Gå til innhold
  • Bli medlem

Norske telt - Høy pris, Høy vekt. På tide å ta inspirasjon fra det amerikanske markedet?


Simen95

Anbefalte innlegg

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Der er vel heller omvendt? De bruker kjøling på nålen for å unngå at nålen smelter duken. 

«Do I need to seal the seams on my new tent?

You do not need to seam seal our tents as we use a stitching method that makes the seams really strong and durable. We use a flat fell-seam in all our tents and our sewing machines employ cooling jets around the needles. This means that every stitch goes through four layers of fabric and the size of the hole is minimized by preventing heat-producing friction. The end result is a very precise, very reliable seam that has remarkable durability and water resistance.»

Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fiskepadde skrev (14 timer siden):

Mener å ha lest at forventet levetid på .5 dcf telt ligger på rundt 200 døgn, altså en thru hike (at/pct/cdt) med grei margin. Tykkere stoff varer nok lenger. Men dette er heller ikke så veldig langt fra hva man kan forvente av et standard Hilleberg telt vil jeg tro? 

Durston mener faktisk at det ikke er noen signifikant forskjell mellom 0.5 og 0.8. Jeg vet ikke jeg, mine dyneema-telt er i 0.8 for sikkerhets skyld. Er heller ikke så lett å se igjennom. Eier ingen Durston-telt, men synes fyren deler mye interessant innsikt. 
 

Det virker som om det er grei konsensus (i diverse myog-forum) om at silnylon som Hilleberg bruker varer lengst. Stoffet strekker seg en del under belastning som gjør det mindre sannsynlig at det ryker. Det tåler visstnok ikke UV like godt som feks silpoly, så det er jo noe å tenke på hvis man vil at det skal vare lenge/bevare fargen (kanskje ikke la det stå ute i sola i dagesvis). Strekken er på en måte bra, men når det er vått blir det ganske slapt, noe jeg synes er slitsomt å stramme opp i løpet av natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Marius Engelsen said:

Der er vel heller omvendt? De bruker kjøling på nålen for å unngå at nålen smelter duken. 

 

Det har du nok rett i, jeg tok informasjonen min fra en test jeg så en gang i tiden men de har nok sagt feil. Eller jeg some husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Marius Engelsen said:

Der er vel heller omvendt? De bruker kjøling på nålen for å unngå at nålen smelter duken. 

 

Det har du nok rett i, jeg tok informasjonen min fra en test jeg så en gang i tiden men de har nok sagt feil. Eller jeg some husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Tjohansen said:

Durston mener faktisk at det ikke er noen signifikant forskjell mellom 0.5 og 0.8. Jeg vet ikke jeg, mine dyneema-telt er i 0.8 for sikkerhets skyld. Er heller ikke så lett å se igjennom. Eier ingen Durston-telt, men synes fyren deler mye interessant innsikt. 
 

Det virker som om det er grei konsensus (i diverse myog-forum) om at silnylon som Hilleberg bruker varer lengst. Stoffet strekker seg en del under belastning som gjør det mindre sannsynlig at det ryker. Det tåler visstnok ikke UV like godt som feks silpoly, så det er jo noe å tenke på hvis man vil at det skal vare lenge/bevare fargen (kanskje ikke la det stå ute i sola i dagesvis). Strekken er på en måte bra, men når det er vått blir det ganske slapt, noe jeg synes er slitsomt å stramme opp i løpet av natta.

Tarptent og bruker .5, mens MLD har gått bort fra det og økt tykkelsen på alle sine telt og tarper. Sett videoer av .5 der hagle slår hull i duken. Har selv tarp i .5 og det er jo tynntynnt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Marius Engelsen said:

Der er vel heller omvendt? De bruker kjøling på nålen for å unngå at nålen smelter duken. 

 

Det har du nok rett i, jeg tok informasjonen min fra en test jeg så en gang i tiden men de har nok sagt feil. Eller jeg som husker feil.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 27.5.2023 den 9.15):

Mitt Hilleberg Unna er 12 år gammelt, eller fra 2008, og har vert mye i bruk både sommer og vinter. Ingen behov for sømtetting og ikke en dråpe inn i skikkelig regnvær.
Samme type søm og tråd er på Fjellreventelt (og Helsport Pro), sikkert flere også.

