Gå til innhold
  • Bli medlem

En-/topersoners kuppeltelt til vår, sommer og høst (Hilleberg, Exped)


Lieng

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er på utkikk etter et telt som passer til turer med kjæresten, men også soloturer, på vår, sommer og høst. Teltet må være lett nok til at jeg enkelt kan bære det alene, men jeg er tilhenger av kuppelteltets selvstående konstruksjon, selv om det i mange tilfeller betyr noen ekstra gram. Selv om jeg ikke har behov for et vintertelt, så både regner og blåser det året rundt, og jeg skulle gjerne sett at teltet klarte seg over tregrensa i et par dager. Her gjelder det åpenbart å finne gode kompromisser.

Jeg har kikket litt rundt på både Hilleberg, Helsport, Exped og amerikanske merker, men har nylig kikket mest på Hillebergteltene Unna, Niak og Rogen.

Unna virker som et populært knalltelt som også kan huse to personer, og med firesesongs rating burde ikke vær og vind være noe problem, men med én inngang uten fortelt er jeg redd det blir alt for trangt dersom man må huke av deler av innerteltet for å få plass til bagasje, for ikke å snakke om plass til matlaging i regnvær.

Niak er en lettere tresesongsversjon som også bare har én inngang, men med fortelt. Igjen er jeg redd det relativt lille forteltet ikke er nok plass til å komfortabelt huse to personer med bagasje samt fasilitere matlaging. Basert på videoer og forumtråder er det litt omdiskutert hvor godt teltet håndterer vær og vind, en lekkende glidelås kan jo relativt enkelt forsegles, men døra er i full mesh og det er ventilert under veggene på yttereltet. Kanskje noen her har noen erfaringer?

Rogen med sine to innganger og tredje stang over forteltene virker å ha god plass til to personer, og er litt bredere i innerteltet som gjør det mulig med to liggeunderlag på 65 cm. Men kanskje er det litt overkill for én person? Det ligger hvertfall midt mellom Niak og Unna vektmessig, så det er ikke et problem, men med to innganger og dører i mesh samt ventilerte vegger på ytterteltet vet jeg ikke hvordan det håndterer vær og vind. Det virker ikke som et like populært telt som Unna og Niak, så meninger om det er vanskelige å finne. Her vil jeg veldig gjerne høre andres værmessige erfaringer!

Ellers har jeg også tittet på Exped sine Orion 2 UL og Venus 2 UL-modeller. Orion UL virker litt tungt, dersom Venus UL med tresesongs opplegg håndterer litt vær og vind på en god nok måte. Men disse teltene har jeg enda ikke undersøkt veldig nøye – hvordan klarer Venus UL seg i forhold til Rogen? Har hørt Venus tar grusomt lang tid å tørke.

Hjertelig takk for alle erfaringer og meninger!

Endret av Lieng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk nettopp Niak, fantastisk telt.

Men ville ikke ha brukt det så mye til to pers, det går men er ikke behagelig.

 

Unna er mindre enn Niak igjen.

 

Rogen virker veldig bra og jeg skjønner jo veldig godt alle som helst vil ha frittstående telt. Men hvis jeg stort sett skulle ha brukt til to pers så hadde jeg vurdert Anjan GT. Samme vektklasse mye mer plass. 

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unna er ett solotelt, enkelt og greit. Det er plass til 2 liggende personer der i nøden.

Exped er jo svært gode telt. Har Orion 2 Extreme selv, kjempefornøyd.

At venus tar lengre tid å tørke enn andre silnylon telt har jeg vanskelig for å tro…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (3 timer siden):

Fikk nettopp Niak, fantastisk telt.

Men ville ikke ha brukt det så mye til to pers, det går men er ikke behagelig.

 

Unna er mindre enn Niak igjen.

 

Rogen virker veldig bra og jeg skjønner jo veldig godt alle som helst vil ha frittstående telt. Men hvis jeg stort sett skulle ha brukt til to pers så hadde jeg vurdert Anjan GT. Samme vektklasse mye mer plass. 

Er det jeg også tenkte om Niak. Samtidig tror jeg teltet fort blir brukt 50/50 eller 60/40 som enmanns- og tomannstelt, så der et større tunneltelt gir mer plass tror jeg samtidig jeg ikke behøver det på mange av turene, og jeg liker på mange måter ikke å ha for mye plass heller 😅 Du har antakelig ikke veldig dramatiske værerfaringer over tregrensa med Niak?

