Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå fra Beitostølen mot Liomseter og videre til Svatsum, evt Forset


Anbefalte innlegg

Vi skal på ukestur i september, går med sekk og telt. Har sett på å starte ved/i nærheten av Beitostølen og så retning Liomseter og videre ut til vei/bussforbindelse mellom Svatsum og Forset. Er noen kjent i det området og kan anbefale et bra startsted (vi kommer med buss) og ei grei rute? Er det noen klare "do or don'ts"?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Her var det ingen svar! Jeg har gått en del ved Beitostølen - Gausdal Vestfjell både sommer og vinter - ikke presis den ruten, men likevel.

Hvorfor ikke starte ved Beitostølen? Det går buss og er butikker, så ikke allt trenges med på bussen. Og man kan spise et siste måltid etter bussturen. Ved Beitostølen finnes mange stier her og der pgr av de mange hytter.

Her må du se på kart! Fx Norgeskart.

Jeg ville starte omtrent ved heisanlegget eller ved hytte vei nr 2 før heisanlegget og gå på kombinasjon av hytte/stølsveg/sti mot Ole - Skreddalen og derfra opp på T-stien mot Skaget. Det er generelt NØ retning fra Beitostølen. Når jeg nevner DNT hytter/fjellstyrehytter er det som retninger, for du har telt med. Teltplasse vil du sikkert finne nesten overalt. Sett evt sekk med telt ned og gå opp på Skaget - fin utsikt. Det er i øvrig en 1-persons hule ca. halvveis oppe! Fra Skaget kan du gå  enten over fjellet - Storkvelvbu - eller myrene via Haldorbu mot Liomseter. (Haldorbu var i hvert fall før utett - og vedovnen var også utett, så vanskelig å få varme der. Myrene har i øvrig en del morenerygger, så det er faktisk mulig å telte også der.

Jeg ville nok kontakte Liomseter og spørre om beste vei ut mot bussen Svatsum/Forset. Der har jeg ikke gått. Kanskje det går buss til Spåtinn/Per Gyntvgen??

Uansett er Gausdal Vestfjell eller Langsua/Jotunheimens Forgård (DNT hadde flere navn for dette område) "snille" fjell, men et fint turområde. Om vinteren som regel med mye snø.

Se på kartet og finn en passe rute og evt. teltplasser fx. ved fiske vann.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 16.5.2023 den 3.32):

Hei

Her var det ingen svar! Jeg har gått en del ved Beitostølen - Gausdal Vestfjell både sommer og vinter - ikke presis den ruten, men likevel.

Hvorfor ikke starte ved Beitostølen? Det går buss og er butikker, så ikke allt trenges med på bussen. Og man kan spise et siste måltid etter bussturen. Ved Beitostølen finnes mange stier her og der pgr av de mange hytter.

Her må du se på kart! Fx Norgeskart.

Jeg ville starte omtrent ved heisanlegget eller ved hytte vei nr 2 før heisanlegget og gå på kombinasjon av hytte/stølsveg/sti mot Ole - Skreddalen og derfra opp på T-stien mot Skaget. Det er generelt NØ retning fra Beitostølen. Når jeg nevner DNT hytter/fjellstyrehytter er det som retninger, for du har telt med. Teltplasse vil du sikkert finne nesten overalt. Sett evt sekk med telt ned og gå opp på Skaget - fin utsikt. Det er i øvrig en 1-persons hule ca. halvveis oppe! Fra Skaget kan du gå  enten over fjellet - Storkvelvbu - eller myrene via Haldorbu mot Liomseter. (Haldorbu var i hvert fall før utett - og vedovnen var også utett, så vanskelig å få varme der. Myrene har i øvrig en del morenerygger, så det er faktisk mulig å telte også der.

Jeg ville nok kontakte Liomseter og spørre om beste vei ut mot bussen Svatsum/Forset. Der har jeg ikke gått. Kanskje det går buss til Spåtinn/Per Gyntvgen??

Uansett er Gausdal Vestfjell eller Langsua/Jotunheimens Forgård (DNT hadde flere navn for dette område) "snille" fjell, men et fint turområde. Om vinteren som regel med mye snø.

Se på kartet og finn en passe rute og evt. teltplasser fx. ved fiske vann.

Elgen

Takk for svar - dette var innertier med mange tips! Da har jeg tenkt "riktig" med tanke på start og retning. Det fremstår som et veldig fint fjellområde uten de store folkemengdene så da tror jeg vi skal trives godt! God tursommer til deg :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.