Gå til innhold
  • Bli medlem

Til dere fiskefrelste som lurer på om isen har gått, her er en side som viser nye satelittbilder


Øystein_

Anbefalte innlegg

https://apps.sentinel-hub.com/sentinel-playground/?source=S2L2A&lat=59.86136748351594&lng=10.074462890625&zoom=8&preset=1_TRUE_COLOR&layers=B01,B02,B03&maxcc=20&gain=1.0&gamma=1.0&time=2022-11-01|2023-05-09&atmFilter=&showDates=false

 

Sida viser bilder tatt med Sentinel-satelittene. Man får bilder 2-3 ganger i uka avhengig av hvor satelittene er.

Jeg har brukt "Natural color", "Color infrared(vegetation)" og NDSI for å se etter is og snø. Man kan velge hvilken dag man vil se på med den lille kalenderen øverst i bildet.

Så er det en slider for å fjerne skydekke hvis det er mye skyer. Men det funker bare sånn passe.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutes ago, HugoK said:

Kult. Må nå sjekke denne siden hver uke frem til slutten av juni. 😀

Kan også anbefale å sjekke tidligere år. :)

 

Jeg har tatt en titt på feks 2022, 2021, 2020 og 2019 for å finne ut når isen pleier å gå i vann jeg vurderer å reise til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (12 timer siden):

Kan også anbefale å sjekke tidligere år. :)

 

Jeg har tatt en titt på feks 2022, 2021, 2020 og 2019 for å finne ut når isen pleier å gå i vann jeg vurderer å reise til.

Historiske data i så måte har liten verdi.

 

Eksempelvis kan det skille lenge mellom tidspunktene fra år til år. Vi har ett vann vi har padlet kano på 20. mai, men også gått på isen på 2. juli. Hvis du da har stolt på at isen pleier gå fra 15. mai til 15. juni så blir dubnok ganske skuffet nær du kommer til is 20. juni og utover. Not so much om du sjekker satellittbilder på nylige datoer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Espen Ørud said:

Historiske data i så måte har liten verdi.

 

Eksempelvis kan det skille lenge mellom tidspunktene fra år til år. Vi har ett vann vi har padlet kano på 20. mai, men også gått på isen på 2. juli. Hvis du da har stolt på at isen pleier gå fra 15. mai til 15. juni så blir dubnok ganske skuffet nær du kommer til is 20. juni og utover. Not so much om du sjekker satellittbilder på nylige datoer...

 

Historiske data fra enkeltår har liten verdi, men når man ser på flere år så kan man få et godt innblikk av når isen normalt går i et spesifikt vann.

 

Hvis isen for eksempel gikk mellom 1 og 20 Juni alle år mellom 2018 og 2022, så kan man gå ut i fra at man sannsynligvis vil ha et isfritt vann innen 20 Juni og bra fiske i slutten av Juni. Eventuelt så kan man også finne ut hvilke vann isen pleier å gå i først, jeg har for eksempel funnet noen fine vann i mitt område som pleier å være isfrie i slutten av Mai. Til tross for at de ligger ganske høyt oppe.

 

Og så kan man også sammenligne historiske satelittbilder med det man ser på dagens bilder, For å finne ut hvilke år som likner mest på den utviklingen man ser i år.

 

Dette kan man jo også sette i kontekst av andre kilder, som feks varsom sitt iskart/isvarsel eller senorge sine opplysninger om snødekke og prognoser fremover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, kbruaz said:

Hvor er den slideren? 

 

Den er der du forandrerer dato.

 

Men du bør ikke bruke den, den er i praksis helt verdiløs. Fordi den måler gjennomsnittlig skydekke, den måler ikke skydekket i det området du er intressert i.


Så hvis du bruker slideren så kan det hende du fjerner en haug med bilder som er helt skyfrie tilfordel for bilder som har skydekke akkurat der du vil se etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (8 timer siden):

 

Den er der du forandrerer dato.

 

Men du bør ikke bruke den, den er i praksis helt verdiløs. Fordi den måler gjennomsnittlig skydekke, den måler ikke skydekket i det området du er intressert i.