Endret av Lieng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Lieng said:

Er det jeg også tenkte om Niak. Samtidig tror jeg teltet fort blir brukt 50/50 eller 60/40 som enmanns- og tomannstelt, så der et større tunneltelt gir mer plass tror jeg samtidig jeg ikke behøver det på mange av turene, og jeg liker på mange måter ikke å ha for mye plass heller 😅 Du har antakelig ikke veldig dramatiske værerfaringer over tregrensa med Niak?

Har akkurat fått det så kun en natt så langt. 

 

Men har ingen problem med å stole på Niak så lenge det et plussgrader. Det finnes også plenty bevis for at det lett tåler en liten storm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av Hilleberg teltene har topplufting, kanskje ikke helt gunstig når du ønsker å bruke teltet vår og høst. Tror også man bør tenke seg to ganger om man kun vil ha mulighet for lufting nede langs bakken om høsten.

Exped Orion og Venus er gode telt.

Samme med Scarp 2, bra telt, men synes forteltene er vel små. I tillegg synes jeg det var litt klumste løsning med korte barduner i hjørnene, samt oppsettet med de kryssende stengerne. Når jeg ikke brukte de ekstra stengerne, lå de løse festebåndene å blafret og slo mot duken. Så kvittet med meg det teltet.

Helsport Reinsfjell er sikkert et bra alternativ å vurdere.

Må innrømme at hvert fall øynene foreløpig har "falt" for dette teltet.

https://www.kuiu.com/products/mountainstar-2-person-tent-gunmetal-orange?variant=40536246845598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (2 minutter siden):

Ingen av Hilleberg teltene har topplufting

Hva kalles luftingen på Allak (Staika har samme konstruksjon, sammen med Soulo men det er enmanns) , som vises her?

Jeg vil kalle det for topplufting.

image.png.5c6a8309120aaa0c7dbe86fb4d97780a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (25 minutter siden):

Hva kalles luftingen på Allak (Staika har samme konstruksjon, sammen med Soulo men det er enmanns) , som vises her?

Jeg vil kalle det for topplufting.

image.png.5c6a8309120aaa0c7dbe86fb4d97780a.png

Det var her snakk om Rogen, Niak og Anjan. Følg med 😉.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (2 timer siden):

Ingen av Hilleberg teltene har topplufting, kanskje ikke helt gunstig når du ønsker å bruke teltet vår og høst. Tror også man bør tenke seg to ganger om man kun vil ha mulighet for lufting nede langs bakken om høsten.

Exped Orion og Venus er gode telt.

Samme med Scarp 2, bra telt, men synes forteltene er vel små. I tillegg synes jeg det var litt klumste løsning med korte barduner i hjørnene, samt oppsettet med de kryssende stengerne. Når jeg ikke brukte de ekstra stengerne, lå de løse festebåndene å blafret og slo mot duken. Så kvittet med meg det teltet.

Helsport Reinsfjell er sikkert et bra alternativ å vurdere.

Må innrømme at hvert fall øynene foreløpig har "falt" for dette teltet.

https://www.kuiu.com/products/mountainstar-2-person-tent-gunmetal-orange?variant=40536246845598

Er et poeng at Hillebergs telt ikke har like god ventilasjon som andre, selv om jeg antar meningen bak er bedre beskyttelse. Er behovet for ventilasjon større på vår og høst? Ikke mitt sterkeste punkt kunnskapsmessig.

Har også kikket på Reinsfjell Superlight, men ser det er delte meninger.

Endret av Lieng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du vil ha litt mange egenskaper i ett og samme telt, Vankelig å finne telt som ikke er for stort (og tungt) for en, men har god plass til to og matlaging i fortelt med to. Har du vurdert å komplettere med tar, for å utvide plassen i teltet, og ha matlagingen under denne når dere er to på tur?

På høyfjellet kan gåstaver eller ekstra stenger til tarpen brukes for holde ned oppe, når dere er to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har Niak som primært brukes til solo turer. Jeg har brukt det både over tregrensen samt på Sunnmørskysten (eksponert). Jeg er veldig glad i teltet men det er et par ting jeg ikke helt liker. Det med dør i innertelt kan gi litt trekk dersom det blåser en del, og jeg skulle ønske at utstyrslommer i innerteltet var plassert motsatt av hva de er. Ellers har jeg lite å utsette på teltet. Grei vekt, lite fotavtrykk (plasseringsvennlig), god beskyttelse mot nedbør, enkelt oppsett. Teltet kan funke for to men det krever at man har et nært forhold, for å si det slik.

Jeg har også Exped Orion Extreme (2 p.). Perfekt telt til luksusturer hvor leirliv står mer i fokus. Generøs høyde innvendig, godt tørkeloft, to innganger, rikelig med plass både iinnertelt og fortelt. Vekten er noe høy, men jeg har gått med teltet fra Hjerkinn til Ringebu, inklusive Dørålsglupen i regnvær, utan at det var kjipt. 