Nå husker jeg ikke alderen på mitt fjellreventelt, men det fulgte med seam seal og anbefaling om å bruke det. 
Men jeg har sikkert ikke fulgt med på det siste… 

Vi har vel alle hatt dager hvor vi har strammet duken i regnvær og så våknet i solskinn og en duk som trommeskinn. Det er sånt som strekker sømmene, og skaper lekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg bruker nylon 66 som er sterkere og mer motstandsdyktig mot slitasje, mens de fleste andre bruker «vanlig» nylon. 
Det er også viktig å bruke riktige skjøter og sømmer som hjelper mot vanninntrenging. 
Vet ikke om hilleberg bruker dette, men det finnes også ekspanderende tråder som utvider seg og dermed tetter hvis det blir fuktig.

 

Og en liten generell side note og mening fra min side; det er stor forskjell på norske merker, og norske produsenter. De aller aller fleste produserer ikke i Norge! Jeg ser ikke helt den store wow faktoren med at en nordmann har snakket med en asiatisk bedrift om hvordan er telt skal produseres. Hvorfor skulle et «norskutviklet» telt som er produsert på samme fabrikk som en annen leverandør, være bedre enn det andre? Satt litt på spissen.. men i mine øyne er det alt for lite fokus på bærekraftig og etisk produksjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Hc.b said:

Det er også viktig å bruke riktige skjøter og sømmer som hjelper mot vanninntrenging. 
Vet ikke om hilleberg bruker dette, men det finnes også ekspanderende tråder som utvider seg og dermed tetter hvis det blir fuktig.

https://hilleberg.com/eng/faq/general-questions/
"Do I need to seal the seams on my new tent?

You do not need to seam seal our tents as we use a stitching method that makes the seams really strong and durable. We use a flat fell-seam in all our tents and our sewing machines employ cooling jets around the needles. This means that every stitch goes through four layers of fabric and the size of the hole is minimized by preventing heat-producing friction. The end result is a very precise, very reliable seam that has remarkable durability and water resistance."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«-Norske telt - høy pris og høy vekt.» Kan være enig i den påstanden, men tror likevel at norske telt generelt fikser tøffere vær en mange amerikanske telt. Har selv en rekke forskjellige 3-sesongers telt, både tunneltelt og kuppeltelt. Skulle jeg likevel driste meg ut på en vintertur med et av de (mot bedre viten…) er jeg ikke i tvil om at jeg ville valgt Helsport teltet mitt fremfor Elixir eller Hubba (som jeg også har). 
Det er noe traust og skikkelig over telt fra Helsport og Hilleberg. Det føles mer solid enn tilsvarende telt fra MSR og Big Agnes (sistnevnte har jeg lånt av en kamerat ved en anledning). 
Sååå, i Høyfjellet på sommertid vil jeg nok alltid velge litt mer vekt for ikke å skjære ned sikkerhetsmarginen, men nå er jo ikke jeg noen gramjeger heller…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (22 timer siden):

 

Og en liten generell side note og mening fra min side; det er stor forskjell på norske merker, og norske produsenter. De aller aller fleste produserer ikke i Norge! Jeg ser ikke helt den store wow faktoren med at en nordmann har snakket med en asiatisk bedrift om hvordan er telt skal produseres. Hvorfor skulle et «norskutviklet» telt som er produsert på samme fabrikk som en annen leverandør, være bedre enn det andre? Satt litt på spissen.. men i mine øyne er det alt for lite fokus på bærekraftig og etisk produksjon. 

Det hjelper lite om «noen bare snakker med noen» i et annet land. Det handler om forpliktelse og etterprøvbarhet. Firmaer tilknyttet IEH har forpliktet seg til etisk handel og produsenten må dokumentere at de overholder dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd-Arne skrev (12 timer siden):

Nortent.

