om morgenen og utover kvelden også kanskje hvis det regner. Jeg har mulighet til å evt booke inn på hotell et par netter om jeg skulle gå lei for å få tak over hodet. Eller dra på langhelg på ferie. 

Mitt største problem slik jeg ser det nå er å finne "nok" overnattingssteder i trondheimsområdet til disse 2 månedene som er nåbar med bil. Eller skal ikke det være noe problem?

Tror det skal være helt uproblematisk, det finnes så mange gode teltplasser rundt Trondheim. Og 2 dagers regelen kan du se litt løst på, hvis du setter opp teltet om kvelden og pakker sammen om morgenen så er det ingen ting i veien for å bo litt lengre på samme sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må da ikke ta ned teltet hver dag. Aldri hatt innbrudd i teltet mitt . Og aldri brydd meg om to dagers regel, ligger alltid utenfor syne for folk. Men har spurt grunneier ett par ganger jeg skulle ha basecamp i lang tid og fått ja hver gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, lars p said:

Men man må da ikke ta ned teltet hver dag. Aldri hatt innbrudd i teltet mitt . Og aldri brydd meg om to dagers regel, ligger alltid utenfor syne for folk. Men har spurt grunneier ett par ganger jeg skulle ha basecamp i lang tid og fått ja hver gang. 

Nå hører det til denne historien at TS ønsker å campe i området rundt Trondheim. Sannsynligheten for hærverk eller tyveri er mye større da enn hvis man for eksempel setter opp telt på Hardangervidda.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bengt-Are kommer til å si at det går helt fint med 2 mnd.

Sjekk med bonde eller annen med litt dtørrelse på utmarka så før du helt sikkert campe fast i 2 mnd på samme plass. 

 

Forsøk velge en plass med tilgang til til vann selv om du selvsagt ikke har noe problem med å fylle kanne i sivilisasjonen hver dag når du likevel er på jobb. Over så lang tid hadde jeg personlig foretrukket lavvo med ovn,  men dette bli mindre viktig når du skal til sivilisasjon hver dag i stedet for utendørsaktiviteter 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pakke ned telt og småtteriet jeg har med for så,å legge det i esker i bilen er uproblematisk for meg. Tar sikkert en 20-30min og jeg kommer til å våkne tidlig i teltet om morgenen, lenge før jeg skal på jobb likevel tenker jeg.

Liker å campe ved vann også, så det skal jeg prøve å finne.

Har dere noen tips om teltplasser i Trondheimsområdet som ligger ca maks en time fra en parkeringsplass der jeg kan campe uten andre folk så gjerne kom med tips 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Espen Ørud said:

Bengt-Are kommer til å si at det går helt fint med 2 mnd.

Sjekk med bonde eller annen med litt dtørrelse på utmarka så før du helt sikkert campe fast i 2 mnd på samme plass.

Det spørs litt, hvis du setter opp en camp i 2 måneder på akkurat samme sted så har det lett for å etterlate seg noen spor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (Akkurat nå):

Det spørs litt, hvis du setter opp en camp i 2 måneder på akkurat samme sted så har det lett for å etterlate seg noen spor.

 

 

Derfor du spør eier om det er greit da . Og de sier som regel ja . 

Og selv rundt Oslo, og andre populære plasser på Østlandet er tyveri og hærverk på telt så og si ikke eksisterende . Heldigvis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, OleiDole1 said:

Å pakke ned telt og småtteriet jeg har med for så,å legge det i esker i bilen er uproblematisk for meg. Tar sikkert en 20-30min og jeg kommer til å våkne tidlig i teltet om morgenen, lenge før jeg skal på jobb likevel tenker jeg.

Liker å campe ved vann også, så det skal jeg prøve å finne.

Har dere noen tips om teltplasser i Trondheimsområdet som ligger ca maks en time fra en parkeringsplass der jeg kan campe uten andre folk så gjerne kom med tips 🙂

Jeg pleide å bo i Ilsvika, det var flere ganger jeg så telt på plenen mot Betong Øst Fagervika.