Det er særs vanskelig å finne ett telt som fyller alle mulige kriterier. Jeg har derfor 3 telt. To til hovedsaklig 3-sesongsbruk, samt et Hilleberg Jannu til vinterbruk.

Jeg tenker at Exped Orion Ul er et interessant valg men det var ikke kommet på markedet da jeg kjøpte Extreme-utgaven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Lieng said:

Er et poeng at Hillebergs telt ikke har like god ventilasjon som andre, selv om jeg antar meningen bak er bedre beskyttelse. Er behovet for ventilasjon større på vår og høst? Ikke mitt sterkeste punkt kunnskapsmessig.

Har også kikket på Reinsfjell Superlight, men ser det er delte meninger.

Jeg er fornøyd med Reinsfjell superlight 2. Mye av det handler om 2 utganger som er ekstremt deilig!  Dere har vel ikke noe problemer med å sove tett så da skal det holde sånn størrelsesmessig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (5 timer siden):

Det virker som du vil ha litt mange egenskaper i ett og samme telt, Vankelig å finne telt som ikke er for stort (og tungt) for en, men har god plass til to og matlaging i fortelt med to. Har du vurdert å komplettere med tar, for å utvide plassen i teltet, og ha matlagingen under denne når dere er to på tur?

På høyfjellet kan gåstaver eller ekstra stenger til tarpen brukes for holde ned oppe, når dere er to.

Ja, som vanlig er jeg optimist, men er vandt til å regulere forventningene. Jeg er egentlig ikke på utkikk etter matlaging for to, det var litt klønete formulert, men derfor utelukket jeg tunnelteltene med store fortelt. Plass til bagasje for to, eller min bagasje og en brenner i armlengdes avstand fra soveposen, er nok mer hva jeg ser etter. Derfor føler jeg løsningen med kuppeltelt og to mindre fortelt er svært gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lieng skrev (2 timer siden):

Plass til bagasje for to, eller min bagasje og en brenner i armlengdes avstand fra soveposen, er nok mer hva jeg ser etter. Derfor føler jeg løsningen med kuppeltelt og to mindre fortelt er svært gunstig

Jeg har vært (og er) der du er.

  • Telt som MSR Hubba Hubba NX eller Freelite er lette, men altfor trekkfulle over tregrensen.
  • Allak 2 er godt og tett, har god plass, men med 3.3 kg er det litt tungt (selv om det ikke stoppet meg.
  • Jeg endte på Soulo for når jeg er én og Allak for 2.  

Strekker budsjettet ditt til ett telt er Allak2 riktig valg. Kutt vekt på ryggsekk, kokeutstyr og øl i stedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lieng skrev (På 9.5.2023 den 1.45):

Er et poeng at Hillebergs telt ikke har like god ventilasjon som andre, selv om jeg antar meningen bak er bedre beskyttelse. Er behovet for ventilasjon større på vår og høst? Ikke mitt sterkeste punkt kunnskapsmessig.

De nevnte modellene fra Hilleberg har lufting langs kant/bakken. Da har man ingen kontroll på luftingen. På vindfulle sure dager, og med mye mesh i innerteltet, ja da kan det bli hustrig inne. Vår og høst er det etter egen erfaring gunstig med lufting i toppen, gjerne gjennomstrømming og mulighet for lukking av ventilene, samt en teltduk som går ned til bakken. Fikk selv noen sure netter på tre ukers tur i fjor sommer da teltet ikke har duk som går helt ned til bakken. Innerteltet har også 2/3 del mesh. Måtte bygge litt le for å få den verste vinden unna.

Endret av Nikke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Nikke said:

De nevnte modellene fra Hilleberg har lufting langs kant/bakken. Da har man ingen kontroll på luftingen. På vindfulle sure dager, og med mye mesh i innerteltet, ja da kan det bli hustrig inne. Vår og høst er det etter egen erfaring gunstig med lufting i toppen, gjerne gjennomstrømming og mulighet for lukking av ventilene, samt en teltduk som går ned til bakken. Fikk selv noen sure netter på tre ukers tur i fjor sommer da teltet ikke har duk som går helt ned til bakken. Innerteltet har også 1/3 del mesh. Måtte bygge litt le for å få den verste vinden unna

 

 

Nå skal jeg ikke skyve bekymringen unna uten videre, for hvis man får vind fra en dårlig vinkel med et telt som dette så er det jo ikke en hyggelig opplevelse. Men teltene tåler litt vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.