 

Spennende "nykommer". Tok en rask titt på hjemmesiden deres, men fant ikke informasjon om hvor de produserer sine telt. Vet du mer?

Ellers så Vern teltene fine ut, men litt skuffende at de har plassert inngangene på samme side på 2'ern. Skulle også gjerne hatt et par valgmuligheter når det gjelder farge. Dog er ikke det nok til jeg tar Vern teltene av ønskelista, spesielt med de hyggelige prisene. Kan bli med på sommerens mange eventyr i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (7 timer siden):

Spennende "nykommer". Tok en rask titt på hjemmesiden deres, men fant ikke informasjon om hvor de produserer sine telt. Vet du mer?

Ellers så Vern teltene fine ut, men litt skuffende at de har plassert inngangene på samme side på 2'ern. Skulle også gjerne hatt et par valgmuligheter når det gjelder farge. Dog er ikke det nok til jeg tar Vern teltene av ønskelista, spesielt med de hyggelige prisene. Kan bli med på sommerens mange eventyr i nord.

Produsert i Kina,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ta et søk på "mount everest base camp tent". Telt i hundrevis og jeg tenker at været på dette fjellet kan være ganske røft selv nede på basecamp. På bildet ser vi Mountain hardwear trango 2 eller 3. Det teltet har jeg hatt siden 2002 og det tåler litt med 4 stenger i kryss og bardunfester nok.

Men det er ikke mange helsport eller hilleberg telt å se. Det er også svært få telt med stormmatter å se. Det virker som om amerikanerne setter lufting foran det meste og det fungerer også under tøffer forhold. Da duken på MH trango ikke går ned til bakken.

 

Tore

 

 

3832.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (40 minutter siden):

Hei,

Ta et søk på "mount everest base camp tent". Telt i hundrevis og jeg tenker at været på dette fjellet kan være ganske røft selv nede på basecamp. På bildet ser vi Mountain hardwear trango 2 eller 3. Det teltet har jeg hatt siden 2002 og det tåler litt med 4 stenger i kryss og bardunfester nok.

Men det er ikke mange helsport eller hilleberg telt å se. Det er også svært få telt med stormmatter å se. Det virker som om amerikanerne setter lufting foran det meste og det fungerer også under tøffer forhold. Da duken på MH trango ikke går ned til bakken.

 

Tore

 

 

3832.jpg

Nja… nå handler vel dette om pris som så mye annet. Mitt inntrykk er at ulike, lokale selskaper gjerne hyrer sherpaer og kjøper inn basecamp-telt og utstyr som bæres inn og settes opp for kundene (dvs klatrerne). Dette er «reiseselskap/ opplevelsesselskap» med spesiell konsesjon og rett (tilkjent av myndighetene) til å drive virksomhet i fjellene. Dette er ihvertfall slik turer til Kilimanjaro arrangeres. I slike tilfeller vil selskapene stå for innkjøp, oppsett og drift av basecampen i fjellet. Her vil en økonomisk vurdering bli gjort hvor man søker en gunstig kompromiss mellom lav pris pr telt og kvalitet. Kvalitet er selvsagt svært viktig. Teltkollaps i basecamp skal aldri forekomme med mindre det er skred eller annen uforutsett hendelse inntreffer. 
Kvalitet er imidlertid ikke alt. Pris er også viktig! 
 

Det er ingen tvil om at Hilleberg eller Helsport ville gjort susen på Mount Everest- Base Camp, men modellene det da ville være snakk om blir for dyre sett opp mot kvalitetsavviket visa vie Mountain Hardware o.l. 
 

Det er ihvertfall slike jeg ville dedusere dersom jeg drev virksomhet i Himalaya eller ved Kilimanjaro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er at disse teltene er det beste som finnes og at de er gjennomtestet og har vist sin fortreffelighet i flere tiår. Ikke akkurat billige disse heller. 

Har flere hilleberg, helsport og en rekke andre telt. Kjøpte og testet et urberg for et par uker siden og det blir nok ikke brukt flere ganger. Hjelper ikke å ha nylon i duken om det meste andre ikke holder mål  Har også kjøpt et sydvang telt jeg skal teste i løpet av sommeren. Både mountain hardware, North face og msr har telt som holder veldig høy klasse. 