 

Ellers har du for eksempel Brænnebukta litt lenger utover fra Ilsvika, fin liten bukt som har lite aktivitet kveldstid. :)

 

Eventuelt hvis du reiser enda litt lenger utover så har du en fin plen forran Hells Angels Trondheim... :P

 

Spøk til side, jeg ville personlig ha kjøpt meg et sesongkort på ørretfiske og campet rundt et vann med godt fiske. Og hvis du kjøper deg en Abu-Røken, litt rødsprit og potetsalat så kan du jo tilberede noen helt fantastiske måltider ved teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, lars p said:

Derfor du spør eier om det er greit da . Og de sier som regel ja . 

Og selv rundt Oslo, og andre populære plasser på Østlandet er tyveri og hærverk på telt så og si ikke eksisterende . Heldigvis. 

 

 

Heldigvis ja, men telt koster fort en del penger så jeg ville ikke ha tatt risikoen selv. Og bare det å ha et telt stående i konstant sollys sliter enormt på det.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Espen Ørud said:

Ja, best å bruke de innendørs....

Idiotkommentar

 

Fra Mountain Hardware

https://mountainhardwear.zendesk.com/hc/en-us/articles/360045309611-How-does-ultraviolet-UV-light-impact-my-tent-

Quote

Ultraviolet light degrades lightweight tent fabric (and almost any synthetic material).  UV light will cause the fabric to fade, lose strength, and eventually disintegrate. 

The amount of UV damage is directly related to the fabric's exposure to the sun and the altitude at which the tent is pitched.  If it is left pitched during the day, high-altitude exposure can damage a tent beyond use within a month. 

The best way to prolong the life of your tent is to keep it out of the sun.  Pitch your tent in a shady spot whenever possible.  By striking (taking your tent down) in the morning and pitching your tent late in the day, your tent will last many years.

 

Eller Hilleberg:

https://hilleberg.com/eng/faq/uv-damage/

https://hilleberg.com/eng/faq/how-can-i-re-treat-my-tent-fabrics/

Quote

The best way to deal with UV damage is to minimize it as much as possible. This can be done by pitching your tent in the shade, putting a tarp over it, and not leaving it set up during the day when you don’t need it. This is especially important is high UV environments such as high altitude, glaciers, and deserts.

 

 

UV stråler gjør enormt mye skade på telt, og etter 15-30 dager i konstant sollys så tåler materialene mye mindre enn det de gjorde når de var nye. Så for eksempel Hilleberg anbefaler at du setter opp telt i skyggen eller under en tarp slik at du beskytter materialene. Samt at de regelmessig behandles med Nikwax Tent and Gear Solarproof som i praksis er solfaktor for teltet ditt.

 

https://www.jaktogfriluft.no/nikwax-tent-gear-solarproof

 

Og forskjellen på et telt som har solskade og et telt uten er ikke liten, når et telt har solskade så skal det omtrent ingen ting til for å rive opp sidevegger eller liknende om du skulle være uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (40 minutter siden):

Idiotkommentar

 

Fra Mountain Hardware

https://mountainhardwear.zendesk.com/hc/en-us/articles/360045309611-How-does-ultraviolet-UV-light-impact-my-tent-

 

Eller Hilleberg:

https://hilleberg.com/eng/faq/uv-damage/

https://hilleberg.com/eng/faq/how-can-i-re-treat-my-tent-fabrics/

 

 

UV stråler gjør enormt mye skade på telt, og etter 15-30 dager i konstant sollys så tåler materialene mye mindre enn det de gjorde når de var nye. Så for eksempel Hilleberg anbefaler at du setter opp telt i skyggen eller under en tarp slik at du beskytter materialene. Samt at de regelmessig behandles med Nikwax Tent and Gear Solarproof som i praksis er solfaktor for teltet ditt.

 

https://www.jaktogfriluft.no/nikwax-tent-gear-solarproof

 

Og forskjellen på et telt som har solskade og et telt uten er ikke liten, når et telt har solskade så skal det omtrent ingen ting til for å rive opp sidevegger eller liknende om du skulle være uheldig.

Jeg har en lavvo som er brukt mellom 2 og 300 døgn ute. Merker stort sett ingen forskjell fra den var ny.

 

Det er noe forskjell på teori og praksis....