Så hvis du bruker slideren så kan det hende du fjerner en haug med bilder som er helt skyfrie tilfordel for bilder som har skydekke akkurat der du vil se etter.


Hm, det den slideren gjør er vel bare å vise hvilke datoer det finnes tilgjengelige satellittbilder som har X prosent skydekke. Den er altså et enkelt redskap for å finne bilder fra datoer da det var mer eller mindre skyfritt/overskyet/etc.

Det som irriterer meg litt er at det ikke ble tatt noe(n) bilde(r) for et par dager siden, da vi endelig hadde en helt skyfri morgen. Generelt er det nesten alltid skyer (i en eller annen form) her på Nordvestlandet. Og de dagene det ikke er skyer, blir det visst ikke tatt satellittbilder uansett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, kbruaz said:


Hm, det den slideren gjør er vel bare å vise hvilke datoer det finnes tilgjengelige satellittbilder som har X prosent skydekke. Den er altså et enkelt redskap for å finne bilder fra datoer da det var mer eller mindre skyfritt/overskyet/etc.

Det som irriterer meg litt er at det ikke ble tatt noe(n) bilde(r) for et par dager siden, da vi endelig hadde en helt skyfri morgen. Generelt er det nesten alltid skyer (i en eller annen form) her på Nordvestlandet. Og de dagene det ikke er skyer, blir det visst ikke tatt satellittbilder uansett. 

 

 

Sjekk om et par dager, bildene blir vanligvis oppdatert 4-5 dager etter at de blir tatt så du finner aldri bilder fra "i går".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (På 9.5.2023 den 21.08):

Så er det en slider for å fjerne skydekke hvis det er mye skyer. Men det funker bare sånn passe.

Slideren fjerner ikke skydekket, det er et filter. Teknologien for å kunne se gjennom skyene er nok ikke tilstede enda, dessverre (i det minste ikke for sivile formål). Du kan altså velge å kun se bilder med skydekke mindre enn x % innafor et område på 100 km × 100 km (som beregningene gjøres ut fra). Om du velger f.eks. 15 %, så vil Sentinel Hub Playground hente det nyeste satellittbildet hvor skydekket ikke overstiger 15 % i den aktuelle flisa, det kan altså være noen uker/måneder gammelt, avhengig av hvor i verden du ser. Om du endrer på slideren og åpner kalenderen/datovelgeren igjen, så vil du se at antall dager med lys markering på datoer forandres. Grå sirkler viser dager hvor det finnes bilder, men som faller utenfor på grunn av skydekke-filteret.

For Ålesund, med 50 % skydekke som filter:
bilde.png

Samme område med 100 % (alle bilder):
bilde.png.330ea2128a5399befe32f4bd8b93a4a0.png

Gabs88 skrev (18 timer siden):

Men du bør ikke bruke den, den er i praksis helt verdiløs. Fordi den måler gjennomsnittlig skydekke, den måler ikke skydekket i det området du er intressert i.

Skydekket beregnes for fliser med størrelse på 100 km × 100 km, og angir andel skydekke innafor denne ruta i rutenettet. Det er visstnok mulig å bruke et skript for å gjøre beregningen for et mindre AOI (Area of Interest) slik at man kan filtrere bilder basert på skydekket for sitt eget utvalgte område, uten at jeg har prøvd dette. Da trengs en brukerkonto, til info.

Eksempel på de ulike rutene som beregningene tar utgangspunkt i er vist i bildet under, hvor det i sidestolpen er informasjon om dato og tidspunkt for bildene som er tatt i gitt rute med tilhørende skydekke. Utsnittet av rutas dekningsområde vises også i thumbnailen i sidestolpen. Enkelte er bare en skrå stripe med bilde på grunn av dekninga til satellittene (se video lenger ned for forklaring).

bilde.thumb.png.99eff3e8562bcc6388dc02c6d5e322a5.png

Gabs88 skrev (9 timer siden):

 

Sjekk om et par dager, bildene blir vanligvis oppdatert 4-5 dager etter at de blir tatt så du finner aldri bilder fra "i går".

Jeg har flere ganger funnet bilder fra i går, så den påstanden er feil. Jeg var ute ved et islagt vann mandag 15. mai, og tirsdag 16. mai lå det bilder ute fra samme dag som jeg var og sjekka, altså dagen før. Samme område har siste tilgjengelige bilde for to dager siden (20. mai), så bilder legges ut fortløpende. Andre områder, for eksempel ved Ålesund, ligger det allerede ute bilder for 21. mai (som faktisk var i går), selv om det var en del overskyet på bildene.

Sentinel Hub Playground for området rundt Ålesund:
bilde.png.ad5824bcd19c8e8cbfd7d7de76f73ecc.png

Sentinel Hub EO Browser for området rundt Ålesund:
bilde.png.53bcf9103f37f618f9df33dd5df53dc9.png

Tingen er at ikke alle "stripene"/rutene oppdateres samme dag, da det er en viss forsinkelse mellom hver gang satellittene i Sentinel-2 passerer samme område, derfor er det gjerne 2–3 dager mellom hver gang det tas bilder for et utvalgt sted (se video fra ESA under). Norge får faktisk litt oftere oppdaterte bilder enn steder nærme ekvator på grunn av vår plassering relativt nærme nordpolen, også det kan sees på video fra ESA.

ESA (The European Space Agency) har en side som beskriver hvordan Sentinel-2 er bygd opp (av to satellitter), med en tilhørende video som viser hvorfor dekningen er som den er.

Uansett, for litt mer avanserte verktøy (for eksempel 3D-visning av satellittbilde drapert på terrengmodell eller sammenligning av bilder), så er Sentinel Hub EO Browser bedre enn Playground. Der kan du velge hvilke satellitter du ønsker å søke etter bilde/data fra, og hvor du faktisk kan velge å sammenligne bilder fra ulike datoer (eksempel under for Jonsvatnet ved Trondheim som dukket opp i en annen tråd om islagte vann, med bilde fra 20. mai til venstre og fra 5. mai, med noe is, til høyre):

firefox_TAGPaWV4Ds.gif.4a8a8e225be5648e0eb2652a1adf6534.gif

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gabs88 skrev (På 21.12.2023 den 1.29):

For meg så ser det ut som et område som er markert manuelt etter at bildet ble lastet ned.

Disse ligger i bildene på Sentinel Playground etc., så det er ikke noe som er manuelt markert på bildet i etterkant. Det ligger kun på Sentinel 2 L2A (korrigert for atmosfæriske forhold), ikke på L1C (ikke korrigert for atmosfæren). Det er først i det siste at disse har dukket opp på bildene, såvidt jeg kan se, så jeg antar det er en automatisk generert maske ut fra sensordata og algoritmer/beregninger knytta til den nevnte korrigeringen, muligens. Om man titter på «Scene classification map» for L2A-data, så sammenfaller disse hvite områdene ganske greit med de sorte (No Data) områdene fra klassifiseringa (som igjen benyttes for den nevnte atmosfærekorrigeringa, slik jeg har skjønt det). Så jeg vil tro dette har en sammenheng. Finner ikke særlig med informasjon om dette noe sted på sidene til Copernicus etc. da, så helt sikker er jeg ikke. Mulig det er en feil i datasettet som har sneket seg inn, og at slikt blir fikset etterhvert, ikke godt å vite. Ut fra beskrivelsene av den aktuelle visualiseringen så er det ikke nevnt noe om visning av slike masker.

fjellræv skrev (2 timer siden):

Hmm. Men nyeste bildet hos meg er 19 november? Er det sånn til dere andre også? Har den slutta å tatt bilder?