 

Tore 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (48 minutter siden):

Alternativet er at disse teltene er det beste som finnes og at de er gjennomtestet og har vist sin fortreffelighet i flere tiår. Ikke akkurat billige disse heller. 

Har flere hilleberg, helsport og en rekke andre telt. Kjøpte og testet et urberg for et par uker siden og det blir nok ikke brukt flere ganger. Hjelper ikke å ha nylon i duken om det meste andre ikke holder mål  Har også kjøpt et sydvang telt jeg skal teste i løpet av sommeren. Både mountain hardware, North face og msr har telt som holder veldig høy klasse. 

 

Tore 

Enig i alt du skriver egentlig. Sydvang og Urberg er greie telt for dem som utelukkende bruker teltene i sommermånedene (merk: ikke sommerhalvåret, men om sommeren…) og verken er kravstore til vekt eller pakkvolum. Dette er store og klumsete telt nedpakket og de veier relativt mye. 
Angående merkene du nevner så holder de helt klart tilfredsstillende kvalitet. Hadde de ikke gjort det ville de, som jeg skrev, ikke ha blitt anvendt i Himalaya osv. Dette er absolutt gode og trygge telt. Det alene blir likevel et svakt argument mot kvaliteten i norske kvalitetstelt (Urberg og Sydvang er heller ikke kvalitetstelt, men budsjettelt). Det at de IKKE er oppsatt på Everest eller Lhotse er overveiende sannsynlig pga prisdifferansen. Norske kvalitetstelt blir rett og slett for dyre sett opp mot amerikanske telt. De er selvsagt ikke for dårlige til å brukes under slike forhold. Prislappen og en eventuelt marginal økning i kvalitet blir avgjørende. Da velger man amerikansk, som for ordens skyld også er svært gode telt. 

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Mount Everest og andre basecamps går det nok mye i spons til de ulike teamene der oppe. Ville heller ikke brukt mount everest som et eksempel på et kvalitetstelt, når disse er ekslusivt ekspedisjonstelt. 99.9% av tilfellene trenger du ikke et sånn telt i Norge. Med mindre du skal sove oppe i Nord Norge under en storm? 
 

Mountain Hardwear lager mye bra dem, men Hilleberg og andre merker er blitt brukt mye i mountaineering dem. 

Du har også "push" telt, som kun blir brukt en natt på push forsøk som er mye lettere og langt fra like solid. Kommer an på team størrelse. MSR Advance 2 for eksempel. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfilmeren skrev (På 3.5.2023 den 12.17):

Det norske markedet er fortsatt dominert av tunge lærstøvler, tunge telt og tunge ryggsekker. Det er 10 år siden jeg gikk over til mer amerikansk utrustning som blir brukt på langdistansevandring som over PCT og Appalachian trail. 

Duomid tarptelt 500g
Joggesko 450g
Luftmadrass 350g
Dunpose 850g
Brenner 69g

Dette er gjerne for spesielt interesserte, da man ofrer bokomfort for gåkomfort. Norge er også i all hovedsak nedbygd. Hver eneste dal og fjord i sør-norge har vei og bebyggelse. Turenes distanse er derfor korte og lette, da er det lettere å bære tungt på gammel teknologi.

Helt enig. Ikke mulig å gå lange etapper flere dager i strekk med 20 kg på ryggen og blytunge fjellstøvler. De siste turene mine har jeg greid å få sekken ned på ca 7-8 kg + 1 kg/dag i mat. Skotøy har vært Altra terrengjoggesko i lav og høy utgave. Da går 25 til 35 km/dag greit både på fjell- og skogssti. Bare ta en kikk på tungpakkere som Monsen og Mattis hvordan de sliter seg helt ut... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med god hjelp av Youtube influensere som langer disse produktene har en del Amerikanske produsenter forstått også telt kan være konumvarer. Mye av dette lettvektsutsyret har med mitt bruk en nokså kort holbarhet. Etter innkjøpsstopp for noen år siden hvor jeg innså at friluftsshoppingen var i ferd med å overta for friluftslivet, er det ikke mye av ZPacks, HyperliteMG, Altras eller UGQ quilten igjen. Men Helsport teltet står fortsatt. Forstå det den som kan..?

Neida, disser ikke disse tingene, men UL Thru hiking er en nokså smal forstålese av friluftsliv, og i alle fall gjennom youtube linsen ekstremt utsyrsfiksert. 

Min erfaring: Meh.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (8 minutter siden):

Med god hjelp av Youtube influensere som langer disse produktene har en del Amerikanske produsenter forstått også telt kan være konumvarer. Mye av dette lettvektsutsyret har med mitt bruk en nokså kort holbarhet. Etter innkjøpsstopp for noen år siden hvor jeg innså at friluftsshoppingen var i ferd med å overta for friluftslivet, er det ikke mye av ZPacks, HyperliteMG, Altras eller UGQ quilten igjen. Men Helsport teltet står fortsatt. Forstå det den som kan..?

Neida, disser ikke disse tingene, men UL Thru hiking er en nokså smal forstålese av friluftsliv, og i alle fall gjennom youtube linsen ekstremt utsyrsfiksert. 

Min erfaring: Meh.. 

Kan man ikke dedusere seg frem til kvaliteten og holdbarheten ved UL- produkter ved å se på egenskapene disse har i tøft vær? Hvis noe ryker som et brukt kaffefilter i sterk kuling eller liten storm på fjellet så vil det mest sannsynlig også ryke under vanlig bruk Ila relativt kort tid. Pakke opp, pakke ned, wear and tear… Når alt på død og liv skal være så lett som overhodet mulig ofrer man soliditet og kvalitet. Its only logical…

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (2 timer siden):

Kan man ikke dedusere seg frem til kvaliteten og holdbarheten ved UL- produkter ved å se på egenskapene disse har i tøft vær? Hvis noe ryker som et brukt kaffefilter i sterk kuling eller liten storm på fjellet så vil det mest sannsynlig også ryke under vanlig bruk Ila relativt kort tid. Pakke opp, pakke ned, wear and tear… Når alt på død og liv skal være så lett som overhodet mulig ofrer man soliditet og kvalitet. Its only logical…

Jeg tror ikke dårilg vær sier mye om holdbarhet og soliditet. Dyneema telt er et eksempel, det er supersterkt og tåler utrolig med vind, men har lettere å få pin-holes over tid (som er enkle å reprarere). Det er også uklart om pakking / gnissing og wer-and-tear fører til kortere levetid for disse. En annen sak er UV toleranse.

Så er ikke med på at vekt nødvendigvis går ut over kvalitet eller soliditet, men kan helt sikkert gå ut over holdbarhet.

Edit: Usikker på hva andre legger i "soliditet"? Jeg tenker på dette som evnen til å motså fysisk belastning, om telt oftest brukt om å motstå vind og vær.  Med denne definisjonen kan en si at alle nylon telt er mindre solide fordi de strekker seg som våte.

Endret av Flyalf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debuterte med nytt telt på siste tur i Femundsmarka, Durstongear X-Mid2 Solid. Teltet stod stødig, med plugger i hvert hjørne (4). Ved to anledninger brukte jeg barduner opp mot vinden. Ikke storm, men kraftig nok vind til at vi lå i ro før vi satte utpå med packraft.

Kompis hadde med Helsport Ringstind SL 2, også han med nytt telt på tur. Bunnduken i Ringstind teltet fikk huller, mens bunnduken i X-Mid holdt tett for det som var av stive furunåler og denslags. Vi teltet nye steder hver dag i en uke, så det var rikelig anledning til å få erfaring med styrken på bunnduken.

Bunnduken på X-Mid er 20 denier polyester, helsport oppgir kun vannsøylen ikke materiale.

Må si jeg er skuffet over Ringstind som ikke tåler norsk skogbunn uten å få hull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.