 

Dersom du setter tarp iver teltet for å UV-beskytte det, vil ikke tarpen bli UV-svekket...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Espen Ørud said:

Jeg har en lavvo som er brukt mellom 2 og 300 døgn ute. Merker stort sett ingen forskjell fra den var ny.

 

Det er noe forskjell på teori og praksis....

 

Dersom du setter tarp iver teltet for å UV-beskytte det, vil ikke tarpen bli UV-svekket...?

 

Når det kommer til Lavvoen så er det slik at tykkere materialer tåler mye mer sollys i utgangspunktet. Så en ytterduk i 15 eller 20 Denier tåler ikke i nærheten av like mye sollys som 70D. Og min erfaring med Lavvoer er at de ikke akkurat er lettvektstelt. Og de er også ofte laget i andre materialer enn nylon.

Og det er ikke bare det at det varer lengre, det er også at 70D teltet rett og slett vil være tykt nok til at det bare svekkes delvis mens tynnere materialer vil svekkes rett i gjennom.

Det er også forskjell på materialer, og feks nylon er et materiale som går i oppløsning av sollys.

 

Og ja, hvis du setter opp Tarp over teltet for å UV beskytte deg så vil tarpen bli svekket. Spesielt om det er en ren nylon tarp. Men det finnes blant annet Tarp med innlagt aluminiumsfolie og UV resistent tarp som skjermer for både lys og solvarme.

Men det kan være bedre å slite på en billig tarp enn et dyrt telt. En Sydvang Tarp til 329 kr i 210D nylon vil fungere utmerket til å skjerme et telt i 15D nylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (12 timer siden):

 

Når det kommer til Lavvoen så er det slik at tykkere materialer tåler mye mer sollys i utgangspunktet. Så en ytterduk i 15 eller 20 Denier tåler ikke i nærheten av like mye sollys som 70D. Og min erfaring med Lavvoer er at de ikke akkurat er lettvektstelt. Og de er også ofte laget i andre materialer enn nylon.

Og det er ikke bare det at det varer lengre, det er også at 70D teltet rett og slett vil være tykt nok til at det bare svekkes delvis mens tynnere materialer vil svekkes rett i gjennom.

Det er også forskjell på materialer, og feks nylon er et materiale som går i oppløsning av sollys.

 

Og ja, hvis du setter opp Tarp over teltet for å UV beskytte deg så vil tarpen bli svekket. Spesielt om det er en ren nylon tarp. Men det finnes blant annet Tarp med innlagt aluminiumsfolie og UV resistent tarp som skjermer for både lys og solvarme.

Men det kan være bedre å slite på en billig tarp enn et dyrt telt. En Sydvang Tarp til 329 kr i 210D nylon vil fungere utmerket til å skjerme et telt i 15D nylon.

Ok. Så han kan ikke velge et tykt og dermed tungt og rimelig telt da altså...?

 

Uttlelser som "Og hva hvis det kanskje regner flere dager i strekk?", gjør at jeg tenker at du brått kan få mer ut av friluftslivet om du har en noe mer positiv innstilling og litt mindre teoretisk tilnærming til vær og vind...

 

 

Endret av Espen Ørud
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Espen Ørud said:

Ok. Så han kan ikke velge et tykt og dermed tungt og rimelig telt da altså...

Jo for all del, når man skal bo lenge på samme sted så er jo det en fordel.  Men jeg går ut i fra at han vil bruke det teltet han har fra før, som ofte betyr dyre telt. Gjerne tynne lettvektstelt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (11 timer siden):

Jo for all del, når man skal bo lenge på samme sted så er jo det en fordel.  Men jeg går ut i fra at han vil bruke det teltet han har fra før, som ofte betyr dyre telt. Gjerne tynne lettvektstelt.

 

 

Hvor stor sjanse er det for at alle som har et telt fra før har et tynt, dyrt lettevektstelt og ikke noe annet tenker du? Gjerne oppgitt i %...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Bor man på campingplass har du både dusj, toalett, parkering og alle fasiliteter i nærheten av teltet.

Det er også en mulighet.

Og kanskje mulighet for å leie ei enkel hytte? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.