En ting er vel at Sentinel Playground erstattes av Copernicus Browser, så da er det ikke sikkert Playground fortsetter å få siste data på sikt. Ellers er det vel litt vedlikehold på gang til og med 22. desember, samt at det har vært problemer med noen datasett fra Sentinel 2 tidligere i høst. Mulig det kan ha noe med saken å gjøre? Er en del saker det går an å se gjennom her. De skal i alle fall ikke ha slutta å ta bilder, det er vel faktisk meninga at en tredje Sentinel 2-satellitt skal sendes opp i 2024 (Sentinel-2C, som testes for tiden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
fjellræv skrev (På 9.1.2024 den 20.00):

Får ikke opp nyere bilder på copernicus heller jeg? Får dere andre til å bruke noe av det for å kartlegge snøforhold eller is på vannet?

Det er og har tidvis vært perioder uten data slik som dette. Det kan nok være flere grunner til det, uten at jeg kjenner til disse. Det ligger nå bilde fra 18. januar for området på Copernicus Browser, så det kommer nok flere bilder fremover igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/21/2024 at 9:16 AM, Måssåbjønn said:

Det er og har tidvis vært perioder uten data slik som dette. Det kan nok være flere grunner til det, uten at jeg kjenner til disse. Det ligger nå bilde fra 18. januar for området på Copernicus Browser, så det kommer nok flere bilder fremover igjen :)

Merker jeg liker Copernicus dårligere enn jeg likte Sentinel.

 

Sliter rett og slett litt med å skjønne informasjonen som gis, feks de lyseblå områdene som man finner overalt. Det finnes sikkert en måte å få opp rene satelittbilder men jeg har ikke klart det enda.

 

image.thumb.png.a37de038f75a734f8745f5747f3f3f51.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (35 minutter siden):

Merker jeg liker Copernicus dårligere enn jeg likte Sentinel.

 

Sliter rett og slett litt med å skjønne informasjonen som gis, feks de lyseblå områdene som man finner overalt. Det finnes sikkert en måte å få opp rene satelittbilder men jeg har ikke klart det enda.

 

image.thumb.png.a37de038f75a734f8745f5747f3f3f51.png

Det ligger/lå også på Sentinel Palyground/EO Browser mot siste halvdel av fjoråret, så det er nok ikke noe som har direkte med Copernicus å gjøre, såvidt jeg vet. Prosessering av bilder/data skal vel være uendret, mener jeg, bare at tilgang til bilder og data skal gå gjennom Copernicus-portalen i stedet for litt diverse løsninger slik det var tidligere.

Som nevnt over kan man eventuelt søke i L1C-bilder for å få "rene" satellittbilder, da disse ikke har blitt korrigert for atmosfæriske forhold slik jeg har skjønt det, og det virker som disse markeringene kommer inn i den forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Måssåbjønn skrev (På 22.12.2023 den 16.30):

Disse ligger i bildene på Sentinel Playground etc., så det er ikke noe som er manuelt markert på bildet i etterkant. Det ligger kun på Sentinel 2 L2A (korrigert for atmosfæriske forhold), ikke på L1C (ikke korrigert for atmosfæren). Det er først i det siste at disse har dukket opp på bildene, såvidt jeg kan se, så jeg antar det er en automatisk generert maske ut fra sensordata og algoritmer/beregninger knytta til den nevnte korrigeringen, muligens. Om man titter på «Scene classification map» for L2A-data, så sammenfaller disse hvite områdene ganske greit med de sorte (No Data) områdene fra klassifiseringa (som igjen benyttes for den nevnte atmosfærekorrigeringa, slik jeg har skjønt det). Så jeg vil tro dette har en sammenheng. Finner ikke særlig med informasjon om dette noe sted på sidene til Copernicus etc. da, så helt sikker er jeg ikke. Mulig det er en feil i datasettet som har sneket seg inn, og at slikt blir fikset etterhvert, ikke godt å vite. Ut fra beskrivelsene av den aktuelle visualiseringen så er det ikke nevnt noe om visning av slike masker.

Nå virker det som denne maska ikke ligger inne på L2A-bildene lenger, altså er man tilbake til «rene» satellittbilder korrigert for atmosfæriske forhold slik det var tidligere, noe som gjør bildene enklere